چند اطلاعيه

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 15, 2020

اعتصاب کارگران هپکو وارد سیزدهمین روز خود شد

امروز ٢٥ مرداد اعتصاب کارگران هپکو در اراک وارد سیزدهمین روز خود شد. در این روز کارگران  در زیر پل بختیاری شهر تجمع کردند. بنا بر خبرها روز گذشته  مدیران شرکت برای پایان دادن به دور جدید اعتراضات کارگران با برگزاری جلسه و دادن وعده و وعید سعی داشتند  کارگران را از ادامه اعتصابشان منصرف کنند. اما کارگران هپکو اعلام کردند که تا پرداخت ۲ ماه دستمزد معوقه خود، از سرگیری چرخ تولید و رفع بلاتکلیفی مالکیتی و مدیریتی این شرکت و داشتن امنیت شغلی به اعتراض خود ادامه خواهند دارد.

هپکو یکی از کانون های داغ اعتراضات است. این اعتصابات  یاد آور اعتراضات درخشان این کارگران با سرود  تاریخی زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی، و راهپیمایی های پرشور آنان در وسط شهر اراک با شعارهای کوبنده شان وبا شرکت فعال خانواده ها در مبارزات است. هپکو، آذرآب و دیگر مراکز کارگری در شهر اراک مشکلات و معضلات مشابهی دارند و بارها در کنار هم ایستاده و اعتراضاتشان را به جلو برده اند. اعتراضات هپکو همواره مرکز توجه مردم شهر اراک بوده است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات کارگران هپکو بر شرکت فعال خانواده ها در این اعتراضات که سنت آن نیز موجود است و بر همبستگی دیگر مراکز کارگری و مردم شهر با اعتراضات این کارگران تاکید دارد.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ مرداد۱۳۹۹،  ١٥ اوت ۲۰۲۰

 
--------------------------------------------------------------------------------


اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٧

اعتصابات سراسری کارگران پیمانی نفت

کارگران نفت بر خواست حداقل مزد ١٢ میلیون تومان پافشاری می‌کنند

امروز ٢٥ مرداد اعتصاب گسترده و سراسری کارگران پیمانی نفت وارد روز پانزدهم خود شد. با ادامه این اعتراضات کارفرمایان و مقامات دست اندر کار با انواع و اقسام ترفند ها و وعده و وعید تلاش میکنند کارگران را به بازگشت به کار ترغیب کنند. اما کارگران متحدانه ایستاده اند و بر خواستهای خود پافشاری میکنند. کارگران میگویند وعده قبول نیست. خواستها را عملی کنید. اعتراض کارگران نفت از جمله به قراردادهای موقت کاری و پیمانی ونداشتن امنیت شغلی، سطح نازل حقوقها و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خرید کارگران، عدم برخورداری از تجهیزات درمانی با استاندارد قابل قبول، حقوقهای معوقه، عدم ایمنی محیط کار و امنیتی کردن محیط  کار است. کارگران نفت در عکس العمل به وعده های افزایش حقوق بر حدقل حقوق ۱۲ میلیون تومان در ماه تاکید کرده اند. اعتصاب سراسری کارگران پیمانی نفت با این مطالبه  و با کارزار نه به قرارداد موقت گام مهمی درجهت شکستن قوانین برده وار "مناطق ویژه اقتصادی" است که کارگران شاغل در نفت و مراکز وابسته به نفت را در بر میگیرد و شامل ۶۵ منطقه میشود. بلند کردن پرچم حداقل دستمزد ١٢ میلیون از سوی کارگران پیمانی نفت تا همین جا یک پیشروی بزرگ در جنبش کارگری است.

بنا به گزارشها در یکی از شرکت های نفتی در لامرد کارفرما طی تماسی تلفنی با کارگران جوشکار پیشنهاد پرداخت ١٢ میلیون حقوق را داده است با این هدف که به این شکل کارگران را به سر کار بازگرداند. اما وقتی کارگران به شرکت مراجعه کرده اند، زیر قول خود زده است. کارگران نیز حاضر به شروع کار نشدند و با اعتراض، به اعتصاب ادامه دادند. حرف کارگران پیمانی نفت اینست که با حقوق کمتر از ١٢ میلیون حاضر به بازگشت به سر کار نیستند و با این گفته عملا جلوی هر نوع توطئه گری و تفرقه افکنی را گرفته اند.

خبر دیگری حاکی از اینست که علیرغم قرارداد بین شرکت های پتروشیمی مستقر در ماهشهر با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و پرداخت هزینه های مربوطه به این سازمان، دادن خدمات درمانی کارگران ماهشهر و مناطق دیگری چون گچساران قطع شده است. این موضوع بویژه در شرایط بحران کرونا به معضلی جدی برای این کارگران تبدیل شده است و کارگران به آن اعتراض دارند..

اعتصاب سراسری کارگران نفت، در کنار ٦٢ روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و سیزده روز اعتصاب کارگران هپکو، و در دل جامعه پر از تلاطم و تجمعات سراسری بازنشستگان در همین امروز نشانگر سیر پر شتاب جامعه بسوی اعتصابات سراسری کارگری و پیشروی جامعه برای پایان دادن به بساط توحش و بردگی حاکم است. یک شکل حمایت فعال از این اعتصابات پیوستن به آنست. شورای سازماندهی اعتصابات را باید در همه جا گسترش داد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ مرداد۱۳۹۹،  ١٥ اوت ۲۰۲۰
-- -------------------------------------------------------------------

هفت تپه: شماره ٦٦

 

روز ۶۲: اعتصاب کارگران نیشکر هفت

کارگران در مقابل تفرقه افکنی ها ایستاده اند

 

امروز روز ٢٥ مرداد شصت و  دومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه است. در این روز نیز کارگران در مقابل فرمانداری تجمع داشتند و یوسف بهمنی یکی از نمایندگان کارگران سخنران این اجتماع بود. او ابتدا  ضمن دادن گزارشی از نشست تهران نمایندگان کارگران با مجلس اسلامی  و وعده های داده شده؛ بر ادامه اعتصاب تا عملی شدن خواستهای کارگران تاکید کرد. در رابطه با پیشنهاد برخی کارگران برای بستن جاده امروز بحثهایی در میان کارگران در گرفته بود که یوسف بهمنی نیز تاکیدش این بود که ما تاکنون با اتحاد و قدرت جلو آمده ایم و اگر مجلس اسلامی از ما دعوت کرد که با ما مذاکره کند به دلیل همین مبارزات و تجمعات ماست و بسادگی بدست نیامده است. در ادامه  این سخنان جمعیت کارگران با ادامه تجمع در مقابل فرمانداری پیگیر مطالباتشان شدند. یک تاکید کارگران در این تجمع تصمیم گیری شورایی و ایستادن در مقابل تفرقه افکنی ها بود.

یکی از وعده های جلسه چهارشنبه ٢٢ مرداد در مجلس اسلامی پرداخت دستمزدهای معوقه بوده است. اطلاعیه هایی مبنی بر توزیع احتمالی فیش های حقوقی در روزهای آتی آنهم برای دو ماه قبل یعنی اردیبهشت و خرداد داده شده است.  این درحالیست که کارگران دستمزد تیر و مرداد را هم طلب دارند. کارگران میگویند وعده ها باید عملی شود و خواستار پرداخت تمامی طلب‌هایشان هستند. نکته دیگر اینست که حساب های مسدود اسدبیگی که پولش ناشی از قاچاق ارز بود به دستور رئیسی و به بهانه پرداخت دستمزد کارگران باز شده است و به همین بهانه هم اکنون خود او آزاد میگردد. اما هنوز حقوق کارگران پرداخت نشده است. در حالیکه اسدبیگی حساب های شخصی دیگری نیز دارد که قرار بود از محل آنها حقوق کارگران پرداخت شود. یک خواست کارگران محاکمه اسدبیگی و برگردانده شدن پولهای دزدی شده به صندوق هفت تپه به عنوان اقدامی برای بقای هفت تپه و امنیت شغلی آنان است.

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه با اتحاد و همبستگی کارگران به جلو میرود اما لازم است که خانواده های کارگران نیز علیرغم گرمای شدید هوا و مشکلات دیگر، حتی المقدور وسیعتر از قبل در این اعتراضات شرکت کنند و از این طریق فشار بیشتری بر گرده مسئولین حکومتی و کاربدستان شرکت بگذارند و توجه عمومی به اعتصاب هفت تپه را گسترش بخشند. یک نکته مهم دیگر اینست که همبستگی های مردمی و بین المللی با مبارزات این کارگران به اشکال مختلفی ادامه دارد، یک شکل موثر و عاجل همبستگی ها در این شرایط تشکیل صندوق های همبستگی مالی در همه جا و بویژه در شهر شوش و کمک رسانی به این کارگران است. این یک سنت بسیار جا افتاده و مهم در اعتصابات طولانی مدت کارگری است و خود کارگران هفت تپه نیز باید برای آن فراخوان بدهند و توجه دوستداران هفت تپه را به این شکل از کار جلب کنند. 

 

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ مرداد۱۳۹۹، ۱۵ اوت  ۲۰۲۰

 

 

 ضمیمه: تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

 

- بیانیه  ٥٣ نهاد از تشکلها و گروههای کارگری، معلمان، و فعالین دانشجویی در حمایت از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حمایت کنیم.:

 ۱- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-2.  سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه-3.  کانون صنفی معلمان تهران -4.  انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان-5.  کانون صنفی معلمان اسلامشهر-6.  کانون معلمان همدان-7.  کانون صنفی فرهنگیان گیلان- 8.  کانون صنفی فرهنگیان خوزستان-9.  کانون صنفی معلمان الیگودرز-10.  انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه-11.  انجمن صنفی معلمان کردستان -سقز و زیویه-12.  شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز-13.  شورای صنفی دانشگاه بین‌الملل قزوین-14.  شورای صنفی پردیس هنرهای زیبای‌ تهران-15.  شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل-16.  جمعی از واحدهای شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینای همدان-17.  شوراي صنفي دانشكده علوم اجتماعي  دانشگاه علامه طباطبايي-18.  شورای صنفی خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران-19.  نشریه حامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل-20.  نشریه کران دانشگاه امیرکبیر-21.  نشریه بوم‌بان دانشگاه بین‌الملل قزوین-22.  نشریه چارچوب دانشگاه بین‌الملل قزوین-23.  نشریه دایره دانشگاه بین‌الملل قزوین-24.  نشریه ضد دانشگاه مازندران-25.  نشریه باور دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی-26.  نشریه هلا دانشگاه تهران-27.  نشریه پرومته دانشگاه تهران-28.  نشریه بذروباد دانشگاه علامه طباطبایی-29.  نشریه پرانتز دانشگاه تهران-30.  نشریه ایستگاه دانشگاه صنعتی شیراز-31.  نشریه تقاطع دانشگاه صنعتی شیراز-32.  نشريه چشمك دانشگاه تهران-33.  اتحاد سراسری بازنشستگان ایران-34.  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-35.  گروه اتحاد بازنشستگان-36.  اتحاد بازنشستگان-37.  کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ٣٨.اتحاد بازنشستگان ایران ٣٩.انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ٤٠. سندیکای نقاشان البرز. ٤١.گروهی از فعالین کارگری سقز ٤٢.گروهی از فعالین لغو کار کودکان

-بیانیه حمایتی جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته کشور

- کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

- کلینیک اپتومتری شوش معایتان رایگان چشم کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان

- دکتر محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن درمان رایگان کارگران هفت تپه

 - کارگران گروه ملی فولاد اهواز

- ستاد همبستگی با کرونا در ساری

-١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:

اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران،  گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک

- جمع هایی از بازاریان شهر شوش

- ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره

- جمعی از کشاورزان چعب

- سندیکای نیشکر هفت تپه،

 - گروهی از فعالین حقوق کودکان،

- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،

- بازنشستگان فلزکارمکانیک،

- بازنشستگان بافنده سوزنی،

- گروه شورای همبستگی کارگری

- کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق

- سندیکای شرکت واحد

در سطح بین المللی: -جان کلارک از سازمان ائتلاف علیه فقر در انتاریو در کانادا، - ریتا ملیا رئیس اتحادیه کارگران ساختمان، جنگل، معادن در سات‌ولز سیدنی در استرالیا، اتحادیه  بین المللی  کارگران صنایع مواد غذائی و کشاورزی-IUF  -در سوئیس، شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا، اتحادیه جهانی اینداستریال، ٨٠ سندیکا و تشکل کارگری در کشورهای مختلف، شورای اتحادیه های کارگران در استرالیا ،  پنج کنفدراسیون اتحادیه ای فرانسه:کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار  CFDT، کنفدراسیون عمومی کار CGT  ، کنفدارسیون اتحادیه ای Solidaires ، اتحادیه سندیکائی مستقل UNSA و فدراسیون سندیکائی متحد FSU، حزب کار ترکیه EMEK PARTİSİ

 

 


اطلاعیه خبری

برگزاری تجمعات اعتراضی بازنشستگان در شهرهای مختلف

روز ٢٥ مرداد بار دیگر بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضات قبلی خود در سطحی سراسری در مقابل سازمان و ادارات کل تامین اجتماعی در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند. این تجمعات در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، سازی، اهواز ، تبریز، ایلام، بجنورد و رشت برگزار شد. از جمله موضوعات تجمع بازنشستگان اعتراض به عدم احتساب سابقه استحقاقی  مشاغل سخت و زیان آور در متناسب سازی حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق ها است. در این روز تجمعات بازنشستگان سراپا فریاد و اعتراض بود. دربجنورد آنها با پهن کردن سفره ای خالی اعتراضشان را به فقر و گرانی اعلام داشتند. در تبریز در مقابل مقامات تامین اجتماعی فریاد میزدند و از اختلاس ها میگفتند.

در این تجمعات بازنشستگان بنرهایی که بر روی آن نوشته شده بود "حق مسکن، حق معیشت" و "همسان سازی حقوق" در دست داشتند. کف مستمری بازنشستگان دو میلیون و هشتصد هزار تومان تعریف شده و چند بار زیر خط فقر است. بنا بر خبرها با اجرای همسان‌سازی، ۳۵۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود. اکبر شوکت از مقامات صندوق تامین اجتماعی میگوید که دولت باید ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت سه سال همسان‌سازی به این سازمان بدهد و تاکیدش اینست  که اگر بدهی های دولت پرداخت نشود نتیجه اش بحران جدی خواهد بود که منظورش در واقع گسترش اعتراضات است. به گفته وی بدهی کلی دولت به این سازمان به مرز سیصد هزار میلیارد تومان رسیده است. بدین ترتیب این موضوع بهانه عدم اجرای این طرح و پاسکاری بازنشستگان میان دولت و تامین اجتماعی شده است.

خواست اصلی بازنشستگان افزایش حقوق‌هاست و اعتراضشان به پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان است. بعلاوه اینکه یک تاکید آنها بر درمان رایگان برای همه است. فشار اقتصادی و محرومیت از امکانات درمانی قابل قبول آنهم در دوران بحران کرونا وضعیت زندگی و معیشتی آنها را به مراتب وخیم تر کرده است. بازنشستگان یک بخش آسیب پذیر در مقابل بیماری مهلک کرونا هستند و زیرفشار معیشتی است که امروز ناگزیر شده اند به خیابان بیایند و خواست‌هایشان را طلب کنند.

بازنشستگان یک بخش معترض و فعال در جامعه بوده و همواره نقش برجسته ای در جلو آوردن خواست‌های سراسری کل جامعه از جمله افزایش حقوقها به بالای خط فقر، درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و حق مسکن داشته اند. بازنشستگان با شعارهایی چون خط فقر ده میلیون حقوق ما دو میلیون، بیمه کارآمد، درمان رایگان است، حقوق های نجومی، فلاکت عمومی، و یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، در تجمعات اعتراضی خود اعتراضاتشان را فریاد زده اند. از خواستها و مبارزات بازنشستگان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

.پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ مرداد۱۳۹۹، ١٥ اوت ۲۰۲۰
----------------------------------------------------------


فراخوان به کارگران نیشکر هفته تپه و خانواده های آنها

 

دو ماه مبارزه قهرمانانه و پرشور شما و تجارب ارزشمند مبارزاتی شما الگویی از یک اعتصاب و اعتراض بسیار پیشرو و مهم را در مقابل کل جنبش کارگری قرار داده و تاثیرات مهمی بر مبارزه عادلانه و آزادیخواهانه همه مردم معترض بر جای گذاشته است. از کوتاه نیامدن و به وعده های توخالی دل خوش نکردن تا سنت شورایی و مجمع عمومی هر روزه شما و تصمیمات جمعی درمورد خواست ها و مبارزاتتان اینها همه نقاط قوت مهم مبارزه شما بوده است و همین نقطه قوت ها به شما امکان داده است که اعتصاب متحد و طولانی مدتی را به پیش ببرید. حکومتیان را به پای میز مذاکره بکشانید و صدایتان را به گوش جامعه برسانید. اما مبارزه شما به موقعیتی رسیده است که باید قدم های تازه ای بردارید تا با قدرت بیشتری جبهه مقابل را عقب برانید.

 

کلید پیشروی قدرتمندتر شما حضور قدرتمند خانواده های شما در صف راهپیمایی در شهر شوش و تجمع مقابل فرمانداری است. خانواده های شما همیشه یار و یاور مبارزه شما بوده و از ۱۴ سال قبل به اینطرف بارها در تجمعات و راهپیمایی های شما فعالانه شرکت کرده اند. حکومتیان و اسدبیگی ها باید بدانند و ببینند که شما کارگران اعتصابی بار دیگر در صف قدرتمندی همراه با خانواده هایتان خیابانهای هفت تپه و شوش را به تسخیر خود درمی‌اورید. شما تجربه تبدیل اعتصاب خود به اعتصاب کل شهر را دارید و امروز بیش از همیشه مردم در کنار شما هستند و شما را همراهی میکنند. دوماه اعتصاب متحدانه شما حکومتیان را به دست و پا انداخته است. اکنون باید با نیروی گسترده تر و بیشتری تعرض کنید تا وعده های مقامات عملی شود شود.اما شما باید قاطعانه این‌را اعلام کنید و آن‌را سازماندهی کنید. همه نیرویتان را به میدان بیاورید تا مقامات مجبور شوند وعده هایشان را عملی کنند. تنها قدرت اتحاد شما و بسیج همه نیروی شما میتواند به شما در مذاکره دست بالا بدهد.

 

به میدان آمدن همه نیروی پنجهزار نفره شما و هزاران نفر اعضای خانواده هایتان نیروی عظیمی است که بلافاصله در مذاکرات و عملی شدن خواست های شما تاثیر خواهد گذاشت و در عین حال درس تازه ای به میلیون ها کارگر و مردم عاصی در مبارزه برای رهایی از این وضعیت خواهد داد. حزب کمونیست کارگری کلیه خانواده های کارگران اعتصابی و کلیه مردم هفت تپه و شوش را به پیوستن به صفوف کارگران فرامیخواند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴ مرداد ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com