اعتراضات گسترده کارگران شهرداری و کارزار حذف شرکت‌های پیمانکاری

حزب كمونيست كارگرى ايران
September 13, 2020

اطلاعیه خبری

 

اعتراضات گسترده کارگران شهرداری و کارزار حذف شرکت‌های پیمانکاری

 

- روز شنبه ۲۲شهریور تعدادی از کارگران شهرداری لالی در اعتراض به نپرداختن ۱۲ ماه حقوق خود برای هشتمین روز تجمع کردند.

- روز ٢٣ شهریور جمعی از کارگران شهرداری «بناب» در استان آذربایجان غربی اعتراض خود را به تعویق پرداخت سه ماه مزد و حق بیمه شان رسانه ای کردند.

- روز ٢٢ شهریور کارگران شهرداری دشت آزادگان در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق و حق بیمه دست به اعتصاب زده و برای دومین روز در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

- روز شنبه ۲۲ شهریور اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان وارد دومین هفته شد. یک هفته است که این کارگران در اعتصاب به سر میبرند. در همین روز کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری  و کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز شهرداری خوی نیز در اعتراض به تعویق دو ماه مزد خود تجمع داشتند.

دامنه اعتراضات کارگران شهرداری هر روز گسترده تر میشود. تعویق پرداخت دستمزدها، نداشتن ایمنی محیط کار، عدم اجرای پروتکل های بهداشتی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا، و در راس همه قراردادهای موقت برده وار کاری یک موضوع مهم اعتراض آنهاست. حسن رسولی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در روز ٢٣ شهریور از منفی بودن تراز مالی شهرداری و ممکن نبودن پرداخت حقوقها خبر داد.  همین خبر فضای اعتراض در میان کارگران شهرداری را گسترش داده است.

زیر فشار اعتراض کارگران شهرداری علیه قراردادهای پیمانی بررسی این موضوع به مجلس کشیده شده. از جمله در تاریخ ٢٢ شهریور رسول خضری عضو کمیسوین اجتماعی مجلس  با گفتن اینکه وضعیت استخدامی ۳۵۰ هزار نیروی شهرداری با اجرای لایحه استخدام شهرداری‌ها تعیین تکلیف می شود، و "ساماندهی" آنها در ٥ گروه رسمی، پیمانی، قراردادی انجام کار معین ( مشخص )، دائم و دارای قرارداد موقت خبر داد. 

اعتراضات در میان کارگران شهرداریها بسیار گسترده و سراسری است. هم اکنون کارزاری در میان کارگران شهرداریها در جریان است. این کارگران با ارسال طوماری اعتراضی به مجلس اسلامی بر دو خواست تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای پیمانکاری شهرداری‌ها، کارگران شاغل در مناطق و ستادها (تبدیل وضعیت و حذف شرکت‌های پیمانکاری حجمی و شرکتی)، و ممانعت از استخدام کارگر جدید به صورت پیمانکاری در مجموعه شهرداری و تصویب لایحه استخدامی شهرداری ها تاکید کرده اند. خواست این کارگران جمع شدن بساط دلالان مفتخور پیمانکار از محیط های کارشان است.  این کارزار از هجدهم شهریور آغاز شده و جمع آوری امضا برای آن تا هجدهم مهر ماه ادامه دارد. 

کارزار برای کوتاه شدن دست پیمانکاران بویژه بدنبال اعتصاب کارگران پروژه ای در نفت، اکنون با قدرت بیشتری میتواند به جلو برود. کوتاه شدن دست پیمانکاران خواست کارگران نفت، کارگران برق، کارگران شهرداریها، پرستاران، معلمان و بخش های مختلفی از کارگران است که سالهاست با این شکل برده وار وحشیانه استثمار میشوند. وسیعا باید به این کارزار پیوست.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٣ شهریور۱۳۹۹، ١٣ سپتامبر ۲۰۲۰


اطلاعیه خبری

 

ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و چند اعتراض دیگر کارگران

 

نیشکر هفت تپه:  طی روزهای ٢٢ و ٢٣ شهریور کارگران غیر نیشکری هفت تپه همچون روزهای قبل در اعتراض به اخراج ها و بازگشتشان به کار مقابل فرمانداری تجمع کردند. بیش از ٩٠ روز است که این کارگران در اعتراض هستند. همچنین اعتصاب کارگران بخش داخلی نیشکر هفت تپه ادامه دارد. این کارگران بر عملی شدن وعده های داده شده از جمله خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی از این شرکت، بازگشت به کار کارگران اخراجی در تمام بخش ها، بازگشت به کار اسماعیل بخشی و سه همکار دیگر خود که در جریان اعتراضات سال ٩٧ از کار بیکار شدند پافشاری میکنند. کارگران نیشکر هفت تپه دو ماه مزد  طلب داشتند که با ادامه اعتراضات  تازه مبلغی معادل حقوق پایه به کارگران داده شده است. بعلاوه علیرغم وعده های داده شده دفترچه های بیمه کارگران تمدید نشده است.  پرداخت مطالبات عقب افتاده و تمدید دفترچه ها دو خواست عاجل و فوری کارگران نیشکر هفت تپه است. 

معلمان نهضت سواد آموزی: روز یکشنبه ۲۳ شهریور گروهی از معلمان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی با خواست استخدام رسمی در آموزش و پرورش بار دیگر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

کارگران کنتور سازی: اعتراض کارگران کنتورسازی قزوین بخاطر نامشخص بودن وضعیت کارخانه و عدم دریافت ۲۶ماه حقوق ادامه دارد. بنا بر خبر ها بدنبال تجمع اعتراضی این کارگران در روز ٢٢ شهریور مقابل دادگستری دو نفر از کارگران معترض بازداشت شده اند. این دستگیری و سردواندن کارگران به فضای اعتراض در میان کارگران کنتورسازی بیشتر دامن زده است. کارگران خواستار آزادی فوری همکاران بازداشتی، پرداخت همه طلبها و بازگشتشان به کار هستند. 

کارگران میراث فرهنگی نیشابور: روز ٢٣ شهریور کارگران شاغل در میراث فرهنگی نیشابور در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه حقوق خود مقابل محل کار خود تجمع کردند.

رانندگان اتوبوسرانی یاسوج:  رانندگان  اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی یاسوج اعتراض خود را به تعویق پرداخت ٧ مه مزد در پی شیوع  کرونا و کاهش ٦٠ درصدی فعالیت اتوبوسرانی این شهر رسانه ای کردند.  این رانندگان دولت را مسئول جوابگویی به نیازهای زندگی و معاش خود میدانند و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٣ شهریور۱۳۹۹، ١٣ سپتامبر ۲۰۲۰
--

اطلاعیه خبری

 فراخوان بازنشستگان تامین اجتماعی به تجمع و چند خبر اعتراضی دیگر

بازنشستگان، مستمری بگیران و  ازکار افتادگان تامین اجتماعی در اعتراض به مشکلات معیشتی خود بار دیگر در تدارک تجمع سراسری هستند. بازنشستگان برای ساعت ده صبح روز ٢٥ شهریور در تهران به تجمع مقابل مجلس اسلامی و در تبریز و اهواز به تجمع در مقابل اداره کار فراخوان داده اند. به این تجمعات باید وسیعا پیوست. تجمع قبلی بازنشستگان تامین اجتماعی در روز ١٥ شهریور در تهران و دیگر شهرها از جمله در مشهد، کرج، رشت، اراک، ارومیه و نیشابور در مقابل سازمان تامین اجتماعی برپا شد. اعتراض این کارگران به حقوقهای چند بار زیر خط فقر، بیمه درمانی ناقص و توهین آمیز و محرومیت از بیمه درمانی رایگان، وعده و وعیدهای پوچ و سردواندن آنهاست. اعتراض آنها به فقر و گرانی و سطح نازل حقوقها، به تبعیض و نابرابری و اختلاسها  و دزدی هاست. از جمله آنها به دزدی ها از صندوق بازنشستگی بطور جدی اعتراض دارند.
- صبح روز ٢٢ شهریور کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری آبادان در اعتراض به تعویق پرداخت چند ماه حقوق خود مقابل ساختمان مرکزی شهرداری این شهر تجمع کردند. ٢٠٠ نفر از کارگران بازنشسته آبادان  دو ماه از اقساط سنوات خود را طلب دارند. از قرار معلوم مطالبات سنواتی پایان خدمت کارگران شهرداری آبادان به صورت قسطی به آنان پرداخت می‌شود. کارگران شاغل شهرداری در این شهر نیز دو ماه مزد و حق بیمه خود را طلب دارند و در کنار بازنشستگان دست به اعتراض زده اند.
-  روز ٢٢ شهریور جمعی از کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز شهرداری خوی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق مردادماه و دیگر مطالبات معوقه شان تجمع کردند.
- روز ٢٢ شهریور کارگران کنتورسازی قزوین  در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت کارخانه و عدم دریافت ۲۶ماه حقوق با خواست بازگشت به کار و پرداخت فوری مطالباتشان جلوی درب دادگستری این شهر تجمع کردند. این کارگران مدتهاست که جهت بازگشت به کار و پرداخت طلبهایشان در اعتراض و اعتصاب هستند. این کارگران در چهارم شهریور ماه در اقدامی اعتراضی به همراه خانواده های خود مسیر عبور خودروی حامل نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه را بستند تا صدای اعتراض خود را بلند کنند. زیر فشار اعتراضات پی در پی کارگران معاون استاندار قزوین در شانزدهم شهریور از پرداخت تمام مطالبات و معوقات کارگران کنتورسازی در کمتر از دو ماه دیگر و پرداخت نخستین قسط آن در هفته آینده خبر داد.  اما کارگران کنتورسازی به این وعده ها باور ندارند و پس از گذشت ٤ سال هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند.
- روز ۲۰ شهریور کارگران شرکت نساجی جلفاکاران منطقه آزاد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدها، تجمع کردند.
 - روز ١٩ شهریور جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود در مقابل مجلس اسلامی دست به تجمع زدند. این معلمان عمدتا از سال ٩٢ به این ‌سو تدریس را آغاز کرده‌اند و خواهان تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود و دیگر همکارانشان هستند.
- روز ۱۸ شهریور کارگران کارخانه کمپروسورسازی تبریز واقع در شهرک صنعتی غراملک دراعتراض به اخراج ها، اخذ سفته و انعقاد قراردادهای سفید وعدم پرداخت ۲ ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی دراین واحد تولیدی دست به تجمع زدند. 
- بنا بر گزارش منتشر شده در تاریخ ۲۰ شهریور کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان با  دستیابی به بخشی از مطالباتشان به اعتصاب سه روزه خود خاتمه داده اند. بنا بر خبر مقرر شده است که ۸۰ درصد پاداش افزایش تولید به اضافه بیمه آن به کارگران پرداخت شود.  بعلاوه لیست ماه که واریز نشده بود نیز واریز شود و با کارگران در هر ماه به ترتیب اولویت سابقه قرار داد مستقیم با پارس سوئیچ  منعقد شود. هم اکنون این شرکت دارای حدود ۳۵۰ کارگر است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٢ شهریور۱۳۹۹، ١٢ سپتامبر ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com