اخباروگزارشات کارگری ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 12, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری های خوزستان نسبت به عدم پرداخت مطالبات:

1- اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان یک هفته را پشت سرگذاشت

2- تجمع اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان

3-اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری دشت آزادگان دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق وحق بیمه  مقابل فرمانداری برای دومین روز

- اعتراض کارگران داربست بند شرکت گاما نسبت به عدم افزایش حقوقبر مبنای کمپین پنجم

- از سرگیری اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی و بی‌تفاوتی مسئولان با تجمع مقابل ساختمان دادگستری استان قزوین

- از سرگیری اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی و بی‌تفاوتی مسئولان با تجمع مقابل ساختمان دادگستری استان قزوین

- ادامه تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای بازگشت بکاروتبدیل وضعیت

- عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومییاسوج

- شرکت کمتر از 7 درصد از واجدین شرایط دردور دوم باصطلاح انتخابات مجلس اهواز

- کانون نویسندگان ایران:بیانیه‌ی صدها تن از سینماگران در اعتراض به سانسور

- کانون نویسندگان ایران:اعد ام نوید افکاری،جوان معترض

- روزنامه‌نگارانمستقلایران:آن مرد اعدام شد!

- تجمع اعتراضی دامداران فارس نسبت به قیمت وکمبود نهاده های دامی مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان

- بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران قربانی گرفت اینبار مرگ ومصدومیت 19 کارگرشرکت نفت و گاز اروندان

- مرگ ومصدومیت 2 آتش نشان زابل حین کار اطفاء حریق براثر تصادف

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در مهرشهر کرج براثر سقوط از ارتفاع

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری های خوزستان نسبت به عدم پرداخت مطالبات:

1- اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان یک هفته را پشت سرگذاشت

روز شنبه 22 شهریور،اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان وارد دومین هفته شد.

یک هفته است که کارگران معترض شهرداری کوت عبدالله از جمع آوری زباله ها از سطح شهر اجتناب می کنند واین اقدام به انباشت زباله درخیبان ها شده است.

شهردار کوت عبدالله علیرغم وعده و وعیدهایش نه موفق به شکستن اعتصاب کارگران شده است ونه

 تلاش هایش با همکاری فرمانداری شهرستان کارون منجر حل مشکل جمع آوری زباله ها از سطح شهر شده است.

درهمین رابطه: از سرگیری اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق در سکوت رسانه ای

19 شهریور 1399:چند روزی است کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت حقوق از جمع آوری زباله ها ازسطح این شهر دراستان خوزستان خودداری می کنند.

2- تجمع اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان

روز شنبه 22 شهریور،کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری آبادان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به تعدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان جمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: علیرغم وعده مسئولان شهرداری آبادان مبنی بر پرداخت حقوق و حق سنوات کارگران و بازنشستگان این شهرداری در پایان هر ماه ، تاکنون 2 ماه مطالبات و حق سنوات 200 نفر از کارگران بازنشسته پرداخت نشده است.

کارگران معترض افزودند: در چهار ماه گذشته فقط 2 ماه مطالبات بازنشستگان پرداخت شده و شهرداری در پرداخت 2ماه دیگر تعلل کرده است. بازنشستگان شهرداری آبادان هر ماه مستمری بازنشستگی خود را با تاخیر دریافت می‌کنند و مشکلاتی در زمینه بیمه درمان مستقیم و تکمیلی خود نیزدارند.

آنها اضافه کردند: کارگران این شهرداری فقط پایه حقوق فروردین، اردیبهشت و خردادماه را دریافت کرده  و حقوق تیر و مرداد را نیز هنوز دریافت نکرده اند.

آنها افزودند: علاوه بر حقوق، چند ماه حق بیمه کارگران نیز به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

3-اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری دشت آزادگان دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق وحق بیمه  مقابل فرمانداری برای دومین روز

روز شنبه 22 شهریور برای دومین روز ،کارگران شهرداری دشت آزادگانبرای اعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق وحق بیمه  از رفتن بر سر کار خودداری کردند ومقابل فرمانداری دشت آزادگان در استان خوزستان تجمع کردند.

*اعتراض کارگران داربست بند شرکت گاما نسبت به عدم افزایش حقوقبر مبنای کمپین پنجم

روز شنبه 22 شهریور،کارگران داربست بند شرکت گاما به دلیل افزایش نیافتن حقوقشان و عدم پرداخت حقوق بر مبنای کمپینپنجم همگی دست از کارکشیده و قراردادهایشان را تسویه کرده و راهی خانه شدند.

منبع اصلی خبر:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*از سرگیری اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلیو بی‌تفاوتی مسئولان با تجمع مقابل ساختمان دادگستری استان قزوین

روز شنبه 22شهریور،کارگران کارخانه کنتورسازی ایرانبا تجمع مقابل ساختمان دادگستری استان قزوین اعتراضاتشان رانسبت به بلاتکلیفی شغلیو بی‌تفاوتی مسئولان سرگرفتند وخواهان خلع ید از مالک شرکت شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:دلیل این تجمع اعتراض به جذب نیروی جدید شرکت و بی‌تفاوتی مسئولان به رغم مصوبات متعدد در رابطه با تعیین تکلیف مدیریت شرکت و خلع ید وی و بسته ماندن شرکت است.

این تجمع پس از آن صورت گرفت که بدهی 15 میلیارد معوقه کارگران این واحد صنعتی از سوی سازمان برنامه و بودجه در سفر نوبخت طی روزهای اخیر به کارگران پرداخت شد.

اعتراضات کارگری طی این مدت عمدتا به منظور خلع ید مدیرعامل شرکت صورت گرفته است. مالکیت این واحد تولیدی همچنان در اختیار فردی است که با وجود حضور در زندان، همچنان با امکانات وِیژه از داخل زندان این واحد را مدیریت می کند.

وعده های مسئولان طراز اول کشور واستان قزوین منجمله مسئولان دستگاه قضایی برای پیدا کردن راه حلی جهت خلع ید مالک هنوز به نتیجه نرسیده و کارگران منتظر تحقق وعده‌ها برای احیای مجدد کنتور سازی هستند.

*ادامه تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای بازگشت بکاروتبدیل وضعیت

روز شنبه 22 شهریور،کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه با برپایی تجمعی دیگرمقابل فرمانداری شهرستان شوش خواهان بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند.

*عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومییاسوج

خبرکوتاه:7 ماه حقوق کارگران اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومییاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت نشده است.

*شرکت کمتر از 7 درصد از واجدین شرایط دردور دوم باصطلاح انتخابات مجلس اهواز

یک میلیون و 206 هزار واجد شرایط در حوزه انتخابیه اهواز بودند که 79 هزار و 476 نفر در انتخابات شرکت کردند. به عبارتی کمتر از هفت درصد واجدین شرایط شرکت کننده در انتخابات بودند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22 شهریور،کل آرای ماخوده حوزه انتخابیه اهواز 79 هزار و 476 رأی بود که از این تعداد 44 هزار و 671 رأی به شبیب جویجری و 31 هزار و 388رأی به احمد سراج تعلق گرفت.3417رأی هم شمرده نشد.

*کانون نویسندگان ایران:بیانیه‌ی صدها تن از سینماگران در اعتراض به سانسور

313 تن از سینماگران ایران با انتشار بیانیه‌‌ای کوتاه خواستار «برچیده شدن نظام سانسور» و «حذف هر نوع پروانه فیلم‌سازی» شده‌اند.

در این بیانیه که به مناسبت روز ۲۱ شهریور، «روز ملی سینما» منتشر شده، آمده است: «ما سینماگران در روز ملی سینما خواهان برچیده شدن نظام سانسور و حذف هر نوع پروانه فیلم‌سازی هستیم.» 

در ارتباط با این بیانیه محمد رسول‌اف که خود از امضاکنندگان آن است در توییتی نوشت: «اگر نام‌گذاری روزی به‌نام"سینمای ملی" یک خاصیت داشته باشد، آن است که سینماگران بتوانند بدون ‌هراس از داغ و درفش‌های رایجِ حکومت، خواسته‌های بنیادی و انباشته شده‌ خود را طلب کنند.»

امضاکنندگان بیانیه بر «نه به سانسور» تاکید ورزیده‌اند.

در باره‌ی سانسور بند دوم منشور کانون صراحت دارد: «کانون نویسندگان ایران با هرگونه سانسوراندیشه و بیان مخالف است و خواستار امحای همه‌ی شیوه‌هایی است که، به‌صورت رسمییا غیررسمی، مانع نشر و چاپ آرا و آثار می‌شوند.»

*کانون نویسندگان ایران:اعد ام نوید افکاری،جوان معترض

صبح امروز شنبه 22 شهریور نوید افکاری جوانی که به سبب شرکت  در اعتراضات تابستان 1397 بازداشت شده بود، به اتهام قتل اعدام شد. دو برادر دیگر او نیز با حکم های سنگین در زندان به‌سر می‌برند.

اعدام او در شرایطی انجام گرفت که برادران افکاری و وکیل آنها روند دادرسی و اتهام‌های منتسب شده  را ناعادلانه ، غیر شفاف و همراه با شکنجه اعلام  کردند. پس از انتشار اخبار مربوط به برادران افکاری و حکم‌های سنگین آنها به ویژه حکم دو بار اعدام نوید  در داخل و خارج ایران موجی از مخالفت برخواست. بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های معروف ورزشی، هنری و سیاسی خواستار لغو حکم اعدام نوید شدند با این همه، با شتاب‌زدگی عریان، صبح روز شنبه 22 شهریور حکم اعدام نوید اجرا شد. او پیش‌تر در فایل صوتی گفته بود: «. . .اگر اعدام شدم، همه بدانند در قرن بیست‌ویکم، با این همه سازوکارهای حقوق بشری و سازمان ملل و شورای امنیت و غیره،یک انسان بی‌گناه در حالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید، اعدام شده است. . . »

*روزنامه‌نگارانمستقلایران:آن مرد اعدام شد!

نوید افکاری، امروز در سحرگاه شنبه بیست و دوم شهریور ماه مثل مصطفی صالحی و دیگرانی اعدام شد؛ اما قائله ختم نشده و دیگرانی چون حیدر قربانی، هوشمند علیپور، سامان کریمی، عباس محمدی، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و ... در صف اعدامیان‌اند. پیش از اعدام نویدافکاری و دیگر محکومین هم فیلم‌های ضبط شده، کارگردانی و بازیگری شده اعدامیانیک به یک به نمایش در آمد تا مسئولیت پرسش‌هایی را که هیچگاه بعد از دی ماه ۹۶ نتوانستند پاسخ بگویند،یکییکی به افراد و اشخاص نسبت دهند.

فیلم اعترافات اجباری نوید افکاری که از صداوسیما پخش شد، با چنین پرسشی آغاز می‌شود: «چه کسی باید پاسخگوی گریه‌های این پدر باشد؟» برایبازجو - خبرنگاری لازم نیست مهارت خاصی داشته باشید؛ کافی است چشم بر واقعیت ببندید، روحتان را به شیطان قدرت بفروشید و به جای پرسشگری درباره واقعیت‌های اجتماعییا تلنگر زدن به جامعه، کثافت موجود را توجیه کرده و چون گردوخاک زیر فرش بروبید.  در ماجرای پخش مستند اعتراف اجباری  نوید افکاری که محصول مشترک صداوسیما و نهادهای امنیتی بود، دیگر گماشتگان این نهادها در رسانه ها و شبکه هایاجتماعی نیز به کار گرفته شده بودند تا افکار عمومی نتواند آنگونه که باید به تقابل با مخاطبان  ۲۰:۳۰  بپردازد و روایت رسمی به عنوان روایت مسلط ارائه شود.  توییت علیاحمدنیا،  مسئول سابق کانال تلگرامی  اصلاحات نیوز که توسط مهره گردان رسانه ها در وزارت اطلاعات وارد این عرصه شد درباره « عمل تطبیق جنسیت محمدرضا فروتن، بازیگر سینما» بخش دیگری از این بازی بود.

حالا دیگر نوید افکاری زنده نیست، آنها برای طنابشان گردنییافتند، احتمالا  بازجو- خبرنگارها هم دستمزد این خوش خدمتیشان را دریافت کردند اما رویه نهادهای امنیتی در به دام انداختند نیروهای رسانه‌اییا وارد کردن نیروهای امنیتی به رسانه‌ها تمام نشده است؛ قوادی برای قدرت همچنان ادامه دارد؛ چراکه همچنان در تبعیض، فقر، نابرابری و انواع فساد غوطه‌وریم.

طبقگفتهکارشناسان ۷۰ درصد از ۴۰ میلیون خانوار کارگری کشور زیر خط فقر قرار دارند. همین امر سالانه تحولات اجتماعی وسیعی را در قالب اعتراضات کارگری و صنفی و خیزش‌های دی و آبان رقم زده است اما هنوز «بازجو-خبرنگاران» در رسانه‌ها بی‌آنکه به عمق و ریشه مشکلات اجتماعی کارگران و دهک‌های پایین جامعه معترض در خیابان‌ها پرداخته باشند، تصاویر وارونه از یک محکوم به اعدام پخش می‌کنند. وارونگی همه این تصاویر اتفاقاً در سلب مسئولیت مسببین فقر است.

وقتی طبق آخرین سرشماری بیش از ۳ میلیون کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد؛ وقتی براساس آمارهای غیر رسمی بیش از ۲۰ هزار نفر در کردستان روزگارشان را از طریق کولبری می‌گذرانندو بر اساس گزارش وزارت راه وشهرسازی جمعیت حاشیه‌نشین کشور را حدوداً ۱۹ میلیون نفر اعلام کرده؛ بیش از ۶۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه ندارند و طبق آمار غیر رسمی ۳.۵ میلیون کارگر فاقد بیمه در کشور وجود دارد؛ وقتی بر اساس ارقام مرکز آمار بیش از ۳ میلیون بیکار و بر اساس داده‌های کارشناسان تا ۶ میلیون بیکار در کشور داریم و وقتی برآوردهای غیررسمی نیز اذعان دارد که بیش از ۵ هزار کارتن‌خواب در کشور وجود دارد، تصاویری که بازجوخبرنگار از نظر پنهان می‌کنید، ابعاد وسیعی دارد. همه‌ی این تصاویر وارونه درست وقتی عرضه می‌شود که اعدام مخالفان تقدیس و اعتراض جرم‌انگاری می‌شود. حال کشوری بدون معترض، بدون اعتصاب را تصور کنید؛ جایی که بهشت ایده‌آلِ سیستم و بازجو خبرنگارانِ است. در یک چنین جایی فقط کسی درد پدران بی‌شماری را نمی‌بیند اما خبرنگاری مستقل به دنبال همین اعداد عظیم است، پیگیری تک به تکِ همین چند میلیون نفر زیر خط فقر.

سانسورپیش و بیش از هر چیز آزادی بیان بخشی است که چون حق مطلق سوال کردن دارد، می‌پرسد و اعدام می‌کند. همه این سال‌ها لشگر این افرادی که محق بودند، خبرنگاران تحریریه‌ها همیشهیک وظیفه خطیر داشته‌اند، تطهیر سرکوب!

امروز باید به هر شکلی از سرکوب و اعدام نه گفت!

*تجمع اعتراضی دامداران فارس نسبت به قیمت وکمبود نهاده های دامی مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان

روز شنبه 22 شهریور،جمعی از دامداران استان فارس برای اعتراض به قیمت وکمبود نهاده های دامی دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان درکلانشهر شیراز زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:این تجمع "به دلیل عدم پاسخگویی وزارت صنعت در خصوص علت قیمت گذاری های دستوری، کمبود شدید نهاده های دامی و گرانی چند برابر آنها طی چند ماه اخیر و پایین بودن قیمت شیر و گوساله پرواری" انجام شده است.

*بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران قربانی گرفت اینبار مرگ ومصدومیت 19 کارگرشرکت نفت و گاز اروندان

بامداد روز شنبه 22 شهریور،اتوبوس حامل کارگران کارگرشرکت نفت و گاز اروندان بدنبال تصادف با یک دستگاه تریلر در کیلومتر15 جاده اهواز به آبادان از جاده منحرف و واژگون شد.

دراین حادثه راننده اتوبوس و 2 کارگر جانشان را ازدست دادند و16 نفردیگر مصدوم شدند.

*مرگ ومصدومیت 2 آتش نشان زابل حین کار اطفاء حریق براثر تصادف

جمعه شب(21شهریور)،یک آتش نشان ایستگاه شماره سه زابل بنام وحید آتشگه ثانی حین کار اطفاء حریقدر کمربندی آیت الله سیستانی در محدوده محل درب قدیم دانشگاه ملی این شهربراثر برخورد یک خودرو با وی در دم  جانش را ازدست ویک آتش نشان دیگر مجروح وبه بیمارستان منتقل شد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در مهرشهر کرج براثر سقوط از ارتفاع

روز شنبه 22 شهریور،یک کارگر س حین کار در ساختمانی نیمه کار در مهر شهر کرج براثر سقوط از طبقه نهم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com