اخباروگزارشات کارگری ٤ شهریورماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 25, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٤ شهریورماه ١٣٩٩

- ادامه کمپین جناح های مختلف حاکمیت  وقوای قضائیه،مقننه ومجریه برای خاتمه اعتراضات کارگران هفت تپه با اعزام نیروهای سرکوب مقابل فرمانداری شوش

- گزارش بیست وپنجمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به سطح نازل حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی کارگران هتل هرمز بندر عباس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خوزستان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی با تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی شعبه 5اهواز

- نامه سرگشاده به نهادهای کارگری و سازمانهای حقوق بشری در سراسر دنیا

جان جعفر عظیم زاده در خطر جدی قرار دارد

- نصب بنرهای تشکر از مسئولان درمحله باغ نی کرمانشاه در هفته دولت

- جان باختن راننده شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه  حین کار براثر ایست قلبی

- جان باختن 2 کارگر در حادثه ریزش آوار تبریز

- مصدومیت 9 کارگر در تصادف 2 سرویس رفت و آمد کارگران درشهرستان پیشوا

*ادامه کمپین جناح های مختلف حاکمیت  وقوای قضائیه،مقننه ومجریه برای خاتمه اعتراضات کارگران هفت تپه با اعزام نیروهای سرکوب مقابل فرمانداری شوش

روز سه شنبه 4 شهریور همچون روزهای گذشته،تعدادی از کارگران هفت تپه در راستای دست یابی به مطالباتشان قصد برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش را داشتند که با حضور نیروهای انتظامی وجلوگیری از اجتماعشان روبرو شدند.

بنابه گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی،یکی از کارگران حاضر در جلوی این مرکز قدرت درشهرستان شوش بدلیل اصرار بر حق طلبیش بطور موقتی بازداشت شد.

بدینترتیب کمپین عوامل جناح های مختلف حاکمیت منجمله بسیج دانشجویی و نمایندگان وخبرگزاری های وابسته به قوای قضائیه،مقننه ومجریه برای خاتمه اعتراضات کارگران حق طلب هفت تپه با اعزام نیروهای سرکوب مقابل فرمانداری شوش ادامه یافت.

*گزارش بیست وپنجمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

25مین روز اعتراض سراسری به دزدی کارفرمایان از سفره های کارگران در روز 4 شهریورماه همچنان محکم به پیش می رود و کارگران کنار خانواده هایشان استراحتی مبارزه جویانه را تجربه می کنند.

خبر خوش اینکه این بار پیمانکاران هم به صف اعتصابیون پیوستند. از امروز تمامی پیمانکاران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان اعتصاب کرده و کارگاه هایشان را تعطیل کردند. این پیمانکاران که دیگر توان اعتراضات کارگران را ندارند به دلیل عقب افتادن پول صورت وضعیت هایشان دست به این اعتصاب زده اند.

 بی تردید پیمانکاران دیگری هم به صف این پیمانکاران خواهند پیوست و شرکت های مادر را مجبور خواهند کرد که قیمت ها را بالا ببرند.

 همه می دانیم که شرکت های مادر قراردادهایشان با دلار و یا یوان است و فقط امسال با بالا رفتن دلار از 12 هزار به 24 هزار تومان بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنند دو برابر سود برده اند و این درحالی است که با پیمانکاران خود به تومان قرارداد می بندند.

خبر خوب دیگر اینکه بیشتر کارگاههایی که به کمپین ما خیانت کرده و کار می کنند، کمکی ها را گذاشتند فیتری کار کنند. آنها هم هی خرابکاری می کنند چون بلد کار نیستند و پیمانکاران نه تنها باید خسارت عقب افتادن از برنامه تحویل را بدهند بلکه باید ضرر این خرابکاری ها و ندانم کاری ها را هم بدهند.

کارگری برایمان نوشته:« اقا بخدا کارگاه ها خلوتن کسی برنگشته سرکار گولتون نزنن. به منم گفتن همه برگشتن. رفتم دیدم کارگاه خالی بود الانم تو اتوبوس دارم برمی گردم خونمون. اونایی که اعتصاب کردن هنوز نیومدن سرکار. الکی شایعه میکنن که نیروها برگشتن. به این شایعات توجه نکنین. اینا ترفندشون اینه که ما رو گول بزنن تا دوباره کارگاهها پر بشه. گول نخورید»

بخشی از یک گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به سطح نازل حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه مقابل استانداری

 روزسه شنبه 4 شهریور، کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

کارگران معترض طی گفتگو با خبرنگار رسانه ای دلیل تجمعشان را عدم پرداخت حقوق در زمان مقرر، پایین بودن حقوق، مشکلات بیمه‌ای و درخواست بازنشستگی در موعد مقرر و مشکلاتی از این دست اعلام کردند.

درهمین رابطه، مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری اردبیل به خبرنگار رسانه ای گفت:طی امروز بیمه کارگران تا تیرماه واریز شد.

وی افزود:قرارشد کارفرما معوقات کارگری را در قالب سه فقره چک به ما تحویل دهد تا حقوق به تأخیر افتاده این کارگران به دستشان برسد.

*تجمع اعتراضی کارگران هتل هرمز بندر عباس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز دوشنبه 3 شهریور،حدود 120 کارگر هتل هرمز بندر عباس برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل این هتل دراستان هرمزگان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:اخراج جمعی ازاین کارگران از اسفند ماه سال 98 به دلیل شیوع بیماری کووید 19و عدم پذیرش مسافر آغاز شد و پس از گذشت چندین ماه هنوز هم از حق بیمه بیکاری محروم هستند.

آنها افزودند:کارگرانی هم که اخراج نشده اند طی چند ماه گذشته حقوقشان پرداخت نشده است.

*ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خوزستان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی با تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی شعبه 5اهواز

روز سه شنبه 4 شهریور،کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خوزستان درادامه اعتراضاتشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی منجمله تجمع 25 مرداد ماه سال جاری دست به تجمع مقابل ساختمان تامین اجتماعی شعبه 5  اهوازواقع در گلستان فلکه کارگرزدند وخواهان پاسخ به خواسته های مندرج در نامه مورخ 25 مردادشان شدند.

بنابه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،تجمع کنندگان از رئیس تامین اجتماعی در خواست حضور در جمع تجمع کنندگان را داشته،اما برخلاف انتظار تجمع کنندگان ،رئیس اداره از حضور استنکاف نمود. واز طریق حراست اداره به تجمع کنندگان اعلام نمود که چند نفر به نمایندگی سایر کارگران بازنشسته به داخل ساختمان ورودنمایند.این مسئله با مخالفت شدید کارگران بازنشسته روبرو شد و کارگران اعلام نمودند که همه میباید به داخل ساختمان ورود نموده و مسئولین در حضور کلیه ی تجمع کنندگان پاسخگو باشند.

درنهایت تجمع کنندگان علی رغم مقاومت حراست به سالن اداره ورود نمودند. در سالن اداره باز مسئولین از پاسخگویی سر باز زدند که این مسئله با شعار دادن تجمع کنندگان بازتاب نمود و مسئولین مجبور به مذاکره شدند.

درهمین رابطه: نامه 25 مرداد به رئیس سازمان تامین اجتماعی استان خوزستان

با سلام ،

احتراما"به استحضار می رساند، اینجانبان تجمع کنندگان در مقابل آن اداره کل در مورخه 99/5/25 نمایندگان قشروسیعی از بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش آن سازمان خواهان موارد ذیل می باشیم .

الف - سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای بند (ب)ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبادرت به صدور بخشنامه شماره 1000/99/4240حکم به اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران داده است ، با مداقه نظر در فحوای بخشنامه موصوف ، مشخص می شود که دو/2 عامل مهم و اساسی در اجرای متناسب سازی شامل : 1- مبلغ متناسب سازی و 2- ضریب ترغیب می باشد . در محاسبه مبلغ متناسب سازی یکی از مهمترین آیتمها مبلغ پایه می باشد که بر اساس مندرجات جدولی که در بخشنامه آمده از مبلغ 1/500/000ریال برای سنوات تا 10 سال شروع و تا مبلغ 4/650/000ریال برای سنوات 35 سال به بالا لحاظ قرار گرفته است و همچنین مهمترین آیتم در محاسبه مبلغ ضریب ترغیب جدول شماره 2 در بخشنامه مورد اعتراض می باشد که ضریب متناسب با میزان سابقه را از ضریب 1 برای سابقه 20 سال تا ضریب 8 برای سابقه 35 سال و بالاتر در نظر گرفته است ، لیکن سازمان تامین اجتماعی در هر دو جدول منحصرا"سابقه پرداخت حق بیمه واقعی را مد نظر قرار داده و از احتساب سنوات ارفاقی ناشی از اشتغال بکارهای سخت و زیان آور امتناع ورزیده است لذا در این ارتباط که موضوع خواسته بازنشستگان و مستمری بگیران می باشد موارد ذیل را بیان می نماییم .

1-بر اساس جزء( 1 )بند ( ب ) قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره 76 قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1354 و الحاق دو تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1371 که در تاریخ 1380/7/13به تصویب رسیده ، آمده است : ( هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک و نیم ( 1/5 ) سال محاسبه خواهد شد .

2-بر اساس قانون استفساریه جزء ( 1 ) بند ( ب ) تبصره 2 قانون تامین اجتماعی مصوب 1390/6/29 مجلس محترم شورای اسلامی : ( سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور به هر میزان ، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی ، به ازاء هر سال سابقه یک و نیم (1/5) سال محاسبه خواهد شد .

3- قانونگذار در قانون مصوب 1380/7/13 بواسطه غیر استاندارد بودن عوامل فیزیکی ، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار که منجر به ورود تنشی به مراتب بیش از حد نرمال و ظرفیتهای طبیعی ( جسمی و روحی ) به شاغلین اینگونه مشاغل وارد می شود و نتیجه آن بیماریهای شغلی و عوارض ناشیه بوده که تا پایان عمر همراه آنان می باشد ، هر سال اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور را معادل یک و نیم ( 1/5) سال در نظر گرفته است لذا تفکیک سنوات واقعی و ارفاقی محمل قانونی ندارد .

4- برابر مفاد جزء ( 4 ) و جزء ( 6 ) بند ( ب ) ماده واحده ، کارفرما 4درصد حق بیمه اضافی بابت هر سال اشتغال بیمه شدگان در کارهای سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی می پردازد تا بازنشستگی تحقق پذیرد ، بنابر این ، این سنوات ارفاقی به مانند سایر سنوات دیگر مانند سنوات خدمت سربازی و حضور داوطلبانه در جبهه که با پرداخت حق بیمه در عداد سوابق بیمه شده قرار می گیرد هیچگونه تفاوتی ندارد .

5- برابر دادنامه های شماره های 202 و 203 و 204 هیات عمومی دیوان عدالت اداری به تاریخ 1386/4/10مبادرت به ابطال بند ( 2 ) بخشنامه شماره ( 27 ) مستمریها ، بند ( 3 ) بخشنامه شماره ( 42 ) مستمریها ، بند ( د ) بخشنامه شماره    ( 4 ) کارهای سخت و زیان آور را که نافی قابلیت احتساب مدت ارفاقی در احتساب مزایای فوق العاده های خواسته شده توسط شاکیان بوده ، نموده است و اعلام نموده که سنوات ارفاقی در حکم خدمت رسمی و مانند سنوات واقعی محسوب می شود .

علی ایحال با وصف موارد مطروحه در خواست خواهان به اجابت خواسته و احتساب مجموع سنوات ارفاقی و واقعی برای انجام محاسبات متناسب سازی کلیه مستمری بگیران  سازمان تامین اجتماعی از تاریخ اجرای متناسب سازی و محاسبه و پرداخت مابه التفاوت آن را داریم .

ب - اجرای صحیح ماده 96 و افزایش پایه حقوق همه سطوح تا 41 درصد مطابق تورم پایان سال 98 .

ج - اجرای ماده 111 و 44 در خصوص سایر مزایا ، افزایش حق مسکن با توجه به اینکه قیمت مسکن بسیار افزایش یافته و کمک هزینه معیشتی و حق اولاد بر اساس تورم سال 98 .

د - اجرای صحیح قانون الزام درمان مستقیم .

ص - عمل کردن به ماده 69 مصوب در سال 87 .

س - پرداخت حق منطقه جنگی به بازنشستگان مطابق شاغلین در مناطق جنگی ( بازنشستگان استان کرمانشاه و سایر استانهای منطقه جنگی ) .

م - اعمال برابری عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران با عیدی شاغلین تامین اجتماعی .

ک - همسان سازی حقوق و مزایا و خدمات داده شده به بازنشستگان همکار و غیر همکار .

عده ای از بازنشستگان و مستمری بگیران معترض در جلو سازمان تامین اجتماعی استان خوزستان در تاریخ 99/5/25

*نامه سرگشاده به نهادهای کارگری و سازمانهای حقوق بشری در سراسر دنیا

جان جعفر عظیم زاده در خطر جدی قرار دارد

جعفر عظیم زاده رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در اعتصاب غذا به سر میبرد. او که بخاطر فعالیتهای صنفی کارگری و تلاش برای تشکلیابی و افزایش دستمزد کارگران به پنجسال زندان محکوم شده بود، در زندان اوین علیرغم بیماریهای حاد قلبی و ریوی به کرونا نیز مبتلا شد. اما مسئولین بجای اینکه او را به بیمارستان برای درمان انتقال دهند در اقدامی سازمانیافته به قصد کُشتن وی، او را به زندان رجایی شهر منتقل کرده و در سلول انفرادی محبوس کرده‌اند.

جعفر عظیم زاده نیز در اعتراض به این اقدام، از روز ۲۶ مرداد دست به اعتصاب غذا زده است. اما با وجود وخامت حال او و بیماریهای حاد و ابتلا به کرونا مسئولین حاضر به آزادی او و انتقالش به بیمارستان برای مداوا نیستند.

جان جعفر عظیم زاده در خطر است ‌‌و هر آن ممکن است جانش را از دست دهد. به همین خاطر ما از تمامی نهادهای بین المللی کارگری و سازمانهای حقوق بشری و تمام انسانهای آزادیخواه استمداد میطلبیم و خواستار آنیم تا نسبت به شرایط خطرناک جعفر توجه ویژه و عاجل داشته باشند و به هر طریق ممکن از مسئولین در ایران بخواهند تا جعفر عظیم زاده را آزاد کند. قطعاً هر اقدامی که از سوی نهادها و سازمانهای کارگری ‌‌و حقوق بشری صورت گیرد میتواند برای فشار به مسئولین در ایران برای آزادی این کارگر زندانی کارساز باشد.

اتحادیه آزاد‌کارگران ایران

*نصب بنرهای تشکر از مسئولان درمحله باغ نی کرمانشاه در هفته دولت

شهردار محترم واعضای محترم شورای شهر و مسئولان محترم استان کرمانشاه

📌از شما بخاطر لایه روبی نکردن گنداب ابشوران در این اوضاع بدشیوع ویروس کرونا مچکریم .

📌بخاطر بوی تعفن ابشوران والوده بودن محیط زندگیمان ازشمامچکریم

.📌ازشمابخاطر درست شدن  محلی امن وجولان گاهی مناسب برای زیست انواع موشها وموجودات مضر دیگر  درمحل مچکریم

📌ازشمابخاطر نداشتن ماشین حمل زباله درمحل وبه اجبار سرازیر شدن زباله های خانگی محل به داخل ابشوران مچکریم.

📌ازشمابخاطر نداشتن پیاده روی اسفالت وچاله های متعدددرمحل مچکریم

📌ازشمابخاطر نداشتن فصای سبز درمحل مچکریم

📌ازشمابخاطر نداشتن محیط تمیز وعاری از نطافت عمومی برای فرزندانمان مچکریم

📌ازشمابخاطرقطعی مکرروپیوسته ی اب شرب منازلمان در این اوصاع حساس بیماری مچکریم

📌ازشمابخاطر نداشتن پل ایمن برای عبورومروراهالی برروی گنداب ابشوران بازهم مچکریم

📌شمابخاطرتبعیض ی که بین محلات خوش نشین ومحله ی ما قایلیدوهمچنین بخاطرظلم وجفای که درحق محله ی ما روا میداریدبازهم ازشماها صمیمانه مچکروسپاسگزاریم.......

ازطرف اهالی محترم باغ نی

 

 

 

 

 

 

*جان باختن راننده شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه  حین کار براثر ایست قلبی

کانال تلگرام سندیکای شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه:درگذشت جمشید موسوی راننده زحمت کش شرکت واحد سامانه چهار خط چهار ( خطوط بی آرتی) در حین جابجایی مسافران.

با ابراز تاسف درگذشت نا بهنگام  همکارمان جمشید موسوی را که در حین جابجائی مسافران در سامانه چهار در مسیر جوادیه بر اثر ایست قلبی جانش را از دست داد به خانواده محترم ایشان و همکاران  تسلیت میگوییم و برای بازماندگان آنمرحوم آرزوی تندرستی و صبر داریم .

*جان باختن 2 کارگر در حادثه ریزش آوار تبریز

2 کارگردر حادثه ریزش دیوار ساختمانی در بارنج تبریزگرفتار و دردم جانشان را ازدست دادند.

*مصدومیت 9 کارگر در تصادف 2 سرویس رفت و آمد کارگران درشهرستان پیشوا

صبح روز سه شنبه 4 شهریور،2 سرویس رفت و آمد کارگران در کیلومتر سه جاده پیشوا به شهر جلیل آباد در ابتدای جاده روستای زوار بید جلیل آباد دراستان تهران باهم تصادف کردند و 9 کارگر مصدوم شدند.

بنا به آخرین گزارش رسانه ای شده،از نه نفرکارگر آسیب دیده به غیر دونفر همگی از بیمارستان ترخیص شده اند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com