انفجار در بیروت و فریاد انقلاب توده ها!

چريکهای فدائی خلق ايران
August 11, 2020

انفجار در  بیروت و فریاد انقلاب توده ها!
به دنبال دو انفجار مهیب که روز سه شنبه چهارم اگوست 2020 در بیروت رخ دادند ، بیش از 138 نفر کشته، تعداد زیادی مفقود و نزدیک به ۵٠٠٠ نفر مجروح شدند.  بر اساس این آمار که از سوی منابع دولتی منتشر شده در اثر این انفجار، نزدیک به نیمی از شهر تخریب گشته و بیش از ٣٠٠ هزار نفر بی خانمان شده اند.
با توجه به این که مردم لبنان تقریبا بیشتر کالاهای مصرفی خود را از طریق بندر بیروت وارد می کنند، تخریب این بندر، در حقیقت به شریان حیات اقتصادی این کشور لطمه مهمی زده و فاجعه ای ملی را سبب شده است.
انفجارهای مهیب در لبنان در زمانی رخ داد که بحران اقتصادی بزرگی کشور را فرا گرفته بود.  استثمار شدید نیروی کار، گرانی و تورم و چپاول زحمتکشان از طریق بانک ها چنان وضع دردناکی برای توده های مردم به بار آورده که امروز از هر دو نفر لبنانی ، تقریبا یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند. از طرف دیگر، فساد و سود پرستی و بی لیاقتی مسئولین دولتی هر روز زندگی مردم لبنان را بیشتر به قعر مرداب فقر و فلاکت سوق می دهد.  در چنین شرایطی که مردم هیچ گونه اعتمادی به سیاستمداران حاکم ندارند و به واقع از دست آن ها و سیاست های ضدمردمی شان به تنگ آمده اند، پس از فاجعۀ دو انفجار مهیب، با خشمی فزونتر از قبل به خیابان ها ریخته و خیلی زود در میدان "شهدا" در مرکز بیروت، دست به تحمع زدند.  این توده ها که در یک سال گذشته تقریباً هر روز علیه سیاست های ضد مردمی طبقه حاکمه و دولت حامی آن ها و به طور برجسته علیه بانک ها دست به اعتراض و تظاهرات زده و برضد سیستم سرمایه داری در کشورشان شعار داده بودند، حال نسبت به بی لیاقتی دولتمندان که از نظر مردم مسبب و بانی چنین فاجعه ای می باشند دست به اعتراض زده و نشان دادند که سرنگونی نظام (اسقاط النظام) و انقلاب (الثوره)، همچنان پژواک خواست اصلی مردم می باشد.
مردم خشمگین که به خوبی آگاهند که طبقه حاکم در لبنان علناً از طرف قدرت های امپریالیستی حمایت و پشتیبانی می شوند ، دست در دست هم جهت تسخیر مراکز دولتی به این مراکز یورش بردند. بنا به گزارشات منتشر شده، تاکنون ساختمان وزارت ‌خارجه و ساختمان وزارت اقتصاد به دست مردم افتاده و آن ها در کار تسخیر پارلمان نیز می باشند. آن ها همچنین تسخیر ساختمان "انجمن بانک ها" را نیز از یاد نبرده اند. در جریان این اقدامات، توده های مبارز با نیروهای مسلح ضد انقلاب که به سوی آن ها تیراندازی می کنند مواجه بوده اند.
بر اساس گزارشاتی که منتشر شده است ، مردم ساختمان وزارت خارجه را به عنوان "مقر انقلاب لبنان" معرفی کرده اند. در این بین تعدادی از وزرای هیات دولت از جمله وزیر امور خارجه و وزیر اطلاع‌رسانی استعفا داده و برخی از احتمال استعفای نخست وزیر این کشور خبر داده اند. در حالی که چند نفر از اعضای پارلمان نیز استعفا داده اند.
سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان و ضرب‌الاجل اش مبنی بر اصلاحات سیاسی به رهبران این کشور، به خوبی بیانگر نفوذ امپریالیسم فرانسه در این کشور می باشد که البته از سابقه طولانی برخوردار است. از طرف دیگر باید سلطه حزب الله در لبنان را در نظر گرفت که مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی قرار دارد، رژیمی که در کل مجری سیاست های امپریالیسم آمریکا در منطقه و از جمله در لبنان می باشد. بنابراین توده های انقلابی، نه فقط در مقابل حاکمین بومی خود، بلکه در مقابل امپریالیست هائی قرار دارند که با غارت ثروت های لبنان، فقر و فلاکت را با شدت هر چه بیشتری در این کشور بر توده های رنجدیدۀ این کشور، که فلسطینی های ساکن لبنان را نیز شامل می شود، تحمیل کرده اند. از این روست که کارگران و ستمدیدگان لبنان در مبارزه علیه دشمنان رنگارنگشان برای رسیدن به آزادی، راه طولانی ای در پیش دارند. اما نکته امید بخش آن است که حرکت در این راه مدت هاست که شروع شده و به رغم همه فراز و نشیب هایش باید تا پیروزی پیش برده شود.
چریکهای فدایی خلق ایران از خیزش توده ای مردم ستمدیده لبنان پشتیبانی کرده و امیدوارند که این خیزش مردمی با درس گیری از مبارزات بک سال گذشته و از جمله قیام 17 اکتبر سال گذشته ، لبۀ تیز حمله خود را در جهت قطع قطعی سلطه امپریالیسم و نابودی نظام سرمایه داری وابسته حاکم در آن کشور  قرار دهد. رهایی مردم لبنان در گرو نابودی سلطه امپریالیست ها در لبنان می باشد که با نابودی سیستم سرمایه داری در آن کشور گره خورده است.
هر چه پُر توانتر باد جنبش انقلابی مردم لبنان علیه امپریالیستها و مزدوران رنگارنگشان!
پیروز باد انقلاب!   زنده باد سوسیالیزم!
چریکهای فدایی خلق ایران
بیستم مرداد 1399 - 10 آگوست 2020


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com