اخباروگزارشات کارگری ١٤ مردادماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 05, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٤ مردادماه ١٣٩٩

- آخرین اخبار درباره چهارمین روزاعتراضات کارگران صنایع نفت و پتروشیمی:

+اعتصاب کارگران چند پالایشگاه نفتی در جنوب کشور به صورت سلسله وارطی 3 روز گذشته

+ اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای در چهارمین روز خود همچنان با قدرت پیش می رود

+اعتصاب و تجمع صدها کارگرپتروشیمی رازی ماهشهر در اعتراض به سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت مطالبات واخراج یک همکار حق طلب

- دور جدید اعتراضات هپکویی ها نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان چهارمین روز پشت سرگذاشت

- ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای احقاق حقوق مقابل فرمانداری شهرستان شوش

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع مقابل استانداری قزوین

- تجمعات اعتراضی صدها کارگرشهرداری بروجرد نسبت به نداشتن امنیت شغلی مقابل شهرداری و فرمانداری

- اعتراضات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ادامه دارد

- خاتمه تجمعات اعتراضی کارگران دفاتر سهام عدالت کشوردرپایتخت پس از 2روز درپی وعده پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشایشان

- تجمع اعتراضی شلتوک ‌کاران دشت آزادگان نسبت به ضرر وزیان از زهکشی مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن مهراستان هرمزگان مقابل درب استانداری

*آخرین اخبار درباره چهارمین روزاعتراضات کارگران صنایع نفت و پتروشیمی:

+اعتصاب کارگران چند پالایشگاه نفتی در جنوب کشور به صورت سلسله وارطی 3 روز گذشته

از هفتم مرداد که یک کارگر در پتروشیمی ماهشهر به نام ابراهیم عرب‌زاده جان خود را بر اثر گرمازدگی از دست داد تا چند هفته قبل از آن که در 22 خردادماه، کارگری به نام عمران روشنی مقدم در میدان نفتی یادآوران هویزه، در غرب خوزستان، پس از آنکه نتوانست دستمزد معوقه‌اش را بگیرد، خود را در محوطه یکی از چاه‌های نفت دار زد، رفته رفته آشفتگی در سختی کار و چالش‌های مزدی کارگران پالایشگاه‌های جنوب کشور به رسانه‌های رسید. حالا هم در سه روز گذشته، اعتصاب کارگران چند پالایشگاه نفتی در جنوب کشور به صورت سلسله وار، حسابی خبر ساز شده است.

صبح شنبه 11 مرداد بود که شماری از کارگران در پالایشگاه نفت سنگین قشم، پارسیان لامرد، پالایشگاه آبادان، و فازهای 22 و 24 پارس جنوبی کنگان دست از کار کشیده‌اند. فیلم‌هاو تصاویر این اعتراضات نیز در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی نیز به صورت گسترده‌ای دست به دست می‌شد.

برخی فعالان کارگری گزارش داده‌اند که در روزهای گذشته، با وجود هشدار درباره وضعیت گرمای هوای 50 درجه سانتی‌گراد و تاکید بر کم کردن ساعات کار در شرکت و پالایشگاه‌ها، کارگران تمام روز مشغول به کار بودند.

اما اعتصاب کارگران پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی جنوب ایران برای روز دوم نیز ادامه یافت و دامنه آن به کارگران چند پالایشگاه دیگر نیز کشیده شد. روز یکشنبه 12 مردادماه، بسیاری از کارگران پالایشگاه جفیر در نزدیکی اهواز هم به اعتصاب کنندگان پالایشگاه‌های آبادان، نفت سنگین قشم، پارسیان لامرد و فازهای 22 و 24 پارس جنوبی پیوستند.

 همچنین فعالان کارگری خبر داده‌اند که فاز 14 پارس جنوبی هم به اعتصاب‌ها پیوسته است.

 این اعتصاب‌ها به طور پراکنده از هفته پیش آغاز شده بود اما شنبه 11 مرداد در اقدامی هماهنگ کارگران چند پالایشگاه و مرکز اقتصادی جنوب ایران اعتصاب خود را آغاز و اعلام کردند تا رسیدن به خواسته‌هایشان به کار باز نخواهند گشت.

 روز گذشته نیز گزارش شد که کارکنان میدان نفتی آزادگان شمالی در هویزه در استان خوزستان به دلیل تعویق حقوق و عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیدند.

در پی آنان کارگران و کارکنان پالایشگاه پارسیان و پتروشیمی اتمرد در استان فارس به حرکت اعتراضی کارگران میدان نفتی آزدگان شمالی پیوستند.

 همزمان کارگران پالایشگاه های فازهای 22 و23پارس جنوبی کنگان و بخشی از کارگران پروژه ای آبادان دست به اعتصاب زدند.

رسانه‌ها گزارش دادند که در پالایشگاه نفت سنگین قشم در استان هرمزگان هم کارگران در اعتراض به تعویق دستمزد خود دست از کار کشیده و اعتصاب کرده اند.

 بنابر خبرهایی که در شبکه های اجتماعی انتشار یافته در اعتصاب اخیر کارگران شرکت آذران گستر و شرکت آویژه صنعت در پالایشگاه نفت سنگین قشم، شرکت آی.جی.سی در پالایشگاه آبادان، شرکت اکسیر صنعت در فاز 13 در اسلکه تنبک، شرکت سینا صنعت در پتروشیمی پارس فنل، سیکل ترکیبی ارومیه، پتروشیمی سبلان، شرکت تناوب در فاز 14، شرکت پتروهمگام ماهشهر، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی هنگام دست از کار کشیده‌اند.

 کارگران پارس جنوبی نیز از صبح روز شنبه دست به تجمع زده‌اند.

برگرفته از یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14 مرداد

+ اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای در چهارمین روز خود همچنان با قدرت پیش می رود

اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای در چهارمین روز خود همچنان با قدرت پیش می رود و تعداد مراکزی که به این اعتصاب می پیوندند هر روز بیشتر می شود.

 شرکت پترو پالایش کنگان که پیش قدم برای این اعتراض سراسری بود با800 کارگر همچنان محکم ایستاده است و این شرکت تعطیل مطلق گردیده است.

 شرکت ارتو پارت پیمانکاری باقری،

 پالایشگاه اصفهان،

 فاز 14 پیمانکاری مطوری،

 نیروگاه سیکل ترکیبی مپنا بویلر مشهد،

 نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز هم جوشکارها وهم فیترها،

 گروه پیمانکاری آریا نگین خوزستان  NGL،

 پالایشگاه جفیر در اهواز،

فاز 13 تمبک،

 فولاد سنگان پیمانکاری قیصری شرکت فولاد کوشان،

 پتروشیمی سبلان،

  نیروگاه برق رودشور تهران،

 فاز14 پارس جنوبی با اراده کارگران تعطیل شد!

بیشتر کارگران عزم سفر به خانه داشته و بخشی هم در خوابگاهها به امید پیروزی نشسته اند. کارگران برای تصویب لیست قیمت دستمزدی که اعلام کرده اند همچنان مصمم هستند و با اینکه به طور مثال پیمانکاری مطوری پیشنهاد دستمزد 8 میلیونی برای فیتر داد اما کارگران یکپارچه اعلام کردند:« زیر 9 قبول نمیکنیم همراه با عیدی سنوات و مزایا»

+اولین پیروزی کمپین بدست آمد و اولین کارفرما با تمام خواسته های کمپین موافقت نمود:

در نیروگاه ایرانشهر ، امروز کارگران بعد از دو روز اعتصاب قصد ترک کارگاه را داشتند که کارفرما اعلام کرد با تمام خواسته های انها موافقت نموده و تمام حقوق ها را طبق کمپین قبول دارد.

 جوشکاران فردا با پایه 12میلیون قرارداد امضا خواهند کرد و بقیه شغلها هم طبق لیست اعلامی کمپین قرارداد خواهند نوشت.

منبع: کانال تلگرام سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

+اعتصاب و تجمع صدها کارگرپتروشیمی رازی ماهشهر در اعتراض به سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت مطالبات واخراج یک همکار حق طلب

روز سه شنبه 14 مرداد،بیش از 600 کارگر پتروشیمی رازی ماهشهربرای اعتراض به سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت مطالبات و اخراج یک همکار حق طلب دست از کار کشیده وتجمع کردند.

کارگران واحدهای بسته‌بندی، نیروگاه FPC، فن اندیش در پتروشیمی رازی دراین اقدام اعتراضی شرکت داشتند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مدیرعامل شرکت قول پرداخت یک حقوق پایه به‌عنوان پاداش به ما داده بود، ولی متأسفانه این موضوع فقط شامل کارکنان رسمی شد.

وی ادامه داد: سایر کارگران پیمانی فقط 3میلیون و 600 هزار تومان دریافت کردند که این موضوع با قول مدیرعامل منافات دارد.

قابل یادآوری است که صبح امروزنماینده کارگران شرکت پتروشیمی رازی در راه دس یابی به مطالبات همکارانش مبنی بر رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا  بین کارگران رسمی و قرارداد مستقیم و پیمانکاری، بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل و بهبود وضعیت سرویس های ایاب و ذهاب با توجه به وضعیت بد آب وهوایی در خوزستان، به دستور مدیرعامل شرکت پتروشیمی رازی، ممنوع الورود به محل کارش شد .

*دور جدید اعتراضات هپکویی ها نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان چهارمین روز پشت سرگذاشت

روز سه شنبه 14 مرداد برای چهارمین روز متوالی، هپکویی ها به تجمعاتشان در اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان چهارم ادامه دادند تا به صاحب منصابان استانی وکشوری یاد آورشوند خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی معیشتی وشغلیشان هستند.

*ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای احقاق حقوق مقابل فرمانداری شهرستان شوش

روز سه شنبه 14 مرداد، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به تجمعشان برای احقاق حقوق مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه دادند.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع مقابل استانداری قزوین

روز سه شنبه 14 مرداد، کارگران کارخانه کنتورسازی ایران درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های پوچ مسئولان طراز اول استان وکشوربرای باری دیگر دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: برای پرداخت 26 ماه از معوقات مزدی کارگران، مسئولان  مصوبه‌ای را (در جلسه‌ای که اخیرا با حضور نماینده کارگران در محل استانداری برگزار شد) امضاء کردند که با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» که متعلق به کنتورسازی است حدود 20 میلیارد تومان مطالبات مزدی و بیمه کارگران پرداخت شود.

کارگران معترض ادامه دادند: متاسفانه مسئولان برخلاف مصوبه‌ استانداری سهام شرکت «نیرو کلر» را به ارزش مالی حدود 16 تا 17 میلیارد تومان فروخته‌اند و بجای آنکه این مبلغ را به حساب دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران واریز کنند، به دلایل نامعلومی آن را به خزانه دولت واریز کرده‌اند و هم‌اکنون دست ما کارگران به جایی بند نیست.

به گفته آنها،پس از عملی نشدن مصوبه مسئولان استانداری قزوین هر چند روز یکباردر راه دست یابی به مطالباتشان مقابل مراکز قدرت در شهرستان واستان اجتماع اعتراضی برپا می کنند.

*تجمعات اعتراضی صدها کارگرشهرداری بروجرد نسبت به نداشتن امنیت شغلی مقابل شهرداری و فرمانداری

روز دوشنبه 13 مرداد،صدها کارگر شهرداری بروجرد باسابقه کاری 5 تا 14 سال برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل شهرداری و فرمانداری این شهرستان زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:بیش از 10سال است که در شهرداری مشغول به کار هستم و حالا زمزمه های قرارداد موقت شنیده می شود، اگر این کار صورت گیرد پایان زمان قرارداد ممکن است بعد از یک دهه کار، اخراج شویم.

وی بیان کرد: علیرغم همه مشکلات اما انتظار داریم در این شرایط سخت، برای رسیدگی به این وضعیت مسئولین اقدام کنند تا نگرانی امنیت شغلی نداشته باشیم.

این کارگر شهرداری بروجردافزود: وقتی قراردادها مدت معین باشد احتمال این وجود دارد که در موعد اتمام زمان، از کار بیکار شویم و این دلنگرانی برای ما ایجاد کرده و تقاضا داریم رسیدگی لازم صورت گیرد.

*اعتراضات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ادامه دارد

آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش زدند وخواستار ملغی شدن نتایج آزمون و ورود به دانشگاه فرهنگیان شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که تا سال 1392اکثراً در محرومترین نقاط کشور وظیفه باسواد نمودن اقشار محروم را به عهده داشتیم، به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود در کنار گروه‌های دیگر(سرباز معلم‌ها و حق التدریسی‌ها و آموزشیاران مهد کودک و.. ) نسبت به جذب ما اقدام و به تبع آن به عنوان معلم مقاطع مختلف تحصیلی با توجه به مدارک تحصیلی خود استخدام شویم. متاسفانه در کمال ناباوری، کمیسیون آموزش و پرورش نسبت به جذب گروه‌های دیگر اقدام کرد ولی نسبت به گروه ما بی مهری کرده و راه رسیدن به استخدام ما را بسیار سخت‌تر کردند و با قرار دادن آزمونی تخصصی از کتب متعدد، عملا موجب حذف گروه ما در تاریخ20 تیرماه 99شدند.

آنها افزودند: درخواست داریم ضمن دستور به پیگیری مراجع مربوطه، در خصوص حذف این تبعیض آشکار و رسیدگی به حل مشکل ما اقدام کنند و همانند سایر گروه‌های مذکور، قانون اجرا شده و ما جذب دانشگاه فرهنگیان شویم. برخی از ما بیش از ده سال سابقه تدریس داریم و عادلانه نیست که به خاطر آزمون، از شغل شریف معلمی و امرار معاش محروم بمانیم.

*خاتمه تجمعات اعتراضی کارگران دفاتر سهام عدالت کشوردرپایتخت پس از 2روز درپی وعده پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشایشان

عصر روز دوشنبه 13 مرداد، کارگران دفاتر سهام عدالت کشورپس از 2روز تجمع درپایتخت برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان بدنبال وعده و وعیدها راهی محل اقامتشان دراستان های مختلف شدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،پس از تجمعات اعتراضی دو روزه کارگران دفاتر سهام عدالت کشوردرپایتخت،رئیس سازمان خصوصی‌سازی ومدیر کل دفتر سهام عدالت طی نشستی به نمایندگان معترضان وعده دادند تا موضوع امنیت شغلی و مطالبات معوقه شان را با مطرح کردن در شورایعالی بورس پیگیری کنند.

در عین حال مقرر شد در کوتاه‌ترین فاصله حداکثر تا ده روز آینده  نمایندگان منتخب کارکنان دفاتر سهام عدالت یک قرار ملاقات حضوری با وزیر اقتصاد و دارایی برای بیان مشکلاتشان داشته باشند.

همچنین در جلسه دیروز تاکید شد مطالبات معوقه کارکنان سهام عدالت اعم از دستمزد معوقه، بیمه سنوات از سال 94 تا به امروز ، اجاره مکان دفاتر و کلیه هزینه های قانونی که مسئولان دفاتر از جیب پرداخت کرده‌اند در اسرع وقت پرداخت شود.

برپایه این گزارش،تجمع کنندگان گفتند:جدا از همکارانمان که به نمایندگی از بقیه، پیگیری مطالباتمان را برعهده گرفته‌اند، مابقی که از دفاتر شهرستان و استان‌های مختلف کشور به تهران آمده بودند با اعتماد به وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مدیر کل دفتر سهام عدالت با پایان دادن به اجتماع اعتراضی دو روزه خود، همگی راهی محل سکونت و کار خود شدند.

*تجمع اعتراضی شلتوک ‌کاران دشت آزادگان نسبت به ضرر وزیان از زهکشی مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 14 مرداد،جمعی از شلتوک ‌کاران دشت آزادگان برای اعتراض نسبت به ضرر وزیان از زهکشی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان دشت آزادگان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:زهکش WMD از زهاب زمین‌های شلتوک لبریز شده است و چنانچه راه آن باز نشود، به زمین‌های زراعی برگشت زده و خسارات جبران‌ناپذیری به محصول شلتوک خواهد زد.

راه حل پیشنهادی کشاورزان برای این معضل به دو شکل بلندمدت و کوتاه‌مدت است که به اطلاع عوده زاده معاون عمرانی فرماندار دشت آزادگان و مدیریت بحران رسیده است.

راه‌حل بلندمدت، تکمیل پروژه نیمه‌تمام زهکش WMD و حل معضل زهاب مساحت‌های وسیعی از زمین‌های زراعی منطقه و احیای آنهاست و راه‌حل کوتاه‌مدت، باز کردن زهکش به رود نیسان و یا به شط العمی است.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن مهراستان هرمزگان مقابل درب استانداری

روز سه شنبه 14 مرداد،جمعی از اعضای تعاونی مسکن مهراستان هرمزگان دست به تجمع مقابل درب استانداری زدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com