اعتصاب حدود پنج‌هزار کارگر نیشکر هفت تپه در روز ٥٨

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 11, 2020

هفت تپه: شماره ٦٣

 

اعتصاب حدود پنج‌هزار کارگر نیشکر هفت تپه در روز ٥٨

حضورخانواده‌ها و زنان کارگر در تجمع مقابل فرمانداری

 

پنجاه و هشتمین روز اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه صبح امروز با تجمع کارگران در مقابل فرمانداری ادامه پیدا کرد. در این روز همچون روزهای قبل  کارگران تاکید کردند که تا رسیدن به مطالبات خود و از جمله خلع‌ید از بخش خصوصی به اعتراض و اعتصاب ادامه خواهند داد.

 

در جلسه قبل در روز ١٥ مرداد در تهران در حضور نمایندگان مجلس اسلامی، نمایندگان قول دادند که در روز دوشنبه با جهانگیری و یا روحانی جلسه می‌گذارند و برای لغو خصوصی سازی تعیین تکلیف میکنند. اما این کار صورت نگرفت. گفته می‌شود که روحانی و جهانگیری خود سهامدار و شریک اسدبیگی-رستمی هستند. همه حرف مجلسیان سپردن مالکیت شرکت به "مالک صاحب اهلیت" یعنی دزدی دیگر از آقازاده ها و خودی های حکومتیان است. این همان پیامی بود که آخوند موسوی نماینده خامنه ای در روز گذشته به کارگران رساند و جوابش را محکم گرفت. بعلاوه اینکه در مورد پرداخت حقوق معوقه کارگران و دیگر مطالباتشان و بازگردان کارگران اخراجی نیز اقدامی صورت نگرفته است.

 

از سوی دیگر بنا بر خبرها حساب های بانکی برخی از کارگران هفت تپه را بسته اند. کارگران میگویند حسابهای اختلاسگران باز است و به گفته دستگاه قضایی تنها یک حساب مربوط به فروش ارز اسدبیگی مسدود شده است. اما حسابهای کارگران را می‌بندند تا جلوی کمک رسانی به این کارگران را سد کنند. این اقدام یعنی مسدود کردن حساب کارگران یک اقدام سرخود و گستاخانه و مجرمانه است و باید آن‌را وسیعا افشا کرد.

 

همبستگی‌های مردمی با مبارزات کارگران نیشکر هفت‌تپه این سنگر مهم جنبش کارگری ادامه دارد. روز ٢٠ مرداد  معلمان شاغل و بازنشسته کشور طی بیانیه ای حمایت خود را از این کارگران اعلام داشتند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:" ما معلمان شاغل و بازنشسته همراه وهم‌صدا ازخواست‌های برحق کارگران اعتصابی حمایت می‌کنیم ، و تارسیدن به مطالبات قانونیشان تمام قد مدافع و حامی آنها می مانیم ، جامعه معلمان همواره آموزش رایگان وبا کیفیت را در راس خواست های خود مد نظر داشته و در این رابطه دفاع از فرزندان کارگران و طبقات فرودست را پیگیری و مطالبه خواهد کرد، لذا حمایت از کارگران معترض ، دفاع از فرزندان آنها که دانش آموزان ماهستند، می باشد.". همچنین در ادامه حمایت های بین المللی حزب کار ترکیه EMEK PARTİSİ طی بیانیه ای در هجدهم مرداد ماه از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده است. در بخشی از بیانیه حمایتی این حزب چنین آمده است:" ما از مبارزات عادلانه کارگران هفت تپه در ایران و اعتصابی که با قاطعیت ٥٥ روز ادامه دارد حمایت می کنیم و اعلام همبستگی می کنیم.  از تمام اتحادیه های کارگری، کارگران و نیروهای دموکراتیک کارگران نخست در ترکیه سپس در سراسر دنیا  می خواهیم که از مبارزات کارگران هفت تپه حمایت کنند. کارگران هفت تپه پیروز خواهند شد . طبقه کارگر ایران پیروز خواهد شد."

 حزب کمونیست کارگری این حمایت و همبستگی ها ارج می‌گذارد و بر گسترش آن و ایجاد شبکه های همبستگی با اعتصابات کارگری تاکید دارد. حضور فعال خانواده ها در اعتراضات یک اقدام مهم است و باید ادامه یابد. 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٠ مرداد۱۳۹۹، ١٠ اوت  ۲۰۲۰

 

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

-بیانیه حمایتی جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته کشور

- کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

- کلینیک اپتومتری شوش معایتان رایگان چشم کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان

- دکتر محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن درمان رایگان کارگران هفت تپه

 - کارگران گروه ملی فولاد اهواز

- ستاد همبستگی با کرونا در ساری

-١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:

اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران،  گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک

- جمع هایی از بازاریان شهر شوش

- ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره

- جمعی از کشاورزان چعب

- سندیکای نیشکر هفت تپه،

 - گروهی از فعالین حقوق کودکان،

- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،

- بازنشستگان فلزکارمکانیک،

- بازنشستگان بافنده سوزنی،

- گروه شورای همبستگی کارگری

- کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق

- سندیکای شرکت واحد

-جان کلارک از سازمان ائتلاف علیه فقر در انتاریو در کانادا

- ریتا ملیا رئیس اتحادیه کارگران ساختمان، جنگل، معادن در سات ولز سیدنی در استرالیا

در سطح بین المللی: شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا، اتحادیه جهانی اینداستریال، ٨٠ سندیکا و تشکل کارگری در کشورهای مختلف، شورای اتحادیه های کارگران در استرالیا ،  پنج کنفدراسیون اتحادیه ای فرانسه:کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار  CFDT، کنفدراسیون عمومی کار CGT  ، کنفدارسیون اتحادیه ای Solidaires ، اتحادیه سندیکائی مستقل UNSA و فدراسیون سندیکائی متحد FSU، حزب کار ترکیه EMEK PARTİSİ

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com