بیست و نهمین روز اعتصاب کارگران نفت

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 30, 2020

اعتصابات : شماره ۲۹

بیست و نهمین روز اعتصاب کارگران نفت

اعتصاب کارگران پیمانی نفت که در ۵۵ مرکز نفتی جریان دارد امروز ۸ شهریور وارد بیست و نهمین روز خود شد. کارگران پروژه بید بلند خلیج ‌فارس در بندر مجیدیه در شهرستان ماهشهر امروز برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی و مزایای شغلی خود دست از کار کشیده  و در محوطه این شرکت تجمع کردند. در حالیکه دامنه اعتراض در بین کارگران پیمانی به مراکز بیشتری گسترش می یابد بخشنامه ماده ١٠ ویژه کارگران رسمی که اخیرا ابلاغ شده، باعث زمزمه های اعتراض در میان کارگران رسمی نفت شده است. به گفته کارگران  با توجه به افزایش ۵۰۰ هزار تومانی پایه حقوق و در مقابل کاهش ۹۰ درصدی پاداش بهره‌وری و مبلغ پرداختی برای دیگر مزایای شغلی، عملا هیچ افزایش حقوقی برای آنان اعمال نشده است. این کارگران خواستار افزایش فوری حقوق هایشان هستند.

 

گفتنی است که با گسترش اعتصابات کارگران نفت کارفرمایان در برخی از شرکت ها در پتروشیمی سبلان  دست به عقب نشینی هایی زده و  مزد کارگران فیتر را به سقف شش و نیم میلیون افزایش داده اند و در عسلویه دستمزدها را تا سقف هفت میلیون و هشت میلیون افزایش داده اند. اما کارگران بر ارقام ٩ میلیون و ده میلیون و دیگر خواستهای فوری خود تاکید دارند. همچنین در شماری از شرکت ها و پیمانکاری های پتروشیمی سبلان با کارگران قرارداد روزانه کار را بسته اند. 

 

نکته قابل توجه اینجاست که بخش بزرگی از کارگران پیمانی نفت کارگران ساده هستند که حداکثر ممکن است دو میلیون مزد بگیرند. کارگرانی که بدلیل سطح نازل حقوقها و در بسیاری از مواقع بخاطر دیرکرد پرداخت آن زیر فشار سنگین اقتصادی کار میکنند.  این بخش از کارگران برای تامین هزینه های سرسام آور زندگیشان بعضا تا ١٢٠ ساعت در ماه اضافه کاری میکنند. یک بخش مهم از کارگران اعتصابی از این بخش از کارگران هستند.

 

کارگران اعتصابی نفت در همان روزهای آغازین اعتصاب بر رقم  ١٢ میلیون بعنوان میزان حداقل دستمزد خود تاکید کردند. در عین حال یک خواست کلیدی آنها لغو قراردادهای موقت و کوتاه شدن دست پیمانکاران است. این کارگران همچنین بر پایان دادن به فضای امنیتی در محیطهای کار، ایمنی محیط کار،  بالارفتن استاندارد خوابگاهها و غذاخوری ها، و حق استفاده رایگان از امکانات درمانی نفت تاکید دارند. اعتصاب کارگران نفت توجه همه جامعه را بخود جلب کرده  و  حول خود همبستگی هایی را شکل داده است. در سطح جهانی نیز اتحادیه های کارگری متعددی این اعتصابات را مورد حمایت قرار داده اند. از جمله در این هفته کنفدراسیون جهانی اینداستریال ، اتحادیه کارگران خدمات دولتی در کانادا، اتحادیه کارگران بخش عمومی در بریتیش کلمبیا در کانادا و شورای اتحادیه های کارگری کانادا حمایت خود را از اعتصاب کارگران نفت و اعتصابات کارگری در ایران اعلام کردند. و این حمایت ها ادامه دارد. یک راه عملی حمایت از این اعتصابات اطلاع رسانی در مورد آنست. پیوستن به اعتصاب از جانب دیگر بخشهای کارگران برای تقویت موضع کارگران اعتصابی بسیار مهم و حیاتی است.

 

حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات کارگران نفت، در سطح بین المللی برای جلب حمایت از کارگران تلاش میکند. ما از کارگران اعتصابی نفت میخواهیم که فعالانه از مدیای اجتماعی برای اطلاع رسانی در مورد اعتصاب خود استفاده کنند. ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصاب نیز از همین طریق امکان پذیرتر خواهد بود. 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها


حزب کمونیست کارگری ایران

٨ شهریور ۱۳۹۹،  ٢٩ اوت ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com