اخباروگزارشات کارگری ۲ مهر ماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 24, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۲ مهر ماه ۱۳۹۹

- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری زنجان نسبت به اخراج ازکار مقابل استانداری

- اعتصاب وتجمع کامیونداران کرج  برای اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه در جاده شهریار

- تجمع اعتراضی ناشنوایان ومعلولان نسبت  به عدم اجرای ماده 21 قانون معلولان قابل صداوسیما

- نامه سرگشاده تشکلها و گروه‌های فعالین کارگری، بازنشستگان، دانشجویان و فعالین کارگری و لغو کار کودکان به عفو بین الملل

- توقیف نشریه دانشجویی «ضد» دانشگاه مازندران بدلیل حمایت از اعتراضات کارگران و جوابیه شورای این نشریه

- تجمع اعتراضی دوباره رزیدنت‌های رشته‌های مختلف پزشکی نسبت به آزمون گواهینامه مقابل مجلس

- جان باختن یک کارگر جوان در قزوین براثر سقوط درچاه

- جان باختن راننده لودر بدنبال سقوط در دره

*تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری زنجان نسبت به اخراج ازکار مقابل استانداری

روز چهارشنبه 2 مهر،جمعی از  کارگران فضای سبز شهرداری زنجان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به اقدام این شهرداری مبنی براخراجشان ازکاردست به تجمع مقابل استانداری زنجان زدند.

استاندار زنجان با وجود ینکه شاهد تجمع این کارگران بود بدون توجه به آنان وارد ساختمان استانداری شد.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند:سابقه بعضی از ما به 18 سال نیز می‌رسد و ما  حرفه دیگری بلد نیستیم تا جای دیگر مشغول کار شویم. چرا در زمان تعدیل نیرو توجهی به سابقه ما نشده است و افراد تازه واردی که روابط نزدیک با مسئولان شهرداری و شورای شهر دارند اخراج نشدند.

آنها افزودند: بعضی از افراد این جمع از معلولیت رنج می‌برند، درحالی که بهزیستی هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌کند و برای آن‌ها شغلی درنظر نگرفته است، شهرداری نیز آن‌ها را اخراج کرده است. در این شرایط اقتصادی با حقوق 200 الی 300 هزار تومانی بهزیستی حتی یک هفته هم نمی‌توانیم زندگی کنیم.

*اعتصاب وتجمع کامیونداران کرج  برای اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه در جاده شهریار

پیش از ظهرروز چهارشنبه 2 مهر،جمعی از کامیونداران کرج برای اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه در جاده شهریار دست از کارکشیدند وبا پارک کردن کامیون هایشان اجتماع کردند.

تصاویر منتشره در رسانه ها حاکی از شرکت ده ها کامیوندار دراین اقدام اعتراضی می باشد:

 

*تجمع اعتراضی ناشنوایان ومعلولان نسبت  به عدم اجرای ماده 21 قانون معلولان قابل صداوسیما

روز چهارشنبه 2 مهرهمزمان با هفته جهانی ناشنوایان، جمعی از ناشنوایان و فعالان حقوق معلولان به فراخوان ازپیش منتشر شده+ پاسخ مثبت دادند وبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت  به عدم اجرای ماده 21 قانون معلولان ودسترس‌پذیر نبودن سیما برای ناشنوایان و بی‌اعتنایی به مکاتبات واعتراضات آنها دست به تجمع مقابل سازمان صداوسیما درخیابان ولی عصر تهران زدند.

برپایه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،حمیدخواجه‌نژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما دربین معترضین حاضر شد و وعده برگزاری دونفر از نمایندگان تجمع کنندگان با رییس شورای سیاستگذاری سلامت صداوسیما در روز دوشنبه 7 مهر99 داده شد.

+فراخوان تجمع اعتراضی  ناشنوایان مقابل سازمان صداوسیما

زمان: چهارشنبه 2 مهرماه 99 از ساعت 9 صبح

مکان: تهران،خیابان ولیعصر.نرسیده به پل پارک وی نبش خیابان جام جم

علت:عدم اجرای ماده 21 قانون حمایت از معلولان با تاکید بر عدم دسترس‌پذیری سیما برای ناشنوایان

همزمان با هفته جهانی ناشنوایان؛2 تا 8 مهر ؛ تجمع ناشنوایان با همراهی اعضاء کمپین معلولان مقابل صداوسیما در اعتراض به عدم اجرای ماده 21 قانون حمایت از حقوق معلولان با تاکید بر عدم دسترس‌پذیری سیما برای ناشنوایان

 

 *نامه سرگشاده تشکلها و گروه‌های فعالین کارگری، بازنشستگان، دانشجویان و فعالین کارگری و لغو کار کودکان به عفو بین الملل

آقای رئیس، همانطور که اطلاع دارید و در گزارش سازمان متبوعتان منتشره به تاریخ 2سپتامبر2020 به تفصیل شرح داده شده است، حکومت ایران در جریان سرکوب خونین خیزش مردمی آبان1398 که در اعتراض به گرانی یک شبه سه برابری قیمت بنزین به وقوع پیوست، تنها در مدت 3 روز بنا به گزارش سازمان عفو بین الملل 304 نفر به قتل رسیده و بیش از 7000 نفر بازداشت گردیده اند.

یقینا آمار کشته شدگان و بازداشت‌شدگان بسیار بیشتر است. زیرا تحت حاکمیت فعلی ایران، دسترسی به آمارهای واقعی میسر نیست و خود حکومت نیز هیچوقت آمار واقعی در هیچ رابطه ای را اعلام نکرده و نمی کند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، تعداد کشته شدگان در جریان سه روزه خونین آبان 1398 بیش از 1500 نفر هستند. اما از آن تاریخ به بعد ده ها و شاید صدها نفر از بازداشت‌شدگان آبان در زیر شکنجه به قتل رسیده و اجسادشان در رودخانه ها، بیابان ها و کوچه ها و خیابان ها انداخته شده اند.

بعد از 10 ماه از آن کشتار و بازداشت های گسترده، هنوز حکومت نه آماری از کشته شدگان را ارائه کرده است و نه تعداد بازداشت‌شدگان را اعلام نموده است. هنوز تعداد زیادی از خانواده ها از سرنوشت عزيزانشان بی اطلاع هستند و در نگرانی و اضطراب به سر می برند. این خانواده ها همچنان در وحشت از اینکه سرنوشت عزیزانشان به سرنوشت بازداشت‌شدگانی که زیر شکنجه کشته شده و در جایی انداخته شدند، گرفتار شوند، به سر می برند.

حکومت ایران کمترین حقی برای شهروندان قائل نیست و با چماق، باتوم، گلوله و زندان و شکنجه و اعدام به مقابله با هر اعتراضی می پردازد.

ما مردم ایران، بخشی از گستاخی حکومت در برابر مردم جامعه را نتیجه مماشاتهای بین المللی می دانیم که هنوز علیرغم کشتار و اعدام شهروندانش در محافل، مجامع و سازمان‌های جهانی پذیرفته می شود و روابط سیاسیش با دنیای خارج برقرار است . بنابراین مجامع بین‌المللی نیز مسول هستند.

ما مصرانه از شما میخواهیم تا با فشار آوردن به مجامع بین المللی، خواستار آن شوید که بر حکومت ایران فشار بیاورند تا دست از کشتار، شکنجه و اعدام بردارد و حقوق پایه ای مردم ایران را به رسمیت بشناسد. صدور بیانیه ها در محکومیت اعمال ضد حقوق بشری، برای به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم ایران توسط حکومت کافی و چاره ساز نیست. باید محدودیت های سیاسی جدی و عملی در سطح جهانی تا زمان تن دادن به رعایت حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم علیه حکومت ایران اعمال گردد.

مبرم ترین مطالبات مردم ایران و خانواده های کشته‌شدگان و بازداشت شدگان آبان 98 از قرار زیر است و باید بی قید و شرط برآورده شوند :

1- اعلام آمار واقعی کشته شدگان

2- اعلام آمار واقعی بازداشت‌شدگان و روشن نمودن سرنوشت آنان

3- آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت‌شدگان آبان 98 و همه زندانیان سیاسی

4- حق برگزاری مراسمات گرامیداشت کشته شدگان در ایام سالگرد به قتل رسیدنشان در آبان 1399 به هر طریق که خانواده ها و مردم همراه خانواده ها بخواهند مراسمات را برگزار کنند.

با تشکر

1مهر/1399

1- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

2- سندیکای نقاشان البرر

3- شورای بازنشستگان ایران

4- تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

5- دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان

6- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه های هنر تهران

7- گروهی از فعالین کارگری سقز

8-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

*توقیف نشریه دانشجویی «ضد» دانشگاه مازندران بدلیل حمایت از اعتراضات کارگران و جوابیه شورای این نشریه

نشریه دانشجویی «ضد» دانشگاه مازندران به اتهام اعلام حمایت از اعتراضات سراسری کارگران، پیش از چاپ اولین شماره توقیف شد.

این حکم تعلیق یکساله تحت فشار نهادهای امنیتی و در فضای راکد ناشی از تعطیلی دوران کرونا در تاریخ ۹۹/۷/۱ ابلاغ شده است.

جوابیه شورای نشریه ضد (در واکنش به توقیف نشریه)

نشریه “ضد” دانشگاه مازندران به اتهام اعلام حمایت از اعتراضات کارگری، پیش از انتشار اولین شماره، “توقیف” شد.

صادرکنندگان این حکم، در اثبات جرم مذکور، به بیانیه‌ای استناد داشته‌اند که هیئت تحریریه نشریه “ضد”، به همراه 33 تشکل صنفی و دانشجویی دیگر، در حمایت از اعتصابات کارگران امضا کرده بودند. این درحالیست که پیش از ابلاغ حکم تعليق یک ساله، هیئت نظارت بر نشریات دانشگاه‌، تذکر کتبی را برای مجازات جرم اعلام حمایت از کارگران کافی دانسته بود.

حساسیت بیش از اندازه نسبت به یک نشریه‌ی دانشجویی و حکم تعلیق یک ساله‌، آن هم با اشاره‌ای که مسئولین دانشگاه، به نهاد‌های بیرون از دانشگاه داشته‌اند، نشان از آن دارد که این حکم اعمال سلیقه‌ی فردی یک مسئول دانشگاهی نیست، بلکه نهاد‌های امنیتی در پیوندی با نهاد دانشگاه اقدام به سرکوب و حذف جریان مستقل دانشجویی کرده‌اند؛ این در حالیست که تشکل‌های دانشجویی حاکمیتی تا آنجا پیش می‌روند که دانشگاه را محل بازجویی دانشجویان قرار داده‌اند. هر چند این دست اقدامات تازه نیست؛ اما تعطیلی دانشگاه بستر مناسب‌تری را فراهم کرده است تا سرکوب با شدت بیشتری صورت پذیرد.

از ۱۶ آذر ۹۸ به این سو نیروهای امنیتی و بازوهای سرکوب‌شان در دانشگاه‌ها، دانشجویان مستقل و حامی فرودستان را مورد تهدید و ارعاب قرار دادند.

در جهت مقابله با “سیاست سرکوب” و “پادگان‌سازی دانشگاه” هیئت تحریریه‌ی ضد تصمیم گرفته‌ است به تولید محتوا از طرق دیگر اقدام کند؛ از همین رو از سایر دانشجویان خواستاریم در جهت حمایت و اطلاع‌رسانی چنین مسائلی برای زنده نگه داشتن جریان مستقل  دانشجویی اقدام کنند.

         ۱۳۹۸/۰۷/۲

*تجمع اعتراضی دوباره رزیدنت‌های رشته‌های مختلف پزشکی نسبت به آزمون گواهینامه مقابل مجلس

روز چهارشنبه 2 مهر،جمعی از رزیدنت‌های رشته‌های مختلف پزشکی در ادامه اعتراضاتشان نسبت به آزمون گواهینامه مقابل مجلس اجتماع کردند.

 براسا گزارش رسانه ای شده،مطالبه اصلی فارغ‌التحصیل تمام دستیاران پزشکی با توجه به شیوع موج سوم کرونا، آماده به خدمت شدن است.

یکی از نمایندگان دانشجویان متخصص پزشکی در مورد علت تجمع در مقابل مجلس گفت: «ما عده‌ای از دانشجویان متخصص پزشکی برای بار دوم مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شده‌ایم که در اعتراض به بی‌عدالتی صورت گرفته در آزمون گواهینامه سال 99 احقاق حقوق خود را خواستار شویم.

وزیر بهداشت روز 30 تیرماه گفتند که آزمون گواهینامه لغو است و تمامی دانشجویان سال آخری فارغ‌التحصیل می‌شوند. اما پس از مدتی فقط 2600 نفر از دانشجویان فارغ‌التحصیل شدند و حدود 500 نفر باقی مانده‌اند که وضعیت آنان مشخص نیست.

مطالبه اصلی ما فارغ‌التحصیل تمام دستیاران پزشکی است نه فقط تعدادی از آن‌ها و تا احقاق حقوق خود در اینجا می‌مانیم.»

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی رزیدنت‌های رشته‌های مختلف نسبت به تصمیم وزارت بهداشت  مقابل سازمان بازرسی کشور

روز دوشنبه 10 شهریور،جمعی از رزیدنت‌های رشته‌های مختلف (دستیاران تخصصی سال آخر پزشکی)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تصمیم وزارت بهداشت  دست به تجمع مقابل سازمان بازرسی کشورزدند وخواهان حذف آزمون گواهینامه دستیاری شدند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت:معاونین وزارت بهداشت در خصوص این آزمون، راهکاری را انتخاب کردند که کاملا غیرمنطقی است و معیار این کار را امتحان گواهینامه سال گذشته قرار داده‌اند؛ چگونه می‌توان نمرات آزمون سال گذشته را ملاک معافیت قرار داد؟ در حالی که سال گذشته کسی پیش‌بینی شرایط رخ‌داده را نکرده بود و گمان نمی‌برد نمره وی سال آینده ملاک قبولی گواهینامه قرار گیرد. اگر قرار بر این کار بود باید درصدی از نمره سال گذشته در نظر می‌گرفتند و سایر نمرات را کنار هم قرار می‌دادند و میانگین آنها را به عنوان نمره اصلی محسوب می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با این روش وزارت بهداشت، عده‌ای با امتیاز ویژه از امتیاز گواهینامه به محل طرح اعزام شدند و عده‌ای دیگر مجبور به دادن امتحان گواهینامه و گذراندن محل طرح با امتیازات بسیار کمتر شده‌اند که این موضوع طی سال‌های اخیر بی سابقه است.

یکی دیگر از این معترضین گفت: متاسفانه از چند ماه قبل که بیماری کرونا وارد کشور شد ما در خط مقدم درمان قرار داشتیم و مدیریت تمام بخش‌های بیمارستان با رزیدنت‌های سال آخر بود، ما با کمترین حقوق این اقدامات را انجام دادیم و متاسفانه مسوولان وزارت بهداشت بدون توجه به اینکه تعدادی از این پزشکان به بیماری کرونا مبتلا هستند مقرر شد که امتحان را برگزار کند، نکته قابل تامل تصمیمات عجیب مسوولان وزارت بهداشت است که لازم است در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

*جان باختن یک کارگر جوان در قزوین براثر سقوط درچاه

روز چهارشنبه 2 مهر،یک کارگر 26 ساله حین کار در گاراؤی در قزوین براثر سقوط درچاه در دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن راننده لودر بدنبال سقوط در دره

عصرروز سه شنبه اول مهر، یک دستگاه لودر در بلوار شفق خیابان کوه نور کلانشهر اصفهان داخل فضایی دره مانند سقوط کرد وراننده 45 ساله این لودر براثر شدت جراحت در دم جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com