چند اطلاعيه

حزب كمونيست كارگرى ايران
August 06, 2020

اطلاعیه خبری

 

ادامه اعتصاب کارگران هپکو و تجمع کارگران بیکار در تبریز و چند خبر دیگر

- روز ١٥مرداد کارگران هپکو در اراک در اعتراض به تعویق در پرداخت دو ماه حقوق و وضعیت بلاتکلیف شغلی و معیشتی و خلف وعده ها، برای پنجمین روز تجمع کردند.  کارگران هپکو اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهایشان به اعتراض خود ادامه میدهند.

- روز ١٤ مرداد اعتصاب کارگران شرکت آسفالت طوس در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد و عدم پرداخت حق بیمه شان به سازمان تامین اجتماعی و با خواست افزایش دستمزدها  وارد چهارمین روز شد.

-روز ١٤ مرداد کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بندر امام اعتراض خود را به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق علیرغم وعده و وعیدها رسانه ای کردند. تعداد این کارگران به ٨٠٠ نفر میرسد. به گفته کارگران برخی از مدیران شهری در روز ششم تیرماه وعده کرده بودند که تازه یک ماه از معوقات مزدی آنان را در روز های آینده پرداخت کنند و منابع مالی آن هم تامین شده است ، اما حتی به این وعده نیز عمل نشد.

- روز ١٤مرداد گروهی از معلمان در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه بندی مشاغل و سطح نازل حقوقهایشان مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند. یک اعتراض معلمان در تجمعات چند ساله اشان اعتراض به حقوقهای چند بار زیر خط فقر و حقوقهای نجومی بالاییها بوده است. معلمان در آخرین تجمعاتشان با شعارهایی چون خط فقر ٩ میلیون حقوق ما دو میلیون اعتراض خود را اعلام کردند.  معلمان یک بخش پیشتاز علیه دستمزدهای زیر خط فقر و برای زندگی ای انسانی و بدور از تبعیض طبقاتی بوده اند.

- روز سه شنبه ۱۴ مرداد عده زیادی از کارگران بیکار و روزمزد در تبریز که هر روزه  در میدان راه آهن ایستگاه سواری های مرند دنبال کار هستند، در اعتراض به بیکاری و محرومیت خود از هر تامینی تجمع و اعتراض کردند و خواهان پاسخگویی مسئولین شدند. این اعتراض جرقه ای از به میدان آمدن جمعیت عظیم بیکاران است و راه نشان میدهد. دولت در قبال معیشت همه کسانیکه درآمدی ندارند و یا کم درآمد هستند مسئول است و این بخش از مردم باید از حقوق پایه در حد تامین یک زندگی انسانی برخوردار باشند. باید به تمام کارگران بیکار بیمه بیکاری پرداخت شود و بیمه های اجتماعی همچون درمان رایگان، تحصیل رایگان حق مسلم همه مردم است.

- روز ١٤ مرداد کارگران پیمانکاری فولاد سنگان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و نداشتن امنیت شغلی دست به اعتصاب زدند.

- روز ١٤ مرداد صدها کارگرشهرداری بروجرد با سابقه ٥ تا ١٤ سال کار در اعتراض به قرار دادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی مقابل شهرداری و فرمانداری تجمع کردند.

- روز سه‌ شنبه ۱۴ مرداد، گروهی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی خود مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند. یک اعتراض آنها به نتایج  آزمون جذب در دانشگاه فرهنگیان بود و خواستار ملغی شدن نتایج این آزمون شدند. به گفته تجمع کنندگان آنها تا سال ۱۳۹۲ اکثراً در محرومترین نقاط کشور به کار تدریس مشغول بوده اند. به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود در کنار گروه‌های دیگر(سرباز معلم‌ها و حق التدریسی‌ها و آموزشیاران مهد کودک و.. ) آنها نیز جذب آموزش و پرورش شوند و با توجه به مدارک تحصیلی خود استخدام گردند. عملا این کار صورت نگرفت  و با گذاشتن آزمون و وارد کردن روابط عملا با مانع استخدام روبرو شدند.  

-روز دوشنبه ۱۳ مرداد، جمعی از کارگران اخراجی اجرائیات شهرداری اهواز به نمایندگی از ۳۷ همکار خود مقابل ساختمان شورای اسلامی تجمع کرده وخواستار بازگشت به کارشان شدند. 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ مرداد۱۳۹۹،  ۵ اوت ۲۰۲۰

+++

کارگران بیکار در تبریز دست به اعتراض زدند

همه بیکاران و آماده بکاران باید حقوق دریافت کنند!

 

فراخوان به میلیون ها کارگر بیکار

 

روز سه شنبه ۱۴ مرداد شاهد یک حرکت ساده اما بسیار مهم بودیم. عده زیادی از کارگران بیکار و کارگران میدان در تبریز که هر روزه  در میدان راه آهن ایستگاه سواری های مرند دنبال کار هستند، در اعتراض به بیکاری و بی تامینی دست به تجمع زدند و خواهان پاسخگویی مسئولین شدند. این کارگران در واقع دارند بر حقوق اساسی خود تاکید می کنند و اعلام میکنند که حق دارند از زندگی انسانی برخوردار شوند و از این حق کوتاه نمی آیند. بیکاری مساله جامعه است و کسی که بیکار می شود نباید ناچار به تن دادن به گرسنگی و محرومیت شود. شرایط کنونی که اعتراضات و اعتصابات کارگری از همه جا سر بلند کرده است زمان بسیار مناسبی است که همه میلیونها کارگر بیکار، دستفروشان، کارگران میدان، کولبران و همه کسانی که کار و درآمدی ندارند جمع شوند، همچون کارگران تبریز فریاد بزنند و بر حقوق اساسی و انسانی خود تاکید کنند.

 

میلیون های نفر را نظام گندیده حاکم از داشتن کار و درآمد محروم کرده است. اینها حق زندگی دارند. فرزندانشان حق زندگی دارند و حکومت مفتخوران را باید وادار کرد از هزینه های هنگفتی که صرف دزدی و سرکوب و تروریسم و دم و دستگاه مذهب میکند زندگی همه آنها را تامین کند.

 

اعتراض کارگران بیکار در تبریز جرقه ای از به میدان آمدن جمعیت عظیم بیکاران است و به همه آنها راه نشان میدهد. دولت در قبال معیشت همه کسانی که درآمدی ندارند و یا کم درآمد هستند مسئول است. همه مردمی که فاقد درآمد هستند و یا درآمد پایینی دارند باید از حقوق پایه در حد تامین یک زندگی انسانی برخوردار باشند.

 

شوراهای سازماندهی اعتراض در همه شهرها و محلات شهرها را فورا ایجاد کنیم و با اعتراضات خود حکومت را از همه طرف تحت فشار بگذاریم.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۵ اوت ۲۰۲۰

+++

هفت تپه: شماره ٥٨

ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در روز ٥٣

بازگشت به کار کارگران اخراجی و پرداخت طلبهای کارگران وعده داده شد 

 

روز ١٦ مرداد بار دیگر کارگران نیشکر هفت تپه برای پنجاه و سومین روز در مقابل فرمانداری جمع شدند و بر مطالبات خود با فریاد و خشم تاکید کردند. قابل توجه است که در جلسه ای که تحت عنوان جلسه بررسی مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه با حضور نمایندگانی از مجلس اسلامی و شش تن از نمایندگان کارگران روز ۱۵ مرداد تشکیل شد، نمایندگان مجلس اسلامی وعده دادند که حق بیمه و طلبهای کارگران پرداخت خواهد شد و کارگران اخراجی به سر کار باز میگردند. این ها عقب نشینی هایی مهم به نفع کارگران است. اما هنوز از حد وعده فراتر نرفته است و کارگران میگویند باید هم این وعده ها و هم بقیه خواستهای آنان از جمله کوتاه کردن دست بخش خصوصی از شرکت عملی شود. در جلسه مزبور که به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس با حضور ده نفر از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد الهام آزاد نماینده سازمان تامین اجتماعی، نماینده دیوان محاسبات کشور، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور و نماینده سازمان بازرسی کشور نیز حضور داشتند. در این نشست سازمان تامین اجتماعی پذیرفت که دفتر چه های بیمه کارگران را تا پایان مرداد ماه تمدید کند و پیشنهاد شد که وزارت کار از محل اعتبار تخصیص یافته برای پرداخت حقوق کارگران بیکار شده بر اثر کرونا، ۱۵۰ میلیارد تومان را به پرداخت حقوق کارگران هفت تپه تا زمان معلوم شدن وضعیت مالکیت این شرکت اختصاص دهد.

 

بنا به گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این نشست رئیس خصوصی سازی در خصوص وضعیت نیشکر هفت تپه اعلام کرد که تصمیم گیری در این مورد در جلسه آتی مجلس با حضور معاون اول روحانی انجام خواهد شد. همچنین گفته شد کتب عمیر نماینده مجلس اسلامی در شوش می بایست تا هفته آتی لیست کارگران را جهت  تمدید دفتر چه های بیمه آنان ارائه دهد. بعلاوه از برگزاری جلسه دوم مجلس اسلامی برای بررسی وضعیت  نیشکر هفت تپه در چهارشنبه آتی و تعیین تکلیف واگذاری این شرکت به نمایندگان کارگران خبر داده شد.   

 

در رابطه با  مباحث این نشست موسوی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تلویحا واگذاری شرکت به بخش دولتی را منتفی دانست و به سپردن آن به کارفرمایی دیگر که "توانایی احیای" شرکت را داشته باشد اشاره کرد. او با بیان اینکه انجام کشت به موقع به عنوان دیگر دغدغه کارگران به استاندار خوزستان محول شد، گفت «همچنین مقرر شد؛ کارگرانی که به ناحق اخراج شده‌اند به کار بازگشته و فعالیت خود را آغاز کنند». نشست روز گذشته  بدنبال سفر هیات سه نفره مجلس اسلامی به شوش و دعوت نمایندگان کارگران به مذاکره، در مجلس برگزار شد.

 

در عکس العمل به اظهارات مجلسیان کارگران نیشکر هفت تپه میگویند که شما میخواهید کارخانه را به عده ای دیگر مفتخور بسپارید وپای سپاه را به اینجا باز کنید و ما نمی گذاریم. راه  حل کارگران  اینست که نماینده ای از سوی دولت به این مجتمع گسیل شود و شرکت تحت نظارت و مشورت خود کارگران اداره گردد

 

کارگران میگویند که ٤ ماه است که حقوق نگرفته اند. قوه قضاییه گفته است که مانعی برای پرداخت دستمزدهای معوقه نیست. بنابراین چرا حقوقها پرداخت نمیشود. کارگران خواهان پرداخت فوری طلبهایشان از محل حسابهای مسدود شده اسد بیگی توسط قوه قضاییه هستند. به گفته کارگران دادگاه و قاضی، رسیدگی به مطالبات کارگران را به «اراده تیم مدیریت» حواله داده است. اما آنها این تیم را که خود در چپاول و دزدی هفت تپه دست دارد، قبول ندارند. حرف کارگران مجازات اسد بیگی و باند او بازگرداندن پولهای به سرقت رفته به این شرکت و تامین امنیت شغلی آنان است. خبر دیگر اینکه اعلام شده که گویا قرار است هیاتی از  سوی دفتر خامنه ای برای بررسی وضعیت هفت تپه به شوش برود. کارگران میگویند بسیار خوب این هیات به تجمع ما در مقابل فرمانداری بیاید و حرف ما را بشنود. ما خواستار لغو فوری خصوصی سازی و جمع شدن بساط اختلاسگران از این شرکت هستیم.

 

گفتنی است که موسوی نماینده خامنه ای در خوزستان و امام جمعه اهواز طی اظهاراتی در رابطه با اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه با گفتن اینکه کارگران معترض هفت تپه اکثرا کارگران پرتلاشی هستند، اما یک عده گمراه و فریب خورده که از گروههای خارج و از بیرون خط میگیرند،  سعی در تخطئه این مبارزات میکنند. این اظهارت بیش از هر چیز هراس و نگرانی حکومتیان را به نمایش میگذارد.

 

کارگران نیشکر هفت تپه به ادامه اعتصاب خود تا  پاسخگویی به تمام خواستهای خود تاکید دارند.  از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٦ مرداد۱۳۹۹، ٦ اوت  ۲۰۲۰

+++

اعتصاب نفت- اطلاعیه شماره ٦

 

ششمین روز اعتصاب هماهنگ کارگران پالایشگاه ها و نیروگاههای نفت

 به کمپین # دفاع _از_ حقوق بپیوندید

 

اعتصاب نفت شش روز است ادامه دارد و هم اکنون ۱۶ مرداد حدود ۴۰ مجموعه پالایشگاهی نفت و گاز و پتروشیمی و مراکز وابسته به آنها با هزاران کارگر در اعتصاب بسر میبرند. این اعتصابات از یازدهم مرداد شروع شده است. فازهای ۲۲ و ۲۴  و ۱۴ پارس جنوبی تعطیل شده است. اعتصاب کارگران پالایشگاه اصفهان که از ١٤ مرداد از قسمت درب جنوبی وشمالی آن آغازشده بود، در روز گذشته بعد از گفت و گو با مدیران قسمت اجرایی، هشتاد در صد پالایشگاه را در بر گرفت و کارگران محل را ترک کردند و به خانه هایشان رفتند.  در این پالایشگاه تنها فورمن و سوپروایزر و کارکنان دفاتر اداری و عده ای از کارگران روزمزد بر سر کارند.  روز ١٤ مرداد کارگران جوشکار و پایپینگ از فاز ۱۴ کار را تعطیل کردند و به خانه هایشان بازگشتند. بنابه گزارشهای منتشر شده  روز ۱۵ مرداد، رئیس اداره کار شهرستان مُهر، با اشاره به اعتراضات کارگران شرکت پیمانکاری همپا، گفت:این کارگران خواستار افزایش دستمزدهای خود هستند اما شرکت اعلام کرده است که هرکس تمایل به ادامه کار ندارد، می‌تواند برود. کارگران این شرکت همگی دست از کار کشیده اند. نیروهای آذران گستر پالایشگاه نفت سنگین قشم نیز در پاسخ به مدیریت اعلام کردند که ما به خانه میرویم تا شما اگر میتوانید به جای ما جوشکاری و فیترینگ کنید. بنا بر خبرها تا هم اکنون چندین هزار کارگر اعتصابی محل کار را ترک کرده و به خانه هایشان بازگشته اند.

 

٧٠ درصد کارگران شاغل در مراکز نفتی و موسسات وابسته به آن پیمانی و قراردادی هستند. قراردادهای پیمانی و موقت و نداشتن امنیت شغلی، قوانین برده وار حاکم درمناطق ویژه اقتصادی، تعویق در پرداخت دستمزدها و سطح نازل حقوقها و پایین آمدن هر روزبیشتر قدرت خرید، تعویق پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی، تفاوت حقوق و مزایای کارگران غیر رسمی و رسمی در برابر کار مساوی، عدم تعهد پیمانکاران حتی به همان مفاد قراردادهای منعقد شده، محرومیت از امکاناتی چون امکانات درمانی و خانه های سازمانی نفت، زیر استاندار بودن خوابگاههای کارگران غیر بومی، عدم وجود امکانات سرمایشی در برابر گرمای طاقت فرسای ٥٠ درجه، فضای امنیتی حاکم بر محیط کار همه و همه موضوعات اعتراض کارگران پیمانی اعتصابی در نفت است. کارگران نفت خواستها و مطالبات اعتراضی خود را در سیزده بند طی نامه ای سرگشاده به دولت اعلام کرده اند و بر روی آنها پافشاری میکنند.

 

پیمانکاران با تعطیلی کار و بازگشت کارگران پیمانکاری به خانه هایشان به تکاپو افتاده و تلاش دارند با  اندک افزایشی به دستمزدها و در کنار آن تفرقه افکنی در میان کارگران جلوی گسترش بیشتر اعتصاب را بگیرند  در جاهایی پیمانکاران با پیشنهاد پرداخت ده میلیون و هشت میلیون تومان جلو آمده اند. اما کارگران به اعتراضشان ادامه میدهند. و خواست اصلی آنها کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط کارشان است.

 

اعتصاب از جمله در این مراکز جریان دارد: پالایشگاه اصفهان، میدان نفتی آزادگان شمالی در هویزه، پالایشگاه پارسیان،  پتروشیمی لامرد فارس، پالایشگاه لامرد جوشکاران گروه درخشنده و جاور، پالایشگاه های فازهای ۲۲ و ۲۳ پارس جنوبی کنگان، بخشی از کارگران پروژه ای آبادان،  پتروپالایش کنگان،  پالایشگاه نفت سنگین قشم در استان هرمزگان، پالایشگاه جفیر اهواز، پتروشیمی سبلان، نیروگاه برق رودشور تهران، نیروگاه ایرانشهر، شرکت آذران گستر و شرکت آویژه صنعت در پالایشگاه نفت سنگین قشم، شرکت آی.جی.سی در پالایشگاه آبادان،  شرکت سینا صنعت در پتروشیمی پارس فنل، سیکل ترکیبی ارومیه، شرکت تناوب در فاز ۱۴، فاز ١٤ پیمانکاری مطوری در پارس جنوبی، شرکت پتروهمگام ماهشهر، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی هنگام ماهشهر، پالایشگاه ماهشهر شرکت تهران جنوب، کارگران و کارکنان  نیروگاه برق پارس جنوبی واقع در نیروگاه بیدخون شهرستان عسلویه، نیروگاه سیکل ترکیبی مپنا بویلر در مشهد،  شرکت ارتو پارت پیمانکاری باقری، پتروشیمی رازی، شرکت جهانپارس ایلام مهران، کمپ امام حسین در فاز ۱۳، فاز ۱۳ شرکت لیدما، شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۳ در اسلکه تنبک، گروه پیمانکاری آریا نگین خوزستان  NGL، فاز ۱۳ تمبک، نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز هم جوشکارها وهم فیتره، فولاد سنگان پیمانکاری قیصری شرکت فولاد کوشان، شرکت آسفالت طوس دشت آزادگان، و نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی. برقکاران، سازندگان، جوشکاران، لوله کشها و سایر کارگران شاغل که برای شرکت‌های پیمانکاری و دست‌اندرکاران پروژه‌های صنعتی در پروژه های وابسته به نفت کار میکنند نیز از جمله شرکت کنندگان در این اعتصابات هستند.

 

اعتصاب هماهنگ و گسترده کارگران نفت به مرکز توجه همه مردم تبدیل شده است. این اعتراضات در سطح رسانه های مختلف جهانی نیز انعکاس گسترده ای یافته است. صدای اعتراض این کارگران در نهادهای بین المللی کارگری نیز بازتاب پیدا کرده است. از جمله روز ١٤ مرداد اتحادیهٔ جهانی صنعت، متشکل از اتحادیه‌های کارگری آزاد، مستقل و دموکراتیک که ۵۰ میلیون کارگر و کارمند را در صنایع فلزی، مواد شیمیایی، انرژی، معدن و نساجی در ۱۴۰کشور جهان در بر میگیرد، در سایت رسمی خود با کارگران اعتصابی در نفت اعلام همبستگی کرده است.

 

اعتصاب کارگران نفت  با هشتگ #  دفاع_ از_ حقوق ابعادی سراسری پیدا کرده و دامنه  آن دارد از نفت فراتر میرود. کارزار کارگران نفت بستر واقعی اعتصابات سراسری کارگری برای دفاع از حقوق انسانی خویش است. باید وسیعا به این کارزار پیوست.  این اعتصابات بهمراه پنجاه و سه روز اعتصاب قدرتمند کارگران هفت تپه، و به میدان آمدن کارگران هپکو زمینه ساز اعتصابی فراگیر و سراسری است. باید به استقبال  آن رفت.  

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ مرداد۱۳۹۹، ۶ اوت ۲۰۲۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com