اخباروگزارشات کارگری ٣ شهریورماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 24, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٣ شهریورماه ١٣٩٩

- کارگران حق طلب و خشمگین کارخانه کنتورسازی ایران راه عبور نوبخت وهمراهانش را بستند

- ادامه حق طلبی کارگران هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری شوش علیرغم کمپین جناح های مختلف حاکمیت  وقوای قضائیه،مقننه ومجریه برای خاتمه اعتراضات

- گزارش بیست وچهارمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

- کنش های دامنه دار 3 کارگر حق طلب اخراجی شهرداری امیدیه برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات

- خودسوزی کارگراداره برق مسجدسلیمان  پس ازاعمال فشار مسئولش به وی بدلیل دوروز غیبت

- نهمین روز اعتصاب غذای جعفرعظیم زاده 

- اعتراض اهالی روستای دب‌حردان اهواز نسبت به قطعی آب شرب

- گزارشی درباره اعتصاب وتجمع کامیون داران فیروزکوه در اعتراض نسبت به نحوه توزیع بار

- تجمع اعتراضی مرغداران کرمانشاه نسبت به کمبود ذرت و سویای دولتی مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان

*کارگران حق طلب و خشمگین کارخانه کنتورسازی ایران راه عبور نوبخت وهمراهانش را بستند

ظهر روز دوشنبه 3 شهریور،کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلتکلیفی شعلی ومعیشتی و وعده توخالی مسئولان برای انعکاس صدای حق طلبیشان با تجمع در جاده باراجین، مقابل ساختمان تالار شهر قزوین راه عبور نوبخت وهمراهانش را بستند.

یکی از کارگران کنتورسازی ایران با بیان اینکه خواسته اصلی کارگران کنتورسازی مشخص شدن وضعیت مالکیت کارخانه است،به خبرنگار رسانه ای گفت: واگذاری این کارخانه از چند سال پیش به بخش خصوصی موجب شده این واحد تولیدی هم‌اکنون تعطیل شده و کارگران آن بیکار شوند.

این کارگر با بیان اینکه خواسته اصلی ما از نوبخت برطرف کردن موضوع  تخصیص بودجه برای واگذاری کارخانه کنتورسازی به هیات حمایت از صنایع است، افزود: از قرار معلوم این اتفاق به دلیل تخصیص نیافتن بودجه متوقف شده است.

او با بیان اینکه اگر این کارخانه از بخش خصوصی به هیات حمایت از صنایع واگذار شود بخش زیادی از مشکلات  هم کارخانه و هم کارگران برطرف می شود در ادامه افزود:جدا از این موارد مشکل دیگر کارگران مربوط می‌شود به  26 ماه معوقات مزدی کارگران  که از سال 95 به تاخیر افتاده ومشکلات معیشتی زیادی را برای کارگران ایجاد کرده است .

اوافزود: درخواست دیگر ما از آقای نوبخت تخصیص  بودجه خاص برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران است.چرا که جدا از حقوق هر یک از کارگران بایت سنوات پایان خدمت خود حدودا 100 تا 120میلیون تومان طلبکارند.

برپایه گزارشات وفیلم های منتشره، نوبخت وهمراهانش در یک جو پلیسی مجبور شدند از خودروهایشان پیاده شوند و به سخنان کارگران گوش دهند.نوبخت طبق روالی که این روزها دربرخوردبا کارگران داب شده است وعده داد:بزودی اعتباری که به خزانه واریز شده برای تأمین بخشی از مطالبات کارگران کنتور سازی اختصاص خواهد یافت.وی همچنین قول داد: مشکلات کارخانه وکارگران کنتور سازی را در جلسه بعد ازظهر امروز  که با حضور مسئولان استانی  قرار است برگزارشود، مطرح کند.

واما وعده و وعیدهای استاندار قزوین در جمع کارگران معترض وخشمگین بقرارزیراست: کارگران شرکت کنتورسازی، 85میلیارد ریال مطالبه معوقه دارند که 25 میلیارد ریال آن امروز پرداخت می‌شود.

او افزود: با توجه به مشکلاتی که واگذاری این شرکت به بخش خصوصی ایجاد کرده است، در حال بررسی امکان ابطال این واگذاری هستیم.

وی گفت: هم اینک کارگران این شرکت به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند و اقدامات بعدی نیز در خصوص آن‌ها در حال انجام است.

*ادامه حق طلبی کارگران هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری شوش علیرغم کمپین جناح های مختلف حاکمیت  وقوای قضائیه،مقننه ومجریه برای خاتمه اعتراضات

روز دوشنبه 3 شهریور،جمعی ازکارگران هفت تپه یازدهمین هفته حق طلبیشان را با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش علیرغم کمپین جناح های مختلف حاکمیت  وقوای قضائیه،مقننه ومجریه برای خاتمه اعتراضات،آغازکردند.

*گزارش بیست وچهارمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

24 امین روز اعتراض سراسری به ظلم کارفرمایان در روز سوم شهریورماه همچنان پا برجا و استوار به پیش می رود.

خبرهای خوب حاکی از این است که بخشی از پیمانکاران برای اینکه بیشتر از این زیان نبینند با حقوق های کمپین موافقت کرده و حقوق ها را افزایش داده و اولین خواسته کمپین را که حقوق به روز بوده است را اجرایی کرده اند و حتا به صورت هفتگی پول نقد به کارت کارگران واریز می کنند. این پیروزی بر همه کارگران مبارک.

بعضی از پیمانکاران به کارگران وعده می دهند که اگر شرکت بغلی حقوق کمپین را به کارگرانش بدهد آنان بیشتر از آن خواهد داد و با این شیوه می خواهند کارگران را به سرکار  بکشند. ولی این پیمانکاران می دانند که شرکت  کناری با حقوق کمپین نیرو سرکار برده و از پیمانکار بغلی خواسته اند که این موضوع را علنی نکنند و قراردادهایشان را با کارگران مخفیانه می بندند که دیگر پیمانکاران مسخره شان نکنند.آنچه بی تردید اتفاق می افتد افزایش و به روز شدن حقوق هاست.

بخشی از یک گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*کنش های دامنه دار 3 کارگر حق طلب اخراجی شهرداری امیدیه برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات

3 کارگر حق طلب اخراجی شهرداری امیدیه درسال جاری با مطالبات پرداخت نشده از کاراخراج شدند وکنش های دامنه دارشان برای بازگشت بکار ودریافت مطالباتشان کماکان ادامه دارد.

یکی از کارگران اخراجی شهرداری امیدیه می‌گوید: همه مسئولان شهر امیدیه در جریان وضعیت ما هستند و با اینکه بارها به شهرداری گفته‌اند تا علاوه بر پرداخت مطالبات قانونی کارگران، آنها را در سال جدید نیز به کار بگیرند، اما شهرداری و پیمانکار از انجام این کار سرباز می‌زنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3 شهریور، سه نفر از کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه اخیرا از کار خود اخراج شده‌اند. این کارگران می‌گویند هنوز عیدی و حق سنوات سال 98 را دریافت نکرده‌اند.

معضل شرکت‌های پیمانکاری و کارگران این شرکت‌ها سال‌هاست از شمال تا جنوب کشور را دربرگرفته است. این کارگران فاقد امنیت شغلی هستند و به راحتی با تعویض پیمانکارها بیکار می‌شوند و زندگی و معاش آنها در معرض بی‌ثباتی و ناامنی مدام قرار دارد. اکنون شکل دیگری از این معضل همیشگی و ساختاری، کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه را دچار خود کرده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که یک شرکت پیمانکاری در کمال شگفتی در سال جدید چند نفر از نیروهای شهرداری باسابقه و قدیمی را که تقریبا بیش از ده سال سابقه کار دارند، به کار نمی‌گیرد و به بیان ساده‌تر، آنها را اخراج می‌کند. دو نفر از این کارگران، بیش از ده سال سابقه کار دارند و یکی دیگر از آنها نیز روزمزد است. این کارگران می‌گویند هیچ صدایی ندارند و کسی پیگیر حقوق و مطالبات قانونی آنها نیست.

یکی از این کارگران که سابق بر این نماینده کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه برای پیگیری حقوق و مطالبات آنها بوده است،می‌گوید: طی نزدیک به13 سال گذشته همواره و بدون هیچ قراردادی برای شهرداری کار کرده‌ام. به طوری که هر پیمانکاری ارائه خدمات شهرداری را برعهده گرفته است، مرا به خاطر سوابق و تعهدم، به عنوان نیروی کار باسابقه به کار گرفته است.

وی در ادامه می‌گوید: طی یکسال گذشته، مدیریت شهری جدید بارها و بارها به بهانه‌های مختلف مرا به کمیته انضباطی کشانده یا تعلیق کرده و اخطار داده است. مضاف بر این، از اول خردادماه که پیمانکار دوباره ارائه خدمات شهرداری را برعهده گرفته است، اخراج شده‌ام اما هیچ نامه مکتوبی مبنی بر اخراج به من داده نشده است.

این کارگر می‌گوید که هر روز سر کار می‌رود و همه همکاران، کارگران شهرداری و مسئولان شهری، شاهد حضور او در کار و انجام وظایفش در زمینه فضای سبز هستند.

این کارگر که نماینده کارگران شهرداری امیدیه است، می‌گوید: همه مسئولان شهر امیدیه، اعم از دادستان و فرماندار و نماینده مجلس و بقیه مقامات این شهر، در جریان وضعیت او و دیگر کارگران هستند و با اینکه بارها به شهرداری توصیه کرده‌اند تا علاوه بر پرداخت مطالبات معوق من و دیگر کارگران، ما را در سال جدید نیز به کار بگیرند، اما شهرداری و پیمانکار از انجام این کار سرباز می‌زنند. در نتیجه این شرایط، وضعیت معیشت، زندگی و امنیت شغلی کارگران و خانواده‌های آنها در دوره سخت کرونا در معرض خطر جدی افتاده است.

وی ادامه می‌دهد: ضرباتی که به من و دیگر کارگران وارد شده است، به خاطر مطالبه‌گری و پیگیری حقوق قانونی خودم و دیگر همکارانم است. من در یک سال گذشته به دلیل همین مطالبه‌گری، هیچ حقوق اضافه‌کاری دریافت نکردم. علاوه بر این، حق عیدی، حق سنوات و حتی حقوق ماه فروردین امسالم را نیز نداده‌اند. همینطور دستمزد ماه های تیر و مرداد من را نیز نمی‌دهند. مسئولان به من بگویند در این شرایط سخت اقتصادی، بدون امنیت شغلی و بدون پرداخت حقوق و دستمزد قانونی، چگونه یک کارگر می‌تواند به زندگی ادامه دهد؟ 

او می‌افزاید: مسئله فقط مربوط به من نیست. مثلا برای یکی دیگر از کارگران روزمزد، به مدت 5 سال بیمه‌اش را نپرداختند تا در نهایت، با شکایت و حکم، مجبور شدند او را بیمه کنند. همچنین یکی دیگر از کارگران به میزان ده سال بدون قرارداد مشغول به کار بوده است که او را نیز به تازگی اخراج کرده‌اند.

این در حالی است که کارگران می‌گویند شهرداری امیدیه می‌خواهد کارگران را سرگرم پیگیری حقوقی و قضایی مطالبات بر حق خود کرده و از این طریق، با اتلاف وقت و تحمیل هزینه بر دوش کارگران، آنها را تحت فشار بیشتر بگذارد تا  از مطالبات قانونی خود دست بردارند. به همین دلیل شهرداری هیچ گونه همکاری یا انعطافی را در مورد کارگرانی که بیش از ده سال برای آن شهر خدمت کرده‌اند و در آبادانی آن نقش داشته‌اند، از خود نشان نمی‌دهد و فقط به قانون ارجاع می‌دهد.

معضل کارگران بدون قرارداد، روزمزد و موقت که در شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند، سالهاست در بخش‌های مختلف کشور مشاهده می‌شود. اقتصاددانان و کارشناسان روابط کار بارها گفته‌اند که این شرکت‌های پیمانکاری از یکسو موجب بی‌ثبات‌سازی نیروی کار، از بین بردن رابطه مستقیم حقوقی بین کارفرما و کارگر و در نهایت، تضعیف امنیت شغلی کارگران می‌شوند؛ از سوی دیگر، این شرکت‌های پیمانکاری، بخش عظیمی از بودجه عمومی را نیز تلف می‌کنند و هزینه‌ها و مفاسد بسیار زیادی را بر دوش دولت و نهادهای عمومی می‌گذارند. کارشناسان روابط کار معتقدند بهترین راهکار درمان این حجم از مشکلات این شرکت‌ها، انحلال شرکت‌های پیمانکاری و برقراری رابطه کاری مستقیم بین کارفرما و کارگران است تا از این طریق، هم هزینه‌های عمومی کشور کاهش یابد و هم امنیت شغلی، معیشتی و دستمزدی کارگران تامین شود. مشکل کارگران امیدیه نیز موردی از این مشکل ساختاری است.

*خودسوزی کارگراداره برق مسجدسلیمان  پس ازاعمال فشار مسئولش به وی بدلیل دوروز غیبت

صبح روز دوشنبه 3 شهریور،یک کارگراداره برق مسجدسلیمان  پس ازاعمال فشار مسئولش به وی بدلیل دوروز غیبت دست به خودسوزی زد و به علت سوختگی در کم، بخشی از بازو و دست به بیمارستان سوانح سوختگی اهوازمنتقل شد.

*نهمین روز اعتصاب غذای جعفرعظیم زاده 

جعفرعظیم زاده  دبیر  اتحادیه آزاد کارگران ایران،نهمین روز اعتصاب غذای خود را در حالی پیش می بردکه کماکان با وجود مبتلا شدن به کرونا در انفرادی بدون تماس تلفنی وملاقات به سر می برد .  جعفرعظیم زاده در اقدامی غیرقانونی ،به شیوه ای برنامه ریزی شده توسط نهادهای امنیتی از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج انتقال داده شده است .

*اعتراض اهالی روستای دب‌حردان اهواز نسبت به قطعی آب شرب

روز دوشنبه 3 شهریور،جمعی از اهالی روستای دب‌حردان در بخش اسماعیلیه اهواز استان خوزستان اعتراضشان را نسبت به قطعی آب شرب ابراز کردند وخواستار ارسال تانکرهای آب به روستا شدند.

یکی از حاضرین درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: طبق وعده مسوولان قرار بود تا پایان پروژه آبرسانی تانکرهای آب روزانه به روستا اعزام شوند اما این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه جمعیت روستا دو هزار نفر است، اضافه کرد: بی‌آبی و تشنگی اهالی روستا به ویژه در گرمای تابستان زندگی را بسیار دشوار کرده و وضعیت پروژه آبرسانی هم معلوم نیست.

*گزارشی درباره اعتصاب وتجمع کامیون داران فیروزکوه در اعتراض نسبت به نحوه توزیع بار

یکی از رانندگان وسیله نقیله سنگین فیروزکوه حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت  : در همه جای کشور بر اساس قوانین موجود هر یک از رانندگان برای حفظ نظم  بارگیری باید از سوی انجمن صنفی همان منطقه نوبت و حواله بار دریافت کنند.

وی افزود : حدود یک ماه است که شرکتی  جدید از سوی  باربری های شهرستان ایجاد شده و با عنوان نظارت بر بارنامه ها صادر شده  مبلغ 5 هزار تومان از هر راننده دریافت می کند.

یکی دیگراز رانندگان کامیون معترض فیروزکوه گفت : روزانه برای  400 خودروی سنگین در این شهرستان حواله بار صادر می شود که با دریافت 5 هزار تومان از هر خودرو ؛  سالانه بیش از 700 میلیون تومان درآمد برای یک نفر ایجاد می شود که هیچ  خدماتی  با این پول به رانندگان ارايه نمی کند.

یکی دیگر از حاضرین درتجمع گفت : این اقدام را به سازمان پایانه ها ؛ راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران اطلاع رسانی کردیم و اعلام کردند دریافت این مبلغ کاملا غیر قانونی است اما همچنان رانندگان موظف به پرداخت این وجه در قبال دریافت حواله بار هستند.

با حضور دادستان  و قول او برای پیگیری و حل این مشکل کامیونداران این  تجمع  اعتراض آمیز پایان یافت.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع کامیون داران فیروزکوه در اعتراض نسبت به نحوه توزیع بار

روز یکشنبه 2 شهریور، کامیون داران فیروزکوه برای اعتراض نحوه توزیع بار دراین شهرستان استان تهران دست از کار کشیدند وتجمع کردند.

*تجمع اعتراضی مرغداران کرمانشاه نسبت به کمبود ذرت و سویای دولتی مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان

روز دوشنبه 3 شهریور،جمعی از مرغداران کرمانشاه برای اعتراض به کمبود ذرت و سویای دولتی دست به تجمع مقابل سازمان جهاد کشاورزی این استان زدند.

تجمع کنندگان کمبود نهاده‌هایی مثل ذرت و سویایی که با ارز دولتی وارد شده از یک سو و فشار ستاد تنظیم بازار برای عرضه مرغ زنده با قیمت 10 هزار و 500 تومان درب مرغداری از دیگر سو را از جمله مشکلات خود عنوان و اعلام کردند که در صورت ادامه این وضعیت، صنعت مرغداری با بحران روبرو خواهد شد.

یکی از تجمع کنندگان که واحد مرغداری 30 هزار قطعه ای دارد، با اشاره به سلیقه ای بودن توزیع نهاده‌ها،به خبرنگار رسانه ای گفت: هم اکنون بخش خیلی کمی از نیاز مرغداران به نهاده با ارز دولتی 4200 تومانی در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: به ازای هر واحد مرغداری 20 هزار قطعه‌ای باید 85 تن ذرت و بین 30 تا 35 تن سویای وارداتی با ارز دولتی در اختیار مرغداران قرار گیرد که هم اکنون 10 درصد این میزان هم به مرغداران اختصاص پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه سویای وارداتی با ارز دولتی باید با قیمت هر کیلوگرم 2700 تومان و ذرت با قیمت 1520 تومان در اختیار مرغداران قرار گیرد، گفت: هم اکنون سویا در بازار آزاد با نرخ 10 هزار و 500 تومان و ذرت با نرخ 3500 تومان به فروش می رسد و مرغداران مجبور به تهیه نهاده ها با این مبالغ هستند.

وی در ادامه با اشاره به فشار ستاد تنظیم بازار برای خرید مرغ زنده با قیمت هر کیلوگرم 10 هزار و 500 تومان از مرغداران، گفت: این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای مرغدار بین 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com