اخباروگزارشات کارگری ٢٢ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 13, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٢ مرداد ماه ١٣٩٩

- بازگشت اعتراضات کارگران هفت تپه به صدر اخبارکارگری روز رسانه ها:

+ادامه اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری شوش

+حضور 9 نفر از هفت تپه ای ها در دومین نشست بهارستان

+تعیین تکلیف با بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران هفت تپه به چهارشنبه هفته بعد موکول شد

- گزارش دوازدهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی ونیروگاه های برق

- ادامه تجمع اعتراضی کارگران هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان در کارخانه

- تجمع اعتراضی کارگران سایت پسماند صفیره اهوازنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل شهرداری

- شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:اسماعیل عبدی پنجه در پنجه ی کرونا

-  بیانیه تشکلها و گروه های کارگری، دانشجویان، بازنشستگان و فعالین لغو کار کودکان در رابطه با ابتلای زندانیان سیاسی به ویروس کرونا

- اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:در بند رژیم و در چنگال کرونا

- جان باختن یک کارگر مقنی درمحمد شهر کرج براثر گازگرفتگی

- جان باختن یک کارگر در شهرجدید هشتگرد براثر سقوط ازارتفاع

*بازگشت اعتراضات کارگران هفت تپه به صدر اخبارکارگری روز رسانه ها:

+ادامه اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری شوش

+حضور 9 نفر از هفت تپه ای ها در دومین نشست بهارستان

+تعیین تکلیف با بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران هفت تپه به چهارشنبه هفته بعد موکول شد

روز چهارشنبه 22 مرداد،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای بنمایش گذاشتن عزم راسخشان در راه دستیابی به مطالبات برحقشان به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه دادند.

9 نفر از کارگران این مجتمع صنعتی - زراعی در نشستی در بهارستان با حضورتعدادی از مجلسیان منجمله نایب رئیس دومش و نمایندگان دستگاه های امنیتی،اطلاعاتی ،بازرسی ،سازمان خصوصی سازی ،سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار و استاندار خوزستان شرکت کردند.

بنا بر آخرین گزارشات رسانه ای شده،تعیین تکلیف نهایی با بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران هفت تپه به چهارشنبه بعد موکول شده است.

*گزارش دوازدهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی ونیروگاه های برق

22 مرداد 1399،دوازدهمین روز اعتراض سراسری به دستمزدهای حقیرانه همچنان ادامه داشته و کارگران مصمم به اجرای تصمیم کمپین برای افزایش دستمزدها هستند.

 از روز گذشته تماس ها برای مجاب کردن کارگران به کار از سوی کارفرمایان با افزایش اندک به دستمزدها شروع شده است. به فیتر ها حتا حقوق 9 تا 10 میلیونی را هم پیشنهاد داده اند، اما پاسخ کارگران یک کلمه است: «لیست حقوق کمپین را اجرا کنید»

کارگران معترض در بید بلند همچنان وفادار به اعتراض خود بوده با تمام رایزنی ها به سرکار برنگشته اند.

 در نیروگاه بیدخون هم با تمام فشارها همچنان کارگران وفادار به اعتراض خود مانده اند.

منبع:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*ادامه تجمع اعتراضی کارگران هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان در کارخانه

روز چهارشنبه 22 مرداد،کارگران هپکو به اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان باتجمع دراین واحد تولیدی شهرستان اراک ادامه دادند.

دورجدید اعتراضات هپکویی ها نسبت به بلاتکلیفی مالکیتی و مدیریتی این شرکت، بازایستادن چرخ تولید،عدم پرداخت 2 ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان از روز شنبه 11مرداد 99 آغازشده است.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،بدنبال آغازدورجدید اعتراضات کارگران هپکو، استاندار مرکزی در اولین واکنش خود  طی پیامی توئیتری نوشت: پیگیری نمودم پرداخت مبلغ بیست میلیارد تومان به هپکو تصویب و نهایی شد. ده میلیارد تومان برای دو ماه حقوق معوق و ده میلیارد تومان برای سایر هزینه‌های ضروری دیگر، انشالله دو ماه حقوق معوق هپکو در هفته آینده پرداخت می‌شود.

یک هفته ازتوئیت و وعده استاندار مرکزی می گذرد وحقوق  معوقه کارگران هپکو پرداخت نشده است. با امروز و فردا کردن مسئولین آخرین روزهای مرداد ماه نیزدرحال سپری شدن است وهیچ یک از مسئولین پاسخگوی کارگران در رابطه با عدم پرداخت حقوق وآینده شغلی نیست.

*تجمع اعتراضی کارگران سایت پسماند صفیره اهوازنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل شهرداری

روز چهارشنبه 22مرداد،کارگران سایت پسماند صفیره اهواز برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی زدند.

یکی ازکارگران حاضر دزتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: هر ساله با تغییر پیمانکار، وضعیت پرداختی ها بدتر می‌شود و از فروردین سال جاری هم نیز کارگران هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز و مسئولان باید جوابگو باشند، چرا پیمانکار هایی را بکارگیری کردند که توان پرداخت حقوق کارگران را ندارند؟ هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز و پرداخت عیدی و سنوات، پیمانکار تغییر می‌کند تا مجبور به پرداخت آن ها نشود و  کارگران را شرمنده خانواده هاشان می‌کنند.

وی درادامه گفت:با افزایش حقوق در سال جاری طبق قانون، دریافتی ما به 2میلیون و 500هزار تومان خواهد رسید اما پیمانکار ادعا می‌کند که تنها می‌تواند 2 میلیون تومان پرداخت کند. حق بیمه هم 4 ماه است که پرداخت نکرده است.

وی در ادامه از بدعهدی مسئولان گفت و افزود: بسیاری از مسئولان وعده پیگیری دادند اما از این وعده 2 ماه گذشته و پیمانکار هم جوابگو کارگران نیست. مسئولان باید بدانند که کار ما از حساسیت بالایی برخوردار است و اگر دست از کار بکشیم، شهر با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این روزهای کرونایی، هیچگونه ابزار و وسایل بهداشتی در اختیار کارگران قرار ندادند که در پی آن حدود 35 نفر به کرونا مبتلا شدند در حالی که تفکیک زباله های بیمارستانی برعهده ما نیست، سُرُم و سُرنگ های بیمارستان همراه با زباله ها به کارخانه وارد می‌شوند و تفکیک آن ها بسیار خطرناک است.

قابل یادآوری است که در مجموع 120 نفر در این سایت مشغول به کار هستند که از این تعداد 63 نفر زن و از این جمع نیز 30 نفر از زنان سرپرست خانوار هستند.

درهمین رابطه:

کنش های دامنه دار کارگران سایت پسماند صفیره اهوازنسبت به لگدمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری زیر سایه سکوت مسئولان ذیربط استان خوزستان

کارگران سایت تفکیک پسماند صفیرهاهواز می‌گویند مشکل از زمانی آغاز شد که سایت تفکیک زباله را به پیمانکار سپردند. از زمان پیمان کاری شدن کار تاکنون، کارگران از 3 پیمان کار قبلی و پیمانکار فعلی مُطالبات پرداخت نشده دارند.

طبق گفته‌ کارگران سایت تفکیک زباله پسماند صفیره،این کارگران از یکی از پیمان کارها به نام “مرتضی خسروی” یک سال عیدی و سنوات، سه ماه حقوق و دو ماه بیمه و از یکی دیگر از پیمان کاران به نام “محمدحسینیوسفی” شش ماه بیمه پرداخت نشده دارند.

همچنین گفتنی است این پیمان کار هیچ گونه قراردادی با کارگران طی شش ماه حضور وی به عنوان پیمانکار سایت تفکیک زباله نداشت و با حکم دادگاه حقوق کارگران را پرداخت کرده است.

“دانش” نیز پیمان کار دیگری است که کارگران سایت تفکیک پسماند از آن سنوات و یک ماه حقوق طلب دارند. دانش  بیمه تمام روزهای ماه را برای بعضی از کارگران رد نکرده و تنها برخی روزها آن را لحاظ کرده بود.

“ابوالفضل عابدینی” نیز پیمان کار فعلی سایت حدودا شش ماهی می‌شود که کار را به عهده گرفته است. کارگران می‌گویند در این شش ماه دو بار کار را تعطیل کرده و حقوق اردیبهشت و خردادشان با وجود حضور در محل کار پرداخت نشده است.

همچنین بیمه فروردین ماه بعضی از کارگران نیز پرداخت نشده و به دنبال عدم پرداخت بیمه فروردین ماه؛ بیمه بیکاری بر اثر شیوع کرونا نیز به تعدادی از آن‌ها تعلق نگرفته است.

چند وقتی نیز می‌شود که کارگران خانه نشین شده‌اند و با وجود درخواست بازگشت به کار اما پیمان کار حاضر به برگشتن کارگران و مشغول شدن آن‌ها در سایت نیست.

علیرغم پی گیری‌های کارگران سایت تفکیک زباله صفیره از دستگاه های مختلف اما همچنان مُطالبات آن‌ها پرداخت نشده است. پیمان کاران عمدتا با این توجیه که آن ها نیز از سازمان پسماند مُطالباتی دارند، از پرداخت حق و حقوق کارگران سَر باز می‌زنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21 مرداد، اکثر کارگران سایت تفکیک زباله صفیره زنانِ خانواری هستند که خرج و رَنج زندگی را یک تنه به دوش می‌کشند. این کارگران می گویند با وجود اینکه در مَعرض مستقیم انواع بیماری های عفونی هستند اما هیچ خبری از لباس مخصوص به کار در چنین فضایییا پوتین برای جلوگیری از آلودگی به بیماری نیست.

درباره یکی از موارد آلودگی و درگیر شدن کارگران سایت تفکیک با بیماری؛یک کارگر زنِ شاغل در این سایت تفکیک زباله گفت: در حین تفکیک زباله یک سوزن عفونی وارد دست او شده و 42 روز در بیمارستان بستری بود.

*شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:اسماعیل عبدی پنجه در پنجه ی کرونا

 چهار روز پیش 17  امرداد 99 جمعه ، 12 تن از زندانیان بند 8 زندان اوین از جمله اسماعیل عبدی و متین آذر پی برای آزمایش کرونا راهی بیمارستان زندان اوین شدند، که تست همه ی آنان مثبت اعلام شد.

آنان می گویند دچار بی حالی، کم اشتهایی ، تنگی نفس، شده ، حس بویایی و چشایی خود را از دست داده اند.

آنان هم اکنون در بیمارستان زندان اوین در قرنطینه به سر می برند، اما این قرنطینه هیچ کدام از پروتکلهای بهداشتی در آن رعایت نمی شود، رفت وآمد بسیار زیاد است ، 12 نفر از بیماران در یک اتاق بستری هستند، هیچگونه امکانات درمانی ندارند.

پس از آنکه این 12 نفر راهی بیمارستان شده اند، 27 نفردیگر از بند 8 ابراز ناراحتی کرده اند، اما مسئولین زندان از بردن آنان به بیمارستان خودداری کرده اند، و چشم به راه ابلاغ رئیس زندان و قاضی ناظر برزندان بوده اند.

شب هنگام یکی از این 27 تن به شدت ناراحت بوده و توانایی نفس کشیدن را از دست داده است، اما متاسفانه مسئولین بند 8 به جای فرستادن وی به بیمارستان او را در محوطه ی زندان به حال خودرها کرده اند.

همین موضوع فردای آنروز زمینه ی تجمع زندانیان در جلوی افسرنگهبانی را فراهم ساخته .در نهایت مسئولین زندان مجبور بهاعزام آنان به بیمارستان زندان اوین شده اند.

هم اکنون این 27 تن و 12 تن دیگر که از پیش راهی بیمارستان زندان شه بودند در بدترین شرایط کنار هم بدون دارو و لوازم بهداشتی نگهداری می شوند.

مادر ، پدر و همسر اسماعیل عبدی چندین روز است ، پشت درهای بسته ی دادسرای اوین پیگیر اعزام وی به بیمارستانهای سطح شهر هستند .

شاهدان عینی می گویند مادر اسماعیل عبدی، در حین گفتگو با شخصی به نام محمدی ، معاون آقای وزیری قاضی ناظر برزندان جویای حال فرزندش شده و از وضعیت جسمی اسماعیل پرسیده است، اما این شخص مسئول در پاسخ مادر اسماعیل به وی گفته است ، “اسماعیل هنوز مردنی نیست .”

مادر اسماعیل با شنیدن این جمله از زبان معاون قاضی ناظر بر زندان به شدت متحول شده که بوسیله پدر اسماعیل کنترل شده است.

*بیانیه تشکلها و گروه های کارگری، دانشجویان، بازنشستگان و فعالین لغو کار کودکان در رابطه با ابتلای زندانیان سیاسی به ویروس کرونا

زندان ها باید فورا تعطیل شوند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، زندان‌ها نیز مانند هر مکان عمومی دیگری جایگاهی برای رشد بیشتر کرونا شدند. سیستم حاکم همچنانکه در ابتدای ورود ویروس به داخل کشور تمام توان تبلیغاتی خود را در انکار واقعیت بکار گرفتند، در مورد شیوع بیماری کرونا نیز تا همین امروز دروغ گفته‌اند و البته پرواضح است که منکر واقعیت‌های میزان شیوع این بیماری در زندان‌ها شوند.

از آنجا که در زندانها، بهداشت در حد صفر است و محیط آن و بویژه محل اسکان زندانیان کاملا مستعد جذب و شیوع هر نوع بیماری واگیردار و ویروسی هستند، ویروس کرونا در زندانها نیز با شدت بیشتری فراگیر و در حال همه گیر کردن زندانیان است.

ویروس کرونا تا کنون ده ها نفر از زندانیان در زندان‌های سراسر کشور را به قتل رسانده و تعداد خیلی بیشتری را آلوده و بیمار کرده است.

زینب جلالیان و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی در زندان قرچک و نرگس محمدی در زندان زنجان از جمله زندانیانی هستند که قبلا دچار کرونا شده‌اند.

روز 19مرداد99 نیز خبر ابتلای 12 نفر از زندانیان سیاسی در زندان اوین از جمله اسماعیل عبدی، امیرسالار داوری، وکیل، جعفر عظیم زاده، مجید آذرپی، محمد داوودی، فریدون احمدی و سعید شریفی رسانه ای شد. این زندانیان هم اکنون بدون هیچ گونه مداوایی در حالیکه از سردرد، تنگی نفس و بی حالی و ضعف رنج می برند، در قرنطینه و بدور از سایر زندانیان بسر می برند.

در زندان نگهداشتن زندانیانی که از کمترین امکانات بهداشتی، درمانی و غذایی محروم هستند، مصداق اقدام به قتل عمد آنان است.

تنها راه نجات جان زندانیان در شرایط شیوع کرونا در زندانها، به مرخصی فرستادن همه زندانیان عادی و آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی است.

خانواده های زندانیان، بخصوص خانواده های زندانیان سیاسی باید فورا و متحدانه در مقابل زندانها تجمع کنند و از عموم مردم تقاضای حمایت و همراهیشان در تجمعات خود کنند.

فعالین آزادی‌خواه و رادیکال نیز همانطور که تاکنون حامی زندانیان سیاسی بوده‌اند، می‌توانند همگانی‌تر از قبل برای نجات جان زندانیان، به اشکال گوناگون نظیر دیوارنویسی، ایجاد گفتمان و پیوستن به اعتصابات و تغییر توازن قوای سیاسی به نفع زندانیان سیاسی و جامعه آزادی‌خواه؛ اعتراض خود را نسبت به این مسئله ابراز دارند و به این ترتیب از زندانیان و خانواده‌هایشان حمایت به عمل آورند.

کارگران، معلمان، بازنشستگان، زنان و دانشجویان می‌توانند نقش پر رنگ‌تری در این رابطه ایفا کنند.

دولت و حکومت کمر به از میان برداشتن کم هزینه زندانیان سیاسی از طریق ابتلایشان به ویروس کشنده کرونا بسته اند. نگذاریم زندانیان سیاسی را با ویروس کرونا کشتار کنند.

22/5/1399

1-اتحاد بازنشستگان ایران

2-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

3-سندیکای نقاشان البرز

4-کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری

5-گروهی از فعالین کارگری سقز

6-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

7-تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

8-دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد

9-گروهی از دانشجویان هنر دانشگاه‌های تهران

*اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:در بند رژیم و در چنگال کرونا

جمهوری اسلامی با در بند نگاه داشتن فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در حالی که  بیماری کرونا در حال  گسترش در زندانها است آگاهانه با سلامتی و جان آنان بازی می کند

طبق گزارش ها اسماعیل عبدی معلم زندانی، عضو کانون صنفی معلمان تهران، و جعفر عظیم زاده فعال کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، و ده نفر دیگر از زندانیان در بند ۸ زندان اوین به بیماری کرونا مبتلا شده اند. تایید رسمی ابتلای این زندانیان به کرونا بعد از آن اعلام شد که آزمایش راندوم از ۱۷ نفراز زندانیان این بند که دچار علائم کرونا بودند، نشان داد که نتیجه آزمایش ۱۲ نفر آنان مثبت است.  در حال حاضر این ۱۲ نفر در بهداری زندان بستری هستند و از وضعیت سلامتی آنان اطلاع دقیقی در دست نیست.

از آغاز شیوع کرونا در ایران به دلیل جمعیت بیش از ظرفیت زندان ها، نبود امکانات اولیه بهداشتی و نا ممکن بودن رعایت فاصله گیری اجتماعی، زندان های ایران به مرکزی خطرناک برای شیوع گسترده این بیماری تبدیل شده اند.به دلیل پنهان کاری و دروغ گویی مقامات مختلف رژیم، تعداد دقیق افرادی که در زندانهای ایران به کرونا مبتلا شده اند و یا جان خود را در نتیجه ابتلا به این بیماری از دست داده اند، مشخص نیست.  اما همین  مورد اخیر یعنی مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونای ۱۲ نفر از ۱۷ نفری که در بند ۸ زندان اوین علایم  بیماری را داشتند، حاکی از گستردگی شیوع این بیماری در زندانهای ایران است. وضعیت چنان بحرانی و فاجعه بار است که طبق خبرهایی که به بیرون درز کرده است، خود مقامات زندان نیز در گزارش های  درونی،  وضعیت زندان ها را " خطرناک" و "غیرانسانی"  توصیف کرده اند.

طبق اعلام سازمان زندان ها از اسفند ماه سال گذشته، بعد از موافقت قوه قضایه با مرخصی عده ای از زندانیان به منظور خلوت کردن زندان ها،  تا کنون ۱۲۸ هزار نفر از زندانیان به مرخصی فرستاده شده اند. اما گزارش ها حاکی است که  بسیاری از زندان ها همچنان  بیش از ظرفیت خود زندانی دارند. بعلاوه، تقریبا همه زندانیانی که رژیم با مرخصی آنها موافقت کرد، کسانی بودند که به ارتکاب  "جرایم عمومی" محکوم شده بودند.  اکثریت قریب به اتفاق زندانیان سیاسی، از جمله فعالین کارگری، معلمان و دیگر فعالین اجتماعی، بدون هیچ گونه توجیه، همچنان در زندان بسر می برند. عدم موافقت رژیم اسلامی با مرخصی این  گرو از زندانیان معنای دیگری غیر از از انتقام گیری رژیم از آنان ندارد. 

بر اساس موازین و مقرارت مربوط به زندانی و زندان ها، حکومت ها و مقامات زندان موظف به حفظ سلامتی  زندانی هستند؛ و زندانی نباید در دوران محکومیت اش در وضعیت غیر استاندارد و در شرایطی قرار بگیرد که سلامتی  اورا مورد تهدید قرار می دهد. هم شرایط  زندان ها در ایران غیر استاندار است و هم کرونا، جان زندانیان را بطور جدی تهدید می کند. جمهوری اسلامی  با در بند نگاه داشتن زندانیان سیاسی در حالی که  بیماری کرونا در حال  گسترش در زندان ها است آگاهانه با سلامتی و جان آنان بازی می کند.    

بهداری زندان اوین، فاقد امکانات لازم برای بیماران کرونایی است؛ بنابراین همه کسانی که در بند ۸ اوین به  بیماری کرونا مبتلا شده اند باید بطور اورژانس به یکی از بیمارستان های خارج از زندان انتقال یابند. پر واضح است که در مناطق محروم کشور اوضاع زندانها بمراتب مهیب تر است. طبق اخبار موجود، تعدادی از زندانیان زن که به زندان قرچک اعزام شده اند، در شرایط غیرانسانی و ناامنی به سر می برند. در حالیکه شواهد نشان دهنده موج دوم شیوع بیماری کرونا در ایران است ، نگاه داشتن زندانیان سیاسی و عقیدتی در شرایط خطرناک و غیر انسانی در  زندان های ایران مصداق اقدام به جنایت عمدی است.

اتحاد بین المللی یک بار دیگر، ضمن نگرانی شدید از وضعیت سلامتی فعالین کارگری و معلمان که در این شرایط خطرناک در زندان بسر می برند، خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط  همه زندانیان سیاسی است.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۱۱ اوت ۲۰۲۰

*جان باختن یک کارگر مقنی درمحمد شهر کرج براثر گازگرفتگی

یک کارگر حین کار حفرچاه در یکی از محله‌های محمد شهر البرزبر اثر کمبود اکسیژن وگازگرفتگی جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در شهرجدید هشتگرد براثر سقوط ازارتفاع

یک کارگر حین دریک ساختمان واقع در شهرجدید هشتگرد درپی سقوط از داربست طبقه سوم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com