اخباروگزارشات کارگری ١٩ مردا ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 10, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٩ مردا ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی سراسری معلمان خریدخدمت کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی:

+تهران:تجمع معلمان خرید خدمت استان های مختلف مقابل وزارت آموزش پرورش

+یزد:تجمع مقابل استانداری

+کرمان:تجمع مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

- نهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی ونیروگاه های برق

- تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند 2 بهبهان برای جلوگیری از اخراج

- نهمین روزدورجدید اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

- مجموعه ای درباره هفت تپه: وکارگران معترضش:

+اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی 9 هفته شد

+حضور جمعی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی مقابل فرمانداری شوش

+بیانیه کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی در حمایت ازحقوق پایمال شده کارگران هفت تپه

+دکتر یاسر رحمانی را به خاطر حمایت از کارگران هفت تپه اخراج کردند

+برگزاری دادگاه محمد رضا دبیریان  کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق و8 ماه حق بیمه مقابل فرمانداری

- اسماعیل عبدی ،جعفر عظیم زاده  و تعداد زیادی از زندانیان بند ۸ زندان اوین به بیماری کرونا مبتلا شدند

- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون ضرورت محافظت از سلامت معلمان دربند اسماعیل‌عبدی و محمدحبیبی و دیگر زندانیان

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون ابتلای جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و تعداد دیگری از زندانیان بند ‌۸ زندان‌ اوین به کرونا

- احضار حسین پیروتی عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

- محمود بهشتی لنگرودی آزاد شد

- جان باختن 2 کارگر حین کارگودبرداری دربافق زیر آواری از ماسه و خاک

- جان باختن یک کارگردرملایر براثرسقوط به چاله آسانسور

- جان باختن یک کارگر آرایشگاه در حادثه آتش سوزی بازار پردیس کیش

*تجمع اعتراضی سراسری معلمان خریدخدمت کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی:

+تهران:تجمع معلمان خرید خدمت استان های مختلف مقابل وزارت آموزش پرورش

+یزد:تجمع مقابل استانداری

+کرمان:تجمع مقابل استانداری

روز یکشنبه 19 مرداد،جمعی از معلمان خرید خدمت کشور از استان مختلف خودرا به پایتخت رساندند تا بابرپایی تجمع مقابل وزارت آموزش وپرورش صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هرچه بیشتر منعکس کنند.

تجمع کنندگان در مورد دلایل تجمع امروز (یکشنبه، 19 مرداد)به خبرنگار رسانه ای گفتند: اصلی‌ترین خواسته معلمان خرید خدمت، تبدیل وضعیت استخدامی است.

تعداد معلمان خرید خدمت، 24 هزار نفر در سراسر کشور است که حقوق آنها از طریق بودجه عمومی، تامین اعتبار می‌شود. این گروه از معلمان بر تبدیل وضعیت استخدامی خود مصر هستند و با اشاره به تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای استخدام 27 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی در سال 99، اظهار داشتند: اگر وزارت آموزش و پرورش قصد استخدام دارد؛ چرا از نیروهای بلاتکلیف خود استفاده نمی‌کند؟

آنها افزودند: معلمان خرید خدمت به صورت گسترده در خطر اخراج قرار دارند؛ چراکه امنیت شغلی ندارند. همچنین حقوق آنها در برخی از شهرستان به 500 هزار تومان نمی‌رسد. اما در این شرایط هم کارفرمایان از اخراج دست نمی‌کشند آنهم به این بهانه که کلاس‌های درس مجازی شده‌اند. همکاران ما همچنین برای استخدام به صورت ساعتی تحت فشار هستند و تعدادی زیادی از آنها به صورت ساعتی استخدام شده‌اند.

به اعتقاد معترضان، وزارت آموزش و پرورش شرایطی را فراهم کرده است، که حق معیشت و امنیت شغلی معلمان خرید خدمت به راحتی نقض شود.

آنها ادامه دادند:بارها اعلام کردیم که قصد برگزاری تجمعات را نداریم و در بیانیه‌‌ای که در روزهای گذشته منتشر شد، تاکید کردیم که نمی‌خواهیم در شرایط شیوع کرونا، تجمعاتی برگزار کنیم تا سلامت خودمان را به خطر بیاندازیم .

آنها افزودند: در این راستا، تجمعی که از پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم را لغو کردیم اما حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که وزارت آموزش و پرورش به اعتراضات ما واکنشی نشان نمی‌دهد. در نتیجه تصمیم گرفتیم تجمع امروز را همزمان مقابل وزارت آموزش و پرورش و چند استانداری کشور برگزار کنیم.

+تجمع معلمان خرید خدمت یزد مقابل استانداری

روزیکشنبه 19 مرداد،معلمان خرید خدمت استان یزد همزمان با همکارانشان درسراسر کشور دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

یکی از تجمع کنندگان با بیان اینکه مشکلات معلمان خرید خدمت تمامی ندارد و تبعیض‌های بسیار انگیزه کار را از آنها گرفته است،به خبرنگار رسانه ای گفت: علیرغم میل باطنی، مجبور به اجتماع سراسری و کشوری در مقابل وزارت آموزش و پرورش و استانداری‌ها شده‌ایم و درخواست استخدام خود با توجه به شایستگی‌های مستند را به این طریق اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 800 نفر از معلمان یزد، از نیروهای خرید خدمت هستند، افزود: همه این افراد خواستار تغییر وضعیت و رسیدگی به مشکلاتی هستند که گریبانگیر آنها شده است.

+تجمع معلمان خرید خدمت کرمان مقابل استانداری

روز یکشنبه 19 مرداد، معلمان خرید خدمت استان کرمان باهمکارانشان درسراسر کشور همراه شدند و مقابل استانداری اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز یکشنبه 19 مرداد برای باری دیگر،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی مقابل مجلس اجتماع کردند تا اعتراضشان رانسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش بگذارند.

معترضان که از میان افراد شرکت‌کننده در آزمون ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند، در مورد دلیل تجمع خود به خبرنگار رسانه ای گفتند: همگی ما در آزمون ورود به دانشگاه فرهنگیان شرکت کردیم اما نمره لازم را به دست نیاوردیم؛ درحالیکه شرط تبدیل وضعیت استخدامی‌مان به حالت پیمانی، قبولی در این آزمون است.

آموزشیاران نهضت سواد آموزی تجمع کننده افزودند: 6 هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی نتوانستند در این آزمون نمره قبولی بیاورند که باتوجه به بالا رفتن سن‌شان در سال‌های آینده شانس استخدام شدن را از دست می‌دهند.

معترضان با مقایسه خود با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی، اضافه کردند: آنها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی وجود ندارد؛ این تبعیض محسوب می‌شود. این در حالی است که قرار بود پس از 2سال کار، در وزارت آموزش و پرورش استخدام شویم اما حالا پشت سد آزمون مانده‌ایم.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی، افزودند: در شرایطی که تعدادی از شرکت‌کنندگان در آزمون به سبب ابتلا به کرونا و ضعف جسمی و تعداد زیادی هم به جهت اینکه قرار نبود آزمون برگزارشود، آمادگی کسب نمره لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان را نداشتند، آزمون نمی‌تواند ملاکی خوبی برای ارزیابی صلاحیت استخدام به شکل پیمانی باشد.

*نهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی ونیروگاه های برق

نهمین روز اعتراض سراسری 19 مرداد 99 در حالی گذشت که اراده مصصم کارگران برای عدم بازگشت به سرکار با حقوق قبلی همچنان پابرجاست و کارگران در خانه های خود مانده اند. همچنین برخی کارگرانی که تاکنون در پروژه ها مانده اند نیز ساک های خود را بسته به خانه می روند.

 در فاز 2 و3 دی ام سی  پیمانکاری کیانپور با کارفرمایی شهید رجایی روز جمعه رسما تعطیل شد و یک نیرو هم نمانده است.

کارگران پتروشیمی گاز اهواز هم از چند روز پیش به اعتراض پیوسته به خانه رفته اند.

از روز جمعه برای شکستن اعتراض به حق کارگران پیامک های کارفرمایان فعال شده است.

از لامرد هم با کارگران تماس گرفته وعده اضافه حقوق یک میلیونی و یک میلیون هم پشت کارتی داده شده است.

امروز هم سیاست چماق و هویج را کارفرمایان کلید زده برای کارگران هم وعده اضافه حقوق می دهند و هم اینکه اگر به سرکار نیایید بلک لیست خواهید شد.

یکی از مهمترین خواسته های کارگران معترض بیرون انداختن تمامی پیمانکاران و بسته شدن قرارداد با خود شرکت ها توسط کارگران است، که با اتحاد برآورده خواهد شد تا راه اجحاف به کارگر بسته شود.

به برآورد کارشناسان سندیکایی تاکنون بیش از 7 هزار کارگر کار را رها کرده و به جمع معترضین پیوسته اند.

بخش هایی از گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند 2 بهبهان برای جلوگیری از اخراج

روز یکشنبه 19 مرداد ،جمعی از کارگران شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند 2 بهبهان برای جلوگیری از اخراج دست به تجمع زدند.

*نهمین روزدورجدید اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روز یکشنبه 19 مرداد، کارگران کارخانه هپکو اراک به تجمعشان دراین واحد تولیدی و مقابل دفتر مدیرعامل برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان ادامه دادند و دور جدید اعتراضات هپکویی ها که از 11 مرداد شروع شده است نهمین روز را پشت سر گذاشت.

کارگران معترض هپکوخواهان پرداخت 2 ماه حقوق معوقه وحضور مدیران شرکت جهت پاسخگویی شدند.

* مجموعه ای درباره هفت تپه: وکارگران معترضش:

+اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی 9 هفته شد

روزیکشنبه 19 مرداد،جمعی از کارگران هفت تپه بروال روزهای گذشته به تجمعشان مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه دادند وبدینترتیب اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی 9 هفته را پشت سر گذاشت.

+حضور جمعی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی مقابل فرمانداری شوش

روز یکشنبه 19 مرداد، جمعی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی برای اعلام همبستگی با کارگران هفت تپه وحمایت از خواسته هایشان مقابل فرمانداری و درتجمع این کارگران حضئر بهم رساندند.

+بیانیه کانون صنفی  مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی در حمایت ازحقوق پایمال شده کارگران هفت تپه

 رشد و توسعه و بالندگی آموزش و پرورش زمانی محقق می شود که حقوق هیچ قشر و صنفی به ناحق پایمال نگردد . قشر عظیمی از جامعه ی ایران را معلمان و کارگران تشکیل می دهند و پایمال شدن حقوق این دو قشر یعنی اجحاف و تبعیض بر تعداد کثیری از افراد جامعه . معلمانی که در طول سالیان اخیر به خاطر مطالبات صنفی خود حکم زندان ؛ شلاق ؛ تبعید و اخراج گرفته اند و کارگرانی که بخاطر حق خواهی با اتهامات واهی حکم گرفته اند ، موید ستم پنهانی است که با به استثمار کشیده شدن معلمان و کارگران و همچنین عوض شدن جای  ظالم و مظلوم در مواجهه مسئولان امر با موضوع و همانا هم راستایی با سرکوب سازمان یافته مطالبات اصناف گوناگون است. که غالبا با بی تفاوتی یا همراهی دولت ها در کنار همراهی دور از انتظار دستگاه قضایی به شدت در حال گسترش بوده است.

این همه در حالی هست که اصل ۲۷ قانون اساسی این حق را برای همه گروه ها و صنوف به رسمیت شناخته و رئیس جمهوری بر اجرا و پاسداری از آن سوگند خورده است.  اما افسوس که در عمل و آن چه که تا کنون در حق فعالان تشکلهای صنفی و کارگری شاهد بوده ایم نه تنها دریغ داشته شدن از این حق و آزادی مصرح قانونی بوده، بلکه اتهام، محکومیت و زندان را نیز برای آنان در پی داشته است.

ادامه حبس اسماعیل عبدی و محمد حبیبی ، صدور احکام ظالمانه برای اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی و همچنین محکومیت آقای محمد تقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران  که اجحافی هست دیگر بر اجحاف های رفته بر معلمان که برای شمردنش مثنوی هفتاد من میخواهد. در کنار آن سری جدید اعتراضات کارگران هفت تپه که نزدیک به دو ماه  است در خیابانهای شوش در این وانفسای سخت کرونایی و مبارزه نفس گیر در جدال با مرگ،گرمای بالای ۵۰ درجه خوزستان، دست و پنجه نرم کردن با گرانی افسارگسیخته و رها شده که راه به جایی نمی‌برد.. مسولان استانی و ملی با بی تفاوتی آشکار مطالبات آنها را نادیده گرفته و مانند اعتراضات سایر صنوف  سعی در کم رنگ کردن و غیرقانونی جلوه دادن آنها دارند. آیا مسئولین از خود پرسیده اند دانش آموزی که پدر و مادرش ماهها حقوق دریافت نکرده است چگونه می تواند با فراغ بال به تحصیل مشغول باشد ؟

واقعیتی که در طول این سالها خصوصی سازی، خود را عیان میسازد مختص معلمان و کارگران نیست و در سایر بخشهای خصوصی سازی شده به چشم میخورد، خصوصی سازی هدایت شده و مدیریت شده بدون حساب و کتاب در واگذاری اموال ملت به افرادی است که تنها و فقط حمایت‌های قوی و محکم در درون دولت یا قوه قضاییه یا قوه مفننه یا نهادهای نظامی و سیاسی گوناگون را دارند. که اینگونه حمایت ها نه تنها مانع تحقق عدالت بلکه ظلم مضاعف بر معلمان و کارگران را موجب گردیده و سرمایه ملت و بیت المال را در تاراج دزدان و اختلاسگران قرار داده است.

نحوه برخورد با مواردی از تخلفات، در سطح  وزرا  یا بستگان و منسوبان شان و همچنین برخی از قضات و مقام های قضایی، حتی در سطح روسای سه قوه نشان‌دهنده این است که در این حاکمیت اراده مستحکمی برای مبارزه با فسادی که مثل موریانه به جان نظام افتاده است وجود ندارد یا حداقل بطور جدی شکل نگرفته است. و آنچه را که در این زمینه شاهدیم، یا کافی نیست و یا به مانند شوی تبلیغاتی است که سرانجامی جز ایجاد و القای ناامیدی از دستگاه قضایی در مردم و افکار عمومی را نداشته و نخواهد داشت.

کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی ضمن اعتراض به احکام اخیر معلمان خراسان شمالی و حبس و زندان برای سایر فعالین صنفی و اعلام حمایت از اعتراض کارگران هفت تپه، تنها راه اجابت این مطالبات را اتحاد اصناف مختلف و پیگیری آنها از راههای مسالمت آمیز  میداند و ضمن هشدار به دولت درباره حقوق بر جای مانده معلمان ، کارگران ،دانشجویان، زنان، فعالان محیط زیست،  و.....حاکمیت را به در پیش گرفتن سیاست مسالمت آمیز و احقاق حقوق آنها خصوصا توجه وبرآوردن مطالبات کارگران هفت تپه  فرامی خواند و معتقد است که سیاستهای سرکوبگرانه  و امنیتی راه به جایی نخواهد برد و در این راه  قضات آزاداندیش دستگاه قضا را بعنوان بلندگوی قانون و ضامن عدالت برای همراهی ملت جهت  برخورداری از این حق فرا می خواند و بر پرهیز آنان به اعتماد بیش از حد به پرونده سازان بازیگردان، اصرار دارد.

مرداد ۱۳۹۹

کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

+دکتر یاسر رحمانی را به خاطر حمایت از کارگران هفت تپه اخراج کردند

براساس خبرمنتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ 19 مرداد، دکتر یاسر رحمانی پزشک متعهد و مسئولی که از اعتصاب کارگران هفت‌تپه حمایت کرد، به خاطر حمایتش با فشار نیروهای امنیتی از کار اخراج شده است.

بنابهمین گزارشات،دکتر رحمانی از فعالین سابق دانشجویی است که بارها به خاطر فعالیت هایش با برخوردهای سرکوبگرانه نیروهای امنیتی و پرونده سازی های آنان روبرو بوده اما این پزشک کارگران شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به این فشارها  تسلیم نشده است.

+برگزاری دادگاه محمد رضا دبیریان  کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

حکم شنیع و قرون وسطایی شلاق بر پیکر کارگران محکوم است

صبح امروز یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۳۰ دقیقه ،  جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی آقای محمد رضا دبیریان  کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  در شعبه ۱۰۱دادگاه های کیفری دو شوش برگزار شد‌.

▪️شاکی خصوصی پرونده، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شوش می باشد و اتهام های انتسابی ایشان،افتراء، توهین به مسئولان به جهت سمت و نشر اکاذیب است.

پیش از این به موجب دادنامه ای که  از سوی شعبه۱۰۱ دادگاه های  کیفری ۲ شهرستان شوش صادر شده بود برای سه اتهام انتسابی، این کارگر در مجموع به ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شده بود.

 این حکم به صورت غیابی و در  جلسه ای  غیر قانونی صادر شده  بوده، چه آن که آقای دبیریان مبتلا به کوید-۱۹بوده و با عذر مجوز قانونی در جلسه حضور نداشت ولی جلسه بدون حضور ایشان برگزار شد.نسبت به این حکم اعتراض واخواهی به عمل آمد و با پذیرش اعتراض ،جلسه مجدد در تاریخ۹۹/۵/۱۹ در همان شعبه تشکیل شد.

شاکی خصوصی ( رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شوش )با وصف ابلاغ واقعی وقت رسیدگی  به وی در جلسه حاضر نگردید.

" ایراد اساسی که چندین بار توسط  فرزانه زیلابی وکیل کارگر هفت تپه در دادگاه  تکرار و بر آن تٲکید شد این بودکه؛

آقای بهمنی رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شوش هم شاکی خصوصی پرونده و هم تنظیم کننده گزارش و بازجوی پرونده بوده است و همین امر به تنهایی کافی است که بر اساس قانون، گزارش غیرمستند وی  برای مقام قضایی مورد وثوق نباشد و محتوای گزارش در حد ادعا های بی اساس و فاقد دلیل تلقی گردد که می بایست  به وسیله سایر ادله اثبات دعوا ، ادعا های خود را ثابت نماید.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق و8 ماه حق بیمه مقابل فرمانداری

روزیکشنبه 19 مرداد، کارگران شهرداری خرمشهر برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق و8 ماه حق بیمه دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

یکی از  این کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ایگفت: اکثر کارگران شهرداری در تامین هزینه‌های زندگی با مشکل روبه‌رو هستند و شهرداری خرمشهر حق بیمه هشت ماه  کارگران خدمات شهری را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده و هم اینک این کارگران برای درمان نمی‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

این کارگران افزودند: در حال حاضر با این شرایط بد آب و هوایی و گرمای بالای 50 درجه و با توجه به گرانی اجناس در بازار توان تامین معیشت خانواده‌های خود را ندارند.

*اسماعیل عبدی ،جعفر عظیم زاده  و تعداد زیادی از زندانیان بند ۸ زندان اوین به بیماری کرونا مبتلا شدند

طی خبر های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ۱۲ نفر از زندانیان بند ۸ زندان اوین به کرونا مبتلا شدند و هم اکنون در بهداری مرکزی زندان اوین بستری شدند.

هفته گذشته با شدت گرفتن علائم بیماری در بین زندانیان ، مسئولین بند به طور رندوم از ۱۷ نفر از آنان تست کرونا گرفتند که امروز یکشنبه جواب تست زندانیان به آنان اعلام شد که از ۱۷ نفر، ۱۲ نفر به کرونا مبتلا شده اند.

جعفر عظیم زاده ، اسماعیل عبدی، امیر سالار داودی، مجید آذرپی، فریدون احمدی، سعید شریفی و تعداد دیگری که اسامی آنها فعلاً در دست نیست ابتلایشان به کرونا قطعی اعلام شده است.

اتحادیه آزاد‌کارگران ایران-۱۹ مرداد ۹۹

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون ضرورت محافظت از سلامت معلمان دربند اسماعیل‌عبدی و محمدحبیبی و دیگر زندانیان

پس از شیوع بیماری کووید۱۹ در زندان‌های کشور در حالی که اخبار رسمی و غیر رسمی حکایت از شیوع گسترده و اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ در نقاط مختلف کشور حتی روستاهای دورافتاده دارد، به نظر می‌رسد پنهان کاری، سکوت و اکتفا به توصیه و پیشنهاد همچنان شیوه در پیش گرفته شده در دستگاه‌های حکومتی کشور است.

 زندان های کشور از جمله مهمترین مکان‌هایی هستند که سیاست سکوت و پنهانکاری در مورد آنها به شدت اعمال می شود. به رغم به کارگیری این شیوه، خبرهای متعدد از درون زندان‌های مختلف کشور بیرون می‌آید که گوشه‌ای از اوضاع وخیم داخل زندان‌ها را آشکار می‌کند. اگرچه در اسفندماه ۹۸ با بخشنامه رئیس قوه قضاییه تعداد قابل توجهی از زندانیان به مرخصی آمدند - هر چند این بخشنامه نیز به نحوی دقیق،دست کم در مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی، اجرا نشد- اما به نظر می رسد زندان‌ها تا حدودی خلوت شدند.

 با فروکش نمودن موج اول کرونا به نظر می رسد اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی قوای مختلف از جمله دولت و قوه قضاییه نیز فروکش کرد و فراموش شد که همه زندانیان - حتی اگر مجرم هم باشند- هنوز از حقوق انسانی برخوردارند و حق زندگی نخستین حق انسانی آنهاست.

در یکی دوماه اخیر اخبار متعددی از شیوع کرونا در زندانهای نقاط مختلف کشور و فوت تعدادی از زندانیان منتشر شده است. همین‌طور از بی‌توجهی به وضعیت بهداشتی زندان‌ها، عدم توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز، عدم رسیدگی و معاینات پزشکی لازم برای افراد بدحال، جدا نکردن زندانیان مشکوک به کرونا از سایرین، شلوغی قرنطینه‌ها به دلیل طولانی شدن دوره قرنطینه‌ی ورود به زندان، عدم اعلام نتیجه آزمایش افراد بدحال به خودشان و بدتر از همه اقدام به ادغام زندانیان سه تیپ از زندان تهران بزرگ با هم، نگرانی‌های شدیدی را در میان اعضای خانواده این زندانیان ایجاد نموده است.

 کانون صنفی معلمان تهران در وهله اول به عنوان یک وظیفه انسانی و سپس به دلیل نگرانی از شرایط نامساعد همکاران زندانی، نسبت به این بی‌توجهی و بی مسولیتی آشکار نسبت به جان انسان‌ها اعتراض شدید خود را ابراز می دارد و از قوه قضاییه و دولت می‌خواهد هرچه سریعتر در جهت پایان دادن به این شرایط اقدامات لازم را انجام دهند.  از جمله این اقدامات میتوان به این موارد اشاره کرد: پایان دادن به دوره زندان افراد واجد شرایط برای آزادی مشروط، کاهش دوره زندان مطابق با بخشنامه اخیر قوه قضاییه، به ویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی و صنفی، مرخصی دادن به مدت نامحدود به زندانیان تا رفع خطر این بیماری همه گیر در جامعه؛ به ویژه برای زندانیان سیاسی، عقیدتی و صنفی از جمله معلمانی چون اسماعیل‌عبدی ومحمدحبیبی گرفته تا زندانیان دانشجو، وکیل، نویسنده، روزنامه‌نگار، فعال حقوق زنان، فعالان کارگری و دیگر زندانیان سیاسی. این اقدامات  نه تنها وجهه‌ی انسانی را نشان میدهد ، بلکه می‌تواند گام مثبتی در پر نمودن شکاف عمیق میان دولت (حکومت) - ملت شود و همچنین سرانه سازمان زندان‌ها برای نگهداری و مراقبت از سایر زندانیان که شرایط آزادی ندارند را بهبود ببخشد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون ابتلای جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و تعداد دیگری از زندانیان بند ‌۸ زندان‌ اوین به کرونا

سه شنبه هفته گذشته ‌پس از نمایان شدن علائم بیماری در برخی از زندانیان بند ‌۸ زندان اوین، مسئولین بهداری از ۱۷ نفر از زندانیان تست کرونا گرفتند که امروز یکشنبه ۱۹ مرداد ماه مشخص شده است که تست ۱۲ نفر از این ۱۷‌ نفر مثبت است. با توجه به اینکه تعداد زندانیانی که علائم بیماری داشته اند بیشتر از این ۱۷ نفر بوده و‌ انجام تست تنها برای این تعداد انجام شده است احتمال ابتلای تعداد بیشتری ‌از زندانیان به بیماری در بند ۸ بسیار بالاست. با توجه به اینکه محیط زندان، محیطی بسته و بسیار در‌هم تنیده است و تراکم زندانیان نیز بالاست چه بسا که تمام زندانیان به بیماری کرونا مبتلا شده باشند.

ما پس از‌شیوع بیماری کرونا بارها اخطار داده بودیم جان زندانیان در خطر جدی قرار دارد و محیط زندانها به هیچ عنوان سالم و امن نیست و تنها کافیست در‌ هر بند یک نفر از زندانیان و یا عوامل زندان به بیماری مبتلا گردد تا منجر به ابتلای تمام زندانیان گردد.

قوه قضائیه و مسئولین دولتی مداماً ادعا میکردند‌ که محیط زندانها بهداشتی و سالم نگه داشته می‌شود و هیچ مورد ابتلا به بیماری در میان زندانیان را گزارش نمیکردند. اما اکنون مشخص شده که جان و سلامت زندانیان کوچکترین اهمیتی برای مسئولین حکومتی نداشته است و با نگه داشتن زندانیان در زندان عملاً اراده کرده‌اند تا آنها را به مسلخ مرگ بفرستند.

از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا حاکمیت و نهادهای تصمیم‌گیر با پنهان کاری و عدم قرنطینه شهرهای مبدا بیماری، کل کشور را درگیر این بیماری کردند و پس از درگیر شدن کل جامعه، بقول خودشان ‌‌برای اجتناب از اعتراضات مردم در اثر فقر و گرسنگی مراکز کاری را بازگشایی کرده و تعداد بسیار زیادی از مردم را به کشتن دادند مبادا که کسری از ثروتهای جامعه را که نزد خود به یغما برده بودند صرف سلامت جامعه بکنند.

اگر از همان ابتدا زندانیان را یا آزاد‌ میکردند و‌ یا به مرخصی میفرستادند‌ اکنون شاهد گسترش زیاد بیماری در میان زندانیان نبودیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت جعفر عظیم زاده و دیگر زندانیان مبتلا به کرونا اعلام میدارد که مسئولیت حفظ جان و سلامتی زندانیان تماماً به عهده قوه قضائیه و دیگر نهادهای حاکمیتی است. زندانیان بایست فوراً و بدون قید و شرط آزاد گردند و در مراکز درمانی دولتی به فوریت تحت مداوا قرار گیرند. لازم به ذکر است که مقامات قضائی و دولتی بایست نسبت به وقوع چنین فاجعه‌ای در میان زندانیان پاسخگو بوده و در راستای حفظ جان زندانیان اقدام به آزادی تمامی آنان نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۹ مرداد ۹۹

*احضار حسین پیروتی عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

بر اساس خبر دریافتی، امروز  یکشنبه ۱۹/۵/۹۹ ساعت ۸ صبح، طی یک تماس تلفنی حسین پیروتی به اداره اطلاعات اشنویه احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفت.

در این بازجویی به ایشان یادآور می شوند که از چندین سال قبل تماس ها و پیامک های ایشان تحت کنترل است و چند تا از پیامک های سال های قبل وی را برایش می خوانند. وی نیز با اشاره به اینکه در این پیامک ها هیچ گونه جرمی وجود نداشته و هرگز خود اقدام به ارسال پیامک های مجرمانه نکرده؛ قاطعانه از خودش دفاع کرده است.

بازجویی با تحقیق در مورد فعالیت های کارگری و حقوق زنان و فعالیت در گروه های کوهنوردی ادامه داشته؛ که در همه موارد با دفاعیات قاطع حسین پیروتی مواجه می‌شوند.

در آخر برای او شرط گذاشته که فرمی را مبنی تعهد نامه امضا کند و گرنه بازداشت خواهد شد. اما حسین پیروتی متذکر شده که تحت هیچ شرایطی، هیچ‌گونه فرمی را امضا نخواهد کرد، حتی اگر  بازداشتش کنند. تا اینکه اداره اطلاعات مجبور شده که او را بدون گرفتن تعهد در ساعت یک بعدازظهر امروز آزاد کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

*محمود بهشتی لنگرودی آزاد شد

روزیکشنبه 19 مرداد، محمود بهشتی لنگرودی پس از تحمل سال ها حبس بطورغیرمستمردرخلال 20سال گذشته، از زندان اوین آزادشد.

پیام اینستاگرامی محمود بهشتی:

«بالاخره دقایقی قبل از دادیاری تماس گرفتند و اعلام کردند که حکم آزادیم ابلاغ شده و برای آزادی سند باید به دادیاری مراجعه کنم.

بعد از حدود بیست سال ، اولین روزیست که به طور نسبی احساس می کنم که رسما تحت تعقیب نیروهای امنیتی و قضایی نیستم . هرچند تا رسیدن به آزادی واقعی راه دشواری در پیش داریم ...

از تمامی کسانی که طی مدت اسارت ، مستقیم و غیر مستقیم حامی اینجانب و خانواده ام بودند تشکر و قدردانی می کنم و از همسر و فرزندانم که رنجی بیش از من متحمل شدند نیز بی نهایت سپاسگزارم.

با امید به آزادیِ سایر زندانیان بی گناه در سراسر کشور و رهایی کشورمان از چنگال تمامیِ پلیدی ها."

*جان باختن 2 کارگر حین کارگودبرداری دربافق زیر آواری از ماسه و خاک

روزجمعه 17 مرداد، راننده و کمک راننده یک بیل مکانیکی حین کارگودبرداری در مسیر جاده گردشگری صادق‌آباد شهرستان بافق زیر آواری از ماسه و خاک گرفتارشدند وجانشان را ازدست دادند.

*جان باختن یک کارگردرملایر براثرسقوط به چاله آسانسور

یک کارگر ساختمانی حین کار جابجایی مصالح ساختمانی بدنبال پاره شدن سیم بوکسل بالابرازطبقه هشتم به زیرزمین ساختمان سقوط کرد وبه علت شدت جراحات وارده دردم جان باخت.

جان باختن یک کارگر آرایشگاه در حادثه آتش سوزی بازار پردیس کیش

بامداد روزیکشنبه 19 مرداد،یک کارگر آرایشگاه که مقیم بازار پردیس کیش براثر دود ناشی ازآتش سوزی این بازاردچار خفگی شد وجانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com