پدرسالاری و مردسالاری یا انقلاب و پایان دادن به همه ستم ها؟

مطالب ترجمه شده
August 04, 2020

پدرسالاری و مردسالاری یا انقلاب و پایان دادن به همه ستم ها؟[1]

باب آواکیان

31 ژوئیه 2020

مترجم:منیر امیری

ترجمه شده برای نشریه عصیان

همانطور که قبلا (در سخنرانی «رژیم فاشیستی ترامپ/پنس باید سرنگون شود؛ به نام بشریت حاضر به تن دادن به آمریکای فاشیست نیستیم؛ جهانی بهتر ممکن است»[2]) تاکید کرده ام و تاکید دوبارۀ آن مهم است:

یک خط مستقیم «کنفدراسی» (ایالت های برده دارِ جنوب آمریکا) را به فاشیست های امروز وصل می کند. ارتباط مستقیمی میان همۀ عوامل زیر وجود دارد: برتری طلبیِ سفید، انزجار آشکار و نفرت از ال.جی.بی.تی.کیو (دگرباشان جنسی) و زنان، رد خودسرانه و عمدیِ علم، شوونیسمِ نخراشیدۀ «آمریکا اول از همه» و در بوق و کرنا کردن «برتری تمدن غربی»، به کارگیریِ جنگ طلبانۀ قدرت نظامی، از جمله اعلام آمادگی و اشتیاق و تهدیدهای عریان به استفاده از سلاح های هسته ای برای نابود کردن کشورها. 

کریستین کوبس دومِز به طور گسترده ای پدیده بنیادگرایی مسیحی را مورد بررسی قرار داده است. این بنیادگرایی، نیروی محرکۀ فاشیسمِ امروز است. او این پدیده را «اوانگلیش گرایی» (یا مشخص تر، «اوانگلیش گراییِ سفید») می خواند و نشان می دهد که «ارتباط مستقیمی» میان این شکل های ستم وجود دارد و نکتۀ مهمی را در این مورد بیان می کند که:

«تعهدی نوستالژیک نسبت به مردانگی سفید ستیزه جو، نخراشیده و پرخاشگر مانند نخی آنها را به هم پیوسته و در یک کل منسجم متصل می کند. حكومت پدر در خانه به طور لاینفک با رهبری قهرمانانه در صحنه ملی متصل است و سرنوشت ملت به هر دو وابسته است.» (به نقل از «مقدمه» کتاب «مسیح و جان وین»)

افرادی مثل لوئی فراخان، رهبر «ملت اسلام» و کسان دیگری از این قماش هستند که اصرار می کنند سرسخت ترین مخالفین برتری طلبی سفید می باشند. در حالی که مشترکات زیادی با فاشیست های مسیحی دارند. از جمله در زمینۀ ضدیت با علم و روش علمی و تبلیغ انواع و اقسام افسانه های مسخره و مزخرف و تئوری های توطئه و همچنین پافشاری بر همان نوع روابط ستم گرانه ای که فاشیست های مسیحی مصمم به تقویت و تحمیل آن ها در جامعه هستند.  

به بُعد مهمی از این امر خوب توجه کنید: تا زمانی که به برتری طلبی مردانه بچسبید و بر آن پافشاری کنید هرگز نمی توانید برتری طلبی سفید را از بین ببرید. اگر بخواهید برای مقابله با «مردانگی ستیزه جویانۀ سفید» به «مردانگی ستیزه جوی» سیاه  که در واقع نسخه ای از همان چیز، یعنی نسخۀ دیگری از برتری طلبی مردانۀ پدرسالار است، متوسل شوید، هرگز قادر به از بین بردن هیچ شکلی از ستم نخواهید بود.

درست همانطور که «رابطۀ مستقیمی» میان کلیۀ روابط ستم گرانه و سرکوبگرانه و شیوه های تفکر که برنامه فاشیستهای مسیحی را به یکدیگر پیوند می زند، وجود دارد؛ به همان ترتیب، بدون درهم شکستن همۀ این حلقه ها، هرگز نمی توان هیچ یک از آنها را از بین برد.

درک عمیق تر مساله به ما نشان می دهد که: کل زنجیره ستم و جنایت های کمرشکن علیه بشریت -- برتری طلبیِ سفید، مردسالاری، تبعیض و بیرحمی علیه ال.جی.بی.تی.کیو سلطۀ برتری طلبی آمریکایی و جنگ های امپراتوری، مهاجر هراسی، غارت محیط زیست – تماما و اساسا ریشه در نظام سرمایه داری- امپریالیسم دارند.

اگر بخواهید «سوار ماشین» سیستم شوید و دنبال دریافت «سهم عادلانۀ خود» از غنائمی باشید که سرمایه داری امپریالیسم آمریکایی از غارت کرۀ زمین و استثمار توده های مردم در هر گوشۀ جهان به دست می آورد؛ یا اگر دنبال آن باشید که با حکام این سیستم وارد «معامله» شوید تا موقعیت تبدیل شدن به اربابان و استثمارگرانِ جدید توده ها را از آن خود کنید، باید بدانید که این راه رهایی نیست بلکه راهی است که به تقویت ستم خدمت می کند.

فقط از طریق انقلاب با هدف سرنگونی این سیستم، یعنی مغلوب کردن و ازهم گسیختن سیستم سرمایه داری-امپریالیسم و کلیۀ نهادهای ستم و سرکوب خشونت بار آن و جایگزین کردن آن ها با موسساتی که می تواند  در خدمت به رهایی همه بشریت باشد و انسان ها را تبدیل به متصدیان شایستۀ کرۀ زمین کند؛  فقط از این طریق بالاخره می توان، هر شکل از ستم گری، غارت و استثمار را پایان بخشید.

 

Follow: @TheRevcoms
Read: 
www.revcom.us
Watch: 
youtube.com/TheRevComs

 

 

 

[1] PATRIARCHY AND MALE SUPREMACY,

OR REVOLUTION AND ENDING ALL OPPRESSION?

by Bob Avakian

July 31, 2020 | revcom.us

[2] The Trump/Pence Regime Must Go! In The Name of Humanity, We REFUSE To Accept a Fascist America, A Better World IS Possible. Video of this speech by Bob Avakian is available at revcom.us. 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com