اخبار وگزارشات کارگری ۳ و ۴ مهر ماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 25, 2020

اخبار وگزارشات کارگری ۳ و ۴ مهر ماه ۱۳۹۹

- اعتصاب کارگران کارخانه فرش آستان قدس رضوی کاشمردر اعتراض به سطح نازل حقوق برای سومین روز متوالی

- ادامه کنش های کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری زنجان برای بازگشت به کاروغوغای حیدری نعمتی شهردار وشورای شهر

- تعطیلی کارخانه یاسوران بتن یاسوج وبیکاری کارگرانش

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شرکت آب وفاضلاب کرمانشاه

- کانون نویسندگان ایران :پنجم مهر روز اجرای حکم‌های سه نویسنده

- جان باختن یک کارگر ساختمانی دریزد بر اثر سقوط از ساختمان

- جان باختن راننده جرثقیل شرکت خصوصی بندر امام براثر سقوط در کانال روباز آبرسانی

*اعتصاب کارگران کارخانه فرش آستان قدس رضوی کاشمردر اعتراض به سطح نازل حقوق برای سومین روز متوالی

روز جمعه 4 مهر برای سومین روز متوالی، کارگران کارخانه فرش آستان قدس رضوی کاشمربرای اعتراض به سطح نازل حقوق از رفتن برسرکارشان خودداری کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،کارگران معترض پس از حضور مسئولان محلی و استانی  دراین واحد تولیدی  و وعده  های سرخرمن راهی خانه هایشان شدند.

*ادامه کنش های کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری زنجان برای بازگشت به کاروغوغای حیدری نعمتی شهردار وشورای شهر

کنش های کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری زنجان درشبکه های اجتماعی و تجمع مقابل شهرداری برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وبازگشت بکار کماکان ادامه دارد.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3 مهر،درمیان کارگران اخراجی عده بسیاری از معلولیت رنج برده و حتی توان بازگو کردن مشکلات خود را ندارند و اکثرا به علت کهولت سن امکان انجام فراگیری حرفه دیگری را ندارند و فقط چشم امیدشان تنها به این شغل بوده که متاسفانه بخاطر تصمیمات یک شبه مسئولان شهرداری بیکار شده‌اند.

موضوعی که باید بررسی شود این است که اساس امتیازبندی شهرداری برای تعدیل نیرو چه بوده است؟ چه کسانی و چه چیزی سبب شده مسئولان شهرداری بر اساس تصمیمات یک شبه این کارگران را بیکار کنند و سرنوشت معلولان و افراد مسن در این شرایط نابسامان اقتصادی چه خواهد شد؟

شهردار زنجان دراین رابطه گفت:امسال دستورالعملی از سوی شورای شهر در خصوص تعدیل نیرو توسط امتیازبندی ارسال شد که آن را مبنای تعدیل قرار دادیم.

وی در پاسخ به موضوع وجود تخلف و زد و بند در انتخاب نیروهای تعدیل شده تصریح کرد: شهرداری ناظر اجرای دستورالعمل شورا بوده ولی با این حال هرکس مدعی است که حقش پایمال شده است می‌تواند با مراجعه به شهرداری اعتراص خود را اعلام کند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری زنجان نسبت به اخراج ازکار مقابل استانداری

روز چهارشنبه 2 مهر،جمعی از  کارگران فضای سبز شهرداری زنجان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به اقدام این شهرداری مبنی براخراجشان ازکاردست به تجمع مقابل استانداری زنجان زدند.

استاندار زنجان با وجود ینکه شاهد تجمع این کارگران بود بدون توجه به آنان وارد ساختمان استانداری شد.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند:سابقه بعضی از ما به 18 سال نیز می‌رسد و ما  حرفه دیگری بلد نیستیم تا جای دیگر مشغول کار شویم. چرا در زمان تعدیل نیرو توجهی به سابقه ما نشده است و افراد تازه واردی که روابط نزدیک با مسئولان شهرداری و شورای شهر دارند اخراج نشدند.

آنها افزودند: بعضی از افراد این جمع از معلولیت رنج می‌برند، درحالی که بهزیستی هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌کند و برای آن‌ها شغلی درنظر نگرفته است، شهرداری نیز آن‌ها را اخراج کرده است. در این شرایط اقتصادی با حقوق 200 الی 300 هزار تومانی بهزیستی حتی یک هفته هم نمی‌توانیم زندگی کنیم.

*تعطیلی کارخانه یاسوران بتن یاسوج وبیکاری کارگرانش

کارخانه یاسوران بتن یاسوج یکی از تولید کنندگان بتن آماده و تیرچه بتنی واقع در استان کهکیلویه و بویر احمد تعطیل و حدود 100 نفر(مستقیم و غیرمستقیم) از کار بیکار شدند.

به گزارش 3 مهر یک منبع خبری محلی، شرکت یاسوران حدود یک ماه است که به دلیل سوء مدیریت و دست‌هایی که گفته میشود پشت پرده و پنهان هستند، تعطیل شده و نان کارگران و خانواده آنها آجر شده است.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شرکت آب وفاضلاب کرمانشاه

3 ماه حقوق کارگران شرکت آب وفاضلاب کرمانشاه پرداخت نشده است.

روز جمعه 4 مهر،یکی از کارگران این شرکت برای یک رسانه محلی نوشت:

«درحال حاضر سه ماه است که حقوق عقب افتاده، وهر ماه یک حقوق میدهند،پس ما کرایه خانه وقسط های بانکی را چگونه پرداخت کنیم، در جلسه ای که مدیر آب وفاضلاب با استاندار داشتند،قرار بر این بود که مطالبات کارگران شرکت آب وفاضلاب را به موقع پرداخت کنند،پس چه شد؟!»

*کانون نویسندگان ایران :پنجم مهر روز اجرای حکم‌های سه نویسنده

شنبه پنجم مهر روز اجرای حکم‌های سه نویسنده است. رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین، دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، هر یک به شش۶ سال زندان و کیوان باژن عضو پیشین هیئت دبیران به سه‌ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

پیش‌تر در تاریخ یکم تیر ماه سال جاری آنها به شعبه‌ی یک اجرای احکام احضار شدند؛ اما اجرای حکم تا تاریخ پنجم مهر به تعویق افتاد. در گفت‌وگویی که با این سه نویسنده داشتیم، گفتند که صبح روز شنبه در دایره اجرای احکام حاضر می‌شوند. به پیش‌بینی متخصصان و کارشناسان در پاییز و زمستان پیش رو بیماری کووید ۱۹ شدت بیشتری می‌گیرد.

رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن اردیبهشت ۱۳۹۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه و هر یک به شش سال زندان محکوم شدند. اتهام آنها «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» است. مصادیق و "مستندات" این اتهام‌ها انتشار نشریه‌ی داخلی کانون نویسندگان ایران، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ی کانون، بیانیه‌های کانون و حضور در مراسم سالگرد جعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو است. در گفت‌وگو با این نویسندگان آنها اعلام کردند که این "مصادیق" و "مستندات" صرفا بهانه‌ای برای اتهام‌تراشی و محاکمه است و دلیل اصلی محکومیت‌ ایشان مخالفت با سانسور و دفاع از آزادی بیان است.

چند ماه بعد دادگاه تجدید نظر حکم بدوی رضا خندان(مهابادی) و بکتاش آبتین را تایید کرد و حکم کیوان باژن را یک سال و شش ماه کاهش داد. آنها مجموعا به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

 رضا خندان پژوهشگر و منتقد ادبی، نویسندگی را در سال ۱۳۵۷ با انتشار کتاب «بچه‌های محل» آغاز کرد. در زمینه‌ی نقد ادبی: «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، مجموعه هفت جلدی «داستان‌های محبوب من» و «دانه و پیمانه» (دو کتاب اخیر مشترک با علی‌اشرف درویشیان). در زمینه‌ی گردآوری و پژوهش: «جنگ رازی» و مجموعه‌ی ۱۹ جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» (مشترک با علی‌اشرف درویشیان). در زمینه‌ی داستان‌نویسی: «بچه‌های محل» و «انفرادیه‌ها» در کارنامه‌ی او است.

او از سال ۱۳۷۷ به عضویت کانون نویسندگان ایران در آمد و پنج دوره عضو هیئت دبیران آن بوده است.

بکتاش آبتین شاعر و فیلمساز کار ادبی را در دهه‌ی ۷۰ خورشیدی آغاز کرد. او پنج دفتر شعر منتشر کرده است: «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «شناسنامه‌ی خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدر بزرگم».

فیلم مستند: «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷»، «پارک مارک»، «فریبرز رییس‌دانا» و . . .

او در اواخر دهه‌ی هشتاد به عضویت کانون نویسندگان ایران در آمد و سه دوره عضو هیئت دبیران آن بوده است.  

کیوان باژن نویسنده و روزنامه‌نگار در دهه‌ی ۷۰ خورشیدی داستان‌نویسی را آغاز کرد. از فعالیت‌های ادبی او است: «دیروز تا بی نهایت صفر...!»(رمان)، «از پشت دیوارهای خاکستری»(مجموعه داستان) و «در کوچه های اضطراب»(مجموعه داستان).

در زمینه‌ی تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران: (گفتگو) «شمس لنگرودی»، «مهدی غبرایی» و « عمران صلاحی».

و آثار تحقیقی: « صمد بهرنگی»(مجموعه گفت وگو)، « انسان رو در روی جهان» و « همراه با احمد محمود»

کیوان باژن در دهه‌ی ۸۰ خورشیدی به کانون نویسندگان ایران پیوست و دو دوره به عضویت هیئت دبیران انتخاب شد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی دریزد بر اثر سقوط از ساختمان

روز پنج شنبه 3 مهر،یک کارگر ساختمانی 31 ساله حین کار در ساختمانی در یزد براثر سقوط از طبقه هفتم در دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن راننده جرثقیل شرکت خصوصی بندر امام براثر سقوط در کانال روباز آبرسانی

ظهرروز پنج شنبه 3 مهر، راننده 41 ساله یک شرکت خصوصی در بندرامام  که برای شست ‌و‌شو به کانال روباز آب جنوب شرق مراجعه کرده بود به داخل کانال سقوط کرده و غرق می‌شود.جریان آب کانال روباز، جسد را به ایستگاه تصفیه‌خانه سازمان منطقه ویژه پتروشیمی هدایت می‌کند و کارگران متوجه یک جسد در تجهیزات لایروبی تصفیه‌خانه می‌شوند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com