اخباروگزارشات کارگری ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 14, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۹

- ادامه تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای بازگشت بکاروتبدیل وضعیت

- ادامه کنش های دامنه دار کارگران پیمانی شرکت آب وفاضلاب اهواز برای تبدیل وضعیت

- نامه سرگشاده کارگران کارخانه ماشین‌آلات تراکتورسازی ایران در اعتراض به واگذاری وعدم پرداخت مطالبات

- اعتراض کارگران معدن سنگ آهن ماه زمین زرند نسبت به عدم پرداخت کامل دستمزدشان ازطرف شرکت توسعه پولاد زراوند حقوق کارگران

- رشد 1200 درصدی شکایات کارگران در رابطه با عدم پرداخت حقوق

- شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی خانوادگی بیماران ام ‌پی ‌اس  نسبت به نبود دارو مقابل سازمان غذا و دارو

- فراخوان تجمع اعتراضی  ناشنوایان مقابل سازمان صداوسیما

- جان باختن یک کارگر جوان در کیان مهر کرج براثر سقوط

*ادامه تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای بازگشت بکاروتبدیل وضعیت

روز دوشنبه 24 شهریورهمچون روزهای گذشته،کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع و خواهان بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند.

*ادامه کنش های دامنه دار کارگران پیمانی شرکت آب وفاضلاب اهواز برای تبدیل وضعیت

روز دوشنبه 24 شهریور، کارگران پیمانی شرکت آب وفاضلاب اهوازدرادامه کنش های دامنه دارشان برای تبدیل وضعیت با سفر به تهران ومراجعه به  آبفای کشور خواهان تغییر قرارداد های استخدامیشان از پیمانکاری به قرارداد دائم شند.

یکی از کارگران پیمانی آب و فاضلاب اهواز به خبرنگار رسانه ای گفت: چندین ماه است بخشنامه تبدیل وضعیت  کارگران پیمانکاری آبفای اهواز از سوی آبفای کشور ابلاغ شده و آبفای اهواز این موضوع را از کارگران پنهان کرده است و در مقابل خواسته اعتراضی کارگران هم پاسخی نمی‌دهد تا اینکه شماری از کارگران در روزهای گذشته تصمیم به پیگیری گرفتیم و پس از مراجعه 17 نفر از کارگران از اهواز به آبفای کشور در تهران، ارسال این بخشنامه به آبفای اهواز تایید شد.

او با یادآوری اینکه فقط حدود 300 کارگر در آبفای اهواز به صورت پیمانکاری به عنوان موتورچی وپمپ‌چی مشغول به فعالیت هستند، گفت: ماهیت کار این کارگران و سایر همکارانی که به صورت پیمانکاری و قرارداد موقت مشغول کارند دائمی است اما به دلیل نامشخص بودن آیین‌نامه‌های مربوط به تبصره یک ماده 7 قانون کار، این کارگران سالهاست به صورت قرارداد موقت و پیمانکاری استخدام شده‌اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کارگرانی که در آبفای اهواز شرایط استخدامی آنها از وضعیت پیمانکاری به قرارداد موقت با کارفرمای اصلی تغییر کرده است، از وضعیت بهتری برخودار هستند و ثبات شغلی دارند.

این کارگر آبفای اهواز درادامه گفت: اصرار آبفای اهواز برای پنهان کردن بخشنامه تبدیل وضعیت کارگران پیمانکاری و قرارداد موقت برای ما قابل فهم نیست با این حال وقتی مدارک مستند ارسال این بخشنامه را از سازمان آبفای کشور دریافت کردیم و به مسئولان آبفای اهواز نشان دادیم آنها چاره‌ای جز قبول دریافت این بخشنامه را نداشتند و در نهایت قرار شد آذر ماه سال جاری با برگزاری آزمون همه کارگران مشمول این بخشنامه تبدیل وضعیت شوند.

وی با یادآوری این نکته که کارگران آبفای اهواز برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه آب و فاضلاب از مزایایی همانند اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن‌، حق لباس و سایر خدمات عرفی محروم هستند، افزود: با وجود اینکه مطالبات کارکنان رسمی و قرارداد مستقیم به‌روز است اما در مورد کارگران قراردادموقت و پیمانی اینطور نیست و آنها حداقل‌های مزدی خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

به گفته وی، آخرین حقوقی که کارگران پیمانکاری و قرارداد موقت آبفای اهواز دریافت کرده‌اند مربوط به تیر ماه بوده که اخیرا با دو ماه تاخیر آنهم به صورت حداقلی پرداخت شد.

این کارگر پیمانی آبفای اهواز در پایان گفت: بخشنامه‌های این چنینی‌ که با آینده شغلی کارگران سر و کار دارد نباید به بهانه‌های مختلف چشم‌پوشی و نادیده گرفته شوند.

*نامه سرگشاده کارگران کارخانه ماشین‌آلات تراکتورسازی ایران در اعتراض به واگذاری وعدم پرداخت مطالبات

روز دوشنبه 24 شهریور،جمعی از کارگران کارخانه ماشین‌آلات تراکتورسازی ایران با انتشار نامهای سرگشاده اعتراضشان را نسبت به واگذاری وعدم پرداخت مطالبات رسانه ای کردند.

بخش هایی از این نامه که خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته ورسانه ای شده بقرارزیراست:

نظر به اینکه شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز (سهامی عام) در اواخر سال 1385توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت اقساطی (36ماهه) به بخش خصوصی به سهامداران عمده به نام شرکت‌های 1-شرکت سرمایه‌گذاری ملت 2-شرکت مدیریت امین پویا (مدیریت سرمایه گذاری ملت سابق) 3-فرآورده‌های دریایی ارس (خریداران این شرکت) واگذار گردید.

 بدنبال تصویب شورای تامین استان آ‌ذربایجان شرقی و تایید دادستان تبریز مبنی بر خلع ید شرکت مذکور به دلیل سوءمدیریت فراوان و واگذاری آن به خریدار جدید

در آبان ماه سال 94 حکم موقت از طرف دادگا ه مبنی بر تحویل شرکت ورشکستگی به تقصیر به قائم مقامی اداره تصفیه امور ورشکستگی صادر گردید که تاکنون فقط مراحل مزایده، فروش و واگذاری کارخانه شرکت مذکور به شرکت تراکتورسازی ایران – تبریز انجام شده است.

باتوجه به مراتب فوق که از زمان تحویل امورات شرکت به اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز، حدود 3 سال سپری شده است به طوری که فقط مراحل مزایده، فروش و واگذاری انجام شده در حالی که هنوز تصدیق طلب نشده است و کلیه طلبکاران شرکت خصوصا کارگران (شاغل، بازنشسته و مستعفی) بلاتکلیف هستند. بدین ترتیب در اثنای اجرای حکم ورشکستگی به تقصیر و اقدامات قانونی توسط اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز، موارد قابل توجهی به شرح ذیل جهت استحضار و رسیدگی و جهت جلوگیری از تضییع حق و حقوق کارگران (طلب کار) و هرگونه تصمیمات مقتضی به حضور ایفاد می‌گردد:

1.بر احضار، تعقیب کیفری و حقوقی و یا سایر تعهدات که به موجب حکم صادره شامل کارفرمای مقصر (مدیرعامل، هیئت مدیره وقت شرکت) می‌باشد از طرف اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز صورت نگرفته است.

  1. 2. فروش کارخانه به زیر قیمت کارشناسی در مزایده و عدم اجرای صحیح مزایده فروش کارخانه شرکت مذکور.

3.فروش کارخانه به صورت اقساطی بلندمدت (۳۵ماه) به شرکت تراکتورسازی.

  1. 4. عدم اجرای تسویه حساب طلبکاران و عدم تصدیق طلب علی‌رغم گذشت ۳ سال از زمان واگذاری شرکت به اداره تصفیه استان.
  2. 5. بنا به اعلام اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز، طلب کارگران (شاغل، بازنشست و مستعفی) مشمول سهم غرما می‌شود در صورتی سهم غرما زمانی شامل طلب کارگران می‌شود که ورشکستی عادی باشد در حالی که حکم صادره از دادگاه ورشکستگی به تقصیر بوده و پرداخت مابقی طلب به عهده کارفرمای مقصر می‌باشد و این امر بایستی توسط اداره تاصفیه امور ورشکستگی تبریز پیگیری می‌شد درحالیکه چنین مواردی اتفاق نیفتاده است.
  3. 6. مبلغ علی‌الحساب دریافتی از محل فروش اقساطی کارخانه شرکت، بجای پرداخت به طلب‌کاران، در بانک سپرده‌گذاری کرده و سود دریافت می‌کند که بنا به اظهار خودشان (اداره تصفیه تبریز) این سود جهت تسویه بدهی شرکت به شهرداری و غیره می‌باشد، استفاده خواهد شد.
  4. 7. از زمان تحویل کارخانه شرکت به اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز، در موقع مراجعه طلب کاران به اداره تصفیه جهت پیگیری مسائل و مطالبات کارگری، برخورد مناسب از طرف عوامل اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز انجام نشده و همچنین تکریم ارباب رجوع رعایت نمی‌شود.

*اعتراض کارگران معدن سنگ آهن ماه زمین زرند نسبت به عدم پرداخت کامل دستمزدشان ازطرف شرکت توسعه پولاد زراوند حقوق کارگران

روز دوشنبه 24 شهریور، کارگران معدن سنگ آهن ماه زمین زرند با امضای نامه‌ای و ارسال آن به دادستانی زرند اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت کامل دستمزدشان ازطرف شرکت توسعه پولاد زراوند اعلام وخواستار پیگیری شدند.

یکی از کارگران این معدن به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: متاسفانه در پرداخت حقوقی که توسط این شرکت انجام می‌شود، برخی از بندهای حقوقی به درستی اعمال نمی‌شود و با وجود اینکه بسیاری از کارگران فعال در دیگر معادن حقوق مناسب‌تری نسبت به ما دریافت می‌کنند، حقوق پرداختی من چیزی حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان است و در حقوق ما خبری از عیدی، پاداش و سنوات پایان سال نیست.

در همین رابطه یک عضو هیات مدیره و برادر مدیرعامل «شرکت توسعه پولاد زراوند» که در حال حاضر به عنوان شرکت فعال در معدن ماه زمین فعالیت می‌کند،گفت: پرداخت حقوق بر اساس روزهای کاری افراد به آن‌ها انجام می‌شود.

اما کارگری که دربالا ذکرش رفت،درباره این گفته‌ی عضو هیات مدیره،چنین گفت: از نظر حقوقی و از نظر اداره کار هیچ فرقی نمی‌کند کارگر به عنوان مثال 240 ساعت را طی 30 روز در یک ماه در محل کار حضور داشته باشد، یا طی 10 روز. برخی از ما 24 ساعت به صورت مداوم در محل معدن در حال فعالیت هستیم و 48 ساعت بیکار هستیم. بنابراین شاید 10 روز در ماه که هر روز 24 ساعت کار انجام داده‌ایم در معدن حضور داشته‌ایم و برنامه حضور ما نیز بر اساس شیفت تعیین شده توسط مسئولین معدن انجام می‌شود و ربطی ندارد که مثلاً اگر من 10 روز سر کار می‌روم فقط 10 روز حقوق دریافت کنم!

وی ادامه داد: اگر ما واقعاً هم 10 روز در محل کار هستیم، چرا ما را 30 روز بیمه می‌کنند؟ اگر اینچنین است این خود یک کار غیرقانونی است که توسط شرکت انجام می‌شود.

*رشد 1200 درصدی شکایات کارگران در رابطه با عدم پرداخت حقوق

 تعداد شکایات کارگری در رابطه با عدم پرداخت معوقات در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ هزار و ۸۸۹ فقره بوده که این تعداد با رشد بیش از ۱۲۰۰ درصدی در سال ۹۷ به ۱۴۵ هزار فقره شکایت و در سال ۹۸ نیز به ۱۴۳ هزار فقره شکایت رسیده است.

برپایه یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 24 شهریور، براساس آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد شکایات کارگری از عدم پرداخت معوقات در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ هزار و ۸۸۹ فقره بوده که این تعداد با رشد بیش از ۱۲۰۰ درصدی در سال ۹۷ به ۱۴۵ هزار فقره شکایت و در سال ۹۸ نیز به ۱۴۳ هزار فقره شکایت رسیده است

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی خانوادگی بیماران ام ‌پی ‌اس  نسبت به نبود دارو مقابل سازمان غذا و دارو

روز دوشنبه 24 شهریور،جمعی از بیماران ام ‌پی ‌اس   و خانواده‌هایشان با برپایی تجمع مقابل سازمان غذا و دارو شماره ای دیگر از سریال اعتراضاتشان را نسبت به نبود دارو بنمایش گذاشتند.

یکی از مادرهای حاضر در تجمع که کودک شش ساله مبتلا به ام پی اس دارد،به خبرنگار رسانه ای گفت: پسر من حدود شش سال دارو مصرف کرده، ولی حدود دو سال است که داروی مصرفی‌اش قطع شده است و در نهایت هم به ما گفته شد فرزندش برای تایید بیماری باید آزمایش بدهد و حالا بعد از دو سال هنوز جواب آزمایش را هم نداده‌اند و این در حالی است که کودک من علاوه بر تایید پزشکش، حتی نشانه‌های بالینی این مریضی را دارد.

خاطرنشان می شود که براساس آمار رسمی،تعداد بیماران ام پی‌اس اعلام شده‌ ریجستری بیش از 200 نفر و در کل کشور بیش از 300 نفر گزارش شده است.

*فراخوان تجمع اعتراضی  ناشنوایان مقابل سازمان صداوسیما

زمان: چهارشنبه 2 مهرماه 99 از ساعت 9 صبح

مکان: تهران،خیابان ولیعصر.نرسیده به پل پارک وی نبش خیابان جام جم

علت:عدم اجرای ماده 21 قانون حمایت از معلولان با تاکید بر عدم دسترس‌پذیری سیما برای ناشنوایان

همزمان با هفته جهانی ناشنوایان؛2 تا 8 مهر ؛ تجمع ناشنوایان با همراهی اعضاء کمپین معلولان مقابل صداوسیما در اعتراض به عدم اجرای ماده 21 قانون حمایت از حقوق معلولان با تاکید بر عدم دسترس‌پذیری سیما برای ناشنوایان

*جان باختن یک کارگر جوان در کیان مهر کرج براثر سقوط

یک کارگر25 ساله حین کاردریک ساختمان نیمه کاره واقع  در منطقه کیان مهرکرج بدنبال سقوط از طبقه دوم در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com