چند اطلاعيه

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 11, 2020

اکثر زندانیان سیاسی بند ۸ اوین به کرونا مبتلا شده اند

اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده از جمله مبتلایان به کرونا هستند

 

 

طبق اطلاعیه ای که روز ۱۹ مرداد اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده است هفته گذشته با شدت گرفتن علائم بیماری در بین زندانیان بند ۸ اوین، مسئولین بند به طور راندوم از ۱۷ نفر از آنان تست کرونا گرفتند که امروز یکشنبه جواب تست زندانیان به آنان اعلام شد  که از ۱۷ نفر، ۱۲ نفر به کرونا مبتلا شده اند. جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، امیرسالار داودی، مجید آذرپی، فریدون احمدی، سعید شریفی و تعداد دیگری که اسامی آنها فعلاً در دست نیست ابتلایشان به کرونا قطعی اعلام شده است. داوودی، مجید آذرپی، جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی از جمله ۱۲ زندانی هستند که امروز از دیگر زندانیان جدا شده و به بیمارستان داخل اوین منتقل شده‌اند.

 

روشن بود که بدلیل عدم امکان فاصله گذاری اجتماعی میان زندانیان، محیط غیر بهداشتی و شرایط جسمی زندانیان، زمینه ابتلا به بیماری کرونا در میان زندانیان بسیار بالااست. زندانیان سیاسی و خانواده هایشان و بسیاری از سازمان های سیاسی در این مورد هشدار داده بودند اما جنایتکاران حاکم نه تنها آنها را آزاد نکردند،‌ و نه تنها امکانات بهداشتی بیشتری در اختیار آنها نگذاشتند بلکه در تمام این ماهها که کرونا در حال شیوع بوده است بدون وقفه تعدادی را احضار و دستگیر کرده اند و اکنون بیماری در زندان ها به وضعیت فاجعه آمیزی رسیده است. در هفته های گذشته خبر ابتلای تعداد دیگری از زندانیان سیاسی از جمله زینب جلالیان، نرگس محمدی و سهیلا حجاب هم منتشر شده است. حتی اگر مقامات حکومت درمورد عادی بودن کار در مراکز تولیدی و اقتصادی بتوانند توجیهاتی ارائه کنند درمورد نگهداشتن زندانیان در زندان مطلقا هیچ توجیهی ندارند. مسئولیت بیماری زندانیان تماما بعهده حکومت است.

 

وضعیت زندانیان اضطراری است و فعالیت عاجلانه ای را از همه مردم و خانواده های آنها طلب میکند. اکنون که اعتصابات کارگری و شروع اعتصابات رانندگان کامیون ها حکومت را در وضعیتی بحرانی تر از قبل قرار داده و روحیه اعتراضی در جامعه را بالاتر برده است، جبهه مبارزه برای تعطیل زندان ها لااقل تا رفع بحران کرونا و آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی را باید با تمام قوا سازمان دهیم و حکومت را از همه طرف در مخمصه قرار دهیم. همه مردم معترض و آزادیخواه، کلیه کارگران و معلمان و دانشجویان و کلیه تشکل های کارگری و مردمی را به پیوستن به این جبهه فرامیخوانیم. تجمع کنیم، برای تک تک زندانیان طومار جمع کنیم، با حضور فعال و گسترده در مدیای اجتماعی افکار عمومی را در ایران و در سطح بین المللی به کمک بطلبیم و جنبش قدرتمندی برای آزادی عزیزانمان به راه اندازیم. پابپای گسترش اعتصابات و اعتراضات مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی را بعنوانی یک ستون مهم مقابله با جمهوری اسلامی با تمام قوا تقویت کنیم.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰ اوت ۲۰۲۰
+++

پرستاران نیز به اعتصاب سراسری پیوستند

 

امروز ٢٠ مرداد پرستاران شرکتی وزارت بهداشت در اقدامی هماهنگ و در چند استان از جمله در استانهای خراسان، خوزستان، یزد، اراک، لرستان، کرمان، و ارومیه وارد اعتصاب شدند. پرستاران بخش کرونایی و شرکتی ارومیه در اعتراض به عدم پرداخت مزایا و  اضافه کاری خود که از اسفند ماه سال گذشته پرداخت نشده است دست از کار کشیده و تجمع اعتراضی برپا کردند.

پرستاران در شرایط بحران کشنده کرونا هم زیر فشار کار سنگین و خرد کننده قرار دارند و هم خود در معرض خطر جدی قرار دارند و تاکنون متاسفانه شماری از آنها قربانی کرونا شده اند اما از امکانات بازدارنده جدی در برابر کرونا برخوردار نیستند و به این مساله اعتراض جدی دارند. بعلاوه پرستاران خواهان لغو قراردادهای برده وار و موقت و داشتن قرار داد رسمی هستند. پرستاران همچنین به سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت آن، فشار بالای کار و استاندارد پایین بهداشتی و پزشکی در بیمارستانها اعتراض دارند.

با پیوستن پرستاران به صف اعتصابات کارگران نفت، هفت تپه، هپکو و دیگر مراکز کارگری، جامعه بسرعت بسوی اعتصابات سراسری حرکت میکند. حمایت فعال از این اعتصابات پیوستن به آن و دفاع از کارزار دفاع از حقوق که کارگران نفت با آن به میدان آمدند بسیار مهم و حیاتی است. برای حفظ اتحاد و ادامه کاری اعتصابات و اعتراضات ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات از اهمیت زیادی برخوردار است. تجربه هفت تپه و اتکا به مجمع عمومی و تصمیم گیری شورایی صف اعتراض را متحدتر و قدرتمند خواهد کرد. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از اعتصاب سراسری پرستاران همگان را به حمایت همه جانبه از مبارزات و خواستهای آنان فرا میخواند. حزب همه پرستاران در سطح سراسری رسمی و غیر رسمی را به این اعتصابات فر میخواند.  

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ مرداد۱۳۹۹،  ۱۰ اوت ۲۰۲۰


هفت تپه: شماره ٦٢

 

پنجاه وهفتمین روز اعتصاب حدود پنجهزار کارگر نیشکر هفت تپه

 

روز ٢٠ مرداد اعتصاب بزرگ کارگران نیشکر هفت تپه همچنان با قدرت ادامه یافت و کارگران مقابل فرمانداری تجمع کردند. در حالیکه قرار است در نشست روز چهارشنبه مجلس اسلامی تکلیف مالکیت هفت تپه روشن شود، کارگران قاطعانه بر روی خلع ید از بخش خصوصی از این شرکت تاکید دارند.  در نشست روز ۱۵ مرداد مسئولین حکومتی وعده دادند که سه ماه دستمزد معوقه کارگران تماما پرداخت شود و دفترچه های بیمه تمدید شود و اسماعیل بخشی و دیگر کارگران اخراجی به سر کار بازگردانده شوند. اما هنوز گامی در جهت عملی کردن این وعده ها برداشته نشده است. کارگران پیگیر تمام خواستهایشان هستند.

 

همبستگی های مردمی با مبارزات کارگران گسرش می یابد و این یک جنبه بسیار مهم و شورانگیز این مبارزات است. کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی روز گذشته طی بیانیه ای ضمن اعتراض به احکام اخیرعلیه معلمان خراسان شمالی و حبس و زندان برای سایر فعالین صنفی، حمایت خود را  از مبارزات  کارگران نیشکر هفت تپه اعلام داشت. قبلا نیز تشکلهای مختلف کارگری و بخشهایی از مردم حمایت و همبستگی خود را با کارگران اعتصابی اعلام کرده اند.

 

 حزب کمونیست کارگری ضمن ارج گذاشتن بر این همبستگی ها، بر گسترش بیشتر آن و ایجاد شبکه های همبستگی با اعتصابات کارگری تاکید دارد. یک شکل عملی این حمایت ها پیوستن به این اعتصابات است. در عین حال نزدیک شصت روز اعتصاب و تعویق پرداخت دستمزدها فشار سنگینی بر گرده کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان وارد میکند. تشکیل صندوقهای مالی در همبستگی با این کارگران و کمک رسانی به آنان یک شکل مهم تقویت مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه است. از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٠ مرداد۱۳۹۹، ١٠ اوت  ۲۰۲۰

 

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

- کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

- کلینیک اپتومتری شوش معایتان رایگان چشم کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان

- دکتر محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن درمان رایگان کارگران هفت تپه

 - کارگران گروه ملی فولاد اهواز

- ستاد همبستگی با کرونا در ساری

-١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:

اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران،  گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک

- جمع هایی از بازاریان شهر شوش

- ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره

- جمعی از کشاورزان چعب

- سندیکای نیشکر هفت تپه،

 - گروهی از فعالین حقوق کودکان،

- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،

- بازنشستگان فلزکارمکانیک،

- بازنشستگان بافنده سوزنی،

- گروه شورای همبستگی کارگری

- کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق

- سندیکای شرکت واحد

-جان کلارک از سازمان ائتلاف علیه فقر در انتاریو در کانادا

- ریتا ملیا رئیس اتحادیه کارگران ساختمان، جنگل، معادن در سات ولز سیدنی در استرالیا

در سطح بین المللی: شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا، اتحادیه جهانی اینداستریال، ٨٠ سندیکا و تشکل کارگری در کشورهای مختلف، شورای اتحادیه های کارگران در استرالیا ،  پنج کنفدراسیون اتحادیه ای فرانسه:کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار  CFDT، کنفدراسیون عمومی کار CGT  ، کنفدارسیون اتحادیه ای Solidaires ، اتحادیه سندیکائی مستقل UNSA و فدراسیون سندیکائی متحد FSU،

 

 

اطلاعیه خبری

 

تجمعات اعتراضی معلمان خرید خدمت در تهران، یزد و کرمان

 و دو خبر اعتراضی دیگر

- روز ١٩ مرداد معلمان خرید خدمت  که از شهرستانهای مختلف به تهران رفته بودند در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و عدم استخدام رسمی آنها  و نیز سطح نازل حقوقها و نداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان آموزش و پرورش تجمع کردند. اصلی  ترین خواست این معلمان استخدام رسمی آنها در آموزش و پرورش است. تعداد این معلمان ٢٤ هزار نفر است که حقوق آنها از طریق بودجه عمومی پرداخت میشود و در برابر کار برابر با دیگر معلمان از حقوق بسیار کمتری برخوردارند و همواره چماق اخراج بر روی سرشان قرار دارد. این معلمان در رابطه با این موضوع بارها تجمع اعتراضی به پا کرده اند. به گفته آنها وزارت آموزش و پرورش تصمیم به استخدام ٢٧ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی دارد، اما این بخش از معلمان با سالها سابقه کار با آموزش و پرورش، همچنان بلاتکلیف هستند. معلمان خرید خدمت همواره در خطر اخراج قرار دارند و حقوق آنها در برخی از شهرستان ها حتی  به ۵۰۰ هزار تومان در ماه نیز نمی‌رسد. پیمانکاران که کارفرمای آنها هستند به بهانه اینکه  کلاسهای درس مجازی شده است، شماری از آنها را اخراج کرده اند. این معلمان هیچگونه امنیت شغلی ای ندارند. معلمان خرید خدمت میگویند ما بدلیل خطر کرونا قصد تجمع نداشتیم ولی شرایط بد معیشتی ما را وادار میکند که در دفاع از زندگی و معیشتمان دست به تجمعات اعتراضی بزنیم.

بعلاوه در روز ١٩ مرداد آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز بخاطر بلاتکلیفی استخدامی خود مقابل مجلس تجمع داشتند. همگی این آموزشیاران در آزمون ورود به دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده اند، اما نتیجه ای نگرفته اند و شرط تبدیل وضعیت استخدامی آنها به پیمانی نیز قبولی در این آزمون است. بدین ترتیب آموزش و پرورش به مرکزی برای استثمار معلمان و کشیدن کار از گرده آنها با کمترین مزد تبدیل شده است و معلمان به این وضعیت اعتراض دارند. این درحالیست که آموزش و پرورش با کمبود جدی معلم در تمام شهرها روبرو است.  یک خواست معلمان رسمی در تجمعاتشان استخدام معلمان حق التدریسی و سوادآموزی و همه معلمان پیمانی و موقت به کار است. 

تجمعات اعتراضی معلمان و اعتراضات پی در پی کارگران شهرداری و راه آهن در کنار اعتصاب سراسری کارگران نفت و پرستاران و نزدیک به دو ماه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه، بیانگر حرکت جامعه بسوی اعتصابات سراسری است. از این اعتصابات باید فعالانه حمایت کرد. 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٠ مرداد۱۳۹۹، ١٠ اوت ۲۰۲۰
+++

دهمین روز اعتصاب کارگران نفت

هشتمین روز تجمع اعتراضی کارگران هپکو

امروز بیستم مرداد دهمین روز اعتصاب کارگران نفت، پنجاه وهفتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و هشتمین روزاعتصاب کارگران هپکو است. علاوه بر اینها در مراکز متعدد دیگری نیز اعتصابات کارگری جریان دارد.

در شرکت نفت، اعتصاب در فارهای  ۲ و ۳ دی ام سی  پیمانکاری کیانپور که تحت نظر پیمانکاری شهید رجایی اداره میشود ادامه داشته و کارگران این فازها روز جمعه رسما شرکت را تعطیل کردند. کارگران پتروشیمی گاز اهواز نیز از چند روز پیش به اعتراض پیوسته و به خانه رفته اند. همچنین ٦٠٠ کارگر پیمانکاری در پتروشیمی رازی  در اعتصاب بسر میبرند. این کارگران خواستار حذف دلالان کار و قرارداد کاری مستقیم هستند. به گفته آنها در برابر کار مساوی اختلاف پاداش تولید نیروهای پیمانکاری و رسمی حدود ۱۰ میلیون تومان است.  با توجه به اینکه ٧٠ درصد کارگران نفت پیمانی هستند  با این شیوه از کار بخش اصلی دستمزد کارگران به جیب بخشهای مختلف سرمایه داران ریخته میشود.

روز یکشنبه ۱۹ مرداد نیز جمعی از کارگران شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان برای جلوگیری از اخراج دست به تجمع زدند. در همین روز پیکاپ دارهای اجاره ای شرکت نفت گچساران نیز به علت پرداخت نشدن حقوق وحق بیمه  شان دست از کار کشیدند.

در برابر اعتصاب گسترده کارگران بویژه کارگران نفت، دولت و پیمانکاران به تکاپو افتاده و با انواع ترفندها و توطئه و تفرقه افکنی و وعده و وعید تلاش دارند اعتصاب را متوقف کنند. از جمله با ارسال پیامک به کارگرا ن به آنها فراخوان بازگشت به کار میدهند. در جاهایی وعده افزایش حقوق میدهند و در جاهایی هم تحت عنوان اینکه کارگران اعتصابی را در لیست سیاه قرار خواهند داد، دست به تهدید زده اند. در مواردی هم عقب نشینی کرده و دستمزدهای پرداخت نشده را پرداخته اند. بطور مثال در لامرد  وعده اضافه حقوق یک میلیونی به کارگران داده شده و یک میلیون هم پشت کارتی داده شده است.

کارگرا ن پیمانی و قراردادی نفت اعتراض خود را با هشتک دفاع از حقوق از روز یازدهم مرداد آغاز کرده اند. اعتراض این کارگرا ن به پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان و گرانی، تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای برده وار کاری پیمانی، نداشتن امنیت شغلی، فضای امنیتی محیط کار، خوابگاههای غیر استاندارد و غیر بهداشتی، فاصله بسیار حقوق و مزایای شغلی آنها و کارگران رسمی در برابر کار برابر، محرومیتشان از خانه های سازمانی و امکانات درمانی نفت و عدم ایمنی محیط کار است. کوتاه شدن دست پیمایکاران از محیط کار و  قراردادهای دائم و مستقیم کاری خواست اول این کارگران است.

همزمان اعتصاب کارگران هفت تپه نیز ادامه دارد و امروز کارگران با تجمع در مقابل فرمانداری پیگیر خواستهایشان شده اند. روز چهارشنبه قرار است مجلس در مورد وضعیت مالکیت شرکت تصمیم گیری کند. کارگران میگویند که به هیچ شکلی از خصوصی سازی تن نخواهند داد و راهکار آنها فرستادن نماینده ای از سوی دولت و اداره شرکت تحت نظارت و مشورت خود کارگران است. 

همچنین امروز ٢٠ مرداد اعتصاب کارگران هپکو وارد هشتمین روز خود شد. کارگران هپکو دو ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند و با توجه به وضعیت بحران شرکت هیچگونه امنیت شغلی ندارند. کارگران هپکو به پاسکاری شرکت بین دزدان و اختلاسگران و به یغما رفتن زندگی و معیشتشان اعتراض دارند.

اعتصابات کارگری بسرعت ابعاد سراسری ای بخود میگیرد. از جمله رانندگان کامیون و کامیونداران نیز در تدارک اعتصاب سراسری هستند. در همین راستا روز گذشته رانندگان کامیون در سیرجان در اعتراض به عدم کفاف درآمد ماهانه آنها با توجه به گرانی هر روز اقلام زندگی و وسایل مورد نیاز کامیونها طی فراخوانی اعلام کرده اند که تا اطلاع ثانونی از بارگیری خودداری میکنند.

اعتصاب نفت خصلت سراسری دارد و در مناطق مختلفی جریان دارد و میتواند گسترش بیشتری بیابد. اعتصاب نیشکر هفت تپه با اتکا به مجمع عمومی و به شیوه شورایی به پیش میرود و یک الگوی موفق برای اعتصابات قدرتمند است. زمینه و بستر اعتصابات فراگیر سراسری بیش از هر وقت مهیا است. باید وسیعا به تدارک آن رفت. و مفتخوران حاکم را عقب راند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٠ مرداد۱۳۹۹،  ١٠ اوت ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com