اخباروگزارشات کارگری ١٢ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 03, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٢ مرداد ماه ١٣٩٩

- اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان هفت هفته ای شد

- روز دوم اعتصاب در مراکز نفتی!

- دومین روزدور جدید اعتراضات کارگران هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و خالی بندی مسئولان با تجمع درکارخانه و زیر پل بختیاری

- شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان البرز

- تجمع اعتراضی کارگران دفاتر سهام عدالت کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل مجلس برای باری دیگر

- تجمع اعتراضی کارگران اداره آب وفاضلاب اهواز نسبت به پایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری مقابل ساختمان این اداره

- تایید حکم ۱۳ ماه حبس جدید علیه جعفر عظیم زاده در دادگاه تجدید نظر

- تجمع اعتراضی اهالی محله‌ی یوسف آباد تبریزنسبت به مبلغ غرامت پرداختی از سوی شهرداری

- تجمع اعتراضی صاحبان باغ‌های تفریحی جاده آبشار نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل فرمانداری بویراحمد

*اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان هفت هفته ای شد

روز یکشنبه 12 مرداد، کارگران هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش هفتمین هفته از اعتراضاتشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان شهرستان شوش،استان خوزستان و کشور،پشت سر گذاشتند.

 م

+روز دوشنبه 13 مرداد ماه 2 کارگر هفت تپه دادگاهی میشوند

روز دوشنبه 13 مرداد،2کارگرهفت تپه کرامت پام و حسن کهنکی درشعبه پنجم دادیاری داد سرای عمومی وانقلاب شهرستان شوش با حضوروکیلشان فرزانه زیلابی دادگاهی خواهند شد.

*روز دوم اعتصاب در مراکز نفتی!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، امروز 12 مرداد روز دوم اعتصاب و اعتراض به دستمزد های کم و حقوق های عقب افتاده و نپرداختن مزایای کارگری و وضعیت غیرانسانی پروژه ها آغاز گردیده است.

امروز 800 کارگر پترو پالایش کنگان و کارگران پالایشگاه پارسیان سپهر لامرد و شرکت اکسیر در فاز 13 در اعتصاب هستند.

 کمپ امام حسین فاز 13 به دلیل رفتن کارگران به خانه در حال تعطیل شدن است. در شرکت ها و فاز های عسلویه از دیروز ترک محل کار آغاز گردیده است.

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، در حمایت از فراخوان داده شده کارگران کل شرکت های فاز۲۲و۲۴ به اعتصاب پیوسته و از کارگردن خوداری نموده و همگی به خوابگاه ها مراجعت کردند. از جمله کارگران شرکت آریا ماهان، آزمون فلز…..

امروز بیش از 10 هزار کارگر با این اعتصاب همراهی کرده اند.

*دومین روزدور جدید اعتراضات کارگران هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و خالی بندی مسئولان با تجمع درکارخانه و زیر پل بختیاری

روز یکشنبه 12 مرداد برای دومین روز متوالی، کارگران هپکوبرای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و خالی بندی مسئولان دست به تجمع درکارخانه و زیر پل بختیاری نزدیک ریل راه آهن زدند.

کارگران هپکو با اشاره به پرداخت نشدن دستمزدهای خرداد و تیر سال جاری  و بخشی از مطالبات‌ سال‌های 95 و 96 به خبرنگار رسانه ای گفتند:پس از ماه‌ها بازی با افکار عمومی و طرح این گمانه‌زنی که هپکو به ایدرو یا ایمیدرو واگذار می‌شود، 55 درصد از سهام غیرمدیریتی آن را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده‌اند.

هپکوی ها افزودند:دولت سازمان تامین اجتماعی را  مکلف کرده است که مازاد بر 17 درصد از سهام خود را تا پایان سال 99 به فروش برساند؛ اما در این میان تکلیف کارگران روشن نیست و کسی نمی‌داند چه بلایی بر سرمان می‌آید؛ در حالی که  760 نفر هستیم.

کارگران هپکو با اشاره به ابتلای تعدادی از همکارانشان به ویروس کرونا، افزودند:متاسفانه مدیریت شرکت فکر جدی برای تامین وسایل حفاظت فردی حین کار نکرده است و کارگران باید هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان البرز

روز یکشنبه 12 مرداد، کارگران کارخانه کنتورسازی ایران دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان البرز زدند تا برای باری دیگر اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان بنمایش بگذارند.

کارگران حاضر در تجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفتند: چندین سال است که شاهد بی سر و سامانی شرکت کنتورسازی قزوین هستیم و خصوصی سازی بلای جان کارگران شده است، اما در این میان آنچه دیده نمی‌شود فریادهای به حق کارگران این شرکت است که به جایی نمی‌رسد و مسئولان استان قزوین هم بارها وعده‌های بی سرانجامی داده‌اند که عملیاتی نشده است.

یکی ازاین کارگران گفت: ما با مشکلات مختلفی دسته و پنجه نرم می‌کنیم؛ بیمه یکی از مشکلات ماست و تقریبا از چهارماه گذشته حق بیمه‌ ما توسط شرکت واریز نشده است تا بتوانیم از خدمات بیمه بیکاری استفاده کنیم.

وی افزود: وعده‌هایی توسط برخی مسئولان استان قزوین در هفته گذشته داده شد، اما متاسفانه هنوز هیچ برنامه‌ای برای حل این موضوع صورت نگرفته است و ما همچنان بلاتکلیف هستیم.

*تجمع اعتراضی کارگران دفاتر سهام عدالت کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل مجلس برای باری دیگر

روز یکشنبه 12 مرداد برای باری دیگر، کارگران دفاتر سهام عدالت کشور خود را به پایتخت رساندند تا با بر پایی تجمعی دیگر مقابل مجلس صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی منعکس کنند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:از تاریخ چهارم مرداد ماه سال جاری بدنبال دستور العمل جدید شورای عالی بورس مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت ، از کار بیکار شده‌ایم.

در دستور العمل شورای عالی بورس بجز پرداخت مطالبات معوقه  کارکنان دفاتر سهام عدالت هیچ تصمیمی در خصوص وضعیت شغلی ما گرفته نشده و ما را بیکار کرده‌اند.

این گروه از کارگران که از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: حدود 1500 نفر هستیم که پس از 13سال فعالیت در دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، شورای عالی بورس در تصمیمات اخیر خود برای آزاد سازی سهام عدالت وضعیت شغلی مارا پیش بینی نکرده و در نتیجه ما را بیکار کرده است.

یکی از کارگران حاضر در تجمع گفت: عدم توجه شورای عالی بورس به امنیت شغلی کارکنان تعاونی‌های  سهام عدالت در سطح کشور که 13 سال سابقه کار و بیمه دارند و زحمات این  کارکنان، سهام عدالت را به ثمر رسانیده است، عامل تجمع امروز کارکنان سهام عدالت است.

او در تشریح جزئیات مشکلاتشان افزود: متاسفانه در چند سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی به طرق مختلف غیرقانونی سعی در حذف دفاتر تعاونی‌ها داشته تا جایی که  با دستور العمل اخیر  شورای عالی بورس اعتبار این هدف محقق شد.

*تجمع اعتراضی کارگران اداره آب وفاضلاب اهواز نسبت به پایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری مقابل ساختمان این اداره

روز شنبه 11 مرداد، کارگران اداره آب وفاضلاب اهوازبا تجمع مقابل ساختمان این اداره در کلانشهر اهواز اعتراضشان را نسبت به پایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری بنمایش گذاشتند.

کارگران پیمانکاری شرکت آب وفاضلاب اهوازبه خبرنگار رسنه ای گفتند: خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند.

آنها افزودند:اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی مجموعه شرکت آب و فاضلاب که زیرمجموعه شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی وجود دارد.

این کارگران معترض افزودند: تعداد کارگران پیمانی شرکت آب و فاضلاب اهواز که شامل مشاغلی همانند تلمبه چی ، اپراتور ایستگاه های آب وفاضلاب و غیره ... می‌شود، دست‌کم به 300 نفر در شهر اهواز می‌رسد. این کارگران برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه آب و فاضلاب از مزایایی همانند اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن‌ ، حق لباس و سایر خدمات عرفی محروم هستند.

این کارگران گفتند: ما پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی  در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بسیاری بهره‌مند هستند ولی ما هیچ کدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار کردن داریم؟

به گفته یکی از کارگران آب و فاضلاب اهواز که به عنوان تلمبه چی در یکی از مناطق شهر اهواز مشغول کار است،  فاصله دریافتی یک کارگر پیمانی تلمبه چی  با یک کارگر رسمی آب و فاضلاب که در یک کارگاه کار می‌کنند حداقل حدود دو تا سه میلیون  میلیون تومان است. این درحالیست که سایر کارگران پیمانی با عناوین شغلی مختلف در شرکت آبفای اهواز با میانگین 16 تا 17سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند.

به گفته  این کارگر ، سالهاست به همراه همکارانم تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستم. در عین حال حقوق و بیمه ما را آب وفاضلاب پرداخت می‌کند. در این بین شرکتی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد چرا باید به واسطه کار کارگران (با کسر هر ماه چندین میلیون تومان) به سودهای کلان دست پیدا کند.

او با بیان اینکه ما خواهان حذف پیمانکار در بخشهای مختلف آب وفاضلاب هستیم، در خاتمه تصریح کرد: حقوقی که از شرکت‌ واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌‌مان را نمی‌دهد در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی، دستمزدهایی که به آنها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست.

*تایید حکم ۱۳ ماه حبس جدید علیه جعفر عظیم زاده در دادگاه تجدید نظر

به دنبال اجبار قانونی برای آزادی جعفر عظیم زاده پیرو بخشنامه ۲۸ اسفند ۹۸ قوه قضائیه، نهاد های امنیتی جهت جلوگیری از این امر، در اقدامی کاملا دستوری و فرمایشی پرونده جدیدی را با تعجیل فراوان علیه ایشان تشکیل و در اقدامی بی سابقه در قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ظرف مدت بیست روز کل روند بازجویی، بازپرسی، محاکمه و صدور حکم را به سرانجام رسانده و او را به جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به ۱۳ ماه حبس جدید محکوم کردند که عینا و طبق دستور نهادهای امنیتی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید و دیروز ۱۱ مرداد در زندان به او ابلاغ گردید.

 مصادیق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در این پرونده اعتراض عظیم زاده به عدم درمان زندانیان در اوایل سال ۹۸ و اعتراض به صدور احکام ظالمانه علیه کارگران هفت تپه و کارگران تجمع کننده در مراسم روز جهانی کارگر سال ۹۸ در مقابل مجلس بوده است.

صدور چنین حکمی در‌حالی صورت میگیرد که وی در حال سپری کردن دوره محکومیت پنجساله‌اش میباشد. جعفر عظیم زاده هیچ جرمی مرتکب نشده است و تنها به دفاع از خواست ‌و مطالبات صنفی کارگران مبادرت ورزیده است. صدور احکام ظالمانه حبس و زندانی کردن کارگران از سوی نهادهای امنیتی و قضایی در راستای سرکوب هر نوع حق خواهی و مطالبه گری کارگران صورت میگیرد. اگر کارگری مانند جعفر عظیم زاده به صدور احکام زندان علیه کارگران هفت تپه و بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و یا به عدم درمان زندانیان اعتراض میکند به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس مجدد محکوم میگردد. اگر این ظلم آشکار علیه جامعه نیست پس چیست؟

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از صدور حکم زندان مجدد علیه جعفر عظیم زاده، اقدام به بازنشر نامه جمعی زندانیان سیاسی در اعتراض به عدم درمان زندانیان که جعفر نیز از امضا کنندگان آن بود و نیز فایل صوتی وی که در اعتراض به صدور حکم زندان علیه کارگران منتشر شده بود مینماید تا این موارد ‌که مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام در پرونده سازی جدید جعفر عظیم زاده بودند را در معرض قضاوت طبقه کارگر و کل جامعه ایران قرار دهد. تا از این طریق دایره برخوردهای ظالمانه سیستماتیک حاکمیت علیه کارگران بیشتر از پیش در معرض نظر جامعه آشکار گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۲ مرداد ۹۹

*تجمع اعتراضی اهالی محله‌ی یوسف آباد تبریزنسبت به مبلغ غرامت پرداختی از سوی شهرداری

روز یکشنبه 12 مرداد،جمعی از اهالی محله‌ی یوسف آباد تبریزدست به تجمع در محوطه‌ی عمارت ساعت این کلانشهر زدند تا صدای اعتراضشان را نسبت به مبلغی که شهرداری به عنوان غرامت به مسکن‌های تملک شده آنها پرداخت می‌کند، منعکس کنند.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،در فاصله‌ی مصوبه‌ی شورا اسلامی شهر مبنی بر پرداخت غرامت به اهالی محله‌ی یوسف آباد ، افزایش قیمتی در زمینه‌ی مسکن رخ داده است، در برخی موارد این افزایش قیمت در حوزه‌ی مسکن 100 درصدی است، کارشناسان دادگستری و شهرداری یک میلیون و 600هزار تومان برای هر متر ملک این شهروندان قیمت گذاری کرده‌اند و این شهروندان به دلیل افزایش قیمت مسکن، نسبت به این رقم شاکی هستند.

بنا به گفته یک عضو شورای اسلامی شهر تبریز اعتراض شهروندان محله‌ی یوسف آباد نسبت به افزایش قیمت مسکن منطقی است، گفت: هر متر زمین از این شهروندان توسط شهرداری یک میلیون و 600 هزار تومان خریداری می‌شود؛ در حالی که مسکن 45 متری با این قیمت حدود  80 میلیون تومان برآورد می‌شود و در هیچ کجای شهر با این مبلغ نمی‌توان مسکنی اجاره و رهن کرد چه بسا بخواهند مسکنی خریداری کنند.

وی ادامه داد: حدود 53 واحد مسکونی در محله‌ی سعید آباد آخر یوسف آباد برای تملک جهت ایجاد رمپ دسترسی به اتوبان پاسداران  شناسایی شده است.

وی افزود: شهرداری باید پیگیری‌های لازم را برای رسیدگی به این موضوع انجام دهد و کارشناسی مجدد نسبت به قیمت روز مسکن در این منطقه انجام دهد تا رضایت اهالی این منطقه را جلب کند.

وی درخاتمه گفت: تملک مسکن اهالی محله‌ی یوسف آباد به دلیل طرح شهرداری بوده است و آنها بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

*تجمع اعتراضی صاحبان باغ‌های تفریحی جاده آبشار نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل فرمانداری بویراحمد

روز یکشنبه 12 مرداد،تعدادی از از صاحبان باغ‌های تفریحی جاده آبشاربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری بویراحمد زدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com