اخباروگزارشات کارگری ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 15, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹

- اعتصاب کارگران کارخانه پارس آمپول دراعتراض به سطح پایین حقوق وشرایط کاری نامناسب وبرای بازگشت بکار 11 همکار حق طلبی اخراجی برای دومین روز متوالی

- *از خوزستان چه خبر؟

1- ادامه اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان

2- اعتراضات کارگران شهرداری سوسنگرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های پوچ مسئولان ادامه دارد

3- امروز هم کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند

- اعتراض خبرنگاران نسبت به طولانی شدن شرایط احراز بیمه بیکاری

- کارگران شرکتی بیمارستان بقایی اهواز3 ماه بدون حقوق وقرارداد مشغول کارند - تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت اعتراض

- بیانیه تشکلها و گروه های فعالین کارگری و بازنشستگان در ارتباط با اعدام نوید افکاری

- سجاد شکری از بازداشت شدگان مراسم روزجهانی کارگر 98 مقابل مجلس به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد

- تجمع  اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم تامین حقابه مقابل شرکت آب منطقه‌ای

- تجمع اعتراضی نانوایان یزد مقابل استانداری

- تجمع  اعتراضی دانشجویان پزشکی سال آخر نسبت به بی‌عدالتی آموزشی  مقابل مجلس

- جان باختن یک کارگر مقنی در مهرشهر کرج براثر برق گرفتگی

*اعتصاب کارگران کارخانه پارس آمپول دراعتراض به سطح پایین حقوق وشرایط کاری نامناسب وبرای بازگشت بکار 11 همکار حق طلبی اخراجی برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 24 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه پارس آمپول واقع در شهرک صنعتی کاوه  شهرستان ساوه دراعتراض به سطح پایین حقوق وشرایط کاری نامناسب وبرای بازگشت بکار 11 همکار حق طلبی اخراجیشان از رفتن برسرکارخودداری کردند.

به گزارش کانال سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،200کارگر شرکت پارس آمپول دومین روز اعتصاب و اعتراض خود را امروز 24 شهریور از سر می گذرانند .

شروع این اعتراضات از دو ماه قبل آغاز شده بود زمانی که کارفرما بدلیل مشکلات مالی از گرفتن نیرو برای تولید دارو سرباز زد .

قبل از آن در خط تولید روی هر دستگاه 1 اپراتور مشغول به کار بود اما به مرور به 2دستگاه و نهایتا 4 دستگاه توسط یک کارگر اپراتور رسید. با شروع فصل گرما و مناسب نبودن هواسازها ی خنک کننده سالن تولید، اعتراض کارگران آغاز شد که کارفرما قبول کرد که اپراتور روی 3 و در ادامه روی 2 دستگاه کار کند که این اقدام کمی دیر انجام گرفت و کارگران خواسته های دیگری را نیز به میان آوردند از جمله کم بودن دستمزد و افزایش آن.

این بار کارفرما زیر بار نرفت و دستور داد که کارگرانی که معترض هستند را اخراج کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود .در حال حاضر به خواسته کارگران درخواست دیگری نیز اضافه شده است و آن بازگشت فوری 11 کارگر اخراجی به کار است که برای افزایش دستمزد تلاش می کردند. خواسته های کارگران اعتصابی شرکت پارس آمپول عبارت است از :

1- بازگشت فوری کارگران اخراجی .

2-  افزایش حقوق ماهیانه آنان.

3-  بوجود آوردن شرایط مناسب برای کارکردن در تولید هر اپراتور یک دستگاه مانند گذشته .

قابل ذکر است که بدلیل مدیریت غلط در همان اوایل کار توسط مدیران ارشد و بی توجهی به خواسته به حق کارگران اکنون حل این مشکل کوچک برای مدیریت سخت شده است و بیشتر به لجبازی مدیران ارشد با کارگران کشیده است .

*از خوزستان چه خبر؟

1- ادامه اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان

اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان کماکان ادامه دارد.

روز سه شنبه 25 شهریور،کارگران شهرداری کوت عبدالله به خبرنگار رسانه ای گفتند: در اعتراض به چند ماه مزد معوقه دست از کار کشیدیم و زباله‌های شهری را جمع نکردیم با این حال هنوز مطالباتمان پرداخت نشده است.

آنها که بارها دست به اعتصاب وتجمع مقابل مراکز قدرت دراستان خوزستان،شهرستان کارون وشهر کوت عبدالله  زده اند،اضافه کردند:الان دو ماه و نیم است که دستمزد نگرفته‌ایم.

آنها ادامه دادند:تعویق طولانی دستمزد در حالی اتفاق افتاده که برخی مسئولان شهری عامل اصلی مشکلات شهرداری کوت عبدالله را تعیین‌ نشدن محدوده بین اهواز و کارون و تقسیمات بدون برنامه‌ریزی عنوان می‌کنند.

به گفته این کارگران؛ کوت عبدالله شهر جدیدی است که در حاشیه شهر اهواز به عنوان مرکز شهرستان کارون  انتخاب شده است بنابراین شهرداری کوت عبدالله به نوعی بین دو شهرستان کارون و اهواز بلاتکلیف است و در نتیجه تامین منابع مالی حقوق کارگران نیز با مشکل روبرو است.

آنها درخاتمه گفتند: بارها برای مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالباتمان مقابل ساختمان استانداری و فرمانداری جمع شدیم و شهرداری در هر نوبت یک ماه از مطالباتمان را پرداخت می‌کند و مجددا باید برای دریافت طلب‌های بعدی تجمع کنیم.

درهمین رابطه:  اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان یک هفته را پشت سرگذاشت

روز شنبه 22 شهریور،اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان وارد دومین هفته شد.

یک هفته است که کارگران معترض شهرداری کوت عبدالله از جمع آوری زباله ها از سطح شهر اجتناب می کنند واین اقدام به انباشت زباله درخیبان ها شده است.

شهردار کوت عبدالله علیرغم وعده و وعیدهایش نه موفق به شکستن اعتصاب کارگران شده است ونه

تلاش هایش با همکاری فرمانداری شهرستان کارون منجر حل مشکل جمع آوری زباله ها از سطح شهر شده است.

2- اعتراضات کارگران شهرداری سوسنگرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های پوچ مسئولان ادامه دارد

روز سه شنبه 25 شهریور، کارگران شهرداری سوسنگرد از ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های پوچ مسئولان خبردادند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: علاوه بر حقوق، از ابتدای سال جاری مطالبات بیمه‌ای ما به تامین اجتماعی پرداخت نشده و ما به همراه خانواده‌هایمان در زمینه دریافت خدمات درمانی از بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی دچار مشکل شده‌ایم.

کارگران معترض شهرداری سوسنگرد افزودند: علیرغم پیگیری‌های مکرر کارگران برای دریافت حقوق، مسئولان شهری پاسخ قانع‌کننده‌ای به درخواست‌های کارگران نمی‌دهند، به همین دلیل ناچاریم برای وصول مطالبات‌مان دست به اعتراض بزنیم.

آنها گفتند: در روزهای گذشته برای تعیین تکلیف وضعیت مطالبات‌مان ناچار شدیم تجمع اعتراضی مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان دشت آزادگان برگزار کنیم. اردیبهشت ماه سال جاری نیز برای چندین روز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق از جمع‌آوری زباله‌های شهر خودداری کردیم.

این کارگران که در بخش‌های خدمات و فضای سبز کار می‌کنند، در ادامه گفتند: کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست! در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تامین کند چه برسد به ما که پرداخت دستمزدهایمان ماه‌ها به تعویق افتاده است.

به گفته این کارگران؛ بخش دیگری از نگرانی آنها گسترده شدن شیوع ویروس کرونا در شهر سوسنگرد است. آنها در این‌باره گفتند: در این روزهای پرخطر، مسئولان شهری نسبت به رعایت اصول محافظتی کارگران شهرداری در برابر کرونا کم‌توجه هستند.

درهمین رابطه: تجمع اعتراضی کارگران شهرداری سوسنگرد نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق وحق بیمه مقابل فرمانداری شهرستان دشت آزادگان

روز چهارشنبه 19 شهریور، کارگران شهرداری سوسنگرد برای اعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان دشت آزادگان دراستان خوزستان زدند.

3- امروز هم کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند

روز سه شنبه 25 شهریور، کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه با برپایی تجمعی دیگر مقابل فرمانداری شهرستان شوش خواهان بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند.

*اعتراض خبرنگاران نسبت به طولانی شدن شرایط احراز بیمه بیکاری

خبرنگاران از طولانی شدن فرآیند احراز شرایط بیمه بیکاری در ادارت تامین اجتماعی انتقاد کردند.

تعداد نیروهای اخراجی رسانه‌ها از ابتدای سال به شدت افزایش یافته و تاکنون شرق، ابتکار، شهروند، همشهری، آتیه نو، ایرنا، ایلنا و دیگر رسانه‌ها تعدادی از نیروهای خود را اخراج کرده‌اند.

خبرنگاران ضمن انتقاد از وضعیت بیمه بیکاری می‌گویند: روند بررسی شرایط بیمه بیکاری ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد و طی این مدت فرد بیکار هیچ منبع درآمدی ندارد.

 یکی از خبرنگارانی که بیمه بیکاری کرونا دریافت کرده می‌گوید: با اینکه مبلغ بیشتری به نسبت حداقل دستمزد دریافت می‌کردیم، تنها یک میلیون تومان در ماه بابت بیمه بیکاری دریافت کردیم که کفاف هزینه‌های زیاد این روزها را نمی‌داد.

▫این درحالی است که همین بیمه بیکاری کرونا نیز که خارج از شرایط قانون بیمه بیکاری بررسی و ثبت می‌شد، به برخی هنوز پرداخت نشده است.

منبع:کانال روزنامه‌نگاران مستقل ایران

*کارگران شرکتی بیمارستان بقایی اهواز3 ماه بدون حقوق وقرارداد مشغول کارند - تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت اعتراض

3 ماه است که کارگران شرکتی بیمارستان بقایی اهواز بدون قرارداد وپرداخت حقوقشان مشغول کارند واز طرف مدیران به اخراج از کار در صورت اعتراض تهدید می شوند.

روز سه شنبه 25 شهریور،این کارگران با ارسال نامه ای به یک رسانه خواهان انعکاس صدای اعتراضشان نسبت پایمالی حقوقشان شدند.

اینجانب پرسنلی از پرسنل‌های فعال بیمارستان و کاردرمانی که این روز‌های کرونایی در خط مقدم هستم تقاضایی از شما خواستارم و آن اینکه ما به عنوان پرسنل شرکتی در بیمارستان بقایی ۲ اهواز مشغول کار هستیم، اما این سه ماه شد بدون حقوق و قرارداد مشغول کار هستیم وهر هفته به هفته بعد موکول می‌کنند این مسئله در این اوضاع اقتصادی برای ما بسیار سخت و دشوار است و ما از ترس تهدید‌های بیمارستان نسبت به اخراج شدن سکوت کرده و صدای ما به جایی نمی‌رسد و ما از شما تقاضا داریم نسبت به این موضوع پیگیر باشید.

 ‍ *بیانیه تشکلها و گروه های فعالین کارگری و بازنشستگان در ارتباط با اعدام نوید افکاری

تمام ارکان، ارگانها و دستگاههای حکومت بسیج شدند و نوید افکاری را به قتل رساندند.

نوید افکاری زندانی سیاسی بازداشت شده در جریان خیزش توده ای مرداد97 بامداد 21 شهریور 99 با بسیج تمام ارکان حکومت برای مقابله با ده ها میلیون مردم معترض ایران، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

نوید افکاری به نمایندگی از اکثریت مردم ایران، کارگران، معلمان، بازنشستگان، زنان، جوانان و دانشجویان و هر انسان منزجر از فقر، گرسنگی، زندان، شکنجه، اعدام، کشتار و به نمایندگی از همه انسانهای آزادیخواه اعدام شد.

نوید افکاری سمبل میلیونها انسان بود که خیزشهای 88، 96،97 و 98 را رقم زدند و عزم خود را برای پایان دادن به همه مصیبت ها و نکبت هایی که بر سرشان آوار شده بود، جزم کرده بودند. حکومت این را به خوبی درک کرده است که جامعه دیگر قتل و کشتار و شکنجه و اعدام را بر نمی تابد و سکوت نخواهد کرد. خیزشهای 88 تا 98 را به چشم دیده است و امروز انزجار از سیستم قتل و کشتار و گرسنگی توده ای در ازای دزدیها و غارتگریهای سازمانیافته در تمام ارکان قدرت در وجود مردم را کاملا حس می کند.

 قتل نوید و نویدها علی رغم اعتراضات مردم ایران و سازمانها و نهادها مدافع حقوق انسان و حتی باشگاه‌های ورزشی، واکنشی به مردم خشمگین ایران بود. واکنشی جبونانه تا بلکه جامعه معترض و تشنه آزادی، رفاه و خوشبختی که به میدان آمده و فریاد دیگر بس است را سر می دهد، به عقب نشینی و سکوت وادار کند!

نباید بیشتر از این اجازه داد تا نویدهای دیگری که هم اکنون در زندان و اسارت هستند را اعدام کنند.

هزاران انسان به تنگ آمده از این جهنم تحمیلی که به خاطر پایان دادن به آن در خیزش های 88 تا 98 شرکت کرده و بازداشت شده اند، همچنان زیر شکنجه و اعتراف گیری اجباری هستند. تعداد زیادی محکوم به اعدام شده اند و هر لحظه بیم آن می رود که به قصد انتقام جویی و زهر چشم گرفتن از مردم، اعدامشان کنند.

باید متحدانه دست بکار شویم و نگذاریم اعدامشان کنند. خانواده های این زندانیان باید جلو بیافتند و در مقابل زندانها اقدام به تجمع دستجمعی کنند و به همه مردم فراخوان حمایت دهند. ما مردم وظیفه داریم برای رسیدن به سعادت و خوشبختی و آزادی در کنار خانواده های زندانیان باشیم، آنها را حمایت و در تجمعاتشان وسیعا شرکت کنیم. همه زندانیان سیاسی را باید از زندانها و شکنجه گاهها نجات داد.

24/06/1399

1- اتحاد بازنشستگان ایران

2- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

3- سندیکای نقاشان البرز

4- شورای همبستگی کارگری

5- گروهی از فعالین کارگری سقز

6- گروهی از فعالین لغو کار کودکان

*سجاد شکری از بازداشت شدگان مراسم روزجهانی کارگر 98 مقابل مجلس به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد

روز شنبه 16 شهریور99، در شعبه 26دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری بدلیل شرکت در تجمع روزجهانی کارگر 98 مقابل مجلس  وتحت لوای اتهامات اجتماع و تبانی اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به 4 سال زندان محکوم شد.

خاطرنشان می شود که پیش ازاین روز پنج شنبه 16 مرداد99،سجادشکری فعال کارگری و روزنامه‌نگار در میدان انقلاب تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

*تجمع  اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم تامین حقابه مقابل شرکت آب منطقه‌ای

روز دوشنبه 24 شهریور،جمعی از کشاورزان شرق اصفهان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تامین حقابه دست به تجمع  مقابل شرکت آب منطقه‌ای واقع در ضلع جنوبی پل خواجو زدند وخواهان ادامه جریان آب زاینده‌رود برای آبیاری دوره کشت تابستانه و تامین حقابه خود ادامه جریان رودخانه تا 15 مهر شدند.

قابل یادآوری است که، کشاورزان و باغداران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر و شهرستان های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه پیش‌تر، در چند سال‌های اخیر در چند نوبت با برپایی تجمع اعتراضی در نقاط مختلف استان اصفهان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی و جاری‌سازی این رودخانه را مطالبه کردند.

*تجمع اعتراضی نانوایان یزد مقابل استانداری

روز دوشنبه 24 شهریور،جمعی از نانوایان یزد برای بنمایش گذاشتن نارضایتیشان نسبت به قیمت نان دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

روز سه شنبه 25 شهریور،یکی از این نانوایان تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفت: چهار سال است با ثابت ماندن قیمت نان در یزد، درآمد صنف نانوا دچار انجماد شده است؛ این درحالیست که در همین مدت، همه هزینه‌های زندگی سرسام‌آور افزایش یافته؛ اگر سرجمع تورم را در این چهار سال حساب کنیم، شاید بالاتر از 150 درصد باشد اما دستمزد و درآمد ما نانوایان ثابت مانده است.

او افزود: در صنف خبازان، همه دچار مشکلات معیشتی شده‌اند؛ فرقی ندارد چه شاگرد نانوا باشد و چه صاحب یک باب نانوایی؛ همه هزینه‌ها زیاد شده اما چون قیمت نان بالا نرفته، نه دستمزد کارگران این صنف افزایش یافته و نه درآمد صاحبانِ خبازی‌ها.

کارفرمایان نانوا در حالی خواستار افزایش قیمت نان برای جبران افزایش هزینه‌ها هستند که بسیاری از کارگران نانوایی‌ها و فعالان این صنف معتقدند؛ افزایش قیمت نان، چاره‌ی کار نیست چراکه با گران شدن نان، خود کارگران نانوایی‌ها نیز ضرر می‌کنند؛ این فعالان می‌گویند دولت باید با کاستن از هزینه‌های جانبی و پرداخت سوبسید به نانوایی‌ها از این صنف قاطعانه حمایت کند.

*تجمع  اعتراضی دانشجویان پزشکی سال آخر نسبت به بی‌عدالتی آموزشی  مقابل مجلس

روز سه شنبه 25 شهریور،جمعی از دانشجویان پزشکی سال آخربرای اعتراض نسبت به بی‌عدالتی آموزشی در معافیت از امتحان گواهینامه مقابل مجلس اجتماع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این تجمع کنندگان با توجه به اینکه ملاک فارغ التحصیلی، امتحان سال گذشته قرار گرفته از اعضای کمیسیون بهداشت و کمیسیون اصل نود مجلس خواستند به این موضوع ورود کرده و بی‌عدالتی آموزشی در معافیت امتحان گواهینامه پزشکان را رفع کنند.

بنابهمین گزارشات، نزدیک به دو ماه پیش و با توجه به شرایط کرونا وزیر بهداشت اعلام کرد که پزشکان متخصص امتحان ندهند چرا که نمره سال قبل آنها ملاک قرار  می‌گیرد. ولی اشکال کار آنجا بود که امتحان سال گذشته به دلیل مسائل مختلف از جمله تقلب از سوی دیوان عدالت اداری باطل شده بود لذا این موضوع  نمی‌تواند ملاک خوبی قرار گیرد.

به پزشکان متخصص در شرایط شیوع کرونا که در شیفت‌های بیمارستانی حضور داشتند اعلام شد که باید امتحان دهند.

*جان باختن یک کارگر مقنی در مهرشهر کرج براثر برق گرفتگی

روز دوشنبه 24 شهریور،یک کارگر 35 ساله حین کار حفاری چاه در مهرشهر کرج به دلیل اتصالی برق بالابر دچار برق گرفتگی شد وبه داخل چاه سقوط ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com