اخباروگزارشات کارگری اول مهر ماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 23, 2020

اخباروگزارشات کارگری اول مهر ماه ۱۳۹۹

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند تربت جام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق اضافه کاری وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان شهرستان واستان مقابل اداره کار

- پیام یکی از کارگران هفت تپه درباره ادامه اعتصاب در این مجتمع

- اعتراض کارکنان شرکتی وپیماتکاری بیمارستان های اهواز نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

- کنش های کارگران شهرداری سده برای پرداخت مطالباتشان و وعده های پوچ مسئولان

- عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران بخش های مختلف شهرداری نوکنده

- پایان موفقیت آمیز اعتصاب 3 روزه کارگران کارخانه پارس آمپول

- گزارشی درباره وضعیت نابسامان کارگران راه آهن قم (شرکت پیمانکاری فلق) به قلم جمعی ازکارگران

- گزارش تجمع اعتراضی اهالی روستای کولسه جوانرود نسبت به ایجاد یک معدن

- جان باختن یک کارگر جوان اهل سقزدر اقلیم کوردستان براثر سقوط از داربست

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند تربت جام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق اضافه کاری وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان شهرستان واستان مقابل اداره کار

روز دوشنبه 31 شهریور، کارگران کارخانه قند تربت جام برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق اضافه کاری وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان شهرستان واستان دست به تجمع مقابل اداره کاراین شهرستان در استان خراسان رضوی زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: از سال 1397 اضافه کار وازسال 1398 بیمه تامین اجتماعی از شهریور  و از ابتدای سال 1399حقوق کارگران کارخانه‌ قند تربت جام از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: از آبان ماه سال 1397 پیگیر حقوق‌مان بودیم و با مسئولان استانی و شهرستانی مکاتبه و حتی بصورت حضوری ملاقات داشتیم و مسئولان فقط وعده داده اند اما تا به حال هیچ اقدامی نشده است .

این کارگر معترض افزود:علت بدهکاری کارخانه کمبود مواد اولیه و چغندر و نبود نقدینگی و همچنین بورسی بودن مدیران کارخانه می باشد.

وی درخاتمه گفت: امروز(31شهریور) قرار بود با مسئولان شهرستان جلسه ای در مصلی تربت جام داشته باشیم که این جلسه از طرف مسئولان کنسل شد و گفتند جلسه ای را با حضور مدیران کارخانه برگزار خواهیم کرد.

*ادامه اعتصاب در هفت تپه

پیام یکی از کارگران هفت تپه:

امروز سه شنبه - ۱ مهر ۱۳۹۹ تعداد زیادی از کارگران هفت تپه در داخل شرکت و محوطه صنعتی- کارگران کارخانه - دست به اعتصاب زده اند و تجمعی مقابل در کارخانه انجام داده اند. کارگران به عدم برآورده شدن مطالبات خود معترضند.

 

مسئولین مختلفی که وعده ها و قول هایی دادند اما هیچ اقدام عملی مشخصی برای خلع ید انجام ندادند باید بدانند که با وعده و وعید نمیتوانند صدای اعتراض کارگران هفت تپه را خاموش کنند.

همکاران اعتصابی به خوبی میدانند که از جمله عوامل ادامه خرابکاری و غارت در شرکت، مدیران اسدبیگی هستند. مدیرانی که باید توسط همکاران از شرکت بیرون فرستاده شوند.

مطالبه بازگشت به کار تمامی همکاران اخراجی، پرداخت مطالبات معوقه و اجرای فوری خلع ید از بخش خصوصی جزو مهم ترین خواسته های کارگران اعتصابی است.

از سایر همکاران میخواهیم که به جمع همکاران اعتصابی پیوسته تا تکلیف مالکیت شرکت و مطالبات معوقه را روشن کنیم.

*اعتراض کارکنان شرکتی وپیماتکاری بیمارستان های اهواز نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

روز سه شنبه اول مهر،جمعی از کارکنان شرکتی وپیماتکاری بیمارستان های گلستان، خمینی، رازی، و بقایی - 2 اهوازاعتراضشان را نسبت به به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی رسانه ای کردند.

جمعی از پرسنل شرکتی و پیمانکاری بیمارستان های، گلستان، خمینی، رازی و بقایی- 2 اهوازنامه ای بشرح زیر را رسانه ای کردند:

در شرایط سخت بیماری کرونا که همه مردم خود را مدیون کادر درمان می‌دانند در اهواز هیچ مسئولی در فکر کادر شرکتی و پیمانکاری درمان و پشتیبانی بیمارستان‌های اهواز نیست الان سه ماه است که با ما قرارداد نبسته اند و می‌گویند این هفته حقوق می‌دهیم، هفته بعد حقوق می‌دهیم و در این احوال و شرایط سخت زندگی همه این پرسنل در دو شیفت یا پس از اتمام شیفت اقدام به مسافرکشی و شغل دوم می‌کنند. و وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند همینی که هست.

یکی از کارکنان شرکتی بیمارستان بقایی - 2 اهواز نیزبرای رسانه ای نوشت: سه ماه بدون حقوق و قرارداد مشغول کار هستیم و هر هفته به هفته بعد موکول می‌کنند این مسئله در این اوضاع اقتصادی برای ما بسیار سخت و دشوار است.

*کنش های کارگران شهرداری سده برای پرداخت مطالباتشان و وعده های پوچ مسئولان

روز سه شنبه اول مهر، کارگران شهرداری سده از کنش هایشان برای پرداخت مطالباتشان و وعده های پوچ شهردار وشورای شهرخبردادند.

کارگران این شهرداری به خبرنگار رسانه ای گفتند:آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به دستمزد خرداد ماه سالجاری است که اخیرا دریافت کرده‌ایم.

آنها ادامه دادند:علاوه براین یک ونیم ماه حقوق از سال 97 نیز طلبکاریم.

آنها افزودند: البته جدا از معوقات مزدی، پرداخت حق بیمه کارگران نیز به تاخیر افتاده و با مشکلاتی روبروست.

به گفته آنها، بهم خوردگی مزدی در سال جاری به اندازه‌ای بود که در برخی ماه‌ها نمی‌دانستیم چقدر طلب داریم و چه میزان دریافت کرده‌ایم.

این کارگران گفتند: بارها از شهردار و شورای شهر درخواست کرده‌ایم تا حقوق معوقه را پرداخت نمایند ولی مسئولان تنها قول می‌دهند و در عمل کاری انجام نمی‌شود.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران بخش های مختلف شهرداری نوکنده

ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران بخش های مختلف شهرداری نوکنده منجمله خدمات شهری ،آتش نشانی و دراستان گلستان پرداخت نشده است.

روز سه شنبه اول مهرماه،یکی از کارگران خدماتی شهرداری نوکنده به خبرنگار رسانه ای گفت:5 ماه حقوق ما پرداخت نشده است.

یکی دیگر از کارگران این شهرداری گفت:بدلیل پرداخت نشده ماه ها حق بیمه دفترچه های بیمه آنها تمدید نشده است.

یکی از آتش نشانان این شهرداری نیز گفت:6 ماه حقوق ما پرداخت نشده است.

*پایان موفقیت آمیز اعتصاب 3 روزه کارگران کارخانه پارس آمپول

اعتصاب که از روز یکشنبه 23 شهریورماه دراعتراض به سطح پایین حقوق وشرایط کاری نامناسب وبرای بازگشت بکار  همکاران حق طلبی اخراجیشان، آغاز شده پس از 3 روزبا موفقیت به پایان رسيد.

اعتصاب کارگران کارخانه پارس آمپول واقع در شهرک صنعتی کاوه  شهرستان ساوه در نهایت با مذاکره با کارفرما در روز 28 شهریور به نتیجه نهایی رسید.

در این مذاکره مهندس حیدرعلی مدیر منابع اداری، سحر مشتاقی مدیر منابع انسانی شرکت و دکتر زنجانی مدیر کارخانه توافق با نمایندگان کارگران بقرارزیر را انجام دادند:

1- کارگران به سرکار باز گردند و تولید را مانند گذشته ادامه دهند.

2- کارفرما نیز موظف شده است که 20 درصد به حقوق کارگران اضافه نماید.

3- 10 نماینده کارگران که اخراج شده بودند به سرکار بازگردند.

منبع اصلی خبر: کانال سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

درهمین رابطه: اعتصاب کارگران کارخانه پارس آمپول دراعتراض به سطح پایین حقوق وشرایط کاری نامناسب وبرای بازگشت بکار 11 همکار حق طلبی اخراجی برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 24 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه پارس آمپول واقع در شهرک صنعتی کاوه  شهرستان ساوه دراعتراض به سطح پایین حقوق وشرایط کاری نامناسب وبرای بازگشت بکار 11 همکار حق طلبی اخراجیشان از رفتن برسرکارخودداری کردند.

به گزارش کانال سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،200کارگر شرکت پارس آمپول دومین روز اعتصاب و اعتراض خود را امروز 24 شهریور از سر می گذرانند .

شروع این اعتراضات از دو ماه قبل آغاز شده بود زمانی که کارفرما بدلیل مشکلات مالی از گرفتن نیرو برای تولید دارو سرباز زد .

قبل از آن در خط تولید روی هر دستگاه 1 اپراتور مشغول به کار بود اما به مرور به 2دستگاه و نهایتا 4 دستگاه توسط یک کارگر اپراتور رسید. با شروع فصل گرما و مناسب نبودن هواسازها ی خنک کننده سالن تولید، اعتراض کارگران آغاز شد که کارفرما قبول کرد که اپراتور روی 3 و در ادامه روی 2 دستگاه کار کند که این اقدام کمی دیر انجام گرفت و کارگران خواسته های دیگری را نیز به میان آوردند از جمله کم بودن دستمزد و افزایش آن.

این بار کارفرما زیر بار نرفت و دستور داد که کارگرانی که معترض هستند را اخراج کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود .در حال حاضر به خواسته کارگران درخواست دیگری نیز اضافه شده است و آن بازگشت فوری 11 کارگر اخراجی به کار است که برای افزایش دستمزد تلاش می کردند. خواسته های کارگران اعتصابی شرکت پارس آمپول عبارت است از :

1- بازگشت فوری کارگران اخراجی .

2- افزایش حقوق ماهیانه آنان.

3- بوجود آوردن شرایط مناسب برای کارکردن در تولید هر اپراتور یک دستگاه مانند گذشته .

قابل ذکر است که بدلیل مدیریت غلط در همان اوایل کار توسط مدیران ارشد و بی توجهی به خواسته به حق کارگران اکنون حل این مشکل کوچک برای مدیریت سخت شده است و بیشتر به لجبازی مدیران ارشد با کارگران کشیده است .

*گزارشی درباره وضعیت نابسامان کارگران راه آهن قم (شرکت پیمانکاری فلق) به قلم جمعی ازکارگران

بخش اول - 31شهریور:

ما کارگران نگهداری نیروی های  جبرانی از شرکت فلق هستیم و الان   با وجود ترک فلق از منطقه قم متوجه شده ایم توی این 6 سال چطور از قرارداد و خوردن حق ما سو استفاده و ما هم از ترس اخراج سکوت کرده ایم و الان  باید به کجا پناه ببریم؟

 همکاران

همه شما از فلق طبق یک قانون این مطالبات طلب دارید و برای آینده بازنشستگی باید مبلغ سخت زیان آور از جیب خودتان پرداخت که تا آن زمان نزدیک به ۱۰۰ مییلون خواهد شد هر پیمانکاری که دوره ای بیاید و برود با همین شگرد ما را فریب می دهند. 

پیمانکار شرکت فلق باید

۶ سنوات مارا به روز پرداخت کند ولی گفته بروید اداره کار شکایت

 بن سبد رمضان مارا پرداخت نکرده

 ۶ سال با فلق در قم کار کرده ام هر سال دو روز فاصله بین قرارداد سال جدید انداخته که سالها را از هم جدا و مارا نیروی تازه جذب جلوه دهد و مزد سنوات به ما پرداخت نمی کند

 الان هم از منطقه قم دارد فرار می کند ما باید برای بازنشستگی سخت زیان آور که شرکت ها مکلف به پرداخت پول  ۸ ٪ سختی ‌کار زیان آوار می باشند با رفتن این شرکت چه کسی  باید این مبلغ در آینده پرداخت نماید و ما کارگران باید از جیب مبارک پرداخت و اینجور همه کارگران را دور زده و در طی سالها ی آینده کارگران این  ۶ سال زیان آور که مبلغ فعلی آن  ۱۲ مییلون  تومان می شود و چرا مثل سایر شرکت ها و مرخصی های مارا ذخیره نکرده و اعلام کردن

مسولین فلق

 به من مربوط نیست و سنوات ما باید طبق آخرین قرارداد بروز با آخرین دستمزد پرداخت شود ۶ سال سنوات همه کارگران با شرکت فلق دارند و باید  به روز  پرداخت و تفاوت آن در این ۶ سال تقریبا ۴ مییلون و ذخیره مرخصی پرسنل فلق در ۶ سال ۵۴ روز می شود و باید طبق آخرین دستمزد پرداخت شود و دوماه باید پول مرخصی که تقریبا ۵ مییلون می شود حق الناس مارادارد می بلعد و طبق حساب با یک کارشناس حقوقی ادارهکار و بیمه تامین اجتماعی شرکت فلق چنانچه از ناحیه قم به منطقه دیگه ای برود باید به هر نفر پرسنل این مطالبات و حق الناس پرداخت واز همکاران می خواهیم که از طریق اداره کار موضوع را پیگری نمایند .

بخش دوم 1 مهر:

1- پرداخت سنوات به مدت ۶ سال طبق آخرین دستمزد پرداخت و با دستمزد امسال پرداخت نه اینکه در سالهای گذشته در داخل حقوق پرداخت کرده ‌تخلف و خوردن حق الناس ‌کارگر برابر قانون کار و تفاوت این سنوات در صورت ترک منطقه و تسویه با کارگران پرداخت نماید که طلب هر نفر  تقریبا تفاوت آن ۴۵۰۰۰۰۰ مییلون تومان می باشد .

2- پرداخت ذخیره مرخصی پرسنل که به آنها گفته شده باید از مرخصی استفاده و چنانچه استفاده نشود حقی برای شما و این ماهی ۹ روز ذخیره نمی شود برابر قانون اداره کار هر کارگر در سال ۹ روز باید مرخصی آن ذخیره شود و الان طبق قانون در ۶ سال حضور فلق در قم ۵۴ روز ذخیره مرخصی هر نفر که مبلغ آن باید طبق آخرین روز و سال قرارداد پرداخت و تقریبا هر نفر ۵ مییلون باید ذخیره مرخصی پرداخت .

3- بخاطر تخلف در بستن قرارداد های در این ۶ سال و وقفه انداختن و حذف ۲ یا سه روز از قرارداد سال جدید این ۶ سال سابقه کار بریدگی و با این روش تاریخ زدن در قراردادها انگار که ما هر سال که  سال تمام شده بعد قرارداد سال جدید با ما بسته بخاطر دور زدن قانون و جلوگیری پیوستگی سوابق با دو هدف اول اینکه مزد سنوات به ما همه کارگران تعلق نمی گیرد و مثل یک کارگر که تازه آمدیم قرار داد تنظیم شده و در صورت شکایت کارگر از بی اطلاعی در اداره کار نمی تواند ادای مزد سنوات نماید.

4- سبد رمضان ما مثل دیگر شرکت ها پرداخت نشده.

5- همکاران محترم که در شرکت فلق در نگهداری کار کرده اید هر نفر طبق قانون اولیه کار تقریبا ۲۰ تا ۲۵ مییلون پول و حق الناس قانونی طلب دارید و تا قبل از ترک منطقه از طریق اداره کار شکایت و اگر پرداخت نکند از طریق اداره کار و  دادگاه نسبت به توقیف اموال اقدام نماید و این حق کارگران خوردنی نیست و چنانچه این مطالبات و حق زن بچه های ما پرداخت نشود از طریق دادستانی و قوه قضاییه موضوع پیگری و تنها شگرد این پیمانکاران همین هست بصورت منطقه کار و بعدش بخاطر فرار از حق الناس کارگران و قانون منطقه را ترک و در قراردادهای تخطی و اقدام به بستن قرارداد صوری بدون اطلاع کارگران

 لذا ما کارگران‌ نگهدار ی فلق چنانچه این مطالبات پرداخت نشود مسولین وقت اداره کل قم باید ضمانت نامه حسن انجام کار و سپرده این شرکت توقیف و بلوکه تا خواسته و حق کارگران خورده نشود اگر از این ناحیه رفته ما کارگران چطور باید ایشان را به دادگاه تک تک احضار کنیم و تا حضور و سپرده و ضمانت در بانک دارد این مهم مرتفع شود .

از طرف پرسنل نگهداری شرکت فلق قم

*گزارش تجمع اعتراضی اهالی روستای کولسه جوانرود نسبت به ایجاد یک معدن

در روزهای گذشته خبرهایی ازتجمع  اعتراضی اهالی روستای کولسه واقع در در 7 کیلومتری شهر جوانرود نسبت به ایجاد یک معدن منتشر شد.اهالی روستای کولسه به این موضوع اعتراض و انتقاد داشتند که معدن مذکور برای زندگی آن ها مشکل ایجاد می کند و باعث آلودگی می شود.

روز سه شنبه اول مهر به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: این روستا در 7 کیلومتری جوانرود است که در حدود 6 ماه گذشته فردی معدنی را در مراتع روستا ثبت کرده که اداره منابع طبیعی نیز برای این مراتع استعلامی را برای یکی از اعضای شورای روستا ارسال کرده است و آن فرد شورا نیز بدون اطلاع همکاران شورا و دهیاری و بدون اطلاع دادن به مردم روستا و بخشداری، استعلام را ممهور به مهر شورا کرده و آنها نیز براساس آن مهر، تاییدیه آغاز عملیات اکتشاف را صادر کرده اند.

وی افزود: این معدن در اطراف 7 روستای کولسه الیاقو، خان آوا، کانی سفید، بازان، بازان میرکی و کانی گوهر واقع است که در اطراف آن نزدیک 20 باغ شناسنامه دار و 7 چشمه آب موجود است که آب شرب روستای کولسه نیز در 200متری آن تامین می شود.

وی با بیان اینکه مردم این روستاها به شغل دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند، گفت: استخراج این معدن باعث از بین رفتن معیشت آنها خواهد شد که مردم روستا مخالف عملیات معدن هستند.

وی ادامه داد: در پی نارضایتی اهالی روستا، مسولین شهرستان در این آبادی تشکیل جلسه دادند و اکنون دستور موقت تعطیلی معدن را صادر کرده اند و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده باشد عملیات معدن متوقف خواهد بود.

وی افزود: این معدن توسط یک نفر ثبت شده و به شخص دیگری فروخته شده است و اکنون این فرد هم مجوزهای لازم را گرفته است و ما نیز از طریق قانون و با همکاری مسولین نمی گذاریم حق این مردم ضایع شود.

وی خاطر نشان کرد: استخراج این معدن باعث می شود که بقیه مراتع این روستاها بدون استفاده و بدون سود باقی بمانند چون راه دیگری برای دسترسی به آنها نخواهد ماند.

*جان باختن یک کارگر جوان اهل سقزدر اقلیم کوردستان براثر سقوط از داربست

یک کارگر جوان اهل سقز بنام یاسین امیرخانی حین کار ساختمانی درشهر سلیمانیه  براثر سقوط از داربست جانش را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com