ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، کرونا در پتروشیمی سبلان، دوازدهمین روز اعتصاب کارگران شهرداری لالی

حزب كمونيست كارگرى ايران
September 16, 2020


اطلاعیه خبری

 

ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، کرونا در پتروشیمی سبلان، دوازدهمین روز اعتصاب کارگران شهرداری لالی

 

- روز ٢٦ شهریور کارگران غیر نیشکری هفت تپه بدنبال سه ماه اعتصاب و تجمعات هر روزه مقابل فرمانداری به داخل شرکت هفته تپه رفتند و به نشانه اعتراض مدیر کشاورزی و مدیر داخل شرکت را از محل کارشان بیرون کردند. در برابر کارگران معترض جافرپور یکی از مدیران شرکت قمه خود را بیرون کشید و میخواست به کارگران حمله کند. کارگران معترض در برابر این حرکت وحشیانه آرامش خود را حفظ کردند و مانع درگیری با مدیر قمه کش شدند و با هوشیاری بیرون آمده و مقابل در شرکت جمع شدند. گفتنی است که اعتصاب کارگران در درون شرکت ادامه دارد و کارگران ضمن حضور در کارخانه کار نمیکنند و بر خواستهای خود تاکید دارند. بخش کشاورزی نیز با ادامه کشت تلاش دارد تا کارخانه به طور کامل به تعطیلی کشیده نشود. بحث بر سر تعیین تکلیف مدیریت در درون حکومت بالا گرفته است. بار دیگر دیوان عدالت بر رای خود مبنی بر خلع ید اسد بیگی تاکید کرد. اما تکلیف نهایی این موضوع به جلسه دیوان حل اختلاف میان نهادهای حکومتی موکول شده است. خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی و کوتاه کردن دست اسدبیگی و باند مافیایی اش از شرکت خواست اصلیکارگران است. این کارگران خواستار گسیل یک نفر از سوی دولت به شرکت و ادامه این مجتمع زیر نظارت و مشورت خودشان است. بعلاوه این کارگران فقط بخشی از مزد تیرماه را گرفته اند  و باقی دستمزد تیرماه و دو ماه دستمزد مرداد و شهریور را طلب دارند. عدم تمدید دفترچه های بیمه آنهم در دل بحران کرونا فشاری جدی بر روی آنهااست و کارگران خواستار اجرای فوری همه وعده های داده شده و پرداخت طلبهایشان هستند. بازگشت به کار کارگران اخراجی در تمام بخش های شرکت، بازگشت به کار اسماعیل بخشی و سه کارگر دیگر شرکت که در جریان اعتراضات سال ٩٧ این کارگران اخراج شده اند از جمله دیگر خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه است. اعتراضات این کارگران ادامه دارد.

- در حالیکه خبرها از ادامه اعتصاب کارگران شرکت گاما در پتروشیمی ماهشهر حکایت میکند و هنوز کارگران در برخی از شرکت های نفتی از جمله در عسلویه و پتروشیمی ماهشهر در اعتراضند،موضوع شیوع بیماری کرونا و خطر ابتلاء به آن به خاطرعدم اجرای پروتکل های بهداشتی در مقابله با این بیماری مرگبار موجب نگرانی کارگران شده و صدای اعتراض آنان را بلند کرده است. از جمله بنا برخبرهای منتشر شده در پتروشیمی سبلان اکثر کارگران و حتی مسئولین به این بیماری مبتلا شده اند. اما به بهداری دستور داده شده است که اخبار آن منتشر نشود. از سوی دیگر دستور استخدام موقت کارگران جدید به جای کارگران بیمار داده شده است، تا کار پتروشیمی نخوابد. بدون اینکه کوچکترین تمهیداتی برای جلوگیری از ابتلای دیگر کارگران به این بیماری مهلک انجام گیرد. مدیریت پتروشیمی تنها مشغله اش اینست که پروژه خود را بر اساس قرارداد تا آخر مهرماه  بطور کامل تحویل دهد و کاری به مشکلات کارگران و بیماری کرونا ندارد.  .

- روز ٢٦ شهریور اعتراض کارگران شهرداری لالی به دلیل ۱۲ ماه حقوق پرداخت نشده وارد  دوازدهمین روز خود شد. کارگران میگویند تا متحقق شدن وعده های مسئولین و پرداخت حقوقهای معوقه به اعتراض خود ادامه خواهند داد. در همین روز کارگران شهرداری سوسنگرد اعتراض خود را به تعویق پرداخت ٥ ماه مزد رسانه ای کردند. در این هفته کارگران شهرداری در شهرهایی چون لالی، بناب، خوی، دشت آزادگان، کوت عبدالله تجمع اعتراضی داشتند و اعتراضات کارگران شهرداری کوت عبدالله دو هفته است که در جریان است. تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای موقت و پیمانی و نداشتن ایمنی شغلی، عدم اجرای پروتکل های بهداشتی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا، از جمله موضوعات اعتراضی کارگران شهرداریهاست و کارزار آنها برای لغو کار پیمانی و تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آنها ادامه دارد.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٦ شهریور۱۳۹۹، ١٦ سپتامبر ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com