اخباروگزارشات کارگری ٢٩ و ٣٠ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 20, 2020

اخباروگزارشات کارگری  ٣٠ مرداد ماه ١٣٩٩

- «بنیاد مستضعفان» قصد تخریب سرپناه 300 خانوارروستای ابوالفضل اهوازرا برسرشان دارد

بازداشت تعدادی از اهالی روستا بدلیل عدم تخلیه منازل وادامه حبسشان بدلیل نداشتن توانایی تامین وثیقه و یا ندادن تعهد برای تخلیه خانه‌هاییشان

«بنیاد مستضعفان» از اداره برق خواست که پایه‌های برق را نصب نکنند تا اهالی را دراین هوای گرم وشرجی زمین گیر وفراری دهد

- گزارش بیستمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق:

اعتصاب کارگران شرکت IDC دشت عباس دهلران

- چه خبراز اعتراضات کارگران هفت تپه؟

+ادامه تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری شوش

+آخرین خبرها درباره نشست سوم در مجلس

تجمع اعتراضی کارگران ناوگان حمل ونقل شهری شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

عدم پرداخت 9 ماه حقوق تمامی کارگران شهرداری یاسوج

تهدید کارگران معترض به کسر حقوق و اخراج از کار

- پایان موقتی تجمع چند روزه پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی درپایتخت بدنبال وعده چند بهارستان نشین

- گزارشی درباره کارگران شرکت های پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه

- جعفر عظیم زاده در پنجمین روز اعتصاب غذا به سر میبرد

- مرگ یک کارگر حین  کارحفاری در شوشتر

*«بنیاد مستضعفان» قصد تخریب سرپناه 300 خانوارروستای ابوالفضل اهوازرا برسرشان دارد

بازداشت تعدادی از اهالی روستا بدلیل عدم تخلیه منازل وادامه حبسشان بدلیل نداشتن توانایی تامین وثیقه و یا ندادن تعهد برای تخلیه خانه‌هاییشان

«بنیاد مستضعفان» از اداره برق خواست که پایه‌های برق را نصب نکنند تا اهالی را دراین هوای گرم وشرجی زمین گیر وفراری دهد

در یک سال اخیر ساکنان روستای ابوالفضل  واقع  در حد فاصل بین شهرک زردشت و پدافند کیانشهر اهواز با احکام بنیاد مستضعفان که ادعای مالکیت خانه‌هایشان را دارد، روبروشده و اکنون 300 خانوار ترس از دست دادن خانه‌هایشان را دارند.

روستایی با ساکنانی با قدمت بالای 30 سال سکونت که مدتی است بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این روستا، اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک روستا کرده است.

بنا به گفته امام جماعت این روستا، اگر چنین ادعایی صحیح است چرا در این چند سال مطرح نشد؟ چرا بعد از اینکه 300 خانوار بیش از 30 سال در این روستا خانه ساختند و زندگی تشکیل دادند، یاد این موضوع افتاده‌اند؟! آن هم در روزها و ایامی که بیماری کرونا از یک طرف و شرجی و گرمای طاقت فرسا و وضعیت نابه سامان اقتصادی از سویی دیگر عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

مادری نسبتاً میانسال که شیله‌اش را زیر عبا محکم می‌کند و با چشمانی ترس‌آلود می‌گوید: اینجا خانه‌های ما را خراب می‌کنند، من پنج فرزند کم توان دارم که یکی از آنها فوت کرده است. کاش با رأفت بیشتری به ما نگاه می‌کردند تا این چنین در عذاب و دلهره از دست دادن سرپناه خود نباشیم.

مردی که لباس‌هایش از عرق خیس شده و از گرما و بی‌برقی ناله می‌کند، می‌گوید: همه کودکان، زنان و مردان روستا جرأت خروج از خانه را ندارند. برق‌رسانی به روستا خیلی ضعیف شده است چون بنیاد مستضعفان از اداره برق خواست که پایه‌های برق را نصب نکنند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی برق ضعیف باشد دیگر کولر هم جواب نمی‌دهد و در این گرما و شرجی مجبور به تحمل این درد هستیم چون کسی دوست ندارد به فکر مردم مظلوم روستای ابوالفضل باشد!

پسر جوان دیگری که از دستگیری پدرش گلایه دارد، می‌گوید: مردان اینجا، کشاورز، راننده، نگهبان و یا کارگر ساختمانی هستند. آنها قاتل و جانی نیستند که به جرم ترک نکردن خانه‌های خود دستگیر شده‌اند و امیدوارم مسئولان برای مردم بی‌گناه روستای ابوالفضل چاره اندیشی کنند.

وی یادآور می‌شود: مردان روستا به خاطر خانه‌های خود دستگیر شدند و برای آزادی آنها باید ضمانت‌نامه‌های میلیونی به وثیقه بگذاریم. ما غیر خانه‌های اینجا نه شغل رسمی داریم و نه ملک دیگری، پس این چه شرط انصافی است که در حق ما روا می‌دارند؟

یکی از جوانان روستا نیز عنوان می‌کند: شب‌ها از گرما یا روی پشت بام و یا در خیابان باید با تحمل گرمایی طاقت فرسا که حتی ادارات را به تعطیلی کشانده است، بخوابیم و این شرط انصاف نیست که مردان روستا به خاطر خانه‌ها دستگیر و شرط آزادی آنها اخذ تعهد برای تخلیه خانه‌هایی که تنها سرپناهشان است، باشد.

*گزارش بیستمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق:

اعتصاب کارگران شرکت IDC دشت عباس دهلران

20 امین روز اعتراض سراسری به ظلم کارفرمایان در روز 30 مرداد همچنان قدرتمندانه پیش می رود و کارگران بازهم بیشتری به این اعتصاب می پیوندند.

کارگران شرکت IDC دشت عباس دهلران امروز با تعطیل کردن پروژه به یاری برادران خود آمدند. کارگرانی که با وعده افزایش حقوق کارفرمای شیاد پتروپالایش شرکت اکسیرصعنت سرکار رفته بعد از بدعهدی کارفرما سه تن از مونتاژکارهای پتروپالایش شرکت اکسیرصعنت تسویه کرده به خانه بازگشتند.

در این 20روز بیش از 15 هزار کارگر از 36 شرکت در پارس جنوبی که در پالایشگاهها و مراکز نفتی به اعتصاب پیوستند. نیروگاههای متعددی نیز در سراسر کشور به ندای برادرانشان پاسخ مثبت داده با اعتصاب روانه خانه های خود شدند.

بخشی از یک گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*چه خبراز اعتراضات کارگران هفت تپه؟

+ادامه تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری شوش

روز پنج شنبه 30 مرداد روز از نو و روزی از نو،تجمع تعدادی از کارگران هفت تپه در راه دست یابی به مطالباتشان ازجمله خلع ید از خصوصی سازی مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه پیدا کرد.

+آخرین خبرها درباره نشست سوم در مجلس

/تا لحظه تتظیم خبر، گزارشی از کارگران هفت تپه شرکت کننده در نشست سوم مجلس بتاریخ 29 مرداد ماه منتشر نشده است.

/بنابه گزارشات رسانه ای شده، در این جلسه اجازه صحبت به کارگران هفت تپه شرکت کننده درجلسه داده نشد  وحتی به آنها فرصتی داده نشد به سخنان وزیر اقتصاد پاسخ بدهند.

 

 

/ بنابهمین گزارشات،امید اسدبیگی، کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در این جلسه حضور نداشت، اما در پشت درب‌ کمیسیون تلفیق مجلس حضور داشت.

/برپایه همین گزارشات بنقل ازیکی از مجلس نشینان،چهارمین نشست پانزده روز بعد در بهارستان برگزارخواهد شد و وزیر اقتصاد باید مشخص کند که  برای چشم انداز و افق شرکت هفت تپه و  اهلیت مالک این کارخانه ونحوه خلع ید مالک و اداره کارخانه چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد.

*تجمع اعتراضی کارگران ناوگان حمل ونقل شهری شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

عدم پرداخت 9 ماه حقوق تمامی کارگران شهرداری یاسوج

تهدید کارگران معترض به کسر حقوق و اخراج از کار

روز پنج شنبه 30 مرداد، کارگران ناوگان حمل ونقل شهری شهرداری یاسوج برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهرمرکزا ستان کهگیلویه و بویراحمد زدند.

کارگران معترض با اشاره به تعویق 9ماهه در دریافت حقوق و مطالباتشان،افزودند: در روز استیضاح شهردار با حضور در همین مکان اعتراض کردیم، شهردار شهر یاسوج با حضور در جمع ما قول داد که اگر چرخ ماشینم را بفروشم مشکلاتتان را حل می‌کنم، چند ماه از وعده شهردار می گذرد و هنوز مشکل ما حل نشده است.

یکی از کارگران معترض نیز گفت: هر وقت برای مطالبه حق و حقوق مان جلوی شهرداری یا شورای شهر تجمع کردیم یا حرفی زدیم ما را تهدید به اخراج و کسر حقوق کرده‌اند.

وی افزود: ما چه گناهی کرده‌ایم که باید 9 ماه حقوق نگیریم، در تمام این مدت با تمام سختی‌ها به کارمان ادامه دادیم و حاضر نشدیم حتی یک روز در خدمت رسانی به مردم خللی وارد شود.

یکی دیگر از این کارگران حاضر درتجمع گفت: عضو شورای شهر در جواب اعتراض به من گفته که اگر ادامه بدهم ترتیبی می‌دهم که از کار اخراج شوید، کجای قانون آمده است که عضو شورای شهر می‌تواند کسی را که چند سال سابقه کار دارد، به دلیل مطالبه حقوق اخراج کنند.

 خاطرنشان می شود که 9 ماه حقوق کلیه کارگران شهرداری یاسوج پرداخت نشده است واین کارگران وخانواده هایشان درحال دست وپنجه نرم کردن با این مشکل هستند.

*پایان موقتی تجمع چند روزه پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی درپایتخت بدنبال وعده چند بهارستان نشین

عصر روز چهارشنبه 29 مرداد،پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور بدنبال وعده چند بهارستان نشین به تجمعات اعتراضی  وشبانه روزییشان مقابل مجلس ودرپارک بطور موقت خاتمه دادند وبه شهرستان های محل اقامتشان باز گشتند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: تجمع چند روز گذشته ما پس از آن خاتمه یافت که از طرف برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مشکلات ما وعده اصلاح طرح استخدامی را داده‌اند.

 

آنها افزودند:روز گذشته از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس با آنها صحبت‌ شد و درنهایت آنها وعده دادند موضوع طرح  جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

 آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در ادامه گفتند: برهمین اساس همه معترضان که به نیابت از جانب همه پذیرفته‌نشدگان از شهر‌های مختلف کشور برای رسیدگی به وضعیت شغلی خود به تهران آمده بودند، به تجمع اعتراضی خود پایان دادند.

آنها در خاتمه گفتند: در حال حاضر چند نفر از همکاران به نیابت از سایرین برای پیگیری وضعیت  استخدامی ما در تهران باقی مانده‌اند. از قرار معلوم مقرر شده بعد از ایام محرم حدود 17 یا 18 شهریور طرح اصلاح جذب آموزشیاران نهضتی را برای این شش هزار نفر در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

درهمین رابطه: دامه اعتراضات پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی با اقامت تحمیلی در پارک وتجمع مقابل مجلس

پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورکه روز یکشنبه 26 مرداد خودرا بتهران رسانده ومقابل مجلس اجتماع کرده بودند تا به بلاتکلیفی استخدامیشان خاتمه بدهند کماکان با اقامت شبانه در پارک روز چهارشنبه 29 مرداد برای احقاق حقوشان برای باری دیگر دست به تجمع در بهارستان زدند.

*گزارشی درباره کارگران شرکت های پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه

وضعیت پرداخت های کارگری در مجتمع مس سرچشمه به نفرات پیمانکاران مطابق ذیل کماکان مطلوب نیست شرح این مطالبات بدین نحو است:

- شرکت فولمن بخشی از پرسنل تسویه حساب شده ی خود از پایان سال گذشته و نیز عده ای از اردیبهشت ماه سال جاری را بدون پرداخت مطالبات رها نموده است؛ مراتب اعتراض نفرات مذکور تا حراست مجتمع مس سرچشمه در حال پیگیریست. این شرکت نسبت به پرداختِ حقوق پرسنل مشغول به کار خود تا خرداد ماه اقدام کرده است.

- شرکت سبا فام کماکان از اردیبهشت ماه سال 97، مجموعه ای از بدهی ها را به پیمانکاران باقی نهاده و با وجود خاتمه یافتنِ کار این شرکت در سال گذشته، هنوز اقدامی در این زمینه انجام نپذیرفته است.

- مشاور مبینا مربوط به طرح توسعه ی تغلیظ و خردایش دره زار، از خردادماه سال جاری حقوق پرسنل خود را پرداخت ننموده است.

- شرکت نیپک پیمانکار پروژه ی توسعه ی هوود نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران دست دوم خود اقدام ننموده و پیمانکاران مذکور چندین ماه است قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود نیستند.

- شرکت نیرو صنعت سرچشمه از ابتدای خرداد ماه، حقوق پرسنل خود را پرداخت نکرده است.

- شرکت رامپکو پیمانکار پروژه ی خردایش نسبت به به روز رسانی حقوق پرسنل خود اقدام نموده است.

- شرکت دژپل سمنگان پیمانکار در معدن مجتمع مس سرچشمه، تا کنون نسبت به تسویه نفرات معدود اخراج شده از مرداد ٩٨ و پرداخت مطالبات آنها اقدام نکرده است.

منبع:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*جعفر عظیم زاده در پنجمین روز اعتصاب غذا به سر میبرد

امروز پنجشنبه سی‌ام مردادماه پنجمین روزی است که جعفر عظیم زاده در سلول انفرادی اندرزگاه ۱۱ زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا به سر میبرد.

دیروز در ملاقاتی که خانواده با جعفر داشته‌اند متوجه شدت ضعف و رنگ پریدگی و سرگیجه‌های مداوم او بوده‌اند و ده کیلوگرم نیز کاهش وزن داشته است.

علیرغم بیماری‌های قلبی، ریوی و گوارشی قبلی که ناشی از اعتصاب غذای سال ۹۵ می‌باشد، ابتلای به کرونا و محرومیت از دارو و درمان شرایط جسمانی او را به شدت در‌مخاطره قرار داده است.

اکنون پنج روز است که در انفرادی بسر میبرد و هیچگونه تماسی با بیرون از زندان ندارد. ملاقات دیروز خانواده نیز از طریق اجازه نامه دادیار ناظر بر زندان و تحت فشار همسر وی صورت گرفت وگرنه به خانواده اعلام کرده‌اند که تا زمانی که در سویت (انفرادی) است نه تلفن و نه ملاقات نخواهد داشت و این موضوع اعضای خانواده و جامعه را کاملاً در بیخبری از وضعیت سلامت او قرار میدهد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۹۹/۵/۳۰

*مرگ یک کارگر حین  کارحفاری در شوشتر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: حفاری غیرمجاز در یکی از محله‌های تاریخی و قدیمی شوشتر، موجب مرگ کارگر حفار شد.

روز پنج شنبه 30 مراد،علی‌محمد چهارمحالی در گفتگو با خبرنگار رسانه ای افزود: در روزهای گذشته طبق اطلاعات به دست آمده از حفاری غیرمجاز در محله قدیمی سنگفرش شوشتر، با حضور در محل کارشناسی لازم صورت گرفته و این موضوع تایید شد.

وی افزود: بر اساس این اتفاق، با ورود نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی، پرونده حقوقی تشکیل و موضوع در دستور کار بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به انگیزه این اقدام بیان کرد: افراد اقدام کننده با هدف یافتن آثار، اشیاء تاریخی یا گنج، این کار را انجام دادند که موجب مرگ یکی از کارگران به علت ماندن زیر آوار شد.

وی گفت: بعد از این مسئله، یکی از شرکاء خود را معرفی کرده و بقیه ذینفعان نیز تحت تعقیب هستند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

+++

اخباروگزارشات کارگری 29 مرداد ماه 1399

- بازگشت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به صدر اخبار کارگری:

+ادامه تجمع کارگران هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

+ پرداخت حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد اکثریت کارگران هفت تپه

+ طرح مطالبات از جانب تعدادی از کارگران هفت تپه در خلال بازدید صاحب منصبان از مجتمع

+برگزاری نشست سوم در مجلس با حضور تعدادی از کارگران هفت تپه

- گزارش نوز دهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

+ اتفاقات خوب در راه است!

+ارزیابی اولیه از  اعتصاب هماهنگ کارگران پتروشیمی‌ها و سایر اعتراضات کارگری

- ادامه و عده و وعیدها برای خاتمه دادن به اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک - تغییر مدیرعامل هلدینگ هپکو

- ادامه اعتراضات پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی با اقامت تحمیلی در پارک وتجمع مقابل مجلس

- نامه سرگشاده پزشکان اورژانس ایذه نسبت به وضعیت نابسامان معیشتی

- جعفر عظیم زاده در‌ اعتراض به انتقالش و آدم ربایی نهادهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده است

- پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد / ایران: در دفاع از کارگران ایران اقدامات اضظراری ضروری است!

- تجمع اعتراضی اهالی کنگاورنسبت به زمین خواری مقابل فرمانداری

- تجمعات دامنه داردانش آموختگان حقوق مقابل مجلس برای رفع انحصار از وکالت و جذب بر اساس صلاحیت‌های علمی

- افزایش 60 درصدی کارگران جان باخته براثرحوادث کاری در استان آذربایجان شرقی طی 4 ماهه اول سال جاری

*بازگشت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به صدر اخبار کارگری:

+ادامه تجمع کارگران هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

روز چهارشنبه 29 مرداد همچون روزهای گذشته،تجمع کارگران هفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش برگزارشد وتعدای از کارگران با ایراد سخنرانی مطالباتشان را یاد آوری کردند.

+پرداخت حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد اکثریت کارگران هفت تپه

حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد اکثریت کارگران هفت تپه پرداخت شده است.خبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی ازعدم  پرداخت حقوق بخشی از کارگران این مجتمع می باشد.

+ طرح مطالبات از جانب تعدادی از کارگران هفت تپه در خلال بازدید صاحب منصبان از مجتمع

روزچهارشنبه 29 مرداد، معاون قضایی دادستان کل کشور بهمراه دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور، دادستان خوزستان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان و فرماندار شوش نیز در بازدید ازمجتمع هفت تپه بازدید کردند.

تعدادی از کارگران هفت تپه در خلال این بازدید ومقابل دوربین ها مطالباتشان را طرح کردند.

+برگزاری نشست سوم در مجلس با حضور تعدادی از کارگران هفت تپه

روز چهارشنبه 29 مرداد،سومین نشست در بهارستان با شرکت علی نیکزاد ثمری نایب رئیس مجلس ، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد وتعدادی از کارگران هفت تپه برگزار شد.

*گزارش نوز دهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق:

+اتفاقات خوب در راه است!

اعتراض سراسری به دستمزدهای خانه خراب کن و عقب افتاده 19 مین روز خود را با قدرت از سر گذراند.

وضعیت در پروژه هایی که تقریبن کار می کنند به شدت افتضاح است و پیمانکاران یکی تو سر خود و یکی هم توی سر کارگران که به ندای برادرانشان گوش نکرده اند، می زنند. جوشکارها و فیترهایی که در پروژه ها مشغول کارند جز دردسر و هزینه اضافی برای پیمانکار خاصیت دیگر نداشته و پیمانکاران از صبح جز حرص خوردن کاری از پیش نمی برند. پیمانکاران با کارکردن با چنین جوشکارهایی فقط ضربه به خودشان زده  چون فردا درصد ریپری و گند کاریشون رو خواهد شد و باید چند تا جوشکار با تجربه استخدام کنن تا فقط گند کاری اینها را جمع و جور کند. هزینه رادیوگرافی،  هزینه کیوسی، هزینه مواد مصرفی از گاز ارگون گرفته تا صفحه سنگ، الکترود و فیلر و حقوق جوشکار و کمکی و... به گردن کار فرما و پبمانکار خواهد افتاد و پدرشان در خواهد آمد. اینها یک صدم خسارتی است که متحمل میشوند.

خبر خوش اول اینکه تماس با کارگران معترض هر روز بیشتر می شود و پیمانکاران در فاز ۱۴ به فیترها حتا مبلغ 8 میلیون را هم پیشنهاد دادند که مورد قبول کارگران نشد و حقوق اعلامی کمپین را قبول دارند. در ضمن پیمانکاران قراراست در عسلویه جلسه گذاشته و درمورد افزایش حقوق فیترها تصمیم بگیرند.

دومین خبر خوب هم اینکه امروز از لامرد نیروهای پیمانکار (درخشنده ) دست از کار کشیده و به برادران معترض خود پیوستند.

برگرفته از کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

+ارزیابی اولیه از  اعتصاب هماهنگ کارگران پتروشیمی‌ها و سایر اعتراضات کارگری

بیشتراز دو هفته از اعتصاب هماهنگ کارگران پیمانکاری صنایع نفت و پتروشیمی می‌گذرد؛ اعتصاب علیرغم عدم انتشار وسیع تصاویر و فیلم‌ها از محیط کار کماکان ادامه دارد؛ اینکه پوشش تصویری اعتصاب برخلاف روزهای اول از تب و تاب افتاده، دلیلش علاوه بر حساسیت‌های همیشگی این است که بخش عظیمی از کارگران اعتصابی به خانه‌ها و شهرهایشان برگشته‌اند و بنابراین بسیاری از سایت‌های کاری خالی از نیروی کار شده‌اند.

گرچه در مواردی اعتصاب‌شکنی‌های محدودی هم تا الآن رخ داده و پیمانکارانی با وعده و وعید تعدادی از کارگران پروژه‌ای را به کار کشانده‌اند، اما این موارد محدود و کم‌اثر بوده‌اند و خود کارگران فهرست این پیمانکاران اعتصاب‌شکن را با اسم و رسم افشا و تحریم می‌کنند.

دربارۀ ارگان‌های مجازی هماهنگ‌کنندۀ اعتصابات، این ملاحظه قابل بیان است که همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نیروهای امنیتی از مرحله‌ای وارد فشار بر فعالان و ادمین‌های علنی رسانه‌های هماهنگی اعتصابات شدند تا هرگونه اظهارنظر یا شعار سیاسی-اقتصادیِ خارج از چهارچوب «تعیین‌شده» برای کارگران ممنوع اعلام شود و در حقیقت نیروهای امنیتی (تا حدودی شبیه به ماجرای اتحادیۀ کامیونداران در زمان اعتصاب سراسری کامیونداران) توانستند فعالان علنی این گروه‌ها را وادار کنند که خودشان نظارت و سانسور را بر نظرات و تحرکات اعتصاب‌کنندگان اِعمال کنند. به همین خاطر هم ارگانی که به شکل طبیعی می‌باید تبدیل به مرکزی برای رشد و پویایی ابتکار عمل‌ها و شعارها در این اعتصاب باشد، با فشار از بیرون تبدیل شد به کانالی برای کنترل و نگه داشتن یک اعتصاب در چهارچوب‌های تحمیلی از بالا. این‌ها از تبعاتِ بعضاً اجتناب‌ناپذیرِ وجه علنی چنین افرادیا ارگان‌های سازمانده‌ است .

درحالیکه دسته‌ای از فعالان علنی این اعتصاب وارد فرایند تهیۀ طومار و ارسالش به ارگان‌ها و مسئولان دولتی شده‌ و خواهان بهبود برخی شرایط کار، نظارت دولتی بر پیمانکاران و «حق تشکیل سندیکا» هستند، بخشی از کارگران اعتصاب‌کننده اما به شکل خودبخودی متمایل به افزایش تعارض در این اعتصاب‌اند تا زودتر به نتیجه برسد. مشکل تنها از آنجایی شروع می‌شود که بجای اینکه این ابتکارات و تلاش‌های مختلف به شکل موازی رخ دهند و یکدیگر را تکمیل کنند، دستۀ اول -خواه با فشار نیروهای امنیتی، خواه از سر توهم به چهارچوب‌های قانونی- جلوی دستۀ دوم می‌ایستد و به اسم «صنفی نگه‌داشتن اعتصاب»، مایل است جلوی هرگونه ابتکار عمل‌ یا سازماندهیِ خارج از مرکزیت را بگیرد؛ عموماً با توجیهاتی مثل «امنیتی نکردن»، «سیاسی نکردن» یا «حفظ اتحاد»!

مثلاً در روزهای اخیر عده‌ای از کارگران اعتصابی پیشنهاد کردند که به جای ماندن در خانه، کارگران در پارک‌های اصلی شهر تحصن کنند (مشابه با تجمع‌هایی که پیش از این هم بارها در جنبش کارگری سال‌های اخیر تجربه شده، از جمله تحصن‌های شبانۀ کارگران هپکو و خانواده‌هایشان در پارک ملی اراک در سال ۹۵). منتها چنین ابتکارعملی به فوریت به اسم «سیاسی کردنِ» اعتصاب و کشاندنِ کارگران به بیرون از خانه و  «توطئه» و حتی «خیانت»، از سوی همان مرکزیت هماهنگ‌کنندۀ علنی بایکوت و مقابلش موضع‌گیری شد. این درحالیست که علیرغم این برخورد غیردموکراتیک و قهری،  تعدادی از کارگران پیمانکاری شهر ایذه در یکی از پارک‌های این شهر تحصن شبانه کردند و در مورد روند اعتصاب گفتگو کردند.

اهمیت این موضوع از این روست که تمرکز این اعتصاب به شکل فعلیِ آن هنوز صرفاً علیه پیمانکاران است و در نتیجۀ دیرکرد در تکمیل پروژه‌ها، خسارت مالی را متوجه پیمانکاران خُرد می‌کند و نه مستقیماً کارفرمای بزرگ (یعنی دولت و وزارت نفت). خیابانی‌کردن حضور کارگران اما می‌تواند هم فشار اجتماعی از پایین بر دولت را بیشتر کند و هم روحیۀ کارگران را به دنبال بلاتکلیفی و طولانی شدن اعتصاب بهبود ببخشد.

پینوشت:اینجاست که ضرورت سازماندهی موازی کارگران با هر نظر و عقیده و برنامه و داشتن رسانه و ارگان هماهنگ‌کنندۀ مستقل خود روشن‌تر می‌شود؛ منتها بدون نقطه ضعف و پاشنۀ آشیل کنونی، یعنی با حفظ مخفی ماندن هویت در مدیریت گروه‌ها و کانال‌های سازمانده واستفاده ازتمام روشهای ممکن برای به نتیجه رساندن اعتصاب واعتراض ودستیابی به خواسته های برحق خودومجبورکردن کارفرمایان ودولت به الزام انجام تعهداتشان دربرابرکارگران ومزدبگیران میباشد.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*ادامه و عده و وعیدها برای خاتمه دادن به اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک - تغییر مدیرعامل هلدینگ هپکو

روز چهارشنبه 29 مرداد،استاندار استان مرکزی در ادامه و وعده و وعید هایش به خبرنگاران گفت: امروز 20 میلیارد تومان به حساب هپکو واریز شد و حقوق دو ماه کارکنان این شرکت در حال پرداخت است و امیدواریم بتوانیم حقوق مرداد را هم پرداخت کنیم و رقم نسبتاً قابل توجهی هم برای هزینه‌های جاری هپکو کنار گذاشته شده است بخشی به خاطر پرداخت سنوات کارکنانی است که در حال بازنشسته شدن هستند.

وی افزود: نکته دیگر این است که 230 میلیارد تومان نقداً در حساب سازمان راهداری کشور برای پرداخت به هپکو و عقد قرارداد است؛ البته هپکو مشکل دارد و نمی‌تواند ضمانت بگیرد و این به دلیل بدهی‌هایی است که دارد.

وی اضافه کرد: البته صحبت‌هایی با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شده و قرار شد تا بانک رفاه که وابسته به سازمان تعاون و کار و رفاه اجتماعی است ضمانت را برای هپکو صادر کند و اگر این ضمانت صادر شود هپکو وارد قرارداد حدود 500 میلیارد تومانی می‌شود که حدود 230 میلیارد تومان آن در حال حاضر نقد است.

بنا بهمین گزارشات،علی‌محمد رفیعی" بعنوان مدیرعامل هلدینگ هپکو منصوب و مراسم معارفه وی با حضور مسئولین سازمان تأمین اجتماعی(سهامدار عمده) در دفتر مرکزی این شرکت برگزار گردید.

 

خاطرنشان می شود که رفیعی طی دوره ای 17 ساله از اواخر دهه 60 تا زمان واگذاری هپکو به بخش خصوصی مدیرعامل این شرکت بوده است .

*ادامه اعتراضات پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی با اقامت تحمیلی در پارک وتجمع مقابل مجلس

پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورکه روز یکشنبه 26 مرداد خودرا بتهران رسانده ومقابل مجلس اجتماع کرده بودند تا به بلاتکلیفی استخدامیشان خاتمه بدهند کماکان با اقامت شبانه در پارک روز چهارشنبه 29 مرداد برای احقاق حقوشان برای باری دیگر دست به تجمع در بهارستان زدند.

*نامه سرگشاده پزشکان اورژانس ایذه نسبت به وضعیت نابسامان معیشتی

روز چهارشنبه 29 مرداد، پزشکان اورژانس ایذه با انتشارنامه ای سرگشاده خطاب به فرماندار این شهرستان دراستان خوزستان اعتراضشان را به وضعیت نابسامان معیشتی ابرازکردند.

براساس گزارش رسانه ای شده، پزشکان اورژانس ایذه با انتشار این نامه سرگشاده مراتب اعتراض و انتقاد خود را نسبت به عدم همکاری شبکه بهداشت و درمان و همچنین بی‌توجه‌ای برخی از مدیران ایذه رااعلام کردند.

آنها افزودند: ازآنجایی‌که حقوق‌های آن‌ها در 2 ماه اخیر پرداخت نشده است از ماه آینده، تمایل به ادامه همکاری با شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه را ندارند.

یکی از این پزشکان معترض گفت: با وجود اینکه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و انگیزه کاری خود را از دست داده‌ایم اما با این ‌حال در زمان بحران کرونا، در خط مقدم مبارزه بودیم و در مقابل مردم هیچ کوتاهی و قصوری نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: متأسفانه از آغاز امسال شرایط مالی و حقوقی ما بدتر شده است و در هر پرداخت حقوق، مبلغی از آن کسر می‌شود اما این در حالی است که دریافتی دیگر همکاران ما در شبکه بهداشت دیگر شهرستان‌های استان، به این شکل نبوده. این اتفاق‌ها و برخوردها روحیه و انگیزه کاری را از همه ما گرفته است و ما مدیریت شبکه را عامل این اتفاق و برخوردها می‌دانیم.

*جعفر عظیم زاده در‌ اعتراض به انتقالش و آدم ربایی نهادهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده است

جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران از روز یکشنبه ۲۶ مردادماه در اعتراض به انتقالش به زندان رجایی شهر که بدون اعلام و به شکل یک آدم ربایی سازمانیافته اتفاق افتاده است دست به اعتصاب غذا زده است.

عصر روز یکشنبه پزشک زندان با اعلام وخامت سلامت قلبی و ریوی جعفر، دستور اعزام وی به بیمارستان را صادر میکند. مأمورین جعفر را با خودروی ون زندان به مقصد بیمارستان طالقانی روانه میکنند اما او را به زندان رجایی شهر انتقال میدهند و هم اکنون در سلول انفرادی محبوس است. نه تنها جعفر بلکه دیگر زندانیان نیز اطلاعی از این امر نداشته‌اند وگرنه هم خود او و هم دیگر زندانیان در مقابل انتقال وی مقاومت مینمودند.

اگر انتقال جعفر عظیم زاده به زندان رجایی شهر قانونی است پس چرا به وی اعلام نشده است و انتقالش دقیقاً به سبک آدم ربایی صورت گرفته است؟ چنین ‌پروژه‌ای بدون شک از سوی نهادهای امنیتی برنامه‌ریزی و اجرا شده است تا بتوانند نقشه‌شان را درمورد جعفر اجرا کنند.

جعفر عظیم زاده در سال ۹۵ اعتصاب غذای طولانی ۶۳ روزه‌ای داشته و پس از آن با بیماری‌های متعددی ناشی از همان اعتصاب غذا دست و پنجه نرم میکند. اکنون نیز به بیماری کرونا مبتلا میباشد و جانش در معرض خطر بسیار جدی قرار دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آدم ربایی نهادهای امنیتی برای انتقال جعفر عظیم زاده به زندان رجایی شهر را قویاً محکوم مینماید و به جامعه اعلام میکند که نهادهای امنیتی قطعاً قصد قتل او را دارند و چنانچه هر اتفاقی برای سلامت جعفر روی دهد یا مستقیماً توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است و یا تحت شرایطی روی داده است که نیروهای امنیتی از قبل برای آن سازماندهی کرده‌اند.

جان جعفرعظیم زاده درخطراست

جعفرعظیم زاده آزاد بایدگردد

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ مردادماه ۹۹

+جعفر عظیم زاده دست به اعتصاب غذا زده است

طی ملاقات خانواده جعفر عظیم‌زاده با او که ساعتی پیش صورت‌گرفته، جعفر عظیم زاده اعلام‌کرده است که:

۱- در اعتراض به فریب و انتقال به انفرادی زندان‌ رجایی شهر به جای بیمارستان

۲- عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا و نشر اخبار دروغ مبنی بر عدم بیماری کرونا در زندان اوین از طریق اخبار ۲۰:۳۰ و همکاری مسئولین زندان و‌ علی‌الخصوص پزشک بهداری برای پنهان نگه داشتن شیوع کرونا در زندان و مشارکت در سلب حیات زندانیان ‌‌و فریب اذهان عمومی

۳- بیخبری خانواده و آزار و شکنجه روحی آنان و سرگردانی خانواده در بیمارستانهای شهر تهران

 از همان بدو‌ انتقال به سلول انفرادی زندان‌رجایی شهر در یکشنبه شب ۲۶‌مرداد دست به اعتصاب غذا ‌زده است.

جان جعفرعظیم زاده درخطراست

جعفرعظیم زاده آزاد بایدگردد

اتحادیه آزاد کارگران ایران-۲۹ مرداد ۹۹

*پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد / ایران: در دفاع از کارگران ایران اقدامات اضظراری ضروری است!

به :سازمان جهانی کار، ILO

فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری، ITUC

گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران

در دفاع از کارگران ایران اقدامات اضظراری ضروری است!

در ماههای پس از گردهمایی مشترکمان در فوریه 2020 که نمایندگانی از فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری، اتحادیه های کارگری سوئد، س.ژ.ت، اتحادیه بین المللی حمل و نقل، اتحادیه سراسری ایتالیا و مهمانان دیگر در آن شرکت داشتند و توافقات مشخصی نیز انجام شد، اتفاقات مهمی در رابطه با جنبش کارگری ایران بوقوع پیوسته است که مختضرا نظر شما را به آن جلب می کنیم:

شرایط اقتصادی و به تبع آن وضعیت معیشتی کارگران و زحمتکشان ایران بویژه با تشدید تحریم ها و شیوع وسیع ویروس کرونا در ایران بشدت وخیم شده است. گسترش فقر و تنگدستی و زیر خط فقر قرار گرفتن بخش وسیعی از مردم ایران از یک طرف و کسترش فساد مالی و رشوه خواری در سیستم اداری از طرف دیگر موجب گسترش اعتراضات و اعتصابات کارگری، معلمان، بازنشستگان، و اقشار زحمتکش ایران شده است. پاسخ جمهوری اسلامی به این شرایط تشدید سرکوب های سیاسی و امنیتی، زندان، شکنجه، اعدام و بکارگیری روشهای جزایی قرون وسطایی مثل شلاق زدن معترضین و صدور احکام فراقانونی و دلبخواهی توسط دادگاه های انقلاب اسلامی و بدون هر گونه دسترسی محکومین به وکیل مدافع بوده است. با این همه نه تنها وسعت این اعتراضات کاهش نیافته است بلکه روز به روز بر شدت آن افزوده نیز شده است.

صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضین آبان 98 موجب آعتراضات گسترده ای در ایران شد. از جمله "هشتک اعدام نکنید" به مدت چند ساعت در صدر لیست توئیتر قرار داشت. تشکل ها و شخصیت های مختلف کارگری، سیاسی و فرهنگی نیز به صدور این احکام اعتراض کردند.

شیوع ویروس کووید 19 در زندانهای جمهوری اسلامی و بیماری تعدادی از زندانیان از جمله جعفر عظیم زاده، رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیر سابق کانون صنفی معلمان تهران و عدم انتقال آنان به بیمارستان با وجود سردرد، تنگی نفس، تب شدید، نیز موجب اعتراضات گسترده ای شده است.

در ماهای اخیر ایران شاهد وسیعترین اعتراضات و اعتصابات کارگری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران از جمله در شرکت نیشکر هفت تپه، کارگران پیمانی و پروژه ای صنایع نفت و گاز، شرکت هپکو بوده است. خواست مشترک و اصلی بسیاری از اعتراضات و اعتصاب های کارگری اعتراض به عدم پرداخت دستمزد چند ماه کارگران می باشد. در ایران گویا این فقط نیروی کار کارگران است که حتی پس از چند ماه از مصرف آن بهای اندک آن نیز پرداخت نمی شود. از دیگر خواستهای کارگران معترض و اعتصابی اعتراض علیه خصوصی سازی ها، عدم پرداخت مزایای مختلف از جمله حق طبقه بندی شغلی، لغو قراردادهای موقت، بهبود شرایط کار و افزایش دستمزده ها بوده است.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد بدین وسیله از سازمان جهانی کار، فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری و همچنین از گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران می خواهد که در اسرع وقت جهت بررسی و رسیدگی به این شرایط بسیار نگران کننده کارگران اعتصابی، فعالین کارگری، مدنی و سیاسی زندانی اقدامات ضروری جهت وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به رعایت و تضمین مقاوله نامه های 98، 89 و 131 از جمله ارسال نماینده ای به ایران، نمایید.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد ضمن محکوم کردن اعمال ضد انسانی جمهوری اسلامی ایران خواستار این است که:

  • کلیه زندانیان مبتلا به ویروس کووید 19 سریعا خارج از زندان تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند.
  • آزدای بی قید و شرط و فوری کلیه فعالین کارگری، معلمان، بازنشستگان و فعالین مدنی و روزنامه نگاران.
  • پایان دادن به اعمال فشار و سرکوب فعالین کارگری و مدنی در ایران.
  • الویت درجه یک قرار دادن پرداخت دستمزدهای معوقه از طرف کارفرما و تضمین پرداخت آن از طرف دولت.
  • برسمیت شناسایی حق تجمع و تشکیل تشکل ها و اتحادیه های مستقل و آزاد کارگری.
  • لغو اتهامات امنیتی علیه فعالین کارگری و مدنی

18 آگوست 2020

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد / ایران

  • جهت اطلاع عمومی: پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد/ایران، پروژه همکاری مشترک سازمان سراسری کارگران سوئد، اتحادیه کارگران ترانسپورت سوئد، اتحادیه فلز، سازمان اتحادیه ای شهرداری ها (کمونال)، سازمان مرکزی کارمندان سوئد ((TCO  میباشد.

*تجمع اعتراضی اهالی کنگاورنسبت به زمین خواری مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه 29 مرداد،جمعی از اهالی کنگاور برای اعتراضنسبت به زمین خواری دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان کرمانشاه زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،20 سال پیش 800 خانواده در «تعاونی مسکن نیروی انتظامی» ثبت نام می‌کنند و پس از پرداخت پول، برگه واگذاری زمین به آنان اعطا می‌شود؛ اما طی 20سال گذشته نه تنها پیشرفتی در ساخت آن صورت نگرفته، بلکه از میزان متراژ اولیه زمین نیز کاسته شده است؛ در این بین فردی که از اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی است از سوی معترضین به عنوان عامل اصلی ماجرا نام برده می‌شود و بنابه گفته منابع محلی از سوی مسؤلین خارج از استان نیز حمایت می‌شود.

*تجمعات دامنه داردانش آموختگان حقوق مقابل مجلس برای رفع انحصار از وکالت و جذب بر اساس صلاحیت‌های علمی

روز چهارشنبه 29 مرداد برای سومین هفته،دانش آموختگان حقوق با برپایی تجمع مقابل مجلس خواهان رفع انحصار از وکالت و جذب بر اساس صلاحیت‌های علمی شدند.

*افزایش 60 درصدی کارگران جان باخته براثرحوادث کاری در استان آذربایجان شرقی طی 4 ماهه اول سال جاری

34 نفر در طی چهار ماهه اول امسال در اثر حوادث ناشی از کار دراستان آذربایجان شرقی جان خودرااز دست دادند که همگی آنها مرد بوده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان با اعلام این خبر گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 21 نفر بود 13 نفر افزایش یافته است.

به گزارش 29 مردادروابط عمومی پزشکی قانونی استان ، دکتر علی صفائی فرد اضافه کرد: درطی این مدت تعداد 402 نفر نیز بر اثرمصدومیت ناشی از حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد 11 نفر زن و بقیه مرد بودند.

دکتر صفائی فرد همچنین گفت: درتیر ماه امسال نیز 5 نفر به علت حادثه کاری فوت کرده که این آماردرمقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 2 نفر کاهش داشته است. درطی همین مدت 134 نفرنیز به علت مصدومیت حوادث کاری به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که 2 نفر از آنها زن بودند .این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 5 درصدی را نشان می دهد.

گفتنی است تعداد کل فوت شدگان حوادث کاری در سال 98 برابر با 96 نفر بود که یک نفر از آنان زن و بقیه مرد بودند و نیز تعداد کل مصدومین حوادث کارمراجعه کننده در سال 98 برابر با یکهزارو325 نفر بود که از این تعداد 35 نفر زن و یکهزارو 290 نفر مرد بودند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com