اخباروگزارشات کارگری ٦ مردادماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 28, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٦ مردادماه ١٣٩٩

- آغاز هفتمین هفته اعتراض کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با راهپیمایی وتجمع در شهرشوش

- تجمع بازنشستگان شرکت واحد مقابل ساختمان مرکزی در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خدمت

- ادامه کنش های دامنه دار کارگران بیکارشده  کارخانه صابون سازی خرمشهربرای دریافت مطالبات وبازگشت بکار

- اعتراض کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری بندر امام نسبت به یکه تازی شرکت های پیمانکاری منجمله اخراج یک همکار حق طلب زیرسایه سکوت شهردار وشورای شهر

- از 47 شهرداری استان آذربایجان‌غربی کارگران 39 شهرداریش با مشکل حقوق معوقه روبروهستند

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری کلاته رودبار

- اخراج ده ها کارگر و مهماندار شرکت راه‌آهن

- گزارش تکمیلی درباره حمله به جعفر عظیم زاده

تهدید به قتل جعفرعظیم زاده در حضور مسئولین زندان اوین

*آغاز هفتمین هفته اعتراض کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با راهپیمایی وتجمع در شهرشوش

روز دوشنبه 6 مرداد درگرمای "خرما پزان" ،کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه هفتمین هفته اعتراضشان را نسبت به نسبت  به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وادامه بلاتکلیفی شغلی بدلیل تعیین تکلیف نهایی نشدن با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وعدم بازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان و وعده های توخالی مسئولان باتجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش آغازکردند.

کارگران هفت تپه امروز برای بنمایش خشمشان نسبت به سکوت مصلحتی مسئولان طراز اول خوزستان ازجمله شعار می دادند:«شریعتی حیا کن   خوزستان را رها کن».

«کارگر میمیرد    ذلت نمی پذیرد» از دیگر شعارهایی بود که در راهپیمایی از طرف کارگران معترض هفت تپه بارها سرداده شد.

*تجمع بازنشستگان شرکت واحد مقابل ساختمان مرکزی در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خدمت

دوشنبه ششم مرداد - بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض نسبت به عدم پرداخت سنوات خدمت، مقابل ساختمان مرکزی شرکت واحد (خیابان هنگام) تجمع کرده‌اند. پس از مدتی با درخواست مدیریت به سالن کنفرانس ساختمان رفتند ولی با توجه به شلوغی سالن کنفرانس با درخواست مدیریت چند تن از نمایندگان برای مذاکره با مدیریت در سالن کنفرانس ماندند و الباقی کارگران سالن کنفرانس را ترک کردند.

این کارگران بازنشسته عموما اسفند ماه ۹۸ بازنشسته شده‌اند اما به هر یک از آنان ۵۰ تا ۶۰ درصد حق سنوات‌شان پرداخت شده است. این کارگران بازنشسته پیش از این سه مرتبه در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خدمت تجمع کرده‌اند و هر بار با وعده مدیریت شرکت واحد به تجمع خود پایان دادند اما مدیریت به وعده خود عمل نکرده است.

سندیکا از کارگران شاغل و بازنشسته دعوت می‌کند از خواسته‌های همدیگر پشتیبانی کنند. وضعیت امروز بازنشستگان نتیجه بی‌تفاوتی آنان به حقوق بازنشستگان در زمان اشتغال‌شان می‌باشد.

برگرفته ازکانال تلگرام سندیکا کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*ادامه کنش های دامنه دار کارگران بیکارشده  کارخانه صابون سازی خرمشهربرای دریافت مطالبات وبازگشت بکار

روزدوشنبه 6 مرداد، کارگران بیکارشده  صابون سازی خرمشهردرادامه کنش های دامنه دارشان طی 7 سال گذشته برای باری دیگر صدای اعتراضشان را نسبت به پرداخت نشدن کامل مطالباتشان وعدم راه اندازی مجدد کارخانه،بلند کردند.

سال 1387شرکت صنایع بهداشتی یاس خرمشهراز طرف بنیاد شهید واگذارشد.

از سال 90 شرکت با بحران روبرو شد  وسال 93تولید کارخانه صابون سازی متوقف و300 کارگرش با مطالبات پرداخت نشده بیکارشدند.

این شرکت در سال 93 در یک مزایده از طرف شرکت برنا تجارت خریداری شد وآنها متعهد شدند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر طی چند سال گذشته بارها دست به تجمع مقابل مراکز قدرت دراین شهرستان زدند ولی علیرم وعده و وعیدهاتاکنون مطالباتشان بطورکامل پرداخت نشده است و از راه اندازی مجدد کارخانه هم خبری درمیان نیست.

*اعتراض کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری بندر امام نسبت به یکه تازی شرکت های پیمانکاری منجمله اخراج یک همکار حق طلب زیرسایه سکوت شهردار وشورای شهر

روزدوشنبه 6 مرداد،کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری بندر امام اعتراضشان را نسبت به یکه تازی شرکت های پیمانکاری مبنی عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه،قراردادهای سفید امضا ونداشتن امنیا شغلی ونداشتن امنیت جانی بدلیل شیوع بیماری کووید 19واخراج یک همکار حق طلب زیرسایه سکوت شهردار وشورای شهررسانه ای کردند.

جمعی از کارگران مجموعه شهرداری بندر امام با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هشت ماه مزد معوقه  طلبکارند، به خبرنگار رسانه ای گفتند: مطالبات ما مربوط به سه ماه معوقات مزدی سال جاری است و الباقی مربوط به سنوات گذشته است.

آنها از تاخیر مکرر مطالبات خود انتقاد کرده و اظهار داشتند: تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود 800 کارگر هستیم که در بخش فضای سبز و خدماتی شهرداری بندر امام مشغول به کار هستیم؛ اینکه به عنوان کارگر همیشه حقوق‌مان را با تاخیر چندین ماهه می‌گیریم، بماند همچنین چندین ماه معوقات بیمه‌ای داریم که در سوابق بیمه‌ای برای دریافت خدمات درمانی، ما را با گرفتاری‌هایی روبرو کرده است.

کارگران شهرداری بندر امام با بیان اینکه وضعیت شغلی مشخص نداریم و قراردادهای ما با چندین پیمانکار به صورت سفید امضا و یکسویه است بنابراین از شهردار در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم نظارت خود را بر عملکرد پیمانکاران بیشتر کنند، در ادامه  افزودند: در پیگیری مطالباتمان اخیرا  یکی از همکاران ما که به عنوان  نماینده کارگران خدماتی فعالیت داشت به دلیل پیگیری مطالبات همکاران خود از کار بیکار شد.

این کارگران گفتند:بی‌ثباتی شغلی که هم‌اکنون با حضور شرکت‌های واسطه‌ای نیروی انسانی با آن مواجهیم، قدرت اعتراض را از کارگران گرفته است.

به گفته آنها، بخش دیگری از نگرانی آنها گسترده شدن شیوع ویروس کرونا در شهر بندر امام است که امنیت جانی کارگران را به خطر انداخته است.

کارگران شهرداری بندر امام در خاتمه تصریح کردند: در این روزهای کرونایی شرایط سختی برای کارگران این شهرداری رقم خورده است و با حدود هشت ماه معوقات مزدی، کارگرانی که به هر ترتیبی مبتلا به این بیماری و سایر بیماری‌ها می‌شوند با چالش تامین منابع مالی برای درمان روبرو هستند.

*از 47 شهرداری استان آذربایجان‌غربی کارگران 39 شهرداریش با مشکل حقوق معوقه روبروهستند

دراستان آذربایجان غربی 47 شهرداری وجود که کارگران 39 شهرداریش درحال دست وپنجه نرم کردن با مشکل حقوق معوقه هستند.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری کلاته رودبار

خبرکوتاه:3 ماه حقوق کارگران شهرداری کلاته رودباردراستان سمنان پرداخت نشده است.

*اخراج ده ها کارگر و مهماندار شرکت راه‌آهن

ده ها کارگر و مهماندار شاغل در شرکت راه‌آهن (رجاء) که تحت مسئولیت برخی شرکت‌های حمل ونقل ریلی مشغول کار بودند، در یک ماه گذشته بیکار شدند.

روز دوشنبه 6 مرداد،جمعی از کارگران پیمانکاری شرکت‌های ریلی به خبرنگار رسانه ای گفتند:برخی از شرکت‌های پیمانکاری حوزه‌های سیروحرکت و فنی از تقریبا یک ماه پیش اقدام به اخراج نیروی کار خود کرده‌اند. این شرکت‌ها که به دلیل تعدد شرکت‌های پیمانکاری تعداد دقیق آنها مشخص نیست، طی یک الی دو ماه گذشته به مرور شماری از نیروی کار خود را بیکار کرده‌اند.

کارگران با بیان اینکه در سال جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا سیر قطارها به کندی انجام می‌شود و در برخی موارد اصلا مسافری برای جابجایی وجود ندارد، اضافه کردند: موج اخراج مهمانداران، نیروهای سیروحرکت و نیروهای فنی قطارها که از تیر ماه آغاز شده بود، هم‌اکنون در مرداد ماه شدت گرفته است.

این کارگران افزودند: نیروهای بسیاری از مجموعه‌های پیمانکاری تحت پوشش شرکت‌های مالک ناوگان ازجمله شرکت‌های "م" و "س" و"ص" به تازگی اخراج شده‌اند به نحوی که فقط در یکی از این شرکت‌ها حدود 80 نفر بیکار شده‌ و همگی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند.

آنها با انتقاد از وضعیت شغلی نامناسب کارگران پیمانکاری و عدم امنیت شغلی گفتند: دستمزدهای حداقلی ما با تاخیر بسیار پرداخت می‌شود و با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم.

*گزارش تکمیلی درباره حمله به جعفر عظیم زاده

تهدید به قتل جعفرعظیم زاده در حضور مسئولین زندان اوین

دیروز و به دنبال حمله یکی از اشرار به جعفر عظیم زاده که بی هیچ بحث و جدل قبلی و کاملا سازماندهی شده صورت گرفت، مسئولین زندان اوین در سالن هشت حضور پیدا کردند و در حالی که جعفر عظیم زاده با همراهی تعدادی از زندانیان سیاسی در یکی از اتاق ها مشغول اعتراض به آنها بودند شخص مذکور بار دیگر با حضور در مقابل این اتاق اقدام به فحاشی و تهدید به قتل جعفر عظیم زاده کرد، با این حال مسئولین زندان هیچ اقدام عملی در برخورد به این شخص انجام ندادند و عملا خواسته و ناخواسته فضای لازم برای اقدامات خطرناک دیگری علیه جعفر عظیم زاده از سوی شخص مذکور مهیا کردند. به طوری که نامبرده ساعت 6 بعد از ظهر، این بار با اجیر کردن یکی از مصرف کنندگان مواد مخدر در حالی که او را با دادن بیش از حد مواد از حال خود خارج کرده بود در هواخوری زندان به سراغ جعفر عظیم زاده فرستاد و ایشان به محض رسیدن به جعفر بلافاصله سیلی محکمی به صورت او زد.

فرد مذکور به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر چنان از حال خود خارج شده بود که به جای سیلی میتوانست چاقویی در شکم جعفر عظیم زاده فرو کند.

با این حال و علارغم این تعرض از سوی فرد مذکور به جعفر عظیم زاده وی با قاطعیت اعلام کرد مسئولیت وضعیت خطیر پیش آمده متوجه آمر و عامل اصلی حمله و سازمان زندان ها و نهاد های امنیتی است و شکایتی از این حمله کننده نکرد.

لازم به یاد آوری است دیروز به دنبال دو بار حمله به جعفر عظیم زاده زندانیان سیاسی و غیر سیاسی به شدت شوک زده شده بودند و تعدادی از آنها با حضور در افسر نگهبانی با اعتراض به حمله به جعفر عظیم زاده خواهان رسیدگی فوری به این مسئله شدند. صبح امروز نیز جمعی از زندانیان سیاسی با حضور در دفتر ریاست بند و در حالی که یکی از معاونین زندان برای رسیدگی به موضوع در آنجا حضور داشت نسبت به حمله به جعفر عظیم زاده معترض شده و خواهان رسیدگی فوری به مسئله شدند.

نهادهای امنیتی قصد جان جعفر عظیم زاده را دارند و از طریق مجرمان خطرناک در زندان میخواهند به وی آسیب برسانند. این سناریو میتواند برای دیگر زندانیان سیاسی نیز اتفاق بیافتد.

ما به شدت نگران جان جعفر عظیم زاده هستیم. بر اساس بخشنامه اسفند ماه ‌قوه قضائیه جعفر مشمول آزادی زود هنگام میشد اما عامدانه و با‌ پرونده سازی جدیدی مانع از آزادی‌ وی شدند و اکنون دیگر گویا وجود جعفر عظیم زاده‌ی زندانی را نیز برنمیتابند.

جان جعفر عظیم زاده در زندان اوین در خطر جدی است و باید فوراً آزاد گردد. مسئولیت سلامت او تماماً بر عهده قوه قضائیه و مسئولین زندان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران_ ۶ مرداد ۹۹

درهمین رابطه:جوانب تازه ایی از فرد ضارب و تهدید کننده به قتل جعفر عظیم زاده

امروز نیز علارغم اعتراض جعفر عظیم زاده و تعدادی از زندانیان سیاسی به عدم برخورد مسئولانه مقامات زندان به حمله روز گذشته به ایشان هیچ اقدام عملی برای جا به جایی فرد حمله کننده صورت نگرفته لازم به یاد آوری است که این فرد که خود را وابسته سابق به یکی از نهاد های امنیتی معرفی میکند و عکس بزرگی از خامنه ای را در اتاقی که به همراهی ده زندانی دیگر زندگی میکند نصب کرده است اسفند ماه سال گذشته نیز هنگام مقاومت بهزاد همایونی برای عدم انتقال به زندان تهران بزرگ که با همراهی جعفر عظیم زاده در حضور گارد ویژه که وارد سالن شده بود صورت گرفت تلاش کرد زندانیان عادی را با این بهانه که اعتراض مذکور شرایط را برای زندانیان سخت خواهد کرد علیه آنها تحریک کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران_ ۶ مرداد ۹۹

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com