شصت و هفتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه + چند اطلاعيه

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 20, 2020


هفت‌تپه: شماره ٦٩

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز ٦٦

روز ٢٩ مرداد اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد شصت و ششمین روز خود شد. در این روز کارگران در جاهای مختلفی با حکومتیان در حال کشاکش بودند. یکی در تهران با حضور نمایندگان کارگران در نشست با نمایندگان مجلس که قرار است امروز وضعیت مالکیت شرکت تعیین تکلیف شود و در مورد بازگشت کارگران اخراجی به کار تصمیم گیری گردد، نمایندگان کارگران جلوی نمایندگان ایستادند و محکم حرفشان را زدند و خواست‌هایشان را طرح کردند. در تجمع مقابل فرمانداری شهر شوش نیز کارگران با شعار دادن و سخنرانی بر خواست‌هایشان تأکید کردند. و در داخل کارخانه جمعی از کارگران حاضر شدند و حضور هیأتی از نمایندگان حکومتی را که برای بازدید به این شرکت آمده بودند را به صحنه اعتراض خود تبدیل کنند. به این ترتیب اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه متحدانه و با هماهمگی بخشهای مختلف کارگری محکم به پیش می‌رود. 

در تجمع مقابل فرمانداری سه نفر از کارگران به اسامی محمد خدارحم، حسین انصاری و حسن کهنکی سخنران بودند و تأکید همه آنها بر روی ادامه اعتصاب  تا خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی در این مجتمع کارگری بود. از جمله حسن کهنگی در بخشی از سخنانش به گفته جهانگیری(معاون روحانی) مبنی بر اینکه گفته است چرا با کارگران جلسه می‌گذارید که پررو می‌شوند و مطالباتشان بالا می‌رود با خشم و نفرت بسیار فریاد  زد و گفت "پر رو تو هستی. ما می‌گوییم حقوق و مطالباتمان را بدهید، چیز زیادی نخواسته‌ایم. دولت بی تدبیر و نا اامید کننده! دولت سرمایه داری! دولتی که فکر می‌کنی کارگر برده است! برده داری در ایران هنوز مانده و از بین نرفته است. به کارگر به شکل ابزار نگاه می‌کنید. تا زمانی که سرپا است از کار او استفاده می‌کیند. زمانی هم که از کار افتاد پرتش می‌کنید  بیرون. اما به این سادگی نیست. ما ایستاده ایم. باید خصوصی از اینجا برود. تا نرود ما کف خیابان می مانیم". کارگران نیشکر هفت تپه بدون ذره ای تردید در برابر تعرض کل حکومت و مفتخوران ایستاده اند و حقوقشان را مطالبه می‌کنند.

از سوی دیگر در این روز همانطور که اشاره شد هیات بازدید کننده حکومتی از این شرکت با فریادهای خشم و اعتراض کارگران مورد استقبال قرار گرفتند. کارگران که صبح این روز از ماجرای بازدید این هیات با خبر شدند، عده ای در کارخانه ماندند که جواب آنان را کف دستشان بگذارند. در این بازید سعید عمرانی معاون دادستان کشور جمهوری اسلامی، زالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، الفت معاون رئیسی و چند تن از مسئولان استانی و شهرستانی از مجموعه هفت تپه برای بازدید از  طرح‌های به اصطلاح در دست ساخت شرکت حضور داشتند. در این دیدار کارگران حاضر در داخل شرکت با دادن پاسخ‌های محکمی به آنان بر پیگیری خواستها و مطالباتشان تأکید کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعتراضاتشان پرداخت دو ماه حقوق به مقامات مسئول را تحمیل کردند. با نزدیک شدن آخرین روزهای ماه مرداد این کارگران دو ماه دیگر مزد طلب دارند. کارگران نیشکر هفت تپه بر پایان دادن به بساط دزدی و چپاول و خلع ید از اسدبیگی و هرگونه خصوصی سازی ای تاکید دارند و خواست آنها گسیل یک نفر از سوی دولت به این شرکت و اداره آن تحت نظارت و مشورت خود کارگران است.

از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٩ مرداد۱۳۹۹،  ١٩ اوت ۲۰۲۰
--

+++

اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٩

نوزدهمین  روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت

امروز ٢٩ مرداد اعتصاب متحد و هماهنگ کارگران پیمانی  پالایشگاههای نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاههای سیکل ترکیبی همچنان ادامه داشته و وارد نوزدهمین روز خود شد. این اعتصابات تا هم اکنون در ۱۲ استان در جریان است و پالایشگاههای بزرگی چون اصفهان و  قشم و اصفهان را در برگرفته است.  دامنه اعتصابات کارگران نفت به شهرهای اصفهان، اردبیل، تبریز، مشهد، ماهشهر، آبادان، اهواز، خرمشهر، لامرد، ارومیه،عسلویه، هریس، ایلام، بندرکنگان، مهران، شیروان، هویزه، دشت آزادگان، روستای تنبک، مهر، ایرانشهر و  زرندیه کشیده شده است و دهها مرکز تولید نفت و گاز و پتروشیمی و شرکتهای وابسته را  در بر میگیرد.

اعتصاب کارگران نفت با هشتگ #دفاع_ از_حقوق شروع شد. سپس کارگران با کا رزار نه به قرارداد موقت به اعتراضشان بیشتر شفافیت دادند و بعد هم وقتی پیمانکاران به تقلا افتادند که با پیشنهاداتی برای افزایش معینی به دستمزدها کارگران را به بازگشت به کار ترغیب کنند، کارگران بطور متحد و سراسری بر حداقل دستمزد ١٢ میلیون و دیگر خواستهای خود از جمله لغو کار پیمانی تاکید کردند. یک خواست کارگران اعتصابی نفت پرداخت حق بیمه و پرداخت به موقع و منظم حقوقها و از جمله پرداخت فوری طلبهایشان است. در این راستا در برخی جاها از جمله در عسلویه پیمانکاران با اقدام به واریز کردن حقوق معوقه کارگران سعی در راضی کردن آنها به بازگشت به کار کرده اند، اما کارگران با پافشاری بر تمام خواستهای خود به اعتصاب ادامه میدهند. از دیگر خواستهای کارگران میتوان اجرای قانون اقماری ١٤ روز کار، ١٤ روز استراحت، کاهش ساعات کاری، داشتن خوابگاههای مناسبت با استانداردهای قابل قبول زیستی، و ایمنی محیط کار را اشاره کرد. در راس همه خواستهای کارگران پیمانی نفت خواست برکناری پیمانکاران و پایان دادن به کار پیمانی و پایان دادن به فضای امنیتی در محیط کار قرار دارد.

اعتصابات گسترده کارگران نفت در کنار اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو  بستر عملی دست زدن به اعتصابات فراگیر سراسری را فراهم کرده اند. این اعتراضات تاثیر خود را بر گسترش دامنه اعتراضات هم در محیط های دیگر کارگری و هم در سطح جامعه بجا گذاشته است. وسیعا به تدارک اعتصابات سراسری برویم. شورای هماهنگی اعتصابات در محیط های کار و شورای سازماندهی اعتراضات در شهرها و در همه محلات را باید سازمان داد. 

موج گسترده اعتصابات توجه همه جامعه را بخود جلب کرده و انعکاس وسیعی در رسانه های جهانی داشته است. در ادامه همبستگی ها با این اعتصابات پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد طی بیانیه ای تحت عنوان "دفاع از کارگران ایران اقدامی اضطراری و ضروری است"  حمایت خود از اعتصابات کارگری در ایران اعلام داشت و خواستار حمایت اتحادیه‌ها و سازمان‌های کارگری و نهادهای مدافع حقوق انسانی از اعتصاب‌ها و مطالبات فعالین کارگری در ایران شد. همبستگی های جهانی با اعتصابات کارگران در ایران ادامه دارد.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٩ مرداد۱۳۹۹،  ١٩ اوت ۲۰۲۰
--
+++

هفت تپه: شماره ٧٠

شصت و هفتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

امروز ٣٠ مرداد کارگران نیشکر هفت‌تپه در شصت و هفتمین روز اعتصاب خود بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. در این  تجمع کارگران با سخنرانی های پر شور خود همچنان بر پیگیری متحدانه خواست‌هایشان تأکید کردند. از جمله یکی از کارگران گفت که "آقایان دولت، سپاه و همه و همه با اسدبیگی هستند. اما ما با اتحادمان به اعتصاب ادامه می‌دهیم" و بعد همین گفته را به زبان عربی بیان کرد و با کف زدن جمعیت پاسخ گرفت.  همچنین یکی دیگر  از کارگران با گفتن اینکه از سال ٩٤ مرتبا برای گرفتن دستمزدها تجمع کرده‌ایم و ادامه این وضع ممکن نیست، گفت امروز مشکل هفت‌تپه باید بطور اساسی حل شود. 

لازم به یادآوری است که بعد از ظهر روز گذشته سومین نشست شماری از نمایندگان مجلس اسلامی با نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه جهت بررسی مشکلات شرکت در مکان کمیسیون تلفیق مجلس اسلامی برگزار شد. در این نشست  وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان خصوصی سازی، نماینده وزارت کار، نماینده استاندار خوزستان، نمایندگان شرکت هفت‌تپه و برخی دیگر از  مسئولان مربوطه حضور داشتند. این نشست بیش از هر چیز بند بست حکومت و قدرت اعتصاب کارگران را به نمایش می‌گذاشت. در این نشست بعد از بحث های مقدماتی در مورد پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران و موضوع پیگیری راه اندازی کشت از سوی استاندار خوزستان بحث اصلی بر سر تعیین تکلیف مالکیت شرکت بود. اما بحثی در مورد بازگشت به کار کارگران اخراجی به میان نیامد. مقامات حکومتی در گزارشاتشان با گفتن اینکه دو ماه از معوقات کارگران پرداخت شده و دو ماه دیگر هم پرداخت خواهد شد و سعی میکنند تا ١٥ مهر موانع کشت را  حل کنند و برای تمدید دفترچه های درمانی منتظر لیست افراد شامل بیمه هستند و غیره، سعی کردند تصویری دهند که گویا مسایل نیشکر هفت‌تپه در حال حل و فصل شدن است و خواست‌های کارگران اعتصابی عملی شده است. اما نتیجه همه این حرف‌ها چیزی جز وعده و وعید نبوده است. کارگران می‌گویند پرداخت دستمزد حق شان است. کار می‌کنند و مزدشان را میخواهند. تازه این دو ماه مزد را هم بعد از نزدیک هفتاد روز جنگیدن پرداخت شده  و زیر فشار اقتصادی سنگینی که قراردارند این پول در همان دو روز اول صرف پرداخت قرض‌هایشان شده است و اکنون همه مشکلات به جای خود باقیست. بعلاوه به کارگران نی بر فقط یکماه مزد داده شده است. تأکید کارگران نیشکر هفت‌تپه اینست که خواست اصلی آنها علاوه بر افزایش دستمزد، خلع‌ید از بخش چپاولگر خصوصی و اسدبیگی‌ها و بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان است.

در  جلسه کشاف روز گذشته مجلس اسلامی بعد از کلی  بحث و جدل و تهدید وزیر اقتصاد از جانب مجلس به اینکه اگر در مورد وضعیت مالکیت نیشکر هفت‌تپه تصمیمی گرفته نشود می‌توانند از اختیارات خود استفاده کنند و وی را استیضاح کننده، بالاخره برای تصمیم گیری در مورد این موضوع به وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ١٥ روز مهلت داده شد که تصمیم گیری کنند. بدین ترتیب جلسه بعدی مجلس در این مورد پانزده روز دیگر خواهد بود.  اما کارگران اعلام کرده اند که خواست آنها پایان دادن به بساط چپاول بخش خصوصی در این شرکت و اسدبیگی‌ها و کسانی همچون اوست. کارگران خواستار عملی شدن دیگر مطالبات مزدی و بازگشت به کار اسماعیل بخشی و دیگر همکارانشان هستند. کارگران ادامه این وضعیت را ممکن نمی‌دانند و در دفاع از زندگی و معیشتشان بر ادامه اعتصاب تا پاسخگویی به خواست‌های اعلام شده شان تأکید دارند. از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه باید وسیعا حمایت کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ مرداد۱۳۹۹،  ٢٠ اوت ۲۰۲۰
--

+++


اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ٢٠

بیستمین روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت

ضرورت تجمعات کارگران اعتصابی

امروز بیستمین روز اعتصاب گسترده کارگران  پیمانی نفت است. اعتصابی که ابعاد سراسری به خود گرفته و به مرکز توجه کل جامعه تبدیل شده است. همانطور که در روز گذشته گزارش کردیم  اعتصاب کارگران پیمانی  پالایشگاههای نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاههای سیکل ترکیبی همچنان ادامه دارد و  اعتصاب کارگران پالایشگاههای بزرگی چون اصفهان و  قشم و اصفهان را در برگرفته است.  روز گذشته از کشیده شدن دامنه اعتصاب به ٢٥ شهر گزارش کردیم، امروز کارگران شرکت IDC دشت عباس دهلران نیز به صف اعتصابیون پیوستند و اعتصاب کارگران پیمانی نفت هم اکنون دهها مرکز تولید نفت و گاز و پتروشیمی و شرکتهای وابسته را  در بر میگیرد.  از جمله بنا به گزارشات در پارس جنوبی بیش از ١٥ هزار کارگر از ٣٦ شرکت که در پالایشگاهها و مراکز نفتی کار میکنند هم اکنون در اعتصاب بسر میبرند. 

تقلاهای پیمانکاران و صاحبان کار برای تضعیف اعتصاب و به کار برگرداندن اعتصابیون ادامه دارد. از جمله  در پتروپالایش شرکت اکسیر صنعت، با وعده افزایش جدی حقوق و عملی کردن برخی خواستهای کارگران توسط مدیریت، شماری از کارگران به شرکت بازگشتند. اما بعد با روشن شدن پوچی وعده های کارفرما کارگران دوباره شرکت را ترک کردند و اعتصابشان را ادامه دادند. در موارد دیگری نیز شاهد چنین بازیهایی از جانب پیمانکاران بوده ایم اما گزارشها گویای اینست که موارد بازگشت به کار کارگران در اثر وعده های کارفرمایان بسیار محدود بوده است و در تمام موارد بعد از بدقولی کارفرما دوباره به تعطیلی کار منجر شده است. در بعضی جاها پیمانکاران اقدام به استفاده از کارگران غیر ماهر و غیر متخصص به جای کارگران اعتصابی کرده اند. اما  نتیجه اش خسارت وارد شدن به دستگاهها و پروژه ها بوده است. اما موارد این نوع اقدامات نیز محدود بوده و  کارگران پیمانکارانی را که با چنین ترفند هایی تلاش به شکستن اعتصاب کارگران میکنند، شناسایی و افشا میکنند.

یک ابزار مهم هماهنگی اعتصاب کارگران نفت همچون تمامی بخش های اعتراضی جامعه مدیای اجتماعی است. نیروهای امنیتی حکومت تلاش کرده اند که وارد گروههای کارگران شوند و فعالین علنی این گروه ها را زیر فشار و تهدید قرار دهند. اما نباید اجازه داد این فشارها مانع اطلاع رسانی و هماهنگی اعتصابات کارگری شود. در مقابله با این ترفند باید مدیای اجتماعی را در همه جا به مرکز انعکاس صدای اعتراض کارگران تبدیل کرد.

اعتراض کارگران اعتصابی نفت تا کنون به شکل ترک محل کارشان و رفتن به خانه ها بوده است. اما اکنون بحث در میان کارگران اعتصابی اینست که ماندن درخانه کافی نیست و تجمع و اعتراض باید یک بخش مکمل این اعتصاب باشد و صدای اعتراض کارگران را گسترده تر به کل جامعه برساند. یک نمونه از این تجمعات، تجمع شبانه تعدادی از کارگران پیمانکاری شهر ایذه در یکی از پارک‌های این شهر در روزهای اخیر بود. کلا تجربه کارگرن نیشکر هفت تپه نیز که با تجمعات خود صدایشان جهانی شده است برای کارگران نفت و دیگر بخشهای اعتصابی نکات بسیار آموزنده ای در بر دارد.

اعتصاب گسترده کارگران نفت در کنار هفتاد روز اعتصاب نیشکر هفت تپه و همچنین اعتصاب کارگران هپکو و  گسترش تحرکات اعتراضی در دیگر محیط های کارگری و در کل جامعه گفتمان بر سر اعتصاب سراسری را به امری ممکن و عملی و عاجل تبدیل کرده است. باید برای سازماندهی آن تلاش جدی انجام داد و شورای هماهنگی اعتصابات و شورای سازماندهی اعتراضات در تمام شهر ها را شکل داد. اعتصابات کارگری باید با وسیعترین حمایت ها پاسخ بگیرد و صدای آن جهانی شود.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها


حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ مرداد۱۳۹۹- ٢٠ اوت ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com