چند اطلاعيه

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 13, 2020

اعتصاب نفت- اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٤

ادامه اعتصابات با شکوه کارگران نفت و هفت تپه و هپکو و گسترش همبستگی‌ها

امروز پنجشنبه ٢٣ مرداد اعتصاب کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وارد سیزدهمین روز خود شد. این اعتصابات از پالایشگاه های پارسیان، آبادان، قشم، پتروشیمی لامرد، فازهای ٢٢ و ٢٤ پارس آغاز شده و بسرعت و همزمان دامنه اش گسترده شد و دامنه آن اکنون به نزدیک ٥٠  مرکز رسیده است.

همزمان اعتصاب متحدانه نیشکر هفت تپه و هپکو ادامه دارد و اعتراضات در میان کارگران شهرداری، راه آهن و بخش‌های دیگر کارگری ادامه دارد و هر روز دامنه اش گسترده‌تر می‌شود. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد روز ٦٠ و اعتصاب هپکو وارد یازدهمین روز خود شد. 

کارفرمایان و صاحبان کار که از اعتصاب سراسری و همزمان کارگران نفت سراسیمه شده اند به اشکال مختلف تلاش می‌کنند این اعتراضات را عقب زنند. از جمله تلاش دارند که با وعده افزایش دستمزد اتحاد کارگران را بهم بریزند و میان آنها تفرقه ایجاد کنند. برای مثال به فیترها حقوق های ٩ میلیونی را پیشنهاد کرده اند. بنا بر خبر ها در بید بلند و پتروشیمی رازی و مراکز دیگری نیز بر سر اینکه کارگران را به سر کار بازگردانند تقلاهایی کرده اند. اما کارگران بر کارزار خود یعنی دفاع از حقوق تاکید کرده و اعتصاب را ادامه میدهند. به گفته کارگران این اعتصابات محدود به این شرکت و آن شرکت نیست که بر اساس توافق با یک کارفرما حل و فصل شود. کارگران نفت با کارزار دفاع از حقوق  وارد این اعتصاب سراسری شده اند و در راس خواستهایشان خلع‌ید از پیمانکاران و لغو قراردادهای موقت قرار دارد. خواست افزایش دستمزدها و پرداخت فوری طلبها نیز یک خواست مهم کارگران است.

زیر فشار اعتراضات کارگران ایرج خرمدل، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه عسلویه با ارسال نامه‌ای به مدیر عامل شرکت‌های شاغل در پارس‌جنوبی  اعلام کرده که  باید حقوق کارگران و پیمانکاران حداکثر تا پنجم هرماه پرداخت شود و با مدیران و شرکت‌هایی که ضوابط پرداخت حقوق را رعایت نکنند، برخورد قانونی خواهد شد! او همچنین از تشکیل تیم بازرسی برای بازدید از کارگاه‌ها، کمپ‌های مسکونی و سرویس ایاب و ذهاب کارگران پیمانی خبر داده است. در پاسخ به این خبر کارگران میگویند وعده را قبول ندارند و باید به وعده ها عمل شود.

 کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز به اعتصاب طولانی مدت خود که امروز دوماه است شروع شده، ادامه داده و خواستار پاسخگویی فوری به مطالباتشان و اجرای وعده های داده شده یعنی بازگشت به کار کارگران اخراجی، پرداخت فوری طلبها و تمدید دفترچه های بیمه و دیگر خواستهایشان هستند. همچنین در هپکو کارگران همچنان در مقابل اختلاسگران حکومتی ایستاده اند. آنها به فروش بخشی از سهام شرکت به تامین اجتماعی که خود یک کانون مهم دزدی ها و اختلاس ها بوده  و وضع بلاتکلیف شرکت و نداشتن امنیت شغلی و تعویق در پرداخت دستمزدهایشان اعتراض دارند. هپکو یکی دیگر از سنگرهای مهم مبارزات کارگری است. خانواده ها همواره جایگاه درخشانی در اعتراضات این کارگران داشته اند و حضور خانواده ها در تقویت این مبارزات بسیار مهم است.

این اعتصابات تا همین جا با موجی از همبستگی‌ها روبرو شده است. در ادامه این همبستگی‌ها روز ٢٢ مرداد؛ ٣٧ تشکل کارگری و کانون‌های صنفی معلمان و نهادهای دانشجوی طی بیانیه مشترکی حمایت و پشتیبانی خود را از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اعلام کردند. این همبستگی‌ها ادامه دارد.

 

این اعتصابات مهم کارگری که خصلت سراسری بخود گرفته است به نقطه امیدی برای کل جامعه و رهایی از بختک جمهوری اسلامی تبدیل شده است. حمایت از این اعتصابات و بازتاب صدای کارگران بسیار ضروری است.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٣ مرداد۱۳۹۹،  ١٣ اوت ۲۰۲۰
+++

اطلاعیه خبری
اعتراضات گسترده کارگران راه آهن و چند خبر دیگر

- روز ٢٣ مرداد کارگران بخش نگهداری برق و تاسیسات ایستگاه تهران و طول خط راه آهن در تهران در اعتراض به  عدم پرداخت حقوق و مزایای شغلی، عدم پرداخت مطالبات صندوق پس انداز کارکنان راه آهن و عدم پرداخت پاداش بازنشستگی کارگران بازنشسته دست به اعتصاب زده و در مقابل یکی از ساختمانهای اداری راه آهن تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.
- روز ٢٣ مرداد کارگران کارخانه تراورس کرج در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه دستمزد و قراردادهای موقت کاری دست از کار کشیده وجلوی حرکت قطار مسافری را گرفتند.
- صبح روز پنجشنبه ۲۳ مرداد کارگران راه آهن خراسان در اعتراض به نپرداختن حقوقهای معوقه و موقتی بودن قرارداد کاری شان دست به اعتصاب زده ودر محل کار خود تجمع کردند.
- روز ٢٣ مرداد  بدنبال اعتراضات کارگران شرکت گسترش آهن راه مطالبات این کارگران بابت سنوات و عیدی پرداخت شد.
- روز ٢٣ مرداد پرستاران بیمارستانهای مشهد درادامه اعتراضاتشان بخاطر تبعیض در پرداخت کارانه‌ها و عدم‌اجرای قوانین پرستاری و سطح نازل حقوقها و فشار سنگین کاری مقابل استانداری خراسان تجمع کردند.
- روز ٢٣ مرداد کارگران شرکت بازیافت اهواز در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه حقوق مقابل شهرداری تجمع کردند.
بخشهایی از اعتصابات کارگری خصلتی سراسری بخود گرفته و کارگران را در مناطق و شهرهای مختلفی در بر میگیرد. کارگران راه آهن، کارگران شهرداری و پرستاران بخش هایی از این کارگران هستند. محور اعتراضات کارگران راه آهن و شهرداری تعویق پرداخت دستمزدها، سطح نازل حقوقها و قرار دادهای برده وار کاریست. پرستاران نیز به سطح نازل حقوقها، قراردادهای موقت و پیمانی در بسیاری از بیمارستانها، فشار سنگین کاری و کمبود پرستار، استاندارد  پایین بهداشت در بیمارستانها بویژه در دل بحران کرونا اعتراض دارند. این اعتراضات بستر اعتصابات سراسری و سازمانیابی این کارگران در شوراهای سازماندهی اعتراضاتشان است. این اعتراضات مستقیما به زندگی و معیشت کل جامعه مربوط است و باید مورد حمایت وسیع قرار گیرند.
اعتصاب کارگران نفت در کنار اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو  و در کنار اعتصابات کارگران راه آهن  و شهرداری و پرستاران و دیگر بخش های جامعه روند سراسری  شدن اعتصابات را به جریان انداخته است و بر کل فضای سیاسی جامعه تاثیر مستقیم دارد. حمایت فعال از این اعتصابات پیوستن به این اعتراضات است.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٣ مرداد۱۳۹۹، ١٣ اوت ۲۰۲۰
+++

هفت تپه: شماره ٦٥

کارگران نیشکر هفت تپه: دو ماه تمام در اعتصاب!
به کارگران اعتصابی خسته نباشید میگوییم

امروز ٢٣  مرداد اعتصاب تاریخی پنج هزار کارگر نیشکر هفت تپه دو ماه تمام را پشت سر گذارد. به کارگران اعتصابی خسته نباشید میگوییم و دست تک تک کارگران را که با جسارت و تلاش و احساس مسئولیت اتحاد صفوف خود را در برابر دزدان حاکم و غیر حاکم سرمایه دار حفظ کردند بگرمی میفشاریم.

در تجمع روز ۶۰ این کارگران، کارگران غیرنیشکری که در بخشهای دفع آفات و چغندر و دیگر بخش های جدا از نیشکر کار میکنند حضور پررنگی داشتند. این کارگران بنری در دست داشتند که در نوشته ای بر روی آن به اخراج خود از کار اعتراض کرده و خواستار بازگشت به کار شده اند. این کارگران ١٦٠ نفر هستند که در این شرکت سابقه بالای کاری دارند.

روز گذشته ٢٢ مرداد دومین جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مشکلات شرکت نیشکرهفت تپه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی ؛ نمایندگانی از وزارت اطلاعات ؛ وزارت کار، رئیس سازمان خصوصی سازی و نماینده سازمان کل کشور حکومت، و ٩ نفر از نمایندگان کارگران هفت تپه برگزار شد. در این جلسه نمایندگان کارگران همچنان بر خواستهای مورد توافق ٥ هزار کارگر نیشکر هفت تپه پافشاری کردند.

 بنا بر آخرین گزارشات منتشر شده در مورد نتایج این نشست، حکومتیان عقب نشینی هایی را با برخی شرط و وشروط تقبل کردند. یعنی مقرر شده است که تکلیف خلع ید از امید اسدبیگی از سوی سازمان خصوصی سازی در هفته آینده پیگیری شود و نتیجه پیگیری‌های آن ظرف ۴۸ ساعت به اطلاع کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اسلامی برسد. در غیر اینصورت از وزیر اقتصاد برای حضور در جلسه بعدی این کمیسیون با فعالان کارگری و مسئولان استانی و کشوری دعوت خواهد شد. همچنین گفته شد که موضوع بازگشت به کار ٥ کارگر اخراجی این شرکت تا هفته آینده تعیین تکلیف شود و در صورتی که پرونده آنان "امنیتی" نباشد و مربوط به اعتراضات صنفی و کارگری باشد، زمینه لازم از سوی استاندار خوزستان برای بازگشت به کار آنان فراهم میگردد. همچنین اینان که نقشه کوچک سازی نیشکر هفت تپه را در سر می پروراندند عقب نشسته و اعلام کردند که  سطح کشت شرکت برای تامین منابع اقتصادی مجموعه و جلوگیری از بیکاری کارگران شرکت آماده شود. در عین حال قرار شد که تا چهارشنبه آینده دو ماه حقوق معوقه اردیبهشت و خرداد کارگران پرداخت شود و دفترچه های بیمه آنان نیز تا آخر سال تمدید گردد.

جالب اینجاست که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده است که مسئله خلع ید اسدبیگی به عنوان کارفرمای شرکت هفت تپه باید در جلسه سران قوا بررسی و مطرح و تصمیم گیری شود. مساله مالکیت نیشکر هفت تپه به بن بستی برای حکومت تبدیل شده است. از یکسو هر گونه عقب نشینی ای نشانه تسلیم حکومتیان در برابر یکی از بیسابقه ترین و قدرتمندترین اعتصابات کارگری است و یک پیروزی برای همه کارگران و همه مردم است. از سوی دیگر سوی دیگر اختلاس و چپاولگری ها در هفت تپه محدود به اسد بیگی و باند مافیایی او نیست. بلکه پای برخی دست اندرکاران حکومتی نیز در میان است و یک موضوع جدال در درون حکومتیان است. از جمله یکسر این دزدی ها به دولت و مجلس و دستگاه قضایی و مقامات استانی چون استاندار وصل است.

در نشست روز ٢٢ مجلس از جناحهای مختلف حکومتی و از دولت و مجلس و دستگاه قضاییه شرکت داشتند و تشتت و نزاعهایشان بر سر دزدی هایشان آشکار و عیان بود. یک نمونه از تشتت حکومتیان در نشست روز ٢٢ مجلسیان، صحیت های نیکزاد معاون اول مجلس به صالح رئیس سازمان خصوصی سازی بود. او با گفتن اینکه پس شما چه کاره اید و چرا باید با معاون اول رئیس جمهوری مشورت کنید؟ همچنین سیدنظام الدین موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اسلامی خطاب به صالح میگوید که اگر اختیارات لازم را ندارید و از بالادستی هایتان از جمله معاون اول رئیس جمهور برای خلع ید کارفرما میخواهید دستور بگیرید، بهتر است استعفاء دهید.  خبرها از حمایت روحانی و جهانگیری و مناسبت  فامیلی و شراکت اقتصادی جهانگیری با اسدبیگی حکایت میکند.

در مقابل این تشتت و دعواهای حکومتیان در این نشست، نمایندگان کارگران محکم ایستاده و از خواستهای کارگران دفاع کردند. تا جاییکه در برابر انتقادات نمایندگان کارگران از شریعتی استاندار رشوه گیر خوزستان، او ناگزیر به ترک جلسه شد. زیر فشار اعتصاب دو ماهه کارگران نیشکر هفت تپه  است که  تمام ارکان حکومت وادار به مذاکره با کارگران شده اند و  تا همین جا این یک پیروزی برای این کارگران است. آنچه در نشست دوم مجلسیان با نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه در ٢٢ مرداد گذشت نشانگر در هم ریختگی حکومت و در عین حال عقب نشینی هایشان در برابر قدرت اعتصاب کارگران  است.

کارگران نیشکر هفت تپه در قلب جامعه جا دارند و اعتصاب آنها حمایت های مردمی بسیاری را همراه داشته است. در ادامه این همبستگی ها روز گذشته سی و هفت نهاد از تشکلها و گروههای کارگری، معلمان، وفعالین دانشجویی طی بیانیه ای حمایت و پشتیبانی خود را با اعتصابات کارگری و از جمله دو ماه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه اعلام داشتند. این همبستگی ها ادامه دارد.

کارگران نیشکر هفت تپه با تصمیم گیری شورایی و با اتکاء به مجامع عمومی شان متحدانه اعتراضاتشان را به جلو میبرند. خانواده ها همواره در کنار این کارگران بوده و وزن مهمی در موقعیت قدرتمند این اعتراضات و جلب حمایت های مردمی دارند. حضور گسترده تر این خانواده ها تاثیر به مراتب بیشتری بر قدرت گیری این اعتراضات خواهد داشت. حزب کمونیست کارگری تلاش دارد صدای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه و کارگران اعتصابی نفت و دیگر کارگران در سطح جهانی باشد و همگان را به پیوستن به این اعتصابات و حمایت فعال از این مبارزات فرا میخواند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٣ مرداد۱۳۹۹، ١٣ اوت  ۲۰۲۰

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:
- بیانیه  ٤٢ نهاد از تشکلها و گروههای کارگری، معلمان، وفعالین دانشجویی در حمایت از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حمایت کنیم.: .   سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-2.  سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه-3.  کانون صنفی معلمان تهران -4.  انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان-5.  کانون صنفی معلمان اسلامشهر-6.  کانون معلمان همدان-7.  کانون صنفی فرهنگیان گیلان- 8.  کانون صنفی فرهنگیان خوزستان-9.  کانون صنفی معلمان الیگودرز-10.  انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه-11.  انجمن صنفی معلمان کردستان -سقز و زیویه-12.  شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز-13.  شورای صنفی دانشگاه بین‌الملل قزوین-14.  شورای صنفی پردیس هنرهای زیبای‌ تهران-15.  شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل-16.  جمعی از واحدهای شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینای همدان-17.  شوراي صنفي دانشكده علوم اجتماعي  دانشگاه علامه طباطبايي-18.  شورای صنفی خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران-19.  نشریه حامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل-20.  نشریه کران دانشگاه امیرکبیر-21.  نشریه بوم‌بان دانشگاه بین‌الملل قزوین-22.  نشریه چارچوب دانشگاه بین‌الملل قزوین-23.  نشریه دایره دانشگاه بین‌الملل قزوین-24.  نشریه ضد دانشگاه مازندران-25.  نشریه باور دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی-26.  نشریه هلا دانشگاه تهران-27.  نشریه پرومته دانشگاه تهران-28.  نشریه بذروباد دانشگاه علامه طباطبایی-29.  نشریه پرانتز دانشگاه تهران-30.  نشریه ایستگاه دانشگاه صنعتی شیراز-31.  نشریه تقاطع دانشگاه صنعتی شیراز-32.  نشريه چشمك دانشگاه تهران-33.  اتحاد سراسری بازنشستگان ایران-34.  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-35.  گروه اتحاد بازنشستگان-36.  اتحاد بازنشستگان-37.  کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ٣٨.اتحاد بازنشستگان ایران ٣٩.انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ٤٠. سندیکای نقاشان البرز. ٤١.گروهی از فعالین کارگری سقز ٤٢.گروهی از فعالین لغو کار کودکان
-بیانیه حمایتی جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته کشور
- کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی
- کلینیک اپتومتری شوش معایتان رایگان چشم کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان
- دکتر محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن درمان رایگان کارگران هفت تپه
 - کارگران گروه ملی فولاد اهواز
- ستاد همبستگی با کرونا در ساری
-١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:
اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران،  گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک
- جمع هایی از بازاریان شهر شوش
- ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره
- جمعی از کشاورزان چعب
- سندیکای نیشکر هفت تپه،
 - گروهی از فعالین حقوق کودکان،
- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،
- بازنشستگان فلزکارمکانیک،
- بازنشستگان بافنده سوزنی،
- گروه شورای همبستگی کارگری
- کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق
- سندیکای شرکت واحد
-جان کلارک از سازمان ائتلاف علیه فقر در انتاریو در کانادا
- ریتا ملیا رئیس اتحادیه کارگران ساختمان، جنگل، معادن در سات ولز سیدنی در استرالیا
در سطح بین المللی: اتحادیه  بین المللی  کارگران صنایع مواد غذائی و کشاورزی-IUF  -در سوئیس، شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا، اتحادیه جهانی اینداستریال، ٨٠ سندیکا و تشکل کارگری در کشورهای مختلف، شورای اتحادیه های کارگران در استرالیا ،  پنج کنفدراسیون اتحادیه ای فرانسه:کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار  CFDT، کنفدراسیون عمومی کار CGT  ، کنفدارسیون اتحادیه ای Solidaires ، اتحادیه سندیکائی مستقل UNSA و فدراسیون سندیکائی متحد FSU، حزب کار ترکیه EMEK PARTİSİ



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com