اعلام موجودیت کمیته اقدام کارگری کردستان

اطلاعيه
August 04, 2020

اعلام موجودیت کمیته اقدام کارگری کردستان
 
مسئله ملیت را به عنوان یکی از اساسی ترین جنبش کارگری است که هیچگاه نمی¬توان آن را از نقشه¬ی مبارزه طبقاتی کنار زد. در کشور هایی با گوناگونی ملی همچون ایران و سایر کشور های منطقه در دوران پر افت و خیز و پر التهاب کنونی یعنی دوران افول هژمونی امپریالیسم و شدت یافتن اقدامات بناپارتیستی بورژوازی کشور هایی همچون ایران و روسیه، مسئله¬ی ملی در حال ورود به ورطه¬ی یک دوران بحرانی است. زیرا ستم مازاد حاکمیت بورژوایی بر چنین ملیت هایی نوعی رادیکالیسم تاریخی را در زیست خلق آنها نهادینه کرده است. رادیکالیسمی که در سرپیچ های تاریخی همواره دو نقش را بر عهده می¬گیرد. نخست، می¬تواند به تدارک برنامه های مترقی کمک کرده و با اتحاد طبقاتی روند مبارزه علیه بورژوازی را پیش براند. و دوم، می¬تواند به عامل بازدارنده و حتی به مراتب خطرناک تر از آن، یعنی به عامل کجرویی از برنامه های انقلابی تبدیل شود. محقق شدن هر یک از این دو گزینه بسته به موضع¬گیری حزب پیشتاز انقلابی و به موازات آن پراتیک چنین حزبی است.
اما در فقدان حزب طبقه کارگر، موضع گیری احزاب و جریانات مدعی مدافع حقوق طبقه کارگر در خصوص مسئله ملی امری خطیر است. موضع¬گیری¬ای که در سال های اخیر یا با بی اعتنایی همراه بوده و یا صرفا با آبکی کردن آن با ناسیونالیسم و پاسیفیسم خرده بورژوایی همراه بوده است.
مبارزه ی ملیت های تحت ستم همواره شکل های گسترده و به میانجی در اقلیت قرار گرفتن این ملیت ها و سرکوب و حملات مداوم بر زبان و فرهنگ شکل های متناقضی به خود می‌گیرد.بورژوازی ایران در طی سالها موجودیت خود سخت ترین حملات را به اقلیت های ملی در کشور تدارک دیده است.با این تعبیر، نبرد زحمت‌کشان جهت احقاق حقوق خود تنها از یک  رهگذر مشخص، و آن هم خلع ید از بورژوازی و استقرار دیکتاتوری پرولتاریا می گذرد.تدارک این خیز بلند در گرو همبستگی کارگران و زحمت‌کشان است.همبستگی ای که در آن رنج های طبقاتی و همچنین ستم مازاد ملی بر زحمت‌کشان فهم شده تا مدخل نفوذ بر عقاید شوونیستی و ناسیونالیستی بر گرایشات و احزاب بورژوایی موجود بسته شود.احزابی که در طی سالها تنها اذهان خلق کردستان و عمده زحمتکشان آن را از نوع ستمی که بر آنان رفته است منحرف ساخته و با فروکاست گرایی فرهنگی این ستم را تقلیل داده اند. ضرورتی که ما را بر آن داشت تا کمیته اقدام کارگری کردستان را با حرکت بر پایه برنامه ای متناظر با ((کمیته اقدام کارگری ایران)) تشکلیل داده و گام های مشخص و سازگار با وضعیت منطقه چه در عرصه نظری و چه در عرصه تئوریک برداریم.
مشخص است که کمیته اقدام کارگری کردستان با در نظر گرفتن ستم های طبقاتی و فرهنگی خود را محدود به این گستره¬ی مشخص ندانسته و در تلاش خواهد بود که کمک به شکل یابی تشکل های مستقل مخفی کارگری را در دستور کار قرار دهد تا نقشی انقلابی در روند تشکیل حزب پیشتاز کارگری ایفا کرده و ضرورت تشکیل چنین حزبی را تبلیغ و با اتکا به ذهنیت و پراتیک طبقه کارگر پایه های آن را بنا گذارد.
 
کمیته اقدام کارگری کردستان


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com