اخباروگزارشات کارگری ٩ و ١٠ شهریورماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 31, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٩ و ١٠ شهریورماه ١٣٩٩

- سی ویکمین روزاعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق ودو گزارش

1- ادامه اعتراض سراسری برای سی ویکمین روز

2- در جدال اعتصابات نفت و گاز      گزارشی از ۲۹ روز اعتصاب

- اعتصاب کارگران پیمانی مخابرات نیشابوردراعتراض به قراردادکاری وعدم پرداخت حقوق مرداد ماه

- ادامه اعتراضات کارگران غیرنیشکری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی وبرای بازگشت بکاربا برپایی تجمعاتی مقابل فرمانداری،اداره کارو دفتربهارستان نشین شوش

- ادامه اعتراضات کارگران آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل کارخانه ومراکز قدرت در شهرستان رودبار

- تجمع اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی دزفول نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق مقابل فرمانداری

- شانزدهمین  روز اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به برگزاری آزمون علوم پایه

- تجمع اعتراضی رزیدنت‌های رشته‌های مختلف نسبت به تصمیم وزارت بهداشت  مقابل سازمان بازرسی کشور

- جان باختن کارگراداره برق مسجدسلیمان  پس از 48 ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ بدنبال خودسوزی

- جان باختن یک کارگردر مرز باشماق به براثر تصادف

*سی ویکمین روزاعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق ودو گزارش

1- ادامه اعتراض سراسری برای سی ویکمین روز

31مین روز اعتراض سراسری برای کوتاه کردن دست خبیث کارفرمایانی که به کارگران اجحاف می کنند در 10 شهریور ماه همچنان ادامه داشته و پیروزی چهره خود را نشان می دهد.

خبرهای خوش اینکه در ماهشهر پیمانکاران با کارفرمایان جلسه گرفته و سی درصد به قرارداد پیمانکاران اضافه شد. پس از این جلسه پیمانکاران به کارگرانش اطلاع دادند با حقوق های کمپین موافقند و عیدی و سنوات را هم لحاظ خواهند کرد.

در فاز 14 پیمانکاری لیموچی شرکت تهران جنوب کارگرانش با حقوق کمپین سرکار خواهند رفت.

در پتروپالایش شرکت گاما و شرکت زاگرس نصب هم تمام حقوقها را براساس لیست جدید کمپین با کارگران بسته اند.

همچنین در نیروگاه فردوسی کارگران پروژه ایش همه به کمپین پیوسته و از نیروگاه بیرون آمده در خانه هایشان مانده اند.

بخشی ازیک گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

2- در جدال اعتصابات نفت و گاز      گزارشی از ۲۹ روز اعتصاب

کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای صنایع نفت و گاز کشور از جمله پایپینگ جوشکار، فیتر، فورمن و مونتاژ کار، اخیراً با تشکیل کمپین اعتراضی، اعتصابات سراسری برای افزایش دستمزد را کلید زدند. این کمپین‌ها در پنج مرحله زمانی شروط خود را از جمله دستمزدهای پیشنهادی کارگران، پرداخت به موقع مزد کارگران، نصب کولر و کاهش افراد در سرویس‌های ایاب و ذهاب، بهبود بهداشت کمپ‌ها و حمام کارگران و... را به پیمانکاران اعلام کرده‌اند. فعالین کارگری در ابتدا با انتشار یک لیست از مشاغل مربوط به صنفشان، حقوق پیشنهادی خود را بسته به هر شغل تعیین کرده‌اند و پس از انتشار آن بین کارگران به این توافق رسیده‌اند که تنها در صورتی پیشنهاد کاری پیمانکاران را می‌پذیرند که با حقوق درخواستی آنها موافقت شده باشد. تاکنون کارگران برخی پیمانکاری ها در نیروگاه بیدخون، پتروپالایش کنگان، پالایشگاه لامرد، پالایشگاه اصفهان، نیروگاه سیکل ترکیبی مپنا بویلر مشهد، نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز، پالایشگاه جفیر در اهواز، فولاد سنگان پیمانکاری، پتروشیمی سبلان، نیروگاه برق رودشور تهران، پالایشگاه ماهشهر، شرکت آسفالت طوس دشت آزادگان، پالایشگاه نفت سنگین قشم، نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی، فازهای ۲۲و۲۴و ۱۴ پارس جنوبی و چندین مرکز دیگر دست از کار کشیده‌اند.

از دیگر فعالیت‌های این کمپین تهیه‌ لیستی بیش از هزار نفر از نام و کد ملی کارگران اعتصابی است که حمایت خود را از شرایط و مطالبات کمپین اعلام کرده‌اند و همچنین اعلام اسامی پیمانکارانی که کارگران اعتصابی را تحت فشار قرار داده‌اند.

با توجه به وجود جو امنیتی در محل کار این کارگران و همچنین پراکندگی جغرافیای محل کار و زندگی فضای مجازی امکانات مناسبی را برای هماهنگی و تولد فعالیت کارگری و صنفی متشکل فراهم کرده است.

برخی پیمانکاری‌ها از جمله شرکت کیسون در پتروشیمی دنا، شرکت تهران جنوب پالایشگاه بیدبلند ماهشهرو ... با عدم پرداخت دستمزد خرداد و تیرماه کارگران سعی کردند آنها را تحت فشار قرار دهند. برخی پیمانکارها توانسته بودند با استفاده از خیل جمعیت بیکار بخشی از اعتصابات را دچار مشکل کنند اما با آگاهی‌بخشی و تلاش برخی کارگران جمعیتی از آنها به اعتصاب پیوستند اما همچنان مسئله اعتصاب‌شکن‌ها حتی در بین کارگران مجرب وجود دارد و آنها به طور مداوم با این مسئله مواجه هستند.

البته گفتنی‌ است کارگران اعتصابی اغلب کارگران ماهر و فنی به حساب می‌آیند که به سادگی قابل جابه‌جایی با هر کارگری نیستند. مهارت لازم در جوشکاری و درجه جوشی که زده می‌شود مستلزم گواهینامه‌های معتبر است. استفاده از جوشکاران غیرماهر خود هزینه‌های تعمیری بر دست پیمانکاران گذاشته و به آنها خسارت وارد کرده است. این است که حدوداً بعد از دو هفته تماس با کارگران معترض برای عقد قرارداد و مذاکره بیشتر شد.

از سوی دیگر از ابتدای اعتصاب پیمانکاران با عدم پرداخت طلب مزدی سعی کردند، شرایط اعتصاب را بر کارگران سخت کنند اما پروژه‌ای های نفت تجربه ۶ ماه معوقات مزدی را هم داشته‌اند و بسیاری از آنها مصمم به ادامه اعتصاب هستند.

خیلی از کارگران جوشکاری و فیلتر و... که از شهرستان‌های دیگر برای کار آمده بودند، با شروع اعتصاب به علت بسته شدن درهای خوابگاه‌ها و قطع جیره غذایی روزانه مجبور به بازگشت به خانه شدند و عملاً تجمعات نفتی فقط در روزهای اول وجود داشته است. این بخشی از تلاش پیمانکاران برای شکستن اعتصاب و جلوگیری از تجمعات بوده است. ضمناً تهدیدات امنیتی بر سر برخی کارگران از جمله آنهایی که مسئولیت گروه‌های تلگرامی و هماهنگی‌ها را دارند، سنگینی می‌کند.

اما کارگران اعلام کرده‌اند که در خانه می‌مانند و قرارداد جدیدی امضا نمی‌کنند، مگر اینکه پیمانکاران شرایط کمپین افزایش دستمزد را بپذیرند. این استراتژی بعد از ۲۹ روز اعتصاب کارگران نفت تا حدی موفقیت‌هایی داشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی پیمانکاران از جمله تعدادی از شرکت‌های پیمانکاری پتروشیمی سبلان، برخی پیمانکاران میدان نفتی آذر در شهرستان مهران ایلام و ... شرایط دستمزد کمپین کارگران پایپینگ و پروژه‌ای را پذیرفته‌اند و برخی دیگر از جمله پالایشگاه آبادان حاضر به افزایش دستمزدها شده اما همچنان کمتر از مبلغ اعلام شده توسط کمپین است.

کمپین افزایش حقوق کارگران پایپینگ و اکیپ پروژه‌ای نفت و گاز در برخی از اطلاعیه‌ها با کارگران هفت‌تپه اعلام همبستگی و اتحاد کرده‌اند. اما همچنان اخبار اعتصابات کارگران نفت و گاز طی این مدت توسط رسانه‌های رسمی بسیار کم انتشار یافته و کمپین به لحاظ انتشار اخبار و تلاش برای کسب حمایت جامعه و دیگر مراکز کارگری هنوز وضعیت مطلوبی ندارد.

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از پر سودترین صنایع کشور است که افزایش قیمت دلار از اواسط سال ۹۷ تاکنون موجب شده، سود شرکت‌های پیمانکاری که درآمدهای آنها به دلار تعیین می‌شود، افزایش چشمگیر داشته باشد. دلار از ۴ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش داشته و سود این شرکت‌ها نیز به همین تناسب بیشتر شده اما وضعیت دستمزدها، خوابگاه‌ها، تأخیر در پرداخت‌ها و ... تغییر چندانی نکرده است. همچنین عواملی چون قرار گرفتن در جغرافیای مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و درنتبجه عدم شمولیت قانون کار در آن مناطق، سودآوری این حوزه را دو چندان کرده است. در کنار استثمار عیان و خشن شرکت‌های پیمانکار، گرما و آلودگی هوا در این مناطق مزید بر رنج و تهدیدی جدی برای سلامتی کارگران است. پروپاگاندای دولتی هر از چندگاهی با نشان دادن وضعیت به مراتب بهتر کارگران رسمی و عرضه‌ آن به‌مانند یک ویترین شیک به رسانه‌ها، سعی در نادیده گرفتن وضعیت فاجعه‌بار حدود ۷۰ درصد از کارگران غیر رسمی و عمدتا پیمانکاری این حوزه از صنایع را دارد. آبادان، عسلویه، ماهشهر، کنگان و ... پر از کارگرانی است که حتی شرایط درستی برای نفس کشیدن ندارند و هر روزه آلاینده‌های هوا را تنفس می‌کنند. جوشکاری کار پر استرسی است و عوارض و بیماری‌هایی تا آخر عمر کارگر بر جای می‌گذارد. کارگران امروز این امید را دارند که دست استثمار را از روی سر خود کوتاه کنند؛ آنها امروز متشکل‌تر از قبل هستند و چم و خم کار متشکل و اعتصاب را بیشتر می‌یابند. تشکیل کمیته‌ها و صندوق‌های اعتصاب به تأسی از تجربیات تاریخی اعتصابات پیشینی کارگران نفت و دیگر نقاط کشور و همبستگی و اتحاد کارگران امروز راه را نشان می‌دهد.

کانال روزنامه‌نگاران مستقل ایران

30August 2020

*اعتصاب کارگران پیمانی مخابرات نیشابوردراعتراض به قراردادکاری وعدم پرداخت حقوق مرداد ماه

روز دوشنبه 10 شهریور،کارگران پیمانی مخابرات نیشابوردرادامه اعتراضاتشان نسبت به قراردادکاری وعدم پرداخت حقوق مرداد ماه که از هفته پیش آغازشده است،دست از کارکشیدند.

مدیر مخابرات نیشابور با اشاره به اعتصاب کارگران پیمانی این اداره به خیرنگاریک رسانه محلی گفت: امروز نیروهای پیمانی مخابرات که به‌صورت کشوری مشغول به فعالیت هستند در نیشابور به دلیل مشکلات قراردادی امسال و عدم دریافت حقوق مردادماه در محل کار حاضر نشده‌اند.

وی افزود: یک پیمانکار به صورت کشوری متولی نیرو‌های مخابرات است و فقط نیروهای نیشابوری به قرارداد شان اعتراض کرده‌اند که با مراجعه به اداره کار، مشکلات قرارداد را مشخص و رسما به آن اعتراض کرده‌اند که تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.

او ادامه داد: این اعتراضات از هفته پیش آغاز شده بود که به مسئولین استانی و شهرستانی اطلاع دادیم و امروز این کارگرها دست از کار کشیدند وامروز متأسفانه هیچ خدمتی شامل تعمیرات، نصب تلفن جدید و ... در نیشابور اتفاق نیفتاد .

*ادامه اعتراضات کارگران غیرنیشکری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی وبرای بازگشت بکاربا برپایی تجمعاتی مقابل فرمانداری،اداره کارو دفتربهارستان نشین شوش

روز دوشنبه 10 شهریور، کارگران غیرنیشکری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضاتشان نسبت به اخراج با برپایی تجمعاتی مقابل فرمانداری،اداره کارو دفتربهارستان نشین شوش خواهان بازگشت بکارشدند.

*ادامه اعتراضات کارگران آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل کارخانه ومراکز قدرت در شهرستان رودبار

درهفته گذشته، کارگران آب معدنی داماش دراعتراض به توقف فعالیت تولیدی کارخانه وعدم پرداخت 2 ماه حقوق و 4 ماه حق بیمه تجمعاتی در محل کارشان ومراکز قدرت در شهرستان رودباربرپا کردند.

روز دوشنبه 10 شهریور کارگران معترض کارگران کارخانه آب معدنی داماش به خبرنگار رسانه ای گفتند: نزدیک به 30 تا 40 کارگر در کارخانه آب معدنی داماش در بخش تولید مشغول‌ کارند که در سال جاری دو ماه حقوق معوقه طلبکارند.

آنها افزودند:از دو ماه پیش فعالیت تولیدی کارخانه به دلیل تامین نشدن مواد اولیه متوقف شده و این موضوع کار گران را نگران امنیت شغلی خود کرده است.

در این زمینه یکی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش گفت: به تعویق افتادن مطالبات مزدی درحالی‌ست که پیش از این کارفرما در آخرین دور از اعتراض کارگران کارخانه وعده به‌روز کردن مطالبات را داده بود.

این کارگر با بیان اینکه شرکت آب معدنی داماش در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است، در ادامه با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته کارگران در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به اعتراض چند روزه زدند که در نتیجه آن اعضای هلدینگ گروه ملی به همراه مدیرعامل و چند تن از مسئولان شهرستان رودبار برای بررسی وضعیت کارخانه آب معدنی داماش به منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی داماش آمدند،اضافه کرد: آنها برای جلوگیری از اعتراض کارگران؛ وعده راه‌اندازی خطوط جدید تولید و به‌روز کردن مطالبات کارگران را تا چند ماه آینده دادند که با وجود راه‌اندازی خطوط جدید اما معوقات هنوز به روز نشده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی کارگران این کارخانه در نتیجه دریافت نکردن چندین ماه حقوق افزود: در گذشته 30 تا 40 نفرکاهش یافته است.

این کارگر معترض ادامه داد:در روزهای گذشته او و سایر همکارانش بارها به نهادهای مسئول مراجعه کرده و خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شده‌اند چراکه در منطقه محل زندگی آنها فرصت شغلی دیگری وجود ندارد.

او در خصوص وضعیت تولید در کارخانه آب معدنی داماش، گفت: در حال حاضر که فصل تابستان است، کارگران انتظار افزایش تولید آب معدنی به نسبت سایر ماه‌های سال را داشتند اما کارفرما به صورت مشخص با آغاز فصل گرما فعالیت تولیدی کارخانه را متوقف کرده و کارگران کاری برای انجام دادن ندارند.

وی افزود: از دیگر مشکلات کارگران آب معدنی داماش پرداخت نشدن حق بیمه تامین اجتماعی است که از اردیبهشت ماه به تاخیر افتاده است. همچنین کارگرانی که در آستانه بازنشستگی  با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند نگران پرداخت هزینه بازنشستگی خود شده‌اند.

*تجمع اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی دزفول نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق مقابل فرمانداری

صبح روز دوشنبه 10 شهریور،جمعی از مربیان پیش‌دبستانی دزفول برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق مقابل فرمانداری این شهرستان اجتماع کردند.

 این مربیان که تعداد آنها در دزفول حدود شصت نفر است،به خبرنگار رسانه ای گفتند: خواستار جذب در ساختار آموزش و پرورش هستند و  از استخدام جا مانده‌ اند.

آنها افزودند: درحالیکه در سال 96 اغلب نیروهای سایر شهرستان‌های استان خوزستان در آموزش و پرورش جذب شدند ولی اقدامی در شهرستان دزفول در این زمینه صورت نگرفت و ما از جذب بازماندیم.

آنها همچنین گفتند:دستمزد دریافتی آنها بسیار ناچیز است؛ حتی نصف یا یک‌سوم حداقل دستمزد کارگری است.

*شانزدهمین  روز اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده

جان جعفر عظیم زاده در خطر جدی قرار دارد

جعفر عظیم زاده  از روز ۲۶ مرداد دست به اعتصاب غذا زده است. اما با وجود وخامت حال او و بیماریهای حاد و ابتلا به کرونا مسئولین حاضر به آزادی او و انتقالش به بیمارستان برای مداوا نیستند.

جان جعفر عظیم زاده در خطر است ‌‌و هر آن ممکن است جانش را از دست دهد. به همین خاطر ما از تمامی نهادهای بین المللی کارگری و سازمانهای حقوق بشری و تمام انسانهای آزادیخواه استمداد میطلبیم و خواستار آنیم تا نسبت به شرایط خطرناک جعفر توجه ویژه و عاجل داشته باشند و به هر طریق ممکن از مسئولین در ایران بخواهند تا جعفر عظیم زاده را آزاد کند. قطعاً هر اقدامی که از سوی نهادها و سازمانهای کارگری ‌‌و حقوق بشری صورت گیرد میتواند برای فشار به مسئولین در ایران برای آزادی این کارگر زندانی کارساز باشد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به برگزاری آزمون علوم پایه

روز دوشنبه 10 شهریور،جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای اعتراض به برگزاری آزمون علوم پایه در 20 شهریوردست به تجمع زدند وخواهان لغو برگزاری این آزومون شدند.

 

*تجمع اعتراضی رزیدنت‌های رشته‌های مختلف نسبت به تصمیم وزارت بهداشت  مقابل سازمان بازرسی کشور

روز دوشنبه 10 شهریور،جمعی از رزیدنت‌های رشته‌های مختلف (دستیاران تخصصی سال آخر پزشکی)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تصمیم وزارت بهداشت  دست به تجمع مقابل سازمان بازرسی کشورزدند وخواهان حذف آزمون گواهینامه دستیاری شدند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت:معاونین وزارت بهداشت در خصوص این آزمون، راهکاری را انتخاب کردند که کاملا غیرمنطقی است و معیار این کار را امتحان گواهینامه سال گذشته قرار داده‌اند؛ چگونه می‌توان نمرات آزمون سال گذشته را ملاک معافیت قرار داد؟ در حالی که سال گذشته کسی پیش‌بینی شرایط رخ‌داده را نکرده بود و گمان نمی‌برد نمره وی سال آینده ملاک قبولی گواهینامه قرار گیرد. اگر قرار بر این کار بود باید درصدی از نمره سال گذشته در نظر می‌گرفتند و سایر نمرات را کنار هم قرار می‌دادند و میانگین آنها را به عنوان نمره اصلی محسوب می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با این روش وزارت بهداشت، عده‌ای با امتیاز ویژه از امتیاز گواهینامه به محل طرح اعزام شدند و عده‌ای دیگر مجبور به دادن امتحان گواهینامه و گذراندن محل طرح با امتیازات بسیار کمتر شده‌اند که این موضوع طی سال‌های اخیر بی سابقه است.

یکی دیگر از این معترضین گفت: متاسفانه از چند ماه قبل که بیماری کرونا وارد کشور شد ما در خط مقدم درمان قرار داشتیم و مدیریت تمام بخش‌های بیمارستان با رزیدنت‌های سال آخر بود، ما با کمترین حقوق این اقدامات را انجام دادیم و متاسفانه مسوولان وزارت بهداشت بدون توجه به اینکه تعدادی از این پزشکان به بیماری کرونا مبتلا هستند مقرر شد که امتحان را برگزار کند، نکته قابل تامل تصمیمات عجیب مسوولان وزارت بهداشت است که لازم است در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

*جان باختن کارگراداره برق مسجدسلیمان  پس از 48 ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ بدنبال خودسوزی

روز چهارشنبه 5 شهریور، کارگراداره برق مسجدسلیمان  که صبح روز دوشنبه 3 شهریور پس ازاعمال فشار مسئولش به وی بدلیل دوروز غیبت دست به خودسوزی زده بود،دربیمارستان سوانح سوختگی اهواز جان باخت.

*جان باختن یک کارگردر مرز باشماق به براثر تصادف

ظهر روز دوشنبه 10 شهریور،یک کارگر اهل روستای سیف شهرستان مریوان حین کار در مرز باشماق براثر یک کامیون در حال عقب رفتن بدلیل عقب عقب رفتن یک کامیون  وپرس کردنش با کامیونی دیگر در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com