اخباروگزارشات کارگری ١١ شهریور ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
September 01, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١١ شهریور ماه ١٣٩٩

- از کارگران شهرداری ها چه خبر؟

1- اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی شهرداری بندرامام‌ دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان برای دومین روز متوالی

2- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری‌سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وبی تفاوتی مسئولان

3- کنش های دامنه دار آتش‌نشانان آبادان برای پرداخت بموقع وکامل حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

4- تهدید و فشار مدیریت و حراست بر کارگران معترض شرکت واحد

5- ضرب وشتم کارگرفضای سبز پارک ملت اسلام آبادغرب توسط یکی از مدیران  شهرداری

- اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان دراعتراض به خطرافتادن امنیت شغلیشان

- ادامه اعتراضات کارگران غیرنیشکری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی وبرای بازگشت بکاربا تجمع مقابل فرمانداری شوش

- ادامه اعتراضات کارگران آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان رودبار

- تجمع اعتراضی کارگران پیمانی اداره امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گازگچساران نسبت به اخراج از کار مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی جمعی از اهالی کنگاور وکارگران سیلوی گندم  نسبت به واگذاری به بخش خصوصی مقابل فرمانداری

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده نوبخت

- تجمع اعتراضی کشاورزان دشت برخواراصفهان نسبت به عدم اختصاص حقابه وپرداخت نشدن  خسارت ناشی از خشکسالی مقابل استانداری

- ادامه اعتراضات اعضای تعاونی مسکن شهرک امیرالمومنین پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی 18 ساله وعدم پاسخگویی مسئولان با تجمع درخیابان اصلی شهر

- هفدهمین روز اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده

جان جعفر عظیم زاده در خطر جدی قرار دارد

- تجمع  تعدادی از اعضای کتابخانه ملی برای بازگشایی این نهاد

*از کارگران شهرداری ها چه خبر؟

1- اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی شهرداری بندرامام‌ دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان برای دومین روز متوالی

روزسه شنبه 11 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران شرکتی شهرداری بندرامام‌ برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان دست از کارکشیده ومقابل ورودی ساختمان این شهرداری اجتماع کردند.

2- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری‌سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وبی تفاوتی مسئولان

روز سه شنبه 11 شهریور برای باری دیگر،صدای اعتراض کارگران شهرداری‌سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق بلندشد.

جمعی از کارگران شهرداری‌ سی سخت ازشرایط دشوار زندگی خود در نتیجه عدم دریافت هشت ماه حقوق خبر دادند و به خبرنگار رسانه ای گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری‌ سی سخت هشت ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

کارگران شهرداری سی سخت که در سال جاری یک ماه از مطالبات مربوط به آذر ماه سال 98 خود را دریافت کرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری‌ سی سخت ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آنها اختصاص دهند.

آنها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود اظهار داشتند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز با مشکل روبرو هستند. اخیرا شهرداری با توافق تامین اجتماعی، مشکل بیمه‌ای کارگران را مرتفع کرده است.

3- کنش های دامنه دار آتش‌نشانان آبادان برای پرداخت بموقع وکامل حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

روز سه شنبه 11 شهریور،آتش‌نشان‌های شهر آبادان زیرمجموعه شهرداری خواستار برآورده شدن مطالبات خود در زمینه حقوق دستمزد، بیمه و لباس کار شدند .

یکی از آتش‌نشان معترض آبادان به خبرنگار رسانه ای گفت: از ابتدای سال جاری هر ماه حقوق  کارکنان آتش‌نشانی به صورت پایه حقوق پرداخت می‌شود به طوری که ما از میزان دریافت ماهانه حقوق به دلیل دریافت نکردن فیش حقوقی مطلع نیستیم.

او با بیان اینکه حدود 150 نفر آتش‌نشان به همراه سایر کارکنان اداری در شهر آبان مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان این شهر هستند که مطالبات مزدی آنها علاوه بر تاخیر هر ماهه به صورت پایه حقوق پرداخت می‌شود، افزود: در عین حال ما در زمینه بیمه تامین اجتماعی وبیمه  تکمیلی نیز دچار مشکل هستیم.

این آتش‌نشان گفت: جدا از معوقات بیمه‌ای قدیمی که چندین ماه به تاخیر افتاده، برخی همکاران اخیرا با مراجعه به تامین اجتماعی شاهد مغایر بودن دریافتی خود با حق بیمه پرداخت شده بوده‌اند.

او گفت: بر اساس قانون تامین اجتماعی و ماده 28 قانون بیمه، حق بیمه پرسنل 30 درصد مزد یا حقوق است که 7درصد آن به عهده بیمه شده و۲۳ درصد آن به عهده کارفرماست و طریقه محاسبه 30درصد بیمه بر اساس دریافتی که در فیش حقوقی قید می‌شود، انجام می‌شود اما برخی همکاران با مراجعه به تامین اجتماعی و مشاهده سوابق بیمه‌ای از مغایر بودن دریافتی (فیش حقوقی) و حق بیمه پرداخت شده (لیست ارسالی بیمه) که توسط کارفرما کم و غیر قانونی پرداخت شده، مطلع شدند. این موضوع در صورت صحت قطعا زیان جبران‌ناپذیری به پرسنل سازمان  آتش‌نشانی و خانواده آنها وارد خواهد کرد.

او اضافه کرد: باتوجه به پرخطر بودن شغل آتش‌نشانی، در صورت صحت این موضوع اگر اتفاق ناگواری برای یکی از پرسنل در عملیات‌های امداد رخ دهد قطعا مبلغ حقوقی ناچیزی شامل خانواده آتش‌نشان می‌شود.

این آتش‌نشان ادامه داد: جدا از بحث بیمه تامین اجتماعی، حدود سه سال است که بیمه تکمیلی نداریم. علارغم آن تامین نشدن تجهیزات ایمنی ازجمله مشکلاتی است که همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است.

 او اظهار داشت: آتش‌نشانان کار سخت و پرخطری دارند. با این حال آتش‌نشانی در تامین لباس و کفش و سایر تجهیزاتی که به نوعی آنها را در برابر خطرات احتمالی در ماموریت‌های اضطراری محافظت می‌کند، کوتاهی می‌کند.

به گفته وی، بعد از چند دوره اعتراض و پیگیری، در حال حاضر هر شش ماه یکبار به ما کفش و لباس مخصوص داده می‌شود که این لباس‌ها بعد از چند عملیات امدادی مستهلک می‌شوند اما ما در ماه‌های باقیمانده ناچار از استفاده از آنها هستیم.

وی در خاتمه گفت: علارغم همه مشکلات، از همه مسئولان شهری آبادان درخواست داریم به مشکلات مزدی، لباس کار واز همه مهمتر بیمه‌ی اجتماعی و تکمیلی کارکنان آتش‌نشانی رسیدگی کنند که مبادا در صورت وقوع حادثه‌ای آنها به همراه خانواده‌هایشان از دریافت خدمات و امکانات بیمه‌ای محروم بمانند.

4- تهدید و فشار مدیریت و حراست بر کارگران معترض شرکت واحد

 مدیریت ناکارآمد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پس از اعتراضات ماه‌های گذشته رانندگان و کارگران نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق، بجای رسیدگی به خواسته بحق کارگران و پرداخت سر وقت حقوق، رانندگان و کارگران معترض را با تغییر جغرافیایی محل کارشان و تغییر شیفت کاری‌شان همچنین احضارشان به حراست تحت فشار قرار می‌دهند تا در اعتراضات آتی شرکت نکنند.

همکار زحمت‌کش بهروز عبرتی که محل کارش در میدان جمهوری بود در همین راستا محل کارش به میدان بهارستان تغییر یافته و پس از حدود چهار سال شیفت ثابت صبح شیفت کارش عصر شده همچنین از طرف حراست احضار و تهدید شده است. اما این همکار به حراست گفته اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق حق‌مان بوده است و اگر میخواهید اعتراضی نباشد حق کارگران را پرداخت کنید.

سندیکا تهدید و فشار بر رانندگان و کارگران شرکت واحد را که به دلیل شرکت در اعتراضات صورت می‌گیرد قویا محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد مدیریت مسئول عواقب ناشی از این سوءرفتارها در مورد کارگران خواهد بود.

5- ضرب وشتم کارگرفضای سبز پارک ملت اسلام آبادغرب توسط یکی از مدیران  شهرداری

روز سه شنبه 11 شهریور،نگهبان پارک ملت اسلام آبادغرب آقای ف -ر  به خبرنگار یک رسانه محلی گفت :شب عاشورا هنگامی که برای تعمیر یکی از شیر آلات داخل پارک رفته بودم ابتدا یکی از ناظران فضای سبز به دلیل نبود من شروع به فحاشی کرد سپس یکی از مدیران شهرداری بدون هیچ حرفی  سیلی محکمی بر صورت وروی  گوشم زد که از حال رفتم شب به بیمارستان خمینی رفتم که پس از معاینه متوجه شدم پرده گوشم پاره شده است الان هم شکایت کرده ام و فردا باید به پزشکی قانونی بروم.

*اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان دراعتراض به خطرافتادن امنیت شغلیشان

روز سه شنبه 11 شهریور، کارگران شرکت پارس سوئیچ واقع در شهرک صنعتی اشراق زنجان برای دفاع از امنیت شغلیشان دست از کار کشیده وتجمع کردند.

درهمین رابطه،مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: دلیل اصلی تحصن و تجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان، مسائلی مربوط به حوزه تولید نبوده است.

 محمد قربانلوافزود: شرکت بزرگ پارس سوئیچ زنجان به هیچ وجه مشکل تولید ندارد.

وی در زمینه تحصن و تجمع اخیر کارگران این واحد صنعتی در استان بیان داشت: این موضوع مربوط به مسائل کارگری بوده که برطرف شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه پارس سوئیچ سهامدار عمده ای داشته که مجموعه بزرگی هم در شهرک صنعتی شماره یک زنجان احداث کرده اند، افزود: یک سری از ماشین آلات واحد صنعتی پارس سوئیچ به این مجموعه جدید منتقل می شود به نحوی که این واحد جدید هم جزئی از پارس سوئیچ بوده و تقسیم کار صورت می گیرد.

وی درخاتمه گفت: در صورتی که این ماشین آلات از استان زنجان خارج و در استان دیگری به کار گرفته می شدند باید مورد پیگیری قرار می گرفت اما در داخل استان مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت پارس سوئیچ زنجان نیزگفت: تحصن و تجمع کارگران پارس سوئیچ ناشی از سوء برداشت از یک بخشنامه بوده که برطرف شد.

ولی الله بیات افزود: شرکت پارس سوئیچ زنجان تاکنون توقف در تولید یا معوقه ای نداشته است.

وی در زمینه تجمع کارگران و تحصن عده ای از آنها، با اشاره به اینکه سوء برداشت از یک بخشنامه دلیل اصلی این اقدام کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان بوده است، یادآور شد: این بخشنامه برخی از کارگران را نگران ساخته بود که با قول مساعد مسئولان برطرف شد.

یادآوری:شركت‌پارس سويچ در سال 1355با همكاري شركتهاي ساتكاب ، آلستوم فرانسه و با سرمايه گذاري سهامداران خصوصي تاسيس گرديد.اين شركت اولين و بزرگترين سازنده كليدها و سكسيونرهاي فشار قوي و متوسط در ايران مي باشد ،همچنين شركت پارس سويچ در زمينه صنعت برق در منطقه خاورميانه شناخته شده است . شركت پارس سويچ با همكاري شركت ABB سوئد ، به تكنولوژي ساخت محصولات فشار قوي وهمچنين با همكاري Alstom فرانسه و ABB Calor Emag آلمان به تكنولوژي ساخت محصولات فشار متوسط دست يافته است. شركت پارس سويچ شامل دو كارخانه توليد محصولات فشار متوسط و قوي ميباشد.

*ادامه اعتراضات کارگران غیرنیشکری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی وبرای بازگشت بکاربا تجمع مقابل فرمانداری شوش

روز سه شنبه 11 شهریور، کارگران غیرنیشکری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی وبرای بازگشت بکاربرای باری دیگر مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند.

*ادامه اعتراضات کارگران آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان رودبار

روز سه شنبه 11 شهریور، کارگران آب معدنی داماش درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان رودباردراستان گیلان زدند.

درهمین رابطه: ادامه اعتراضات کارگران آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل کارخانه ومراکز قدرت در شهرستان رودبار

درهفته گذشته، کارگران آب معدنی داماش دراعتراض به توقف فعالیت تولیدی کارخانه وعدم پرداخت 2 ماه حقوق و 4 ماه حق بیمه تجمعاتی در محل کارشان ومراکز قدرت در شهرستان رودباربرپا کردند.

روز دوشنبه 10 شهریور کارگران معترض کارگران کارخانه آب معدنی داماش به خبرنگار رسانه ای گفتند: نزدیک به 30 تا 40 کارگر در کارخانه آب معدنی داماش در بخش تولید مشغول‌ کارند که در سال جاری دو ماه حقوق معوقه طلبکارند.

آنها افزودند:از دو ماه پیش فعالیت تولیدی کارخانه به دلیل تامین نشدن مواد اولیه متوقف شده و این موضوع کار گران را نگران امنیت شغلی خود کرده است.

در این زمینه یکی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش گفت: به تعویق افتادن مطالبات مزدی درحالی‌ست که پیش از این کارفرما در آخرین دور از اعتراض کارگران کارخانه وعده به‌روز کردن مطالبات را داده بود.

این کارگر با بیان اینکه شرکت آب معدنی داماش در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است، در ادامه با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته کارگران در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به اعتراض چند روزه زدند که در نتیجه آن اعضای هلدینگ گروه ملی به همراه مدیرعامل و چند تن از مسئولان شهرستان رودبار برای بررسی وضعیت کارخانه آب معدنی داماش به منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی داماش آمدند،اضافه کرد: آنها برای جلوگیری از اعتراض کارگران؛ وعده راه‌اندازی خطوط جدید تولید و به‌روز کردن مطالبات کارگران را تا چند ماه آینده دادند که با وجود راه‌اندازی خطوط جدید اما معوقات هنوز به روز نشده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی کارگران این کارخانه در نتیجه دریافت نکردن چندین ماه حقوق افزود: در گذشته 30 تا 40 نفرکاهش یافته است.

این کارگر معترض ادامه داد:در روزهای گذشته او و سایر همکارانش بارها به نهادهای مسئول مراجعه کرده و خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شده‌اند چراکه در منطقه محل زندگی آنها فرصت شغلی دیگری وجود ندارد.

او در خصوص وضعیت تولید در کارخانه آب معدنی داماش، گفت: در حال حاضر که فصل تابستان است، کارگران انتظار افزایش تولید آب معدنی به نسبت سایر ماه‌های سال را داشتند اما کارفرما به صورت مشخص با آغاز فصل گرما فعالیت تولیدی کارخانه را متوقف کرده و کارگران کاری برای انجام دادن ندارند.

وی افزود: از دیگر مشکلات کارگران آب معدنی داماش پرداخت نشدن حق بیمه تامین اجتماعی است که از اردیبهشت ماه به تاخیر افتاده است. همچنین کارگرانی که در آستانه بازنشستگی  با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند نگران پرداخت هزینه بازنشستگی خود شده‌اند.

*تجمع اعتراضی کارگران پیمانی اداره امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گازگچساران نسبت به اخراج از کار مقابل فرمانداری

صبح روز سه شنبه 11 شهریور، کارگران پیمانی اداره امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گازگچساران برای اعتراض به اخراج از کار دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد زدند.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،مسئولان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در اقدامی عجیب و غریب از ابتداء شهریورماه به نیروهای پیمانی اداره امور ورزش نفت گچساران( بانوان و آقایان مربی) اجازه کار و فعالیت نداده است.

گفته می شود: نیروهای اخراج شده اداره امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ازمربیان ارزشمند و با تجربه این شهرستان که دارای سوابق  فعالیت چندین ساله در رشته های مختلف ورزشی صنعت نفت می باشند و بارها در سطح استان، کشور و در مسابقات صنعت نفت کشور و مناطق نفت خیز جنوب برای شهرستان گچساران افتخار آفرینی کرده اند.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی کنگاور وکارگران سیلوی گندم  نسبت به واگذاری به بخش خصوصی مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 11 شهریور، جمعی از اهالی کنگاور و کارگران سیلوی گندم بهمراه خانواده برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به واگذاری سیلوی گندم کنگاور به بخش خصوصی مقابل فرمانداری شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه زدند.

برپایه گزارش یک منبع خبری محلی،واگذاری سیلو های کرمانشاه، سنقر و کنگاور همزمان کلید خورده است و روند واگذاری سیلو های کرمانشاه و سنقر متوقف شده و تنها سیلوی کنگاور به بخش خصوصی واگذار شده است.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده نوبخت

علیرغم وعده  3شهریورماه نوبخت مبنی بر تمدید قرارداد کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین بدنبال تجمع اعتراضی این کارگران همزمان با سفرش به قزوین، بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی این کارگران کماکان ادامه دارد.

روز سه شنبه 11 شهریور، مدیرکل راهداری قزوین در به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:صحبتی در خصوص بازگشت به کار 50 نفر از کارکنان عوارضی‌های قزوین با ما نشده است و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه باید در این مورد پاسخگو باشد چون قرارداد این کارکنان مهم است و اینکه قراره است چه زمانی ابلاغ شود.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی همزمان با سفر نوبخت

روز دوشنبه 3 شهریور همزمان با سفر نوبخت به قزوین، کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع در مسیربازگشت نوبخت از دهکده باراجین به مهمانسرازدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 6 شهریور،بنا به وعده نوبخت قرارشده که تا پایان سال 99 قرارداد کارگرن اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین تمدید و بدهی و معوقات آنها نیز به حساب اداره کل راهداری استان واریز شود.

این کارگران که تعدادشان به 50نفرمی رسد 5 ماه است که به بهانه الکترونیکی شدن عوارضی‌ها از کار بیکار شده اند ودرحال دست وپنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند ودرخلال این مدت بارها تجمعات اعتراضی در قزوین وتهران مقابل اداره کل راهداری،وزارت راه وشهرسازی واستانداری قزوین برپاکرده بودند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان دشت برخواراصفهان نسبت به عدم اختصاص حقابه وپرداخت نشدن  خسارت ناشی از خشکسالی مقابل استانداری

روزسه شنبه 11 شهریور،جمعی از کشاورزان دشت برخوار در شمال و شمال شرقی اصفهان برای انعکاس صدای حق طلبیشان نسبت به عدم اختصاص حقابه وپرداخت نشدن  خسارت ناشی از خشکسالی دست به تجمع مقابل استانداری در کلانشهر اصفهان زدند.

یکی از کشاورزان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مراجع ذیربط استانی و کشوری حقآبه خریداری شده کشاورزان را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

وی افزود: حقآبه های نداده  و خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان دشت برخوار پرداخت شود.

آنان می گفتند  اگر حقآبه اراضی پرداخت نشود محصولات شان خشک می‌شود.

*ادامه اعتراضات اعضای تعاونی مسکن شهرک امیرالمومنین پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی 18 ساله وعدم پاسخگویی مسئولان با تجمع درخیابان اصلی شهر

دور جدید اعتراضات جمعی ازاعضای تعاونی مسکن شهرک امیرالمومنین پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی 18 ساله برای گرفتن مجوز ساخت خانه هایشان وعدم پاسخگویی مسئولان که ازروز یکشنبه 26 مرداد با تجمع درخیابان اصلی این شهرستان دراستان تهران آغازشده است کماکان ادامه دارد.

چند روزی است که عده کثیری از اعضای تعاونی مسکن کارگران شهرک امیرالمؤمنین شهرستان پاکدشت به نشانه اعتراض و مطالبه‌گری با تجمع در حاشیه جاده امام رضابا پلاکاردهایی که بر روی آن احقاق حقشان را می‌طلبند و به دنبال گرفتن پاسخی از سوی مسئولان هستند اما هنوز واکنشی به اعتراض آنان داده نشده است.

ماجرای اعتراض کارگران پاکدشتی چیست؟

بیش از 18سال از دربدری و آوارگی 4 هزار خانواده کارگر پاکدشتی که با فروش تمام دارایی‌شان به دنبال سرپناهی برای خود و خانواده‌شان بودند می‌گذرد و اکنون که کارد به استخوانشان رسیده است و دیگر امیدی به مسئولان شهرستانی ندارند، اعتراض و تجمع  را تنها راه دست یافتن به حق پایمال شده‌شان می‌بینند.

18سال پیش کارگران شهرستان پاکدشت به امید صاحبخانه شدن هرآنچه را سرمایه داشتند به همراه گرفتن قرض و وام به حساب تعاونی مسکن کارگران واریز کردند تا بلکه بتوانند زمینی را خریداری کرده و سهمی در این تعاونی داشته باشند و امیدوار به خانه‌دار شدن روزگارشان را بگذرانند؛ اما با گذشت سال‌های زیاد از واریز پول به حساب این تعاونی تنها عایدی‌شان دریافت سند تک برگ بود بدون اینکه در واقعیت زمینی به نام آنان باشد.

در ابتدا به این کارگران وعده داده شده بود زمینی در بهترین نقطه پاکدشت به آنان داده می‌شود اما بعد از اینکه پول‌های کارگران و اقشار ضعیف جمع آوری می‌شود مسئولان تعاونی مسکن به وعده خود عمل نمی‌کنند و جای زمین را عوض کرده و به پایین قبرستان پاکدشت انتقال می‌دهند! جالب اینکه یک بیابان تفکیک می‌شود، جاده و جدول هم کشیده می‌شود، حتی شبها هم برای اینکه خیال کارگران راحت باشد از اینکه قرار است در این زمین برایش آنان مسکن و سرپناهی ساخته شود چراغ تیر برق‌های این بیابان بزرگ روشن می‌شود! و در ادامه هم سند تک برگ مسکونی نیز صادر می‌‌شود اما تاکنون مجوز و اجازه ساخت صادر نشده است و اکنون 18سال است که بیش از 4هزار خانواده گرفتار این مشکل شده‌اند.

سؤالی که برای کارگران ایجاد شد این بود که اگر این زمین‌ها مشکل داشت چگونه برای مردم سند تک برگ مسکونی صادر شده است؟

پول مردم کجاست؟

در روزهای اول پس از پرداخت وجه از سوی مردم، قرار بود در بهترین نقطه پاکدشت به آنان زمین داده شود ولی پس از اینکه زمین فوق توسط تعاونی کارگران امیرالمومنین خریداری شد، مدیران وقت این تعاونی، زمین را به قیمت گزافی فروخته و پس از اعتراض مردم به آنان زمین‌های کشاورزی در پایین قبرستان پاکدشت داده شد که اکنون  شهرک امیرالمومنین نام گرفته است.

با این حال مردم از حق خودشان کوتاه آمدند و راضی به ساخت مسکن در بدترین نقطه پاکدشت شدند ولی کارشکنی مدیران راه و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست و دیگر سازمان‌ها مانع از اعطای مجوز ساخت به آنان شد.

کارگران مالباخته پاکدشتی به خبرنگاران گفتند:شهرک امیرالمومنین پاکدشت5 هزار قطعه زمین دارد که بیشتر زیرساخت‌هایش از قبیل جدول‌کشی، خیابان‌کشی، مسطح‌سازی، برق، آب و ... انجام شده است و مردم پول زمین‌ها را هم پرداخت کرده و سند دارند اما هنوز اجازه ساخت صادر نشده است.

یکی از این کارگران گفت: مدیران قبلی این تعاونی مسکن به جرم اختلاس محکوم شده‌اند و میلیاردها تومان از اموالشان به نفع اعضای تعاونی مصادره شده است اما چرا مدیران جدید تاکنون حتی برای یک بار هم که شده شفاف‌سازی نکرده‌اند و این اموال را از مردم که حقشان است مخفی نگه داشته‌اند؟

کارگر دیگری نیز گفت:مرجع رسیدگی به تخلفات تعاونی کیست و چرا با این همه مکاتبات که از سوی اعضا صورت گرفته رسیدگی نمی‌شود؟

وی افزود:شهرک امیرالمومنین پاکدشت بیش از 5 هزار قطعه زمین دارد که بیشتر زیرساختهایش نیز انجام شده است و اگر هر قطعه فقط 4 واحد بسازد می‌شود 20هزار واحد مسکونی و دیگر نیازی هم به هزینه دولت نیست زیرا مردم خودشان پول زمین، جاده و ... را پرداخت کرده‌اند و تنها معطل مجوز هستند.

تجمع کارگران پاکداشتی درحالی صورت می‌گیرد که آنان انتظار دارند قوه قضائیه و دادستانی پاکدشت برای احقاق حقشان ورود کنند.

*هفدهمین روز اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده

جان جعفر عظیم زاده در خطر جدی قرار دارد

جعفر عظیم زاده  از روز ۲۶ مرداد دست به اعتصاب غذا زده است. اما با وجود وخامت حال او و بیماریهای حاد و ابتلا به کرونا مسئولین حاضر به آزادی او و انتقالش به بیمارستان برای مداوا نیستند.

جان جعفر عظیم زاده در خطر است ‌‌و هر آن ممکن است جانش را از دست دهد. به همین خاطر ما از تمامی نهادهای بین المللی کارگری و سازمانهای حقوق بشری و تمام انسانهای آزادیخواه استمداد میطلبیم و خواستار آنیم تا نسبت به شرایط خطرناک جعفر توجه ویژه و عاجل داشته باشند و به هر طریق ممکن از مسئولین در ایران بخواهند تا جعفر عظیم زاده را آزاد کند. قطعاً هر اقدامی که از سوی نهادها و سازمانهای کارگری ‌‌و حقوق بشری صورت گیرد میتواند برای فشار به مسئولین در ایران برای آزادی این کارگر زندانی کارساز باشد.

*تجمع  تعدادی از اعضای کتابخانه ملی برای بازگشایی این نهاد

صبح روز سه شنبه 11 شهریور،تعدادی از اعضای کتابخانه ملی باتجمع جلوی درب ورودی این سازمان خواستار بازگشایی این نهاد شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان عمدتاً دانشجویان مقطع دکتری و پژوهشگر هستند و به باور آنها می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از امکانات کتابخانه ملی استفاده کرد. اعتراض عمده تجمع کنندگان این است که چرا طی 6 ماه گذشته کتابخانه ملی عمدتاً تعطیل بوده اما مراکز دولتی دیگر کماکان به فعالیت خود ادامه داده و به خدمت رسانی به ارباب رجوع ادامه می‌دادند؟

در نامه اعتراضی  تجمع کنندگان ازجمله آمده است:در ماه‌های اخیر کتابخانه ملی متناوباً و بنا بر دستور معاونت کتابخانه ملی به تعطیلی کشانده شده است. متأسفانه در چند ماه گذشته مدیران مجموعه برای بازگشایی این نهاد مهم علمی تلاشی درخور انجام نداده‌اند و گویا تعطیلی‌ها با دریافت حقوق کامل از مالیات مردم بدون خدمت‌رسانی به ارباب رجوع مطلوب عده‌ای بوده است. این اقدامات در حالی صورت گرفته است که تمامی مراکز خرید، پاساژها، مترو و اتوبوس و دیگر مراکز خدمت‌رسانی و ادارات و نهادها و سایر اماکن که ریسکشان خیلی بیشتر از کتابخانه ملی هستند از چندین ماه قبل دایر بوده و به ارباب رجوع خدمت‌رسانی می‌کنند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com