اخباروگزارشات کارگری ١٣ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 03, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٣ مرداد ماه ١٣٩٩

- آخرین خبرها درباره اعتراضات کارگران هفت تپه

- گزارشاتی درباره سومین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی:

- ادامه اعتراضات کارگران هپکواراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با راهپیمایی وتجمع درکارخانه و زیر پل بختیاری برای سومین روز متوالی

- حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه از اعتراضات کارگران بخش های صنعت نفت و پتروشیمی

- بیانیه تشکلها و گروه های کارگری، دانشجویی، بازنشستگان و فعالین لغو کودک کار، در رابطه با آغاز اعتصابات گسترده و همزمان کارگری

- کارگران دفاتر سهام عدالت کشوردر دومین روز اعتراضشان در پایتخت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی و قوه قضائیه زدند

- اعتصاب و تجمع رانندگان ناوگان اتوبوس شهرداری ارومیه در اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی شیوع بیماری کووید 19وعدم حمایت دولت

- تجمع کارگران اخراجی اجرائیات شهرداری اهواز برای بازگشت بکار

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق با انتشار نامه سرگشاده

- عدم پرداخت 8 ماه حقوق کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بندر امام علیرغم وعده و وعیدها

- جان باختن 2 کارگر مقنی در آزادشهربراثر گازگرفتگی

- جان باختن یک کارگر ساختمانی درتهران  بر اثر سقوط در چاهک آسانسور

- جان باختن کارگر زن یک مرغداری فیروزکوه در دستگاه دان خوری

- بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران و اینبار مصدومیت 5 کارگرفصلی در استان گلستان

*آخرین خبرها درباره اعتراضات کارگران هفت تپه

روزدوشنبه 13 مرداد،جمعی از کارگران هفت تپه هشتمین هفته اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش آغازکردند.

کارگران هفت تپه با ایراد سخنرانی وسردادن شعارهایی اعتراضشان رانسبت به وعده های توخالی مسئولان 3قوه نشان دادند وبرای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان خواهان خلع ید فوری از بخش خصوصی شدند.

تجمع کنندگان با شرکت در جلسه روزچهارشنبه 14 مرداد بهارستان موافقت کردند ونمایندگانی را هم برای شرکت دراین نشست انتخاب کردند.

روزهای یکشنبه ودوشنبه(12 و 13مرداد)برای باری دیگر اعتراض کارگران هفت تپه ومشکلاتشان بازتاب گسترده ای در رسانه های داخل پیدا کرد و بعضی از صاحب منصبان هم تلاش کردند «تا با گل آلود کردن آب ماهی بگیرند» ازجمله یکی از بهارستان نشینان در گفت‌و‌گو با بخش خبرتلویزیون گفت: «صدای مرا از اهواز می‌شنوید، من صدای کارگران هستم»؟؟؟؟؟؟ً!!!!!!!!

*گزارشاتی درباره سومین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی:

+اعتراضات در مراکز نفتی همچنان ادامه دارد!

امروز دوشنبه در سومین روز اعتراض سراسری به اجحافات شرکت ها و پیمانکاران در پالایشگاهها و مراکز نفتی، کارگران نیروگاه بیدخون و شرکت جهانپارس ایلام مهران نیز به اعتصاب پیوستند. اعتصاب همچنان در پترو پالایش کنگان که دارای 800 کارگر است و پتروشیمی جم ادامه دارد. کمپ امام حسین در فاز ۱۳ تقریبا خالی شده و کمتر از 10 درصد کارگران متاسفانه به سرکار رفته اند. مابقی کارگران یا به خانه بازگشته اند و یا در خوابگاهها منتظر نتیجه اعتصاب هستند. در پالایشگاه لامرد جوشکاران گروه درخشنده و جاور هم امروز دستگاه جوش های خود را تحویل داده به خانه رفتند. کارفرمای اکسیرصنعت تمبک فاز13 امروز کارگران معترضش را تسویه کامل کرده است.

هجوم کارگران ایذه ای به ترمینال عسلویه جهت رفتن به خانه تا افزایش حقوق در پروژه ها و به نتیجه رسیدن این اعتراض همگانی چشمگیر است. به برآورد کارگران سندیکایی تاکنون 2000 کارگر از روز جمعه به خانه هایشان بازگشته اند.

+تصویری از اعتصاب وتجمع کارگران در نیروگاه بیدخون:

+تصویری ازاعتصاب وتجمع کارگران شرکت جهانپارس ایلام مهران:

+تصویری ازاعتصاب وتجمع کارگران شرکت پترو پالایش:

+تصویری از اعتصاب کارگران در فاز 2 و3پیمانکاری کیانپور:

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

+اعتصاب وتجمع کارگران فاز 2 پالایشگاه  نفت آبادان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روزهای شنبه ویکشنبه(11 و12 مرداد)، کارگران فاز 2 پالایشگاه نفت آبادان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کارکشیدند و مقابل درب ورودی پالایشگاه تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 13 مرداد،فرماندار ویژه آبادان گفت: هم اکنون در پایتخت برای حل مشکل کارکنان فاز 2 پالایشگاه نفت آبادان با مسئولین مربوطه در حال گفت‌وگو هستم و به زودی با خبرهای خوش باز خواهم گشت.

+اعتراض کارگران فازهای 22 و 24پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش ونداشتن امنیت شغلی

روزهای شنبه ویکشنبه(11 و12 مرداد)، کارگران فازهای 22 و 24پارس جنوبی واقع در در شهرستان کنگان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش ونداشتن امنیت شغلی دست به اعتراض زدند.

روزدوشنبه 13 مرداد،این کارگران با بیان اینکه هیچ نظارتی بر شرکت‌های پیمانکاری اعمال نمی‌شود؛ ضمن اعتراض به پایین بودن حقوق و دستمزد به خبرنگار رسانه ای گفتند: دستمزد ما ناعادلانه است؛ ما به نسبت کار سختی که انجام می‌دهیم، دستمزد پایینی دریافت می‌کنیم؛ همین دستمزدهای ناچیز هم با تاخیر بسیار پرداخت می‌شود؛ در ضمن از امنیت شغلی و امید به آینده بی‌بهره هستیم و هر لحظه ممکن است کار خود را از دست بدهیم.

کارگران فازهای پارس جنوبی از عدم پوشش قانون کار در این منطقه انتقاد کردند و گفتند: هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد و بدون حمایت‌های قانون کار مشغول به کار هستیم.

آنها می‌گویند: با تجمع در محوطه مجتمع قصد داشتیم صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان فرادستی برسانیم.

+نامه سرگشاده کارگران قراردادی مدت موقت  صنعت نفت در اعتراض به پایمالی حقوقشان

کارگران قراردادی مدت موقت  صنعت نفت با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس  اعتراضشان را نسبت به پایمالی حقوقشان رسانه ای کردند.

این کارگران دراین نامه سرگشاده مشکلاتشان را در13 بند بشرح زیراعلام کردند:

1- عدم یکسان سازی حقوق و طبقه بندی مشاغل برای نیروهای غیررسمی قرارداد مدت موقت وزارت نفت

2- عدم ارتقاء شغلی و سازمانی و نبود امنیت شغلی بواسطه بستن قراردادهای یکساله و پرداخت سنوات در پایان مدت هرسال که عدم امنیت شغلی این پرسنل را به همراه دارد.

3- اخیرا وزارت نفت دو طرح قرارداد 3 ساله و5 ساله و همچنین سامانه جذب برای تبدیل وضعیت پرسنل به قراردادمدت معین اعلام کرده اما شرایطی که برای تبدیل وضعیت پرسنل قرارداده با وضعیت بسیاری از پرسنل غیررسمی همخوانی ندارد و شرایط همچون شرط معدل، سن پرسنل ، محدودیت رشته و مقطع تحصیلی  پرسنل تخصصی عملیات و مشخصوص نبودن اجرای طرح و صحبت هایی که از منابع مختلف مطرح است که این تبدیل وضعیت تاثیری در افزایش حقوق و ارتقاء شغلی پرسنل غیررسمی ندارد موجب نگرانی شده است.(به طور مثال مقاطع پائین تر از کارشناسی و بسیاری از رشته های تخصصی شاغل در عملیات  صنعت نفت حتی با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد مجاز به  ثبت نام نیستند)

4- مشخص نبودن کارمند یا کارگر بودن این پرسنل با توجه به اینکه حقوق این پرسنل براساس کارگری و عیدی پایان سال براساس کارمندی محاسبه می شود.

5- بسیاری از پرسنل غیررسمی قراردادمدت موقت صنعت نفت با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری با شرکت های خود قرارداد منعقد کرده اند و با توجه به اینکه سن آنها از سن مجاز شرکت در آزمون های استخدامی عبور کرده است اما وزارت نفت رشته های تحصیلی و مقطع تحصیلی آنها را در سامانه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی اعمال نکرده است و هیچگونه امتیازی و راهکاری برای تبدیل وضعیت آنها و حتی امتیاز در آزمون های استخدامی گذشته  نیز برای آنها در نظر نگرفته است و این بزرگترین ظلم در حق پرسنل متخصص و تحصیلکرده شاغل در صنعت نفت است.

6-تبعیض میان پرسنل رسمی و غیررسمی قراردادی درخصوص دریافت مزایای شغلی ،همچون بدی آب و هوا، فوق العاده شغل، سختی کار، پاداش ها، و سایر مزایا در صورتیکه یک نفر رسمی و غیررسمی هردو یک کار را در یک محل و دریک ساعت مشخص انجام می دهند.

7- جلوگیری از استفاده پرسنل غیررسمی از خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت به طوریکه اگر یکی از پرسنل غیررسمی در محل همزمان با یک نیروی رسمی دچار حادثه شوند(مثل آتش سوزی) پرسنل رسمی را بیمارستان نفت پذیرش می کند اما پرسنل غیررسمی بایستی به مراکز درمانی خارج از شرکت منتقل شود.

8- پرسنل غیررسمی جانباز و ایثارگرشاغل در وزارت نفت  سال ها در انتطار تبدیل وضعیت هستند و هنوز نتیجه ای نگرفته اند و بسیاری از آنها در آستانه بازنشستگی قرارگرفته اند و هیچ تغییری در ارتقاء شغلی و مزایای آنها اعمال نشده است.

 9-عدم تبدیل وضعیت پرسنل قراردادمدت موقت با وجود سابقه کار بالا و تجربه کافی در صنعت نفت که منجر به بی انگیزگی پرسنل شده است به طوریکه در آزمون های استخدامی صنعت نفت نیروی های جدید الاستخدام که مشغول به کار می شوندکار را تحت نظر پرسنل غیررسمی باتجربه می آموزند و سپس این پرسنل رسمی، یکسال بعد به عنوان سرپرست همان پرسنلی که به وی آموزش داده قرار می گیرد. و این یعنی "بی انگیزگی پرسنل غیررسمی"

10- فاصله بسیار زیاد دریافتی حقوق پرسنل رسمی و غیررسمی قرادادمدت موقت در صنعت نفت به گونه ای است که اضافه کار یک نیروی رسمی با سابقه تقریبا برابر یا حتی بیشتر از حقوق کامل با همه مزایای یک نیروی غیررسمی قراردادمدت موقت است که این شرایط نوعی بدبینی پرسنل  غیررسمی را در سیستم بوجود آورده است.

11- نیروهای عملیاتی قراردادمدت موقت صنعت نفت چند سالی است که طبق مصوبه بند10 پرسنل آیتمی را به عنوان حق عملیاتی دریافت می کنند که میزان افزایش سالیانه آن بسیار ناچیز و در سال جاری هم بعد از گذشت 5 ماه هنوز افزایشی نداشته است.

12- آیتم بدی آب و هوا شاغل در مناطق نفتخیز جنوب و مناطق بد آب و هوا برای پرسنل غیررسمی لحاظ نمی شود که این مسئله با توجه به سختی کار در گرمای بالای 60 درجه خصوصا در مناطق عملیاتی کاملا ظالمانه و غیر قابل قبول است.

13- جلوگیری از استفاده پرسنل غیررسمی از منازل سازمانی در صورتیکه بسیاری از منازل سازمانی صنعت دچار فرسودگی شده و حتی وزیر نفت دستور فروش آنها طی مزایده داده است اما پرسنل غیررسمی که بسیاری از آنها نیز اجاره نشین هستند امکان استفاده از آن را ندارند.

*ادامه اعتراضات کارگران هپکواراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با راهپیمایی وتجمع درکارخانه و زیر پل بختیاری برای سومین روز متوالی

روزدوشنبه 13 مرداد برای سومین روز متوالی، کارگران هپکواراک به اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مسئولان با راهپیمایی وتجمع درکارخانه و زیر پل بختیاری ادامه دادند.

جمعی ازکارگران معترض هپکوبه خبرنگار رسانه ای گفتند:امروز حدود 300 نفر تجمع کردیم تا صدای خود را به گوش مدیران استان و مقام‌های وزارت صمت، کار و... برسانیم. در این 3 روز هیچ یک از آنها به دیدارمان نیامدند. به نظر نمی‌رسد که اعتراضمان نسبت به دست به دست شدن سهام شرکت، شنیده شده باشد.

آنها افزودند: یک روز اعلام می‌کنند که سهام شرکت را به ایدرو یا ایمیدرو واگذار می‌کنند و روزی دیگر می‌گویند 55 درصد از سهام آن را به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌کنیم؛ البته به شرط فروش سهام تا انتهای سال 99 و رساندن میزان آن به 17 درصد. اگر بنابر فروش شرکت است، چرا آن را واگذار می‌کنید؟! به نظر می‌رسد که هیچ برنامه‌ای برای احیای شرکت وجود ندارد و هپکو اسباب معامله و رد دیون دولت شده است.

*حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه از اعتراضات کارگران بخش های صنعت نفت و پتروشیمی

سیزدهم‌مرداداعتصاب کارگران پترو پالایش  بوشهر در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی و ناچیز بودن دستمزد.

در روزهای گذشته شاهد بهم پیوستن اعتراضات کارگران بخش های صنعت ونفت و پتروشیمی بوده ایم که این اعتراضات بطور همزمان در ۴استان کشور برگزار شده است.

خواسته های کارگران لغو قراردادهای سفید امضا وموقت ،تامین امنیت شغلی ، پرداخت حقوق معوقه و افزایش سطح دستمزد میباشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن حمایت از اعتراضات کارگران بخش های صنعت نفت و پتروشیمی ، اعلام میدارد حق داشتن امنیت شغلی و پرداخت دستمزد بموقع و دریافت دستمزدی متناسب با هزینه های حداقلی زندگی از ابتدایی ترین حقوق کارگری در دنیا میباشد که بواسطه نبود سندیکاهای کارگری و تشکلات مستقل در کشور ، تماما حقوق کارگران نادیده گرفته میشود

اتحاد و همبستگی کارگران بخش های مختلف نفت وپتروشیمی در اعتراضات میتواند در پرداخت مطالبات عقب افتاده و شرایط اسفبار معیشت کارگران تاثیر بسزائی داشته باشد .

*بیانیه تشکلها و گروه های کارگری، دانشجویی، بازنشستگان و فعالین لغو کودک کار، در رابطه با آغاز اعتصابات گسترده و همزمان کارگری

روز شنبه 11 مرداد 99 یک روز متفاوت در تاریخ مبارزات کارگری ایران بود. به موازات ادامه مبارزات و اعتصابات پر شور و قدرتمند کارگران هفت تپه که اکنون 50 روز است خیابان را صحنه ابراز مطالبات خود کرده اند،  اعتصابات گسترده و همزمانی در چندین مرکز بزرگ تولیدی و حیاتی به وقوع پیوست. کارگران پالايشگاه های نفت آبادان، نفت سنگین قشم، پارسیان، پالايشگاه گاز فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در کنگان، پتروشیمی لامرد، پتروشیمی پارس فنل، کارکنان پترو پالایش کنگان  و کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و پائین بودن دستمزد دست به اعتصاب زدند.

وقوع چنین اعتصابات وسیعی آن هم در یک روز و در حساس ترین مراکز تولیدی، نوید شروع اعتصابات عمومی و سراسری را می دهد. کارگران ایران سالهاست که علیه عدم پرداخت حقوق معوقه و پایین بودن میزان دستمزد در شرایط افسارگسیختگی تورم و گرانی، فریاد اعتراضشان بلند است و هر مرکز کارگری تجربه ی بارها اعتصاب و اعتراض در کارنامه خود را به ثبت رسانده است. اما هنوز هیچیک از خواستها و مطالباتشان پاسخ درخور توجه نگرفته است، معترضین سرکوب شده اند، احضار و بازداشت شده اند و از کار بیکار گردیده اند. کارگران همچنان با معضل حقوق های معوقه مواجه اند. دستمزدشان 5 برابر زیر خط فقر است. خیلی از همکاران، فعالین و رهبران اعتصاباتشان همچنان زیر فشار و در زندان هستند.

 کارگران ایران دوره طولانی ای از مبارزه را سپری کرده تا به شرایط امروز رسیده اند. امروز هم به میزان لازم تجربه کسب کرده اند و هم به یمن مبارزات جانانه خود به یک توازن قوای تعیین کننده دست یافته اند. به این آگاهی، تجربه و اطمینان رسیده اند که به شیوه پراکنده و جدا از هم دستیابی به مطالبات خود و برخورداری از زندگی در خور شٱن انسان برایشان میسر نخواهد بود.

کارگران مراکز یاد شده، روز شنبه 11 مرداد  مسیری که سالهاست کارگران ، معلمان ،پرستاران، بازنشستگان و دانشجویان هموار کرده اند را وارد مرحله ای جدید و پرتوان کرده است. در نتیجه در این شرایط ضروری ست که  کارگران همه مراکز تولیدی و خدماتی به اعتصابات عمومی و سراسری بپیوندند.

تنها راه خلاصی از فقر، نداری، حقوق 5 برابر زیر خط فقر، حقوق معوقه و عموم مشقات گریبانگیر کارگران، همان است که کارگران این مراکز در پیش گرفتند. اعتصاب عمومی تنها راه است.

زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری

13/5/1399

1-اتحاد بازنشستگان ایران

2-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

3-سندیکای نقاشان البرز

3-شورای بازنشستگان ایران

4-شورای همبستگی کارگری

5-کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری

6- جمعی از بازنشستگان فولادی

7-گروهی از فعالین کارگری سقز

8-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

9-تشکل برای کودکان پیرانشهر

10-تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

11-دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان

12-جمعی از دانشجویان هنر دانشگاه‌های تهران

*کارگران دفاتر سهام عدالت کشوردر دومین روز اعتراضشان در پایتخت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی و قوه قضائیه زدند

روز دوشنبه 13 مرداد،کارگران دفاتر سهام عدالت کشوربا برپایی تجمع مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی و قوه قضائیه،برای دومین روز متوالی درپایتخت به اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان که بنمایندگی از همکارانشان از سراسر کشوربه تهران آمده اند،به جلسه روز چهارم مرداد ماه شورای عالی بورس برای آزاد سازی سهام عدالت ، معترض هستند و تاکید دارند که در دستور العمل نوشته شده این شورا هیچ تصمیمی در خصوص وضعیت شغلی  1500نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت گرفته نشده و در واقع با بی‌توجهی آنها بیکار شده‌اند.

کارکنان معترض سهام عدالت کشور که همگی از مددجویان تحصیلکرده نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام و از اقشار ضعیف جامعه‌اند و در عین حال  از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود عازم تهران شده‌اند، درباره سوابق مشکلات خود گفتند: مشکلات کارکنان سهام عدالت از 4تا5 سال پیش همزمان با الکترونیکی شدن ثبت نام مشمولان آغاز شده واز آن موقع تا هم‌اکنون مسئولان بدون توجه به پرداخت مطالباتشان و مشخص کردن وضعیت شغلی‌شان آنهارا به حال خود رها کرده‌اند تا اینکه اخیرا با دستور العمل شورای عالی بورس به طور کل بیکار شده‌اند.

به گفته آنها،علاوه بر  همه مشکلاتی که طول سالیان خدمت آنها در شهرستان‌ها و مناطق محروم کشور متحمل شده‌اند، مسئولان مربوطه در پاسخ به پیگیری‌های آنها مرتبا وعده پیگیری می‌دهند اما در عمل هیچ واکنشی جدی از خود نشان نمی‌دهند.

آنها با بیان اینکه تقریبا هر چند وقت یکبار با جیب خالی خانوادهایمان را در شهرستان‌های مختلف رها کرده و برای وصول مطالباتمان به تهران سفر می‌کنیم، افزودند: در  نتیجه این همه دوندگی هنوز چیزی عایدمان نشده است،به همین دلیل صبح امروز  حوالی ساعت 8 صبح  قبل از اینکه تجمع خودرا برای دومین روز مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی ادامه دهیم به ساختمان قوه قضائیه  مراجعه کردیم و نامه‌ای را برای پیگیری از وضعیت شغلی‌مان به دفتر رئیس قوه قضائیه دادیم.

 کارکنان سهام عدالت در خاتمه درباره معوقات مزدی خود نیز گفتند به ‌صورت مشخص آنچه از مطالبات مزدیمان باقی مانده مربوط به سال‌های 97و 98 تا به امروز می‌شود و هم‌اکنون به دنبال وصول معوقات مزدی و تحقق امنیت شغلی خود هستیم.

*اعتصاب و تجمع رانندگان ناوگان اتوبوس شهرداری ارومیه در اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی شیوع بیماری کووید 19وعدم حمایت دولت

صبح روز دوشنبه 13 مرداد،جمعی از رانندگان ناوگان اتوبوس شهرداری ارومیه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی شیوع بیماری کووید 19وعدم حمایت دولت دست از کار کشیده ومقابل شهرداری این کلانشهردرمرکز استان آذربایجان غربی زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:هیچ کسی به درد آنها نمیرسد و متاسفانه شهرداری بیمه رانندگان را پرداخت نکرده و از طرفی درآمد آنها 80 درصد بعد از شیوع کرونا کاهش یافته است و هیچگونه حمایتی از سوی نهادی صورت نگرفته و تنها کمک آنان توزیع روغن موتور برای یکبار بوده است.

آنها افزودند:بدنبال تجمع امروز نشستی با شهردار ارومیه داشتند که وعده هایی بشرح زیر داده شد:

- پرداخت کامل هزینه بیمه رانندگان اتوبوس به مدت یکسال تا نیمه مرداد ماه سال 1400 از سوی شهرداری با مجوز شورای اسلامی شهر

- پیگیری سخت و زیان آور شدن شغل رانندگان اتوبوس بخش خصوصی در دیدار آتی با رئیس مجلس شورای اسلامی و  تلاش برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

- تعویض مسیرهای کم بازده بخش خصوصی با اتوبوس های شهرداری

- مطرح کردن  پیشنهاد کمک هزینه برای تعمیر اتوبوس ها در شورای اسلامی شهر

- شورای شهر ارومیه کمک هزینه یک میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی خطی، شهری و تاکسی تلفنی‌های زیرنظر شهرداری، مبلغ یک و نیم میلیون تومان برای رانندگان مینی‌بوس و مبلغ دو میلیون تومان برای رانندگان اتوبوس بخش خصوصی شهر ارومیه بابت کمک‌هزینه بلاعوض جهت خرید لاستیک یا بیمه مصوب کرده تا بعد از تصویب فرمانداری اجرایی شود.

*تجمع کارگران اخراجی اجرائیات شهرداری اهواز برای بازگشت بکار

روز دوشنبه 13 مرداد،جمعی از کارگران اخراجی اجرائیات شهرداری اهواز بنمایندگی از37 همکارشان با تجمع مقابل ساختمان شورای شهر این کلانشهر خواهان بازگشت بکارشدند.

یکی ازافراد معترض و شرکت کننده در این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: پنج نفر از نمایندگان این تعداد افراد اخراج شده از شهرداری امروز در مقابل ساختمان شورای شهر اهواز برای پیگیری وضعیت شغلی خود تجمع کردیم.

وی گفت: نامه درخواست برگشت به کار نیز توسط این نمایندگان نوشته شده تا به رییس شورای شهر اهوازداده شود اما تا کنون هیچکدام از مسوولان شورای شهر برای شنیدن حرفهای ما نیامده اند.

وی ادامه داد: در مجموع 400 نفر در اجرائیات شهرداری اهواز مشغول به کار هستند که همه زیر نظر یک پیمانکار فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه فردا هم تجمع خواهیم داشت،اضافه کرد: همگی ما صاحب خانواده و فرزند هستیم و در این شرایط سخت اقتصادی و بیماری کرونا بدون شغل و درآمد چگونه زندگی خود را اداره کنیم.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق با انتشار نامه سرگشاده

روز دوشنبه 13 مرداد، کارگران شهرداری مریوان با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به مسئولین اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان ذیربط رسانه ای کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این کارگران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان شهرداری آورده‌اند: «چرا ما را شرمنده خانواده‌هایمان می‌کنید؛ چرا باید همیشه برای کارمندان رسمی خود حقوق منظم داشته باشید ولی برای کارگران خزانه خالی است وحساب‌ها مسدود؟!»

در ادامه این نامه می‌خوانیم: چهار ماه از سال گذشته و هنوز حقوق سال جدید را دریافت نکردیم درحالی که کادر اداری برج 3 را هم دریافت کردند؛ حالا که دیگر امیدی به وعده‌های شهرداری نیست.

*عدم پرداخت 8 ماه حقوق کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بندر امام علیرغم وعده و وعیدها

8 ماه حقوق معوقه صدها کارگر خدماتی وفضای سبز شهرداری بندر امام علیرغم وعده و وعیدها بدنبال اعتراضاتشان،پرداخت نشد.

روز دوشنبه 13 مرداد،این کارگران که تعدادشان به 800نفر میرسد به خبرنگار رسانه ای گفتند: برخی مدیران شهری در روز ششم تیرماه وعده کرده بودند یک ماه از معوقات مزدی کارگران را در روز های آینده پرداخت می کنند و منابع مالی آن هم تامین شده است .

کارگران درباره مطالبات خود تصریح کردند: در حال حاضر کارگران شهرداری بندر امام حدود 8ماه مطالبات معوقه دارند که این موضوع آنها را در شرایط سخت مالی قرار داده است.

کارگران شهرداری  بندر امام  گفتند: بارها برای دریافت مطالبات خود به دفتر شهردار و شورای شهر مراجعه کرده‌ایم، اما تاکنون پاسخ روشنی نگرفته‌ایم و علارغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان مشخص نیست چه زمانی قرار است شهرداری، مطالبات ما را پرداخت کنند.

کارگران شهرداری بندر امام  تاکید کردند: مطالبات ما مربوط به سه ماه معوقات مزدی سال جاری است و الباقی مربوط به سنوات گذشته است .در واقع آخرین حقوقی که به حساب کارگران واریز شده حقوق فروردین ماه سال جاری بوده است.

*جان باختن 2 کارگر مقنی در آزادشهربراثر گازگرفتگی

2 کارگر مقنی حین کار در روستای خانمیر شهرستان آزادشهر در در استان گلستان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،یک کارگر53 ساله در حال تمیز کردن لوله‌های چاه به دلیل استنشاق گازهای خطرناک جان خود را از دست داده و فرد 30 ساله دیگری برای کمک به وی وارد چاه شده که وی نیز جان خود را از دست داده است.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی درتهران  بر اثر سقوط در چاهک آسانسور

شامگاه روز یکشنبه 12 مرداد،یک کارگر حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت واقع در در خیابان 135 تهران پارس درپی سقوط از ارتفاع به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و جان باخت.

*جان باختن کارگر زن یک مرغداری فیروزکوه در دستگاه دان خوری

روزیکشنبه 12 مرداد،یک کارگر زن 28 ساله یک مرغداری واقع در در روستای سرانزا فیروزکوه در استان تهران حین کار با دستگاه دان خوری روسری و موی سرش به داخل دستگاه کشیده شده و

دردم جانش را ازدست داد.

*بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران و اینبار مصدومیت 5 کارگرفصلی در استان گلستان

صبح روز دوشنبه 13 مرداد،به دنبال واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران فصلی در محورمواصلاتی شهرستان رامیان استان گلستان، 5 کارگر فصلی زخمی وبه بیمارستان منتقل شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،سه نفر از کارگران مصدوم‌ این حادثه به صورت سرپایی درمان شده و از بیمارستان ترخیص شدند و دو نفر  دیگر هنوز در بیمارستان بستری هستند که طبق اعلام پزشکان حال عمومی آنها رضایت بخش است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com