سه اطلاعیه

حزب كمونيست كارگرى ايران
September 04, 2020

اطلاعیه خبری

فراخوان بازنشستگان به تجمع، وطومار فعالین اجتماعی در مورد تحصیل رایگان برای کودکان

بازنشستگان، مستمری بگیران و از کار افتادگان تامین اجتماعی برای پیگیری مطالبات خود به تجمع و اعتراض  در ساعت ده صبح روز ١٥ شهریور در مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی فراخوان داده اند. گروهی از کارگران بازنشسته اهواز، دو گروه تحت عنوان فعالین عرصه ایجاد تشکل های توده ای و کمیته محلات و کارخانه و کمیته زنان طی بیانیه ای از این فراخوان اعلام حمایت کرده اند. گروه بازنشستگان اهواز در بیانه خود هر گونه تصمیم گیری در مورد کارگران بازنشسته و مستمری بگیران بدون حضور نمایندگان منتخب خود را فاقد اعتبار اعلام کرده اند. آنها همچنین بر خواستهایی چون افزایش پایه حقوق همه سطوح تا سطح ۴۱ درصد مطابق تورم پایان سال ٩٨ وافزایش سایر مزایایی که باید به آنها تعلق گیرد، افزایش حق مسکن با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن و  کمک هزینه معیشتی و حق اولاد، اجرایی شدن صحیح قانون الزام درمان مستقیم، و همسان سازی حقوقها تاکید دارند. بازنشستگان اعلام کرده اند که  در صورتیکه به خواسته های اعلام شده شان ترتیب اثر داده نشود حق تجمع و اعتراض مجدد را برای خود محفوظ میدارند.
بازنشستگان یک بخش معترض جامعه هستند. در تجمعاتشان با شعارهایی چون خط فقر ١٠ میلیون حقوق ما دو میلیون، بیمه کارآمد ، درمان رایگان است، خواستار برخورداری از یک زندگی انسانی هستند. 
-  به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید از سوی شماری از معلمان، فعالین کارگری و بازنشستگان و دیگر فعالین اجتماعی و برخی نهادها و تشکلهای کارگری طوماری تحت عنوان "حفظ جان و سلامتی دانش آموزان و آموزش رایگان  و با کیفیت دو خواسته مهم خانواده هاست" منتشر شده است. یک تاکید مهم امضا کنندگان این طومار بر حق آموزش رایگان؛ استاندارد و فارغ از همه نوع تبعیض به عنوان یک خواسته بر حق است.
 این طومار اعتراضی پاسخی  به پیشبرد امر تحصیل همه کودکان در شرایط شیوع بیماری مرگبار کرونا و حفظ جان دانش آموزان و معلمان در مقابل این بیماری است. در بخشی از این طومار چنین آمده است: "طبق گفته مسئولان آموزشی هیچ تضمینی برای حفظ  سلامتی بیش از ۱۵میلیون دانش وجود ندارد. آنها تنها چاره را آموزش از راه دور و استفاده از "شبکه شاد"  می بینند. وقتی آموزش مجازی و از راه دور مد نظر  باشد، داشتن اینترنت و تبلت و کامپیوتر به عنوان ابزار آموزش، نیاز اولیه و پایه ای خواهد بود و در ذیل مقوله تحصیل رایگان قرارمی گیرد. اما دولت  روحانی و دیگر حکومتیان رایگان بودن اینترنت و ابزار دیگر را قبول ندارند و تامین این نیازها را به عهده خانواده هایی گذاشته اند که در تامین نان شبشان هم  ناتوان هستند. ما معلمان، بازنشستگان، کارمندان و کارگران  به عنوان اولیای دانش آموزان در این شرایط بحرانی نگرانی خود را نسبت به سلامتی فرزندانمان و عدم تامین امکانات آموزشی مناسب ابراز نموده و همه نهادهای در قدرت را در یک کلیت مسئول عواقب آن می دانیم".  در بخش پایانی این طومار چنین آمده است: "تهیه برنامه آموزشی برای تدریس آنلاین  زمان و مخارج  زیادی را بر دوش معلمین می گذارد. تامین اینترنت رایگان و  وسایل ارتباط جمعی ( گوشی و تبلت) باید به عهده  آموزش و پرورش باشد. ما با امضای این متن، به مسئولین هشدار میدهیم که با زندگی و جان و سرنوشت فرزندانمان بیش از این بازی نکنید".
طومار این معلمان و فعالین اجتماعی باید مبنای کارزاری گسترده در دفاع از خواست تحصیل رایگان برای همه کودکان و اجرایی کردن آن بویژه در شرایط شیوع بیماری مهلک کرونا قرار گیرد. جمهوری اسلامی در قبال تامین این نیاز پایه ای جامعه مسئول است.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٤ شهریور۱۳۹۹، ٤ سپتامبر ۲۰۲۰
_____________________________________

هفت تپه: شماره ٧٦

پایان مهلت اعلام شده مجلس اسلامی برای پاسخگویی به کارگران نیشکر هفت تپه

روز ١٣ شهریور  در هشتاد و یکمین روز اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران  نیشکر هفت تپه، تعدادی از نمایندگان کارگری خطاب به رئیس مجلس بر خواست اول کارگران مبنی بر خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی در این مجتمع پافشاری کردند و گفتند این خواست باید عملی شود. همانطور که قبلا گزارش کردیم روز چهارشنبه ۱۲ شهریور پایان وعده اعلام شده نمایندگان مجلس اسلامی مبنی بر اعلام نتیجه تصمیم گیری در مورد مالکیت نیشکر هفت تپه و پاسخ گویی به مطالبات کارگران اعتصابی بود. اما در این روز به بهانه ایام عاشورا و محرم جلسه مجلس برگزار نشد. و برگزاری آن به تعویق افتاد و اعلام شد که رئیس مجلس، قالیباف به خوزستان و شوش خواهد رفت.
در حالیکه حکومتیان از پاسخ به خواستهای کارگران طفره میروند، در این هفته تقلاهای بسیاری شد که در صف متحد کارگران تفرقه ایجاد شود. رسانه های حکومتی بر سر اینکه اعتصاب پایان یافت هیاهو راه انداختند.  اما کارگران اعلام کردند که تا رسیدن به مطالباتشان اعتراض آنها ادامه خواهد یافت و اعتصابات کارگران غیر نیشکری و تجمعاتشان نیز ادامه دارد. بعلاوه این کارگران طوماری با ١٦٠٠ امضا را رسانه ای کردند و خواستار انحلال شورای اسلامی این نهاد ضدکاری در هفت تپه و رسمیت یافتن مجمع نمایندگان منتخب خود شدند. اکنون با پایان مهلت اعلام شده برای عملی کردن وعده های داده شده، کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که  جهت چگونگی پیشبرد اعتراضات خود و وارد شدن به فاز جدید اعتصاب شورایی تصمیم خواهند گرفت.
کارگران نیشکر هفت دو ماه دستمزد خود را دریافت کرده اند اما هنوز دوماه دستمزد طلب دارند. پرداخت فوری دو ماه مزد معوقه و عملی کردن وعده تمدید دفترچه های بیمه، بازگشت به کار فوری کارگران  اخراج شده در تمام بخش ها، بازگشت به کار اسماعیل بخشی و تک تک همکاران اخراجی، بازداشت اسدبیگی و محاکمه باند مافیایی اش  و در راس همه اینها خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی از این مجتمع کارگری خواستهای فوری این کارگران است. دفاع از بقای نیشکر هفت تپه برای کارگران این مجتمع ٥ هزار نفره کارگری به معنای دفاع از شغل و معیشتشان است و کارگران بر روی آن مصر هستند. در همین راستا برگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به  کارخانه برای حفظ نیشکر هفت تپه یک خواست مهم این کارگران است. نیشکر هفت تپه یک سنگر مهم جنبش کارگری است و با حمایت وسیع اجتماعی باید دستاوردهایش را تثبیت و حفظ کرد.

زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه!
پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران
١٤ شهریور ۱۳۹۹،  ٤ سپتامبر ۲۰۲۰
_____________________________________

جان جعفر عظیم زاده در خطر است
بیش از ٥٠٠ نفر از فعالین کارگری و اجتماعی خواستار آزادی فوری او و انتقالش به بیمارستان شدند
امروز ١٤ شهریور بیستمین روز اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است. جعفر عظیم زاده در اعتراض به انتقال ناگهانی اش به زندان رجایی شهر کرج ، بیخبر نگه داشتن خانواده اش از وضعیت او و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در زندانها برای مقابله با کرونا از ٢٦ مرداد تا کنون در اعتصاب بسر میبرد و وضع جسمانی او نگران کننده است. در سیزدهم شهریور بیش از ۵۰۰ نفر از فعالین صنفی و اجتماعی و مدنی، خانواده های زندانیان و جانباختگان از ایران ، طی بیانیه  ای در حمایت از اعتراض جعفر عظیم زاده ضمن محکوم کردن بازداشت و زندان فعالین صنفی و اجتماعی و مدنی، خواستار انتقال هر چه سریعتر و بدون قید و شرط عظیم زاده به بیمارستان جهت درمان و آزادی وی شده اند. برای نجات جان جعفر عظیم زاده وسیعا به این کارزار اعتراضی بپیوندیم.
جعفر عظیم زاده بخاطر مشکوکیت ابتلا به کرونا به بهداری زندان اوین منتقل شده بود و بعد خبر داده شد که بدلیل مشکل قلبی و ریوی به بیمارستان طالقانی منتقل میشود. اما پس از وارد شدن چنین شوکی به خانواده و دوستانش و پیگیری بسیار معلوم شد که مخفیانه به سلول انفرادی زندان رجایی شهر منتقل شده است. عظیم زاده  قبلا نیز نسبت به خطر شیوع کرونا در زندان و ابعاد فاجعه بار آن هشدار داده بود. اما  نه تنها به هشدارهای وی توجه نشد بلکه با مرخصی او نیز مخالفت شد و جمهوری اسلامی با تشکیل پرونده جدیدی برای وی و محکوم کردنش به سیزده ماه دیگر حبس او را در زندان نگاهداشت.
جعفر عظیم زاده در پرونده قبلی با اتهامات امنیتی به پنج سال زندان محکوم شده بود و از جمله مصادیق این حکم اعتراض وی به  حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار و جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار امضا توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران است.  او در سال ۹۵ نیز طی بیانیه ای مشترک با اسماعیل عبدی از معلمان معترض که هم اکنون در زندان بسر میبرد، کارزاری علیه امنیتی کردن مبارزات بر پا کرد و با خواست مشخص لغو احکام امنیتی برای فعالین کارگری، معلمان معترض و همه فعالین اجتماعی ٦٣ روز در اعتصاب غذا بسر برد که هنوز آسیبهای آن در بدون او باقی است. این چنین است که جعفر عظیم زاده صدای اعتراض هم کارگران و هم همه زندانیان سیاسی بوده و بخاطر همین اعتراضاتش در زندان است. جعفر عظیم زاده باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، ناهید فتحعلیان، آتنا دائمی و تک تک زندانیان سیاسی باید فورا آزاد شوند و بخاطر نجات جان زندانیان در شرایط کرونا تمامی زندانها باید تعطیل شوند.
کمپین برای آزادی کارگران زندانی
٤ سپیامبر ٢٠٢٠
http://free-them-now.com/
shahla.daneshfar2@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com