اخباروگزارشات کارگری ٢٠ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 11, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٠ مرداد ماه ١٣٩٩

- تجمع همزمان کارکنان شرکتی بهداشت و درمان کشور مقابل استانداری‌ها برای تبدیل وضعیت و حذف شرکت‌های پیمانکاری:

+گزارش تجمع پرستاران شرکتی آذربایجان غربی مقابل استانداری درارومیه

دخالت نیروهای انتظامی برای متفرق کردن تجمع کنندگان

+ گزارش تجمع مقابل استانداری خوزستان

+گزارش تجمع مقابل استانداری در کرمان

+گزارش تجمع مقابل استنداری خراسان رضوی در مشهد

+تجمع  کارکنان شرکتی علوم پزشکی شیراز دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وبرای حذف شرکت های پیمانکاری مقابل دانشگاه

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

- اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان وارد دهمین هفته شد

- تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وعملکرد شرکت های پیمانکاری ازجمله عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل ساختمان شرکت دراهواز

- اعتراضات کارگران شرکت زغال سنگ کرمان نسبت به عملی نشدن وعده ها با گذشت چند ماه

- ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کنتورسازی ایران علیرغم وعده و وعیدها وتبلیغات امام جمعه ودانشجویان بسیجی قزوین

- جان باختن یک معلم براثرخودکشی درکازرون به دلیل عدم قبولی در آزمون استخدامی

- سجاد شکری بازداشت شد

- احضارمازیار سید نژاد به دادگاه

- تجمع اعتراضی گلخانه‌داران یاسوج مقابل استاندار کهگیلویه و بویراحمد

*تجمع همزمان کارکنان شرکتی بهداشت و درمان کشور مقابل استانداری‌ها برای تبدیل وضعیت و حذف شرکت‌های پیمانکاری:

روز دوشنبه 20 مرداد، کارکنان شرکتی بهداشت و درمان با تجمع همزمان درسراسر کشور مقابل استانداری‌ها خواهان تبدیل وضعیت و حذف شرکت‌های پیمانکاری شدند.

تجمع این کارکنان حق طلب مقابل استانداری های آذربایجان غربی،خراسان رضوی خوزستان، کرمان، لرستان، مرکزی ویزد رسانه ای شده است.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،تجمع کنندگان خواهان دخالت وزارت بهداشت برای حذف شرکت‌های پیمانکاری هستند.

به‌طور معمول، حقوق یک نیروی شرکتی شاغل در حوزه بهداشت و درمان، 2 تا 3میلیون تومان است؛ اما پیمانی‌ها و رسمی‌ها به‌طور معمول 5 تا 7 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

این کارکنان شرکتی معترض گفتند: حتی اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی مایل نیستند که وضعیت استخدامی ما را به پیمانی تبدیل کنند، حداقل می‌توانند قرارداد مستقیم منعقد کنند تا از زیر نظر شرکت‌ها خارج شویم.

آنها افزودند: نیروی‌های شرکتی از امتیازاتی مانند 50 درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و فوق‌العاده ویژه محروم هستند؛ درحالی‌که نیروهای رسمی این امتیازات را به راحتی کسب می‌کنند که در نتیجه افزایش مناسبی را در حقوق خود شاهد هستند.

آنها با اشاره به در پیش بودن آزمون استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای استخدام 2هزار و 200 نیروی قراردادی، افزودند: این وزارتخانه قصد دارد، هزاران نفر را در قالب قراردادی جذب کند. همچنین صدور مجوز استخدام پیمانی 3 هزار نفر که در آزمون 30 آبان 98 شرکت کرده‌اند، در حال انجام است؛ با این حال تکلیف نیروهای شرکتی را روشن نمی‌کنند.

آنها اضافه کردند:حتی در صورت شرکت در آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هیچ امتیازی نسبت به نیروهای تازه‌وارد که در آزمون ورودی نمره لازم را برای جذب کسب می‌کنند، ندارند و باید در یک رده با دیگر متقاضیان رقابت کنند.

+گزارش تجمع پرستاران شرکتی آذربایجان غربی مقابل استانداری درارومیه

دخالت نیروهای انتظامی برای متفرق کردن تجمع کنندگان

روز دوشنبه 20 مرداد،جمعی از پرستاران شرکتی آذربایجان غربی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به تبعیض وپایمالی حق و حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری و  نداشتن امنیت شغلی خود،همزمان با همکارانشان درسراسرکشور دست به تجمع مقابل استانداری در ارومیه زدند.

این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی ومتفرق کردن تجمع کنندگان خاتمه پیدا کرد.

یک کارشناس ارشد پرستاری حاضر درتجمع  به خبرنگار رسانه ای گفت: اکثر پرستاران بخش کرونایی جز نیروهای شرکتی هستند  که متاسفانه مزایا و اضافه کاری خود را از اسفند ماه سال گذشته دریافت نکرده اند.

وی افزود:از 6 ماه قبل در خط مقدم‌مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنیم متاسفانه بیش از 50 درصد همکاران ما مبتلا به این ویروس شده‌اند ولی تا کنون هیچ‌گونه حمایتی از طرف وزارت بهداشت از ما صورت نگرفته است.

اوادامه داد: با زحمات شبانه روزی که نیروهای شرکتی متحمل می شوند حتی اجازه پارک خودروهای خود را داخل پارکینگ بیمارستان ندارند.

وی عنوان کرد: حقوق پرستاران نیروهای شرکتی به شرکت پرداخت می شود که شرکت پس از کسر حق خود مبالغ حقوق را در زمان هایی متفاوت و دلخواه به حساب پرستاران واریز می کند.

یکی دیگر از پرستاران حاضردرتجمع با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین ما و مراجعه کنندگان به بیمارستان ها وجود ندارد،اضافه کرد:ما پرستاران شرکتی مانند سایر مراجعه کنندگان باید پول ویزیت خود را آزاد پرداخت کنیم.

 وی همچنین خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اداره بهداشت و درمان برای پرستاران شرکتی گواهی کسر از حقوق برای ارائه به بانک و ادارات دیگر صادر نمی کند ما بین وزارت بهداشت و وزارت کار سرگردانیم.هیچ کدام مسئولیت ما را گردن نمی‌گیرد.

+گزارش تجمع مقابل استانداری خوزستان

روز دوشنبه 20 مرداد،جمعی از کارکنان طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان ضمن اعتراض به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش، خواستارحذف شرکت های پیمانکاری و تبدیل وضعیت خود شدند.

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: هدف اصلی تجمع تبدیل وضعیت از حالت شرکتی(پیمانکاری) و ایجاد ثبات و امنیت شغلی است چون پس از 6 سال همچنان با حقوق ناچیز به صورت شرکتی فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: البته حقوق ها نیز گاهی با بی‌نظمی پرداخت می‌شود و از پارسال، سه ماه اول سال، پایش (پرداخت 20 درصد از حقوق هر سه ماه یک بار بر اساس عملکرد) به ما پرداخت نشد و پیمانکار تغییر کرد.

+گزارش تجمع مقابل استانداری در کرمان

صبح روز دوشنبه 20 مرداد،جمعی از کارکنان شرکتی مراکز بهداشت و درمان، مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و ماماهای کرمان در اعتراض به سطح نازل حقوق و پرداخت نشدن بموقعش ازطرف شرکت های پیمانکاری وعدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: متاسفانه با توجه به حجم بالای کاری که ما انجام می دهیم، میزان حقوقی که دریافت می کنیم اندک است و همین حقوق اندک هر 65 روز یک بار پرداخت می شود و هیچ مزایایی نداریم، این در حالی است که ما دوشادوش کادر درمان در جبهه مبارزه با کرونا خدمت رسانی می کنیم.

وی افزود: با وجود اینکه همه ما بیش از 5 سال سابقه فعالیت داریم اما همچنان قراردادهای ما به صورت شرکتی است و مسئولان در مقابل مطالبات ما تنها سکوت پیشه کرده اند.

این زن معترض ادامه داد: از ابتدای اسفندماه که ویروس کرونا در استان شیوع پیدا کرد، همه ما پا به پای کادر درمان و حتی بیشتر کار کردیم، در ابتدای امر وظیفه غربالگری بیماران کرونایی از طریق تماس تلفنی را برعهده داشتیم و همه تعطیلات نوروز را در محل کار گذراندیم.

وی افزود: اکنون نیز با حضوری شدن ارائه خدمات و مواجه روزانه با تعداد زیادی از بیماران کرونایی و غربالگری آن ها در معرض خطر قرار داریم، در حالیکه تست کرونای بسیاری از همکاران ما مثبت شده و یک شهید هم در این راه تقدیم کردیم.

وی یادآور شد: در حالیکه ما همواره شانه به شانه کادر درمان ایستاده ایم اما هیچ سخنی از ما به میان نمی آید، تنها درخواست ما تبدیل وضعیت و پرداخت حقوق به موقع است.

وی تاکید کرد: من به عنوان کارشناس بهداشت و درمان با 2 فرزند حدود 2 میلیون و 300 حقوق دریافت می کنم در شرایطی که تورم افسار گسیخته بر جامعه حاکم است و همین حقوق اندک هر 65روز یک بار  و تنها 80 درصد از حقوق به ما پرداخت می شود.

این عضو کادر بهداشت و درمان کرمان بیان کرد: معوقات بسیار زیاد است و به سال بعد موکول می شود، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز ما تنها یک میلیون دریافت کردیم البته نه همه از 300تا 600 هزارتومان متغیر است و هیچ قاعده ای برای پرداخت وجود ندارد.

یکی دیگر از اعضای کادر درمان که نسبت به حقوق و مزایای کارکنان شرکتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از زمانی که سامانه پاسخگویی تلفنی 4030 راه اندازی شده، بار پاسخگویی بر دوش ما است اما حتی یک ریال به ما به عنوان حق الزحمه پرداخت نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه مسئولان بارها سختی کار ما را دیده اند و در جریان وضعیت نامناسب پرداختی ها قرار دارند، در این راستا جلسه ای با حضور رئیس شرکت و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شد اما در پاسخ به ما گفتند زندگی خود را بر مبنای دریافت حقوق 65 روز یک بار به میزان 2 میلیون تومان تنظیم کنید.

+گزارش تجمع مقابل استانداری خراسان رضوی در مشهد

یکی از تجمع کنندگان مشهد به خبرنگار رسانه ای گفت:حدود 5 سال است که به صورت شرکتی در مراکز مختلف بهداشتی و درمانی مشغول به کار هستم.

وی افزود: در بیمارستانها و مراکز بهداشت مانند سایر نیروهای رسمی و پیمانی و قراردادی در حال کار و خدمت شیفتی هستیم، اما با نصف حقوق نسبت به دیگر پرسنل و در شرایط کاری مساوی این کار را انجام می دهیم.

یکی دیگر از کارکنان شرکتی بهداشت ودرمان خراسان رضوی گفت: خواسته امروز ما از این تجمع، حذف شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با دستگاه اجرایی وزارت بهداشت است، این شرکت ها به این دلیل به وجود آمده که دولت مجوز استخدامی صادر نمی‌کند و شرکت ها به صورت خرید خدمت نیرو جذب می کنند.

وی افزود: متاسفانه قراردادهای ما نیروهای شرکتی به صورت یک تا سه ماهه و نهایتاً 6 ماهه عقد می شود و امنیت شغلی بسیار پایین با حداقل حقوق و مزایا حتی خدمات رفاهی و تسهیلات نیز به ما تعلق نمی گیرد، همچنین بیمه تامین اجتماعی نیز بعضاً توسط شرکت های پیمانکار کامل رد نمی شود.

وی درخاتمه گفت: یکبار در سال 1392 و با مصوبه هیئت وزیران و موافقت مجلس شورای اسلامی شرکت‌های پیمانکار در دستگاههای اجرایی دولت حذف شدند ولی سالهاست که ما تحت عنوان نیروی شرکتی مشغول به کار هستیم و متاسفانه کمترین توجهی از جانب دولت به ما نمی شود..

+تجمع  کارکنان شرکتی علوم پزشکی شیراز دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وبرای حذف شرکت های پیمانکاری مقابل دانشگاه

روز دوشنبه 20 مرداد،جمعی از کارکنان شرکتی علوم پزشکی شیرازهمراه با همکارانشان درسراسر کشور دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وبرای حذف شرکت های پیمانکاری مقابل این دانشگاه تجمع کردند.

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه 20 مرداد، کارگران هپکو اراک با تجمع دراین واحد تولیدی به دور جدید اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان که از 11 مرداد شروع شده است،ادامه دادند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند: از آنجا که تیم مدیریتی جدید نتوانسته تولید را در کارخانه احیا کند، دولت باید به مسئولیت خود در قبال این واحد صنعتی عمل کند.

آنها ادامه دادند: بیش از یک سال است که تیم مدیریتی سازمان خصوصی‌سازی در شرکت مستقر شده اما هنوز تولید در حد صفر است.

کارگران هپکو با اشاره به اینکه دو ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند،اضافه کردند:مدیریت شرکت درصدداست باکاهش برخی مزایا حقوق کارگران را کاهش دهد.

کارگران معترض بابیان اینکه خواهان راه‌اندازی تولید و احیای رونق هپکوهستند،اضافه کردند: دولت به جای پاسکاری هپکو، باید برای توانمندسازی این واحد صنعتی اقدام کند؛ واگذاری سهام به تامین اجتماعی نمی‌تواند مشکلات هپکو را مرتفع سازد؛ بلکه بیشتر به نگرانی‌ها دامن زده است. 

*اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان وارد دهمین هفته شد

روز دوشنبه 20 مرداد، اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش وارد دهمین هفته شد.

*تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وعملکرد شرکت های پیمانکاری ازجمله عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل ساختمان شرکت دراهواز

روز دوشنبه 20 مرداد، کارگران پیمانی آب و فاضلاب خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وعملکرد شرکت های پیمانکاری ازجمله عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت درکلانشهراهواززدند.

یکی از کارگران در تشریح جزئیات تجمع امروزشان به خبرنگار رسانه ای گفت: شماری از مجموع 300 کارگر شرکت آب و فاضلاب اهواز که به صورت قراردادی به عنوان موتورچی و پمپ‌چی آب در سطح شهر اهواز فعالیت می‌کنند در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی خود که به صورت کامل پرداخت نمی‌شود، دست به تجمع زدند.

وی افزود: این 300 کارگر دارای سوابق کاری 10 تا 15 ساله هستند که در چند ماه گذشته که با شرکت آبفار ادغام شده‌اند، از شرایط کار خود در حالی رضایت ندارند که هر ماه حقوق خود را به صورت‌اللحساب دریافت می‌کنند. در عین حال میزان دریافتی کارگران پیمانکاری به نسبت سایر کارگران قرار دادی به ویژه رسمی‌ها به صورت حداقلی پرداخت می‌شود.

به گفته این کارگر تلمبه‌چی شاغل در اداره آب و فاضلاب اهواز؛ حق بیمه این کارگران نیز در ماه‌های بهمن و اسفند  سال گذشته به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

او با یادآوری اینکه این کارگران از سالها پیش به صورت پیمانکاری در آبفای اهواز مشغول کار بوده‌اند و در این مدت کوتاه که با کارگران آبفار ادغام شده‌اند، پیمانکاران از پرداخت تمامی حقوق قانونی آنها خودداری می‌کنند، افزود: کارگران آبفای اهواز برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه آب و فاضلاب از مزایایی همانند اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن‌ ، حق لباس و سایر خدمات عرفی محروم هستند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از کارفرمایان شرکت‌های پیمانکاری پرداخت مطالبات حقوقی کارگران اداره آب و فاضلاب اهواز را برعهده نمی‌گیرند، گفت: کارگران آبفای اهواز در تجمع امروز جدا از پیگیری مطالبات مزدی و بیمه‌ای خواستار تغییر وضعیت استخدامی خود از پیمانکاری به قرارداد مستقیم هستند.

او گفت: امروز برخی مسئولان شرکت آب و فاضلاب خوزستان بعد از اطلاع از خواسته‌های کارگران وعده کردند با تشکیل جلسه‌ای با نمایندگان کارگری، حداقل بخشی از مطالباتمان را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: از قرار معلوم در این جلسه‌ پیمانکار شرکت آبفای اهواز موظف به پرداخت معوقات حقوقی و بیمه‌ای کارگران شده است.

او در خاتمه با بیان اینکه نظارتی بر کار شرکت‌های پیمانکاری نیست، تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان اداره فاضلاب استان خوزستان در سال جدید نظارت خود را بر شرکت‌های پیمانکاری و نحوه فعالیتشان بیشتر کنند.

*اعتراضات کارگران شرکت زغال سنگ کرمان نسبت به عملی نشدن وعده ها با گذشت چند ماه

با گذشت چند ماه ازاعتصاب 2 هفته ای کارگران شرکت زغال سنگ کرمان و وعده پاسخگویی به مطالباتشان،بعضی از وعده ها یا اجرانشده است ویا بطورناقص عملی شده است وصدای اعتراض کارگران این معادن را دوباره بلند کرده است.

روز یکشنبه 19 مرداد،یک کارگر معدن همکاربه خبرنگاریک رسانه محلی گفت: یکی از مطالبات کارگران اجرای کامل طرح طبقه بندی بود، بر این اساس شرکت زغال سنگ متعهد شد که مبلغ بیشتری به حقوق کارگران افزوده شود که از حالت ابتدایی آن بهتر است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین اعتراض کارگران مربوط به اجرایی نشدن وقفه های بیمه ای کارگران زغال سنگ کرمان است، در حالیکه مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت هزینه بیمه های معوق را برعهده گرفت اما همچنان اجرای این بند از تفاهم نامه بلاتکلیف است.

اوادامه داد: یکی از مواردی که قرار بود شرکت زغال سنگ پیگیری کند، اصلاح وقفه های بیمه ای کارگران بود، شرکت قول داده بود مدارک مربوط به آن را تهیه و در اختیار تامین اجتماعی استان قرار دهد.

این کارگرمعدن همکار افزود: متاسفانه پس از پایان اعتراضات مسئولان شرکت اعلام کردند چنین مدارکی وجود ندارد، سال های گذشته قراردادها به صورت پیمانکاری بود و بیمه ها پرداخت نمی شد و هیچ مدرکی از آن زمان وجود ندارد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر بیشترین اعتراض کارگران مربوط به اجرایی نشدن این بند از توافق نامه است، در حالیکه مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت هزینه بیمه های معوق را برعهده گرفت و از مسئولان شرکت خواست پیگیری این مسئله را انجام دهند.

او یادآور شد: وظیفه شرکت زغالسنگ است که مدارک مربوط به شاغل بودن کارگران را تهیه کرده و در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد تا با پرداخت هزینه سنوات کارگران اصلاح شده و عده ای نیز بازنشسته شوند.

درهمین رابطه، مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در تفاهم نامه ای که به امضا نمایندگان کارگری و سایر حاضران جلسه رسیدگی به مطالبات کارگری امضا شد، مهم ترین خواسته کارگران اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بود.

وی افزود: بر این اساس افزایش حقوق چشمگیری شامل حال همه کارگران می شود، با پیگیری های انجام شده این طرح از ابتدای خرداد ماه انجام شده، حقوق و مزایای کارگران پرداخت شده است.

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: طبیعتا در اجرای هر طرحی نواقصی وجود دارد و در این میان برخی معترض هستند، کارگرانی که به نحوه اجرای طرح طبقه بندی معترض بوده، اعتراض خود را مکتوب اعلام کرده و در حال رسیدگی به این اعتراضات هستیم.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر کارگران شرکت زغال سنگ خلا بیمه ای و عدم پرداخت حق بیمه آن ها در بازه های زمانی مختلف است، از این رو جلسه ای با رئیس کل دادگستری کرمان، مدیرکل تامین اجتماعی استان و مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان برگزار شد و در حال بررسی چگونگی رفع این مشکل هستیم.

*ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کنتورسازی ایران علیرغم وعده و وعیدها وتبلیغات امام جمعه ودانشجویان بسیجی قزوین

علیرغم وعده و وعیدها وتبلیغات امام جمعه ودانشجویان بسیجی قزوین،بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کنتورسازی ایران ادامه دارد.

روز دوشنبه 20 مرداد،یکی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران واقع در قزوین به خبرنگار رسانه ای گفت: از فروردین ماه همزمان با اعلام تعطیلی کارخانه برای بیمه بیکاری تقاضا داده‌ایم اما به دلیل عدم پرداخت چندین ماه حق بیمه، بعد از گذشت 5 ماه هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

این کارگر با بیان اینکه بیکار شدن ما به بهانه کرونا غیرارادی بوده و ما هیچ تقصیری در این زمینه نداشته‌ایم، از مسئولان سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد در ارتباط با پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدامات لازم را به عمل آورند تا همه بیکارشدگانِ  شرکت کنتورسازی ایران بتوانند از این مقرری که حق هر بیمه‌پردازی است، بهره‌مند شوند.

او گفت: از مجموع 136 کارگر کارخانه کنتورسازی حدود 110 نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شده‌اند. کارفرما سه ماه حق بیمه سال 98 و یک ماه حق بیمه فروردین ماه سال جاری کارگران را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است به همین دلیل تا زمانی که تامین اجتماعی مطالبه خود را وصول نکند، امکان برقراری مقرری بیمه بیکاری کارگران نیز فراهم نمی‌شود.

این کارگر در ارتباط با سایر کارگران نیز گفت: مابقی کارگران امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را به دلیل آنکه پیش از این از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند را ندارند. از این تعداد حدود 4 تا 5 نفر با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند که به نظر می‌رسد آنها برای وصول مطالبات بازنشستگی خود باید طرح شکایت کنند تا به مرور از طریق مراجع قضایی بتوانند به مطالبات زمان اشتغال و بازنشستگی خود برسند.

وی افزود: در روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور برخی مسئولان استانی و شهرستانی و یکی از معاونان وزارت اقتصاد تشکیل شد، وزارت اقتصاد پذیرفت با تامین دو تا سه میلیارد تومان، بخشی از بدهی‌های معوقه مزدی کارگران کنتورسازی را بپردازد. از سوی دیگر کارگران به دنبال بازپس‌گیری 15 تا 16میلیارد تومان پولی هستند که با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» به خزانه دولت واریز شده است.

کارگر کارخانه کنتورسازی همچنین اظهار داشت: طبق حکم صادره بدهی کارفرما به کارگران چندین میلیارد تومان است و کارگران تلاش دارند طلب خود را از طریق فروش سهام شرکت نیرو کلر که از دارایی‌های شرکت است، جبران کنند اما در این زمینه نیز پیگیری‌های آنها تاکنون مثمرثمر نبوده است.

وی در خاتمه افزود: خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است .

*جان باختن یک معلم براثرخودکشی درکازرون به دلیل عدم قبولی در آزمون استخدامی

یک معلم در جره و بالاده یکی از بخش‌های شهرستان کازرون استان فارس، بدلیل عدم قبولی در آزمون نهضت سوادآموزی با خوردن سم دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

*سجاد شکری بازداشت شد

روز پنج شنبه 16 مرداد،سجاد شکری فعال کارگری و روزنامه‌نگار در میدان انقلاب تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

منبع:کانال تلگرام روزنامه‌نگاران مستقل ایران

*احضارمازیار سید نژاد به دادگاه

مطابق اخطاریه‌ای که از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز برای مازیارسیدنژاد صادر شده است، این فعال کارگری می‌بایست در روز 25مردادماه در جلسه رسیدگی حضور یابد.

این احضار جهت رسیدگی به پرونده سازی‌های پیشین وزارت اطلاعات در ارتباط با اعتراضات سال97 کارگران گروه ملی فولاد اهواز است.

*تجمع اعتراضی گلخانه‌داران یاسوج مقابل استاندار کهگیلویه و بویراحمد

روز دوشنبه 20 مرداد،جمعی از گلخانه‌داران یاسوج مقابل استاندار کهگیلویه و بویراحمد اجتماع اعتراضی برپا کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای محلی گفت: برخی از مسئولان پشت میز نشسته‌اند و اصلاً دغدغه تولیدکنندگان را ندارند. ما مشکل خرید مواد اولیه داریم. چرا مسئولان چاره اندیشی نمی‌کنند.

وی افزود: تأمین اجتماعی نباید هزینه‌هایش را از گرده تولیدکنندگان تأمین کند. ما به دلیل شرایط ویروس کرونا با شکست مواجه شده‌ایم. مسئولان حمایت نمی‌کنند. برای یک فیش برق، برق گلخانه من را قطع می‌کنند.

او همچنین گفت: عدم حمایت و همکاری از سوی مسئولان مشکلات ما را به ویژه در شرایط شیوع بیماری کرونا دوچندان کرده است.

او افزود: تسهیلات واحدهای آسیب دیده ناشی از کرونا را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند. اما باید هفت خوان رستم برای دریافت آن طی شود. آیا سزاوار است که من کار خودم را رها کنم، شبانه روز در بانک‌ها پرسه بزنم و نهایتاً 30 میلیون تومان به من پرداخت کنند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com