اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
July 29, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

٨ مرداد ۹۹ / ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

بازداشت مریم خوش اندام محکوم است

طی روزهای گذشتە مریم خوش اندام اهل سنندج جهت اجرای حکم از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شده است. وی بەاقدام علیە امنیت ملی متهم شدە و جزئیات بیشتری از پروندە و مدت حبس وی در دست نمی باشد. مریم خوش اندام باید آزاد شود.

 

فاطمە داوند بە تحمل پنج سال حبس محکوم شد

 فاطمە داوند از فعالین بوکان طی روزهای گذشتە از سوی دادگاه انقلاب مهاباد بە ریاست قاضی ”جواد غلامی“ بە تحمل پنج سال حبس محکوم شدە است. این حکم بە اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی و همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون حکومت صادر شدە است. بە گفتە یک منبع مطلع، فاطمە داوند باید تا یک ماه دیگر جهت سپری نمودن دوران محکومیت، خود را بە اجرای احکام معرفی نماید.

فاطمە داوند، از فعالین جنبش های اعتراضی در بوکان روز شنبە ٢٥ آبان ٩٨ (١٦ نوامبر ٢٠٢٠)، در حالی کە زخمی شدە بود، از سوی نیروهای امنیتی حکومت بازداشت شد. وی پس از دو ماه بە زندان مرکزی ارومیە منتقل و اوایل فصل بهار و هم زمان با شیوع بیماری کرونا با وثیقە سنگین یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومانی موقتا و تا زمان برگزاری نشست دادگاه آزاد شدە بود.

 

کارزار صدای معترضین آبانماه

ملیحه جعفری، دانشجوی رشته نمایش عروسکی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران که در آبان ماه امسال و زمان خروج از دانشگاه بازداشت و به شش ماه حبس تعزیری، رو‌نویسی از کتاب‌های مذهبی و ارائه‌ خدمات عمومی رایگان به مدت دو ماه محکوم شد.

این خدمات میبایست تحت نظر شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود؛ همچنین بقیه حکم شامل پژوهش درباره حجاب اسلامی و آثار آن طی ۹۰ صفحه‌ دستنویس تحت نظارت شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و همچنین رونویسی از سه کتاب میباشد.

کارزارصدای معترضین آبانماه کارزاری جهانی، برای توقف احکام زندان، شلاق، اعدام و آزادی فوری و بدون قید شرط تمامی دستگیرشدگان آبانماه و دادخواهی خانواده بازداشتیان، زخمی شدگان، مفقودان و جانباختگان معترضین آبانماه است. به این کارزار جهانی بپیوندیم. شما هم می توانید با کلیپهای کوتاه خود به این کمپین بپیوندید و حمایتتان را اعلام کنید.

 

صدور حکم حبس برای بهاره هدایت

بهاره هدایت که در جریان اعتراضات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی دستگیر شده بود، از صدور حکم چهار سال و هشت ماه حبس خود خبر داد. او در صفحه توئیترش چنین می نویسد: "دادگاه مربوط به بازداشتم‌ در ۲۱ بهمن ۹۸، هفته پیش در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب برگزار شد و امروز حکم ابلاغ شد:

حبس تعزیری:

 ۴سال به اتهام اجتماع و تبانی، بابت شرکت در تجمع جلوی دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به انهدام هواپیمای اوکراین،

 ۸ماه به اتهام "تبلیغ علیه نظام، بابت توییت‌ها"

پرونده سازیها و صدور چنین احکام سنگین زندان برای فعالین و معترضین، در ادامه سیاست ارعاب جامعه توسط حکومت به پیش برده می شود. این سناریو سازیها و احکام بگیر و ببند و حبس، باید مورد اعتراض قرار گیرند. همه زندانیان سیاسی باید فورا و بی قید و شرط آزاد گردند، پرونده های امنیتی و قضایی باید فورا مختومه اعلام شود. این خواست فوری ما برای همه فعالین است.


نرگس درم گزین از زندان سپیدار اهواز آزاد شد

نرگس درم گزین، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان روز جمعه ۳ مرداد با تودیع قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد

 

موافقت با بخشی از خواستەهای سهیلا حجاب

موافقت با بخشی از خواستەهای سهیلا حجاب و پایان اعتصاب غذای این زندانی سیاسی پس از ٣٩ روز.

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین پس از ٣٩ روز بە اعتصاب غذای خود پایان داد. برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز جمعە ٣ مرداد ٩٩ (٢٤ ژوئیە ٢٠٢٠)، سهیلا حجاب، وکیل زندانی محبوس در زندان قرچک ورامین پس از ٣٩ روز و موافقت با بخشی از خواست هایش از جملە آزادی خواهر و برادرش ، بە اعتصاب غذای خود پایان دادە است.

یک منبع از داخل زندان بە هەنگاو اعلام کرد کە، روز جمعە حدودا ٢٥ نفر از نیروهای امنیتی وابستە بە وزارت اطلاعات با سهیلا حجاب دیدار و از وی خواستەاند کە بە اعتصاب خود پایان دهد. سهیلا نیز پایان اعتصاب غذای خود را مشروط بە آزادی خواهر و برادرش کردە بود.

 

قتل فجیع پینار، زیر چتر دولت اسلامگرای اردغان

مردسالاری هممچنان همه جای دنیا هست؛ متاسفانه! ولی چه چیزی دوز آنرا کم و زیاد میکند، چه چیزی دست آنرا می بندد، یا چه چیزی دست آنرا باز میگذارد برای اعمال برتری بر زن، برای اعمال خشونتهای فیزیکی و روحی و روانی تا جنایتی همچون گرفتن جان و حیات زن، چیزی نیست جز قوانین حاکم و نقش دولت.

زن جوان ۲۷ ساله در ترکیه که جنازه اش در جنگل پیدا شده. زنی که دوست پسر او، به قتل وی اعتراف کرده و گفته که او را ابتدا خفه، سپس جنازه وی را سوزانده و دفن کرده است.

‌‌روز سه شنبه ۲۱ جولای، در اعتراض به همین تراژدی دردناک، جمعیت زیادی از زنان ترکیه و مدافعین حقوق زن در شهرهای ترکیه دست به راهپیمایی وسیع اعتراضی زدند و خواستار خاتمه یافتن چنین جنایاتی در ترکیه شدند. اما پلیس ترکیه، پلیسی که کارش محافظت از منافع دولت است، معترضین را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

‌‌‌دولتی که روز به روز ماهیت ضدزن آن آشکارتر می شود، بار دیگر نقش اسلام در قدرت سیاسی بعبارتی نقش اسلام سیاسی در ستیزه‌جویی با زن و تولید و باز تولید فرهنگ نرینه سالار و منش زن ستیزی را نشان میدهد.

‌‌این یک واقعیت آشکار است که هر جا نیروهای اسلامی به قدرت سیاسی دست یافته اند، حمله به مدنیت و انسانیت و حقوق زنان، امر دولت یا حکومت متعلق به آن قرار گرفته. اینجا، هم سرنوشتی زنان خاورمیانه و بطور مشخص زنان کشورهای اسلامزده بیش از پیش مشهود است. زنان زیر ظلم ناشی از قدرت و حاکمیت طالبان و اردغان و جمهوری اسلامی و دیگر جریانات برآمده از جنبش اسلام سیاسی یک سرنوشت دارند. برای تغییر این سرنوشت تلخ باید این جریانات را از قدرت سیاسی به پایین کشید و هر جای دنیا مانع دستیابی جریانات اسلامی به قدرت سیاسی شد. این امر فقط و فقط بدست نیروهای انقلابی، پیشرو و سکولار و آزادیخواه و برابری طلب میسر است. در این میان به هیچ نیرویی که ذره‌ای به اسلام این مکتب ضدانسانی و زن ستیز، و نیروهای اسلامگرا تخفیف قائل شود نباید اعتماد کرد.

شیرین شمس

 

ایسکرا  ۱۰٥۱

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com