اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در پنجاه و نهمین روز+ادامه اعتصابات با شکوه کارگران نفت، هفت تپه و هپکو

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 12, 2020

هفت تپه: شماره ٦٤

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در پنجاه و نهمین روز

امروز ٢٢ مرداد اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد روز ٥٩ شد. در حالیکه خبرگزاری حکومتی ایلنا از قول کارگران شرط پایان اعتصاب را دریافت دو ماه حقوق اعلام کرده است، در این روز کارگران ضمن تکذیب این خبر بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به تمام خواستهایشان تاکید کردند. نکته قابل توجه اینجاست که در نشست ١٥ مرداد کارگران با نمایندگان مجلس اسلامی مقرر شده بود که بعد از نشست با جهانگیری نماینده دولت و رایزنی با دولتی ها در روز ٢٠ مرداد، امروز ٢٢ مرداد مجلس در  خصوص وضعیت مالکیت شرکت وارد بحث شود. در چنین شرایطی است که رسانه حکومتی ایلنا با چنین شایعه پراکنی هایی تلاش دارد تا فضا را مشوش کند و در جامعه نسبت به اعتصاب کارگران ابهام پراکنی نماید و اعتصاب کارگران را تضعیف کند. اما کارگران با برپایی تجمع اعتراضی خود مقابل فرمانداری بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به تمام خواستهایشان تاکید کردند و پاسخ محکمی به تشبثات این رسانه معلوم الحال دولتی دادند.

به گزارش ایلنا به دستور رئیس دستگاه قضائی حساب‌های مسدود مدیرعامل کشت و صنعت هفت تپه برای پرداخت حداقل دوماه حقوق کارگران باز شده است. فیش‌های حقوقی اردیبهشت و خرداد ماه کارگران در حال  آماده شدن است که به محض واریز شدن پول به حساب شرکت، فیش‌ها آماده ارائه به کارگران باشد. کارگران میگویند وعده بس است. پرداخت حقوق معوقه صدقه نیست و نیازی به این همه شرط و شروط و وعده و وعید و تشریفات ندارد. طلبهایمان را فورا پرداخت کنید. دفتر چه های بیمه مان را تمدید کنید و دیگرخواستهایمان را نیز عملی نمایید.

خواست خلع ید از بخش خصوصی چپاولگر و دزد از کارخانه و فرستادن نماینده ای از سوی دولت و اداره کارخانه زیر نظارت و مشورت کارگران در صدر خواستهای این کارگران قرار دارد. کارگران همچنین بر بازگشت به کار اسماعیل بخشی و دیگر کارگران اخراجی و لغو پرونده های امنیتی علیه آنها پافشاری میکنند. کارگران نیشکر هفت تپه با اتکاء به تصمیم گیری شورایی از طریق مجمع عمومی خود اعتراضاتشان را متحدانه به جلو میبرند و الگوی درخشانی برای همه کارگران وکل جامعه هستند.
 
از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه باید فعالانه حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٢ مرداد۱۳۹۹، ١٢ اوت  ۲۰۲۰

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:
-بیانیه حمایتی جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته کشور
- کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی
- کلینیک اپتومتری شوش معایتان رایگان چشم کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان
- دکتر محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن درمان رایگان کارگران هفت تپه
 - کارگران گروه ملی فولاد اهواز
- ستاد همبستگی با کرونا در ساری
-١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:
اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران،  گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک
- جمع هایی از بازاریان شهر شوش
- ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره
- جمعی از کشاورزان چعب
- سندیکای نیشکر هفت تپه،
 - گروهی از فعالین حقوق کودکان،
- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،
- بازنشستگان فلزکارمکانیک،
- بازنشستگان بافنده سوزنی،
- گروه شورای همبستگی کارگری
- کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق
- سندیکای شرکت واحد
-جان کلارک از سازمان ائتلاف علیه فقر در انتاریو در کانادا
- ریتا ملیا رئیس اتحادیه کارگران ساختمان، جنگل، معادن در سات ولز سیدنی در استرالیا
در سطح بین المللی: شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا، اتحادیه جهانی اینداستریال، ٨٠ سندیکا و تشکل کارگری در کشورهای مختلف، شورای اتحادیه های کارگران در استرالیا ،  پنج کنفدراسیون اتحادیه ای فرانسه:کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار  CFDT، کنفدراسیون عمومی کار CGT  ، کنفدارسیون اتحادیه ای Solidaires ، اتحادیه سندیکائی مستقل UNSA و فدراسیون سندیکائی متحد FSU، حزب کار ترکیه EMEK PARTİSİ


+++

اعتصاب نفت- اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٤
ادامه اعتصابات با شکوه کارگران نفت، هفت تپه و هپکو
روز ۲۲ مرداد اعتصابات بخشهای مختلف کارگران پیمانی و قراردادی نفت وارد دوازدهمین روز خود شد. اعتصابات در پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی و گاز و چندین نیروگاه  همچنان جریان دارد و در روزهای اخیر شمار بیشتری از مراکز نفتی به اعتصاب پیوستند. کارگران پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی آبادان، اهواز، ماهشهر، قشم، کنگان و لامرد و دشت‌آزادگان، فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی و پتروشیمی رازی ماهشهر که در روزهای گذشته وارد اعتصاب شدند،  همچنان در اعتصاب بسر میبرند. چندین هزارکارگر  در پروژه های مختلف کار را تعطیل کرده و راهی خانه هایشان شده اند. این اعتراضات هر روز دامنه اش وسیعتر میشود و بخش بیشتری از کارگران مراکز نفت و گاز و پتروشیمی را در بر میگیرد.
  کارگران نیشکر هفت تپه نیز به اعتصاب طولانی مدت و متحدانه خود با قاطعیت ادامه میدهند. همچنین کارگران هپکو ده روزاست که در اعتصاب به سر میبرند و فضای شهر اراک را تحت تاثیر قرار داده اند. 
تا کنون تلاش‌های سرپرستان و مسئولان سایت‌ها و فاز‌های نفتی برای شکستن اعتصاب کارگران بی نتیجه مانده است. پیمانکاران همچنان تلاش در ایجاد تفرقه میان کارگران و تضعیف اعتصاب را دارند. یک نمونه اش در  پتروشیمی رازی ماهشهر است که پیشتاز این اعتصابات بودند. اما ترفندهای پیمانکاران در میان کارگران مکانی ندارد و هیچ کارگری برای انجام کار به پروژه ها مراجعه نکرده و کارگران در اقدامی هماهنگ خواستهای خود را نوشته و به نهادهای مسئول اعلام کرده اند. 
کارگران نفت با هشتگ دفاع از حقوق از روز ١١ مرداد اعتصاب خود را آغاز کردند و کارزار آنها نه به قراردادهای موقت است. این کارگران خواستار خلع ید از پیمانکاران و تبدیل قراردادهای موقت به دائم، افزایش فوری حقوقها و پرداخت دستمزدهای معوقه، لغو مقررات برده وار مناطق موسوم به مناطق ویژه اقتصادی، پایان دادن به فضای امنیتی در محیط های کار و برخورداری از امکانات استاندارد زیستی در خوابگاه ها و ایمنی محیط کارشان هستند. خواستهای کارگران نفت خواستهای کل کارگران را بیان میکند و باید وسیعا مورد حمایت قرار گیرد.
در نیشکر هفت تپه نیز حکومت و مسئولین عقب نشینی هایی را تقبل کرده اند و کارگران خواستار عملی شدن وعده های داده شده و تعیین تکلیف وضعیت مالکیت شرکت هستند و یک خواست آنها گسیل نماینده ای از سوی دولت و اداره شرکت تحت نظارت و مشورت کارگران است.
در هپکو کارگران بار دیگر در دفاع از زندگی و معیشتشان و بلاتکلیفی شرکت و دست بدست شدن آن بین اختلاسگران و تعویق پرداخت حقوقهایشان از روز ١٣ مرداد وارد اعتصاب شدند. این کارگران به واگذاری هپکو به تامین اجتماعی که خود پرونده قطوری از دزدی دارد و تکه پاره کردن سهام این شرکت به دست دزدان معترضند.  در عکس العمل به تجمع اعتراضی کارگران هپکو مقابل دفتر مدیریت، مدیرکل اداره کاراستان مرکزی در مصاحبه‌ای با عصر مرکزی عنوان کرده است که با تجمع کردن اتفاق خاصی نخواهد افتاد و کارگران را بخاطر تجمع مقابل دفتر مدیر شرکت و سد کردن محل کار وی مورد تهدید قرار داده است.  کارگران هپکو طی بیانیه ای با دادن پاسخ محکمی به وی صدای اعتراضشان را بلند کرده و بر تداوم اعتراضشان تا رسیدن به خواستهای خود تاکید کردند.
اعتصابات کارگری دارد سراسری میشود و توجه کل جامعه را به خود جلب کرده و انعکاس وسیع جهانی داشته است. در ادامه همبستگی ها با این اعتصابات بوگدان ایولیا هوسور دبیر کل کنفدراسیون ملی اتحادیه کارگری (کارتل آلفا) از کشور رومانی طی بیانیه ای حمایت و پشتیبانی خود را از اعتصابات کارگران نفت و دیگر مراکز کارگری اعلام کرد و برخواستهای پرداخت فوری حقوق معوقه تمامی کارگران اعتصابی، متوقف شدن اخراج ها و تهدیدها، و آزادی بدون قید و شرط تمامی کارگران زندانی تاکید نمود. این هبستگی ها ادامه دارد. 
اعتراض کارگران نفت، در کنار اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو، رویدادهایی بسیار مهم است و توجه کل جامعه را بخود جلب کرده است. این اعتصابات بستر رفتن بسوی اعتصابات سراسری و هماهنگ کارگری است باید فعالانه از این اعتصابات حمایت کرد و به این اعتصابات پیوست.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۲ مرداد۱۳۹۹،  ۱۲ اوت ۲۰۲۰

+++

اطلاعیه خبری

اعتراضات گسترده کارگران شهرداری و چند خبر دیگر

- روز ٢١ مرداد کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز شهرداری خوی در اعتراض به پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق ماهیانه، حق بیمه و سایر معوقات مزدی مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر تجمع کردند.

- روز ۲۱ مرداد کارگران فضای سبز شهرداری شهر قشم، در اعتراض به پرداخت نشدن ٢ ماه حقوق و مشکلات معیشتی  دست به اعتصاب زده و در شهر راهپیمایی کردند.

- روز ۲۰مرداد کارگران شهرداری خوی از نواحی ۴ گانه شهرداری این شهر در برابر ساختمان "شورای اسلامی شهر" در اعتراض به پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق دست به تجمع زدند.

- روز ٢٠ مرداد کارگران شهرداری میرجاوه در اعتراض به  تعویق پرداخت ۵ ماه مزد خود برای چندمین بار در طول هفته تجمع کردند. 

- روز ١٩ مرداد جمعی از کارگران خدمات شهری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق و دیگر مطالباتشان، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

- روز ١٧ مرداد  کارگران شهرداری روانسر  در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه مزد خود مقابل  شهرداری تجمع کردند

- روز ٢٠ مرداد کارگران پیمانکار اداره آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان تجمع کردند. ٣٠٠ کارگر آبفا بصورت پیمانی و با واسطه چند شرکت پیمانکاری به کار تلمبه‌چی، اپراتوری ایستگاه‌های آب و فاضلاب و غیره مشغولند. این کارگران در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری بارها تجمع داشته‌اند.

- روز ٢٠ مرداد کارگران شرکت آزمون فلز پارس که بیش از ۶ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند دست به اعتصاب زدند.

اعتراضات کارگران شهرداری دامنه اش هر روز گسترده‌تر می‌شود و در چند هفته اخیر این کارگران در بیش از ٢٠ شهر تجمع داشته‌اند. یک گام مهم عملی در مقابل این کارگران برپایی اعتصاب سراسری و هماهنگ و با اتکا به شورای سازماندهی اعتراضشان است. کارگران شهرداری به تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای موقت کاری، سطح نازل حقوق‌ها و عدم اختصاص امکانات بهداشتی لازم جهت مقابله با بیماری خطرناک کرونا اعتراض دارند. اعتصابات در سطح جامعه دارد ابعاد سراسری می‌گیرد. اعتصاب گسترده کارگران نفت در کنار اعتصاب متحدانه کارگران نیشکر هفت تپه که اکنون دو ماه است جریان دارد، و اعتصاب کارگران هپکو و مراکز مختلف کارگری بستر و زمینه مناسبی برای اعتصابات سراسری فراهم کرده است. این اعتصابات فضای مناسبی را برای کارگران شهرداری و راه آهن نیز فراهم کرده است که در ابعادی گسترده تر و سراسری‌تر خواستها و اعتراضاتشان را جلو ببرند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ مرداد۱۳۹۹، ١٢ اوت ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com