روز ۲۳ اعتصاب نفت: ۵۵ مرکز نفتی در اعتصابند

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 23, 2020

اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ٢٢

روز ۲۳ اعتصاب نفت: ۵۵ مرکز نفتی در اعتصابند

امروز دوم شهریور ماه اعتصاب بخشهای مختلف کارگران پیمانی نفت وارد بیست و سومین روز خود شد. این اعتصاب هزاران کارگر را در بر میگیرد و هرروز ابعاد وسیعتری پیدا میکند. هم اکنون ٥٥ مرکز تولید نفت و گاز و پتروشیمی و شرکتهای وابسته به آن در ١٢ استان در اعتصاب بسر میبرند. با این اعتصاب علاوه بر پالایشگاهها و مراکزی که در اعتصابند، شماری از شرکتهای وابسته به نفت نیز به تعطیلی کشیده شده اند. همراه با این اعتصابات امروز جمعی از کارکنان قراردادی شرکت مپنا در پالایشگاه گاز بید بلند ۲  که بعداز پنج ماه قرارداد با این شرکت به صورت دوفاکتو ازکار برکنارشده اند به این شکل که در داخل چارت شرکت قرارنگرفته اند از ساعت ۸ الی ۱۰ صبح جلوی درب فرمانداری ودفتر نماینده مجلس اسلامی دست به تجمع زدند.

همچنین روز گذشته اول شهریور ٢٠٠ کارگر  قرارداد مستقیم پتروشیمی فارابی اعتراض خود را  به کاهش حقوق ماه مرداد رسانه ای کرده و بر خواستهای اعلام شده سراسری خود از جمله خواست لغو قراردادهای موقت برده وار کاری تاکید کردند.

همراه با اعتصاب گسترده کارگران نفت ، کارگران بازنشسته و کارگران آسیب دیده نفت نیز دست به اعتراض زده اند. روز  شنبه ۱ شهریور شماری از بازنشستگان وزارت نفت و آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق شاغل در این وزارت در مقابل ساختمان مرکزی جدید شرکت نفت تجمع کردند. اعتراض اصلی آنها به سطح نازل حقوقها و عدم اجرای قوانین مصوب در خصوص دستمزدشان است. کارگران آسیب دیده جنگ که جمهوری اسلامی آنها را جانباز میخواند روز دوم شهریور نیز تجمع داشتند و اعتراض آنان به  کسر آیتم  «تقلیل ساعت کار جانبازان حالت اشتغال» از حقوق مرداد ماه آنان است. به گفته تجمع کنندگان تعداد این کارگران  ٤٠٠٠ نفر است و اکنون با کسر این آیتم  نفری ۱ تا ۳ میلیون تومان از حقوق خود را از دست میدهند.

اعتصاب کارگران نفت از ١١ مرداد و با هشتگ #دفاع_ از_ حقوق آغاز شده و با کارزار نه به قراردادهای موقت گسترش پیدا کرد. افزایش حقوق به ۱۲ میلیون تومان در ماه و کوتاه کردن دست پیمانکاران، از جمله خواستهای  این کارگران است. بعلاوه خواستهایی چون پایان دادن به فضای امنیتی محیط کار، برخورداری از امکانات درمانی مناسب، بهبود استاندارد خوابگاه ها در سطح قابل قبول و ایمنی محیط کار از جمله دیگر خواستهای این کارگران است.

اعتصات کارگران نفت، و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه که وارد هفتادمین روز خود شده است، بازتاب گسترده ای پیدا کرده و به گفتمان اعتصاب سراسری در جامعه وسعت داده و زمینه های عملی چنین اعتصابی را بیشتر فراهم نموده است. با ایجاد شوراهای سازماندهی اعتصابات باید به تدارک اعتصاب فراگیر سراسری رفت. 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢ شهریور ۱۳۹۹،  ٢٣ اوت ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com