اخباروگزارشات کارگری ۵ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 26, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۵ مرداد ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی  وزارت بهداشت و درمان نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان بهشتی شیرازنسبت به عدم افزایش 50 درصدی احکام حقوقی

- اعتصاب کارگران راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق ومشکلات بیمه ای و وعده های پوچ مسئولان

اعلام همبستگی کارگران راه آهن ناحیه زاگرس باهمکارانشان درلرستان

- اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هفته ششم را پشت سرگذاشت

- تجمع  اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه سیمان لوشان نسبت به عدم تحقق وعده بازگشت به کار مقابل ورودی معدن سنگ آهک تخت آسمان

- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری ایرانشهرنسبت به پرداخت نشدن ماه ها حقوق و عدم پاسخگویی مسئولین امر

- دست وپنجه نرم کردان کارگران بخش خصوصی با بیماری کووید19 زیرسایه سوداندوزی کارفرمایان وبی خیالی دولتمردان

- یورش ماموران امینتی اداره اطلاعات مهاباد به خانه ی معلم بازنشسته حسین حسن خانی

- حمله به جعفر عظیم زاده در داخل زندان

- برگزاری جلسه بازپرسی حیدر قربانی

- تجمع اعتراضی اهالی روستای دب حردان اهواز نسبت به بی آبی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری خوزستان

- تجمع  اعتراضی اهالی روستای مورتان نسبت به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی مقابل درب ورودی پایگاه سپاه

- تجمع وراهپیمایی کسبه بازاردرگهان قشم دراعتراض به عدم ترخیص کالا از گمرک

- افزایش روزافزون حوادث کاری ومرگ کارگران:

1- جان باختن یک کودک کار12 ساله در کارخانه آجرپزی نیشابور

2- جان باختن یک کارگر معدن خاک نسوزنیلچیان براثر سقوط سنگ بر سرش

3- جان باختن یک کارگر درتهران براثر سقوط به چاهک آسانسور

4- جان باختن یک کارگر جوان درسراوان درحادثه تصادف با پل هوایی

5- جان باختن یک کارگر مقنی در جغتای بدنبال سقوط در عمق 15 متری چاه قنات

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی  وزارت بهداشت و درمان نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان مقابل مجلس

روزیکشنبه 5 مرداد،جمعی از کارکنان شرکتی  وزارت بهداشت و درمان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

کارکنان شرکتی وزارت بهداشت و درمان که شامل نیروهای پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، آزمایشگاهی، روانشناس، پزشک، تغذیه و... می‌شوند، خواستار حذف شرکت‌های واسطه پیمانکاری و تبدیل وضعیت استخدامی خود به صورت پیمانی و رسمی هستند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: نیروهای شرکتی شاغل در حوزه‌های بهداشت و درمان در چند ماه اخیر آنچنان درگیر رسیدگی به مریض‌های بدحال مبتلا به کرونا بودند که وقتی برای پیگیری مطالبات خود نداشتند. درحالی‌که در این مدت مسئولان وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و... مدام وعده رسیدگی به خواسته‌هایمان را می‌دادند. این در شرایطی است که کادر شرکتی مراکز بهداشتی و درمانی در برخورد با بار مراجعه بیماران، دچار فرسودگی جسمی و روحی شده‌اند.

آنها با بیان اینکه دستمزدهای مختلفی به شاغلان شرکتی پرداخت می‌شود،اضافه کردند: نیروی خدماتی شرکتی در مشهد داریم که در سال 99، یک میلیون و 800هزار تومان دریافت می‌کند. نیروی خدماتی دیگری هم در ماه  یک میلیون و 300هزار تومان دریافت می‌کند. این در حالی است که نیروهای شرکتی با مدرک فوق لیسانس و... مشغول به کار هستند. در همین حال طول مدت قراردادهای نیروهای شرکتی متفاوت است، برای نمونه عده‌ای قرارداد 3 ماهه و عده‌ای قرارداد یک ساله دارند.

معترضان افزودند: نیروهای شرکتی بعضا 13تا 14 سال سابقه کار دارند اما از کارانه، اضافه کار و دیگر مزایای شغلی بی‌بهره هستند. در نتیجه یک نیروی شرکتی 3 میلیون و 400 هزار تومان، نیروی حقوقی طرح درمان4 میلیون و 800 هزار تومان و نیروی رسمی 6 میلیون و 200هزار تومان دریافت می‌کند. لازم است که در جهت یکسان‌سازی حقوق‌ها در مشاغل همسان، یکسان‌سازی قراردادهای کار و یکسان‌سازی مزایای رفاهی نیروها حرکت کنیم و تبعیض میان نیروی شرکتی و غیرشرکتی را از نظام اداری حذف کنند.

نیروهای شرکتی معترض با بیان اینکه پس از تجمع امروز مقابل مجلس، مقابل سازمان برنامه و بودجه جمع می‌شویم،ادامه دادند: سازمان برنامه و بودجه باید اراده لازم برای تامین منابع بودجه‌ای تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در شرکت‌های پیمانکاری را پیدا کند؛ چراکه نیروهای شرکتی حوزه بهداشت و درمان بیش از 30هزار نفر هستند و این تعداد به منابع کافی برای یکسان‌سازی حقوق و مزایای خود با نیروهای طرح و رسمی نیازمند هستند.

*تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان بهشتی شیرازنسبت به عدم افزایش 50 درصدی احکام حقوقی

روزشنبه 4 مرداد،جمعی از کارکنان بیمارستان بهشتی شیرازوابسته به سازمان تامین اجتماعی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم افزایش 50 درصدی احکام حقوقی مصوبه دولت دست به تجمع دراین مرکزدرمانی زدند.

روزیکشنبه 5 مرداد،مدیردرمان تامین اجتماعی استان فارس با اشاره به تجمع روز گذشته کارکنان بیمارستان بهشتی شیراز افزود:اعتراض کارکنان در خصوص افزایش 50 درصدی احکام حقوقی مصوبه هیات دولت بود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شود هیات مدیره این سازمان مصوب کرده که مجوز شورای حقوق و دستمزد در زمینه افزایش 50 درصدی احکام حقوقی اخذ شود.

وی افزود: شورای حقوق و دستمزد هنوز مجوز افزایش 50درصدی حقوق را نداده اما مذاکرات متعددی از سوی هیات مدیره، مدیرعامل و معاونین صورت گرفته و پیگیری ها ادامه دارد.

اودرخاتمه گفت: برخی از ارگان ها مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوبه افزایش 50 درصدی احکام حقوقی را اجرا کردند اما این مصوبه هنوز در سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نشده است.

*اعتصاب کارگران راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق ومشکلات بیمه ای و وعده های پوچ مسئولان

اعلام همبستگی کارگران راه آهن ناحیه زاگرس باهمکارانشان درلرستان

صبح روز یکشنبه 5 مرداد، کارگران راه آهن ناحیه لرستان (تراورس)برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق ومشکلات بیمه ای و وعده های پوچ مسئولان دست از کار کشیدند.

کارگران راه آهن ناحیه زاگرس با انتشاراطلاعیه ای فوری همبستگیشان را باهمکارانشان درلرستان اعلام کردند.دراین اطلاعیه ازجمله نوشتند:« کرد در کنار برادران مان در لرستان تا به آخر خواهیم ایستاد»

*اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هفته ششم را پشت سرگذاشت

روز یکشنبه 5 مرداد، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان ششمین هفته اعتراضشان را نسبت  به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وادامه بلاتکلیفی شغلی بدلیل تعیین تکلیف نهایی نشدن با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وعدم بازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان وسکوت مسئولان طرازاول شهرستان شوش،استان خوزستان وکشورمنجمله روسای قوه های مجریه وقضائیه پشت سرگذاشتند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهای«اسد بیگی حیا کن هف تپه را رها کن»و«رستمی حیا کن هفت تپه را رها کن»عزم را سخشان را برای تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وکوتاه کردن دست اختلاسگران از شرکت هفت تپه را برای روز دیگز زیر گرمای بالای 50 درجه وشرجی بنمایش گذاشتند.

*تجمع  اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه سیمان لوشان نسبت به عدم تحقق وعده بازگشت به کار مقابل ورودی معدن سنگ آهک تخت آسمان

روز یکشنبه 5 مرداد،جمعی از کارگران بیکارشده سیمان لوشان برای منعکس کردن صدای اعتراضشان نسبت به عدم تحقق وعده بازگشت به کارشان از سوی خریدار کارخانه مقابل ورودی معدن سنگ آهک تخت آسمان سیمان لوشان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:مرداد ماه سال 92 بعد از اعلام تعطیلی کارخانه سیمان لوشان و بیکاری شمار زیادی از کارگران، همچنان 67 نفر منتظر بازگشت به کار خود هستند.

 این کارگران افزودند:از سال 95 که این کارخانه با همه تجهیزات به همراه یک معدن بزرگ سنگ آهک به یک پیمانکار سنگ فروخته شد، خریدار  متعهد شد همه آنها را در این مجموعه مشغول کند که تا امروز و بعد از گذشت 4 سال، هنوز وعده کارفرما محقق نشده و او نیروی کار خود را از استان‌های دیگر جذب کرده است.

کارگران این واحد صنعتی تعطیل شده،اضافه کردند: خریدار در حین واگذاری موظف شده بود در ازای استخراج معادن سنگ آهک، یک صنعت جدید در جوار معدن ایجاد و کارگران بیکار شده کارخانه را مشغول به کار کند، اما چند سال است پیمانکار؛ از معادن سنگ این کارخانه در حاشیه شهر لوشان (کوه‌های آسمانسرا) سنگ (تراورتن) استخراج می‌کند اما طبق وعده‌ای که به شورای تامین شهرستان رودبار و سهامداران سابق کارخانه حین واگذاری داده بود، اقدامی در جهت راه‌اندازی کامل واحد جدید و اشتغال نیمی از کارگران بیکار شده در واحد صنعتی صورت نمی‌دهد.

کارگران بیکارشده کارخانه سیمان لوشان ادامه دادند: سال‌ها در این کارخانه زحمت کشیده‌ایم و به دلیل مهیا نبودن شرایط کار در منطقه همچنان با چند سر عائله بیکار هستیم. چرا باید یک سرمایه‌دار غیربومی با نادیده گرفتن شرایط زندگی ما کارگران قدیمی و بومی، نیروی کار غیربومی از استان‌های اصفهان، یزد و کرمان .. جذب  کارخانه کند؟

کارگران با بیان اینکه خواسته کارگران باقیمانده سیمان لوشان اجرای تعهداتی است که خریدار کارخانه مطابق قانون در برابر کارگران متعهد شده است، اضافه کردند: آنچه مشخص است مسئولان شهرستانی موقع واگذاری اهلیت بخش خصوصی را برای اشتغال دوباره کارگران تضمین نکرده بودند.

*تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

روزیکشنبه 5 مرداد، کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهرتجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:حقوقشان 9 ماه پرداخت نشده است .

آنها افزودند: شکایت هم کردیم اما هنوز حکمی به دست ما نرسیده است.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری ایرانشهرنسبت به پرداخت نشدن ماه ها حقوق و عدم پاسخگویی مسئولین امر

روزیکشنبه 5 مرداد برای باری دیگر،کارگران شهرداری ایرانشهردر استان سیستان و بلوچستان صدای اعتراضشان رانسبت به پرداخت نشدن ماه ها حقوق و عدم پاسخگویی مسئولین امربلند کردند.

یکی از کارگران شهرداری ایرانشهربا اشاره به اینکه حقوقشان 8 ماه پرداخت نشده است،به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:مسئولین در پرداخت معوقات مزدی ما هیچگونه اقدامی انجام نداده و با وجود اینکه هیچگونه درآمدی نداریم در وضعیت بد معیشتی قرار داریم و به نان شب محتاج هستیم.

قابل یادآوری است که روزشنبه 31 خردادماه سال جاری کارگران شهرداری ایرانشهربرای اعتراض به عدم پرداخت حقوق اعتصاب ومقابل ساختمان این تجمع کرده بودند.

*دست وپنجه نرم کردان کارگران بخش خصوصی با بیماری کووید19 زیرسایه سوداندوزی کارفرمایان وبی خیالی دولتمردان

وضعیت کارگران بخش خصوصی درمقابله با بیماری کووید19شکننده تر است چراکه هزینه تامین اقلام بهداشتی به معضلی برای آنان تبدیل شده است و اغلب کارفرمایان نیز از تامین وسایل مورد نیاز برای پیشگیری ازکرونا سر باز می زنند. این در حالی است که کارگران بخش خصوصی در تمام روزهای اوج گیری این بیماری بدون اعمال هیچ محدودیتی مانند دورکاری و ...، باید در محل کار خود حضور بیابند.

 

آنچه که برای پیشگیری از ابتلای به کرونا مطرح می شود، طبق دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی تدوین شده است که بارز ترین و حیاتی ترین این توصیه ها، استفاده از ماسک و شستن مداوم دست ها با مواد شوینده یا مواد پایه الکلی است.

در ایران بعد از اوج گیری کووید 19 در روزهای پایانی اسفند، تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک فزونی یافت به گونه ای که در اردیبهشت ماه قیمت های نجومی الکل، مواد پایه الکلی و ماسک کاهشی شد اما با اوج گیری مجدد این ویروس در  تیرماه، افزایش قیمت ها و استاندارد نبودن برخی لوازم بهداشتی به دغدغه مردم تبدیل شد.

اکنون قیمت هر عدد ماسک های سه لایه یا  یک بار مصرف در اغلب نقاط تهران به 3 هزار تومان یعنی بیش از دو برابر قیمت مصوب رسیده است و با توجه به عمر مفید این ماسک ها که حدود 3 الی 4 ساعت تخمین زده شده است، هر نفر شاغل تمام وقت بایستی حداقل 3 ماسک در روز مصرف کند.

از سویی قیمت هر شیشه ماده ضدعفونی کننده پایه الکلی با ظرفیت 280 سی سی، حداقل 23 هزار تومان و حداکثر 60 هزار تومان در داروخانه های تهران رسیده است آن هم، در حالی که گزارش هایی در روزهای اخیر مبنی بر واقعی نبودن میزان الکل موثر در این محلول ها( حداقل70 درصد) منتشر شده است.

حال تامین ماسک و سایر لوازم بهداشتی هزینه ای دیگر را در سبد خانوارها قرار داده که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، به نگرانی های مالی خانواده ها دامن زده است. از سویی کارکنان با حقوق ثابت، درآمد مشخصی دارند و تخصیص بخشی از این درآمد به خرید و استفاده از لوازم بهداشتی در کنار اجاره مسکن و رفع نیازهای روزمره، آنها را بیش از سایرین نگران کرده است.

در این بین کارکنان بخش خصوصی اوضاع به مراتب بدتری دارند. رعایت نشدن قوانین ابلاغی وزارت کار خود موضوعی کهنه است که ریشه در سال های قبل از شیوع کرونا دارد از جمله عدم رعایت پرداخت حداقل دستمزد مصوب سال و ساعات کاری بیش از میزان مصوب و الزام حضور در محل کار آن هم در شرایطی که طی دو هفته اخیر نیمی از کارکنان ادارات دولتی در تهران دور کار شده اند.

علیرضا در یک شرکت تبلیغاتی در غرب تهران مشغول به کار است، اون می گوید کل شرکت 120 متر زیربنا دارندو در همین فضا 16 کارمند مشغول کار هستند و همه نیز باید در محل کار حضور پیدا کنند چراکه دورکاری یک سوم حقوق را کاهش می دهد.

او می گوید از صبح تا عصر و حین رفت و آمد از منزل به محل کار و برعکس، تنها از یک ماسک یک بار مصرف استفاده می کند و دلیل آن را قیمت زیاد هر ماسک می داند. او می گوید مالک مجموعه بایستی ماسک و مواد ضد عفونی کننده را برای مجموعه تامین کند ولی نسبت به این موضوع بی خیال است.

وی همچنین از ابتلای چهار تن از همکارانش که در یک اتاق مشغول به کار هستند به کرونا خبر داد و گفت: بعد از اطلاع مان از بیماری دوستانمان استفاده از دستشویی را در طول روز به تعویق می انداختیم و حتی در مصرف آب و غذا هم تعلل می کردیم تا مبادا از تنها دستشویی مشترک بیماران و بقیه کارکنان استفاده کنیم.

این کارمند همچنان می گوید که در طول ایام بیماری همکارانم، هیچ گونه کمک مالی به آنها نشده است و به آنها گفته شده است که به مرخصی بدون حقوق بروند و این در حالی است که جانشین مالک مجموعه پس از ابتلا به بیماری از مزایای قبلی خود بهره مند  می شده است.

حمید، مهندس ناظر یک شرکت ساختمانی در گیلان است که می گوید: 6 تا 10 نفر در محیط بسته مشغول به کار هستند که هیچ کدام از ماسک استفاده نمی کنند و مواد ضدعفونی کننده هم تامین نشده است و گفته شده برای شستشوی دست از سرویس بهداشتی استفاده شود.

او می گوید از زمان شیوع کرونا، تنها یک بار بین کارکنان ماسک توزیع شده است.

یکی از کارکنان یک شرکت خصولتی  می گوید: الکل و ماسک رایگان به وفور روی میز مدیران شرکت یافت می شود ولی درخصوص کارکنان عادی این اتفاق رقم نخورده است الا منشی رییس مجموعه.

تبعیض اما در بین شرکت های خصوصی بی نام و نشان بیشتر عیان است چراکه عاطفه، آرشیتکت و کارمند یک مجموعه طراحی داخلی منازل مسکونی در یکی از نقاط  گران تهران است و می گوید تنها ماده ضدعفونی که به عنوان پروتکل بهداشتی در مجموعه قرار داده شد به اتاق جلسات مدیر منتقل شد و کارکنان مجبور هستند از جیب خود برای تهیه مواد ضدعفونی کننده هزینه کنند.

او همچنین می گوید تمام شرکت های مشابه محل کار خود در روزهای تعطیلی عمومی در نیمه دوم فروردین ماه، مشغول به کار بوده و تمام کارکنان نیز مجبور  بوده اند تا در محل کار حضور بیابند.

این کارمند می گوید، علی رغم اطلاع رسانی به سامانه های معرفی شده برای معرفی صنوفی که فعالیت خود را متوقف نکرده اند، هیچ فرد یا نهادی برای برخورد با مالک مجموعه در محل کارش حضور نیافته است و همین امر سبب شده تا علی رغم نگرانی هایش، حضور در معرض کرونا را به دلیل از دست ندادن حقوق موسوم به وزارت کاری به ترک کار ترجیح دهد.

حسن کارگری اهل ایلام است که وظیفه اش دعوت رهگذران به داخل رستوران مشایعت آن ها است.

او می گوید: 8 صبح تا 10 شب برای دریافت حقوق ماهیانه به میزان یک و نیم میلیون تومان کار می کند و دیگر توانی برای خرید ماسک یا الکل ندارد.

او ماسک یک بار مصرف(سه لایه)  خود را که تقریبا سیاه شده، با دست پایین می کشد و می گوید: روزانه از سرکارگر رستوران، یکی از این ها می گیرم و با همان سر میکنم.

اینها بخشی از اظهارات کارکنانی است که صدایشان به اندازه دیگر کارکنان بلند نیست و کسی برای اعمال محدودیت ها و رعایت فاصله های اجتماعی در محیط های کاری شان اقدامی نمی کند.

گرچه روند نظارت بر فعالیت شرکت های خصوصی در سال های اخیر زیر سوال بوده و امر جدیدی  نیست ولی انتظار می رود که با تشدید ابتلا به بیماری کرونا ، تشدید نظارت ها و  تدوین ساز و کاری مشخص برای کنترل زیاده خواهی برخی کارفرماها و حفاظت از جان کارکنان بخش خصوصی و اجبار کارفرماها به تامین لوازم بهداشتی ضروری، امری به غایت ضروری است چرا که به گفته مقامات دولتی این ویروس ممکن تا دو سال آینده مهمان کشور باشد.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 5 مرداد

*یورش ماموران امینتی اداره اطلاعات مهاباد به خانه ی معلم بازنشسته حسین حسن خانی

همزمان بامرخصی موقت آقای امینی آذرماموران امینتی اداره اطلاعات به منزل کاک حسین پدر خانم آقای امینی آذر که ایشان هم بازنشسته آموزش و پرورش است یورش برده و ازهفته پیش ایشان را بازداشت کرده

درآخرین باری که ایشان رابرای بازپرسی به دادگاه برده‌اند قاضی برای باردوم قرار بازداشت ایشان را تمدیدکرده‌است.

متاسفانه امنیتی هاایشان رابه عنوان عامل برپایی اکسیون اخیرجمعی ازمعلمان کردستان درمهابادبرای حمایت ازآقای یاسرامینی آذرتحت پیگردقرار داده‌اند،این درحالیست که این اکسیون حمایتی یک کارتشکیلاتی ازسوی تشکل های صنفی معلمان سقز ومریوان انجام شدودرحقیقت به نمایندگی ازفعالین کشور وشورا برای پیگیری وضعیت ایشان به مهاباد رفته،ضمن تجمع اعتراضی درحیاط آ. پ مهاباد دیدارهایی بامقامات منطقه‌ای برگزارشد و مطلقا هیچ مداخله‌ای ازجانب ایشان مطرح نبوده‌است .

یادآوری می شود،آقای یاسرامینی آذرمعلم  واز فعالین صنفی مهاباد است که در حال گذراندن ۱۵ ماه زندان به خاطرفعالیتهای صنفی میباشد.

منبع اصلی خبر:شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*حمله به جعفر عظیم زاده در داخل زندان

امروز ساعت یازده صبح یکی از زندانیان در داخل بند‌۸ به جعفر عظیم‌زاده حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار میدهد. این زندانی که به جرم فروش مواد مخدر زندانی است در یکی دیگر از سالنهای بند‌ ۸ محبوس است و به گفته جعفر عظیم زاده تا قبل از این اتفاق هیچگونه برخوردی با این فرد نداشته است. پس از این اتفاق مسئولین زندان هیچگونه ترتیب اثری به این موضوع نداده و کوچکترین برخوردی به شخص ضارب نکرده اند. پس از این اتفاق حوالی غروب نیز زندانی دیگری از بندی دیگر در محیط هواخوری به جعفر عظیم زاده حمله میکند.

این اتفاقات در‌حالی رخ داده که مسئولین کوچکترین اقدامی در راستای حفظ جان و سلامتی جعفر انجام نداده اند در‌حالیکه اگر دعوا و یا جدالی بین زندانیان اتفاق بیافتد مسئولین سریعاً مانع شده ‌و برخوردهای شدیدی به زندانیان و یا شخص ضارب میکنند.

این اتفاق عجیب که در یک روز دو بار به شخص جعفر حمله شده و مسئولین نیز کوچکترین عکس‌العملی نشان نداده اند ما را بر این باور رسانده است که این حملات مطمئناً طرحی سازمانیافته از سوی نهادهای امنیتی است تا به جعفر عظیم زاده آسیب جدی رسانده و یا حتی او را به قتل برسانند یا اینکه با چنین اقداماتی جعفر را تحریک و وادار به عکس‌العمل کرده که دوباره بتوانند بهانه ای برای اِعمال فشار بیشتر و پرونده سازیهای مجدد به دست آورند.

اساساً تداوم عدم تفکیک نگهداری زندانیان سیاسی با زندانیان جرائم خطرناک اقدامی آگاهانه از سوی نهادهای امنیتی است تا در چنین مواقعی بتوانند به جان و سلامت زندانیان سیاسی یورش ببرند.

 

اتحادیه آزاد کارگران ایران این حمله سازمانیافته به جعفر توسط نهادهای امنیتی را بشدت محکوم مینماید و مسئولیت حفظ جان و سلامتی جعفر و دیگر زندانیان سیاسی را متوجه مسئولین قوه قضائیه میداند. جان جعفر عظیم زاده در‌خطر است و باید به فوریت و بدون قید و شرط آزاد گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- پنجم مردادماه نود و نه

درهمین رابطه: شش ماه از آخرین ملاقات حضوری که با جعفر داشتیم میگذره

 اخرین بار ۱۶ بهمن سال ۹۸ قبل از شیوع بیماری کرونا بود

شش ماهی که با دلشوره و نگرانی از ‌ شیوع بیماری واگیر دار  کرونا  در زندان گذشت .

نه با مرخصی او موافقت کردند و نه با آزادی اش ، تا   کمی از دلنگرانی و استرس خانواده کاهش یابد

امروز هم که جعفر از دوبار حمله سازمان یافته به خودش در زندان خبر داد، یکی صبح توسط زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر بدون هیچ گونه سابقه درگیری با این زندانی  و یکی هم بعدازظهر در حالی که جعفر در حیاط زندان مشغول  ورزش کردن بوده توسط زندانی دیگری  که اعتیاد شدید به مواد مخدر داشته مورد حمله قرار میگیرد

 جعفر از درگیری با این دو شخص خودداری کرده و شکایتی از آنان نکرده است ولی به مسئولین زندان هر دو گزارش درگیری را داده است ‌

اما مسئولین که در چنین مواقعی فورا فرط خاطی را از مکانش جابه جا میکنند و یا رسیدگی لازم جهت ممانعت از تکرار درگیری انجام میدهند

امروز برای جعفر هیچ کاری نکردند

عدم تفکیک جرائم زندانیان، جان زندانیان سیاسی را به خطر انداخته است و هیچ مسئولی نیست که به این وضعیت رسیدگی کند و جان عزیزانمان در زندان به شدت در خطر است.  زندانیان سیاسی هیج گونه امنیت جانی در زندان ندارند و هر لحظه ممکن است اتفاق ناخوشایند و جبران ناپذیری برای هر کدومشون بیافتد.

به نقل از صفحه اینستاگرام اکرم رحیم پور همسر جعفر عظیم زاده

*برگزاری جلسه بازپرسی حیدر قربانی

امروز یکشنبه پنجم مردادماه جلسه بازپرسی حیدر قربانی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای شهر قدس برگزار شد. در این جلسه بازپرس پرونده اتهاماتی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام با مصادیق فعالیتهای کارگری و صنفی و حضور در تجمع روز کارگر در‌مقابل مجلس را به حیدر‌قربانی اعلام نمود. حیدر قربانی ضمن رد این اتهامات از فعالیتهای صنفی و کارگری خویش دفاع کرد.

حیدر قربانی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران است که در روز هجدهم خرداد توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد ‌‌و پس از ۲۳ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد گردید.

پرونده سازی و اتهام زنی های امنیتی به فعالین صنفی سیاست همیشگی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است تا از این طریق جنبش‌های صنفی و مطالباتی را سرکوب نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن این اتهام زنی های امنیتی به کارگران، خواهان منع تعقیب قضایی از حیدر قربانی ‌و دیگر کارگران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۵ مرداد ۹۹

*تجمع اعتراضی اهالی روستای دب حردان اهواز نسبت به بی آبی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری خوزستان

روزیکشنبه 5 مرداد،جمعی از اهالی روستای دب حردان بخش اسماعیلیه شهرستان اهوازبرای اعتراض به بی آبی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند.

قابل یاد آوری است تعداد ساکنین این روستا حدود 2هزارنفراست.

*تجمع  اعتراضی اهالی روستای مورتان نسبت به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی مقابل درب ورودی پایگاه سپاه

شنبه شب(4مرداد)،جمعی از اهالی روستای مورتان از توابع بخش پارود شهرستان راسک دراستان سیستان وبلوچستان برای اعتراض نسبت به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی روتایشان توسط سپاه دست به تجمع مقابل درب ورودی پایگاه سپاه زدند و خواستار پاسخگویی فرماندهان سپاه شدند.

به گزارش 5 مرداد یک منبع خبری محلی بنقل ازیک منبع مطلع،«ماموران سپاه با تیراندازی های بی ضابطه به سمت خودروها باعث ایجاد رعب و وحشت شده و اقدام به آزار و اذیت اهالی کرده که باعث تجمع اعتراضی مردم مقابل پایگاه سپاه در این منطقه شده است اما ماموران و عوامل سپاه پاسخگوی مطالبات تجمع کنندگان نشده اند.

نیروهای سپاه مانع رفت و آمد اهالی مورتان به روستای خود می شوند و ماموران با عدم توجه، آنها را مورد هدف قرار می دهند؛ ماموران سپاه در دو روز گذشته با یورش به روستای مورتان خودروهای اهالی را تحت تعقیب قرار داده که خیلی از آنها را توقیف و به پارکینگ خود بدون هیچ گونه اتهامی منتقل کرده اند.»

بنابه گزارش همین منبع،اهالی مورتان این اقدامات سپاه را به دلیل ساخت جاده مرزی از روستای مورتان تا منطقه مرزی سیاه - سونٹ عنوان کرده که سه سال است در حال ساخت بوده و تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

اهالی مورتان بر این باورند، سپاه پاسداران با پیمانکاران وابسته به خود اعتبارات جاده را اختلاس کرده که بیش از ده ها پیمانکار تاکنون عوض شده و مقصر اصلی آن در عدم بهره برداری پروژه را مردم روستای مورتان و سوخت بران قلمداد می کنند.

این در حالیست که مسیر تردد سوخت بران چند کیلومتر با پروژه سپاه فاصله دارد اما با بهانه ای که به دستشان آمده در حال سرکوب اهالی این منطقه مرزی هستند.

*تجمع وراهپیمایی کسبه بازاردرگهان قشم دراعتراض به عدم ترخیص کالا از گمرک

روز یکشنبه 5 مرداد،جمعی از کسبه بازار درگهان منطقه آزاد قشم در اعتراض به بسته بودن گمرک، دپو و ترخیص نشدن کالاهای‌شان دست به راهپیمایی وتجمع جلوی بازار درگهان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،تجمع کنندگان خواستار رفع دپو کالا در گمرک منطقه آزادشدند.

درهمین رابطه فرماندار شهرستان قشم گفت: بازاریان درگهان ظهر امروز در تجمعی مسالمت آمیز، در اعتراض به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

وی افزود:این سومین تجمع بازاریان در جزیره قشم است که در اعتراض به این تصمیم دولت و از بین رفتن کسب و کارهای بسیاری از کاسبان قشم و درگهان در یک ماه اخیر به وقوع پیوسته است.

اودرخاتمه گفت:طبق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، این مناطق از هر گونه تشریفات گمرکی و ثبت سفارش کالا مصون هستند.

*افزایش روزافزون حوادث کاری ومرگ کارگران:

1- جان باختن یک کودک کار12 ساله در کارخانه آجرپزی نیشابور

یک کودک کار12 ساله حین کاردریک کارخانه آجرپزی نیشابوردراستان خراسان رضوی از روی نوار نقاله به داخل دستگاه آماده‌سازی گِل کوره آجرپزی سقوط کرد ودر دم جانش را ازدست داد.

2- جان باختن یک کارگر معدن خاک نسوزنیلچیان براثر سقوط سنگ بر سرش

صبح روز یکشنبه 5 مرداد،یک کارگر معدن خاک نسوز واقع در گردنه باجگیران منطقه دوپلان شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری براثر سقوط سنگ بر سرش جانش را ازدست داد.

3- جان باختن یک کارگر درتهران براثر سقوط به چاهک آسانسور

صبح روزشنبه 4 مرداد،یک کارگر 20 ساله حین کاردر شهرک مشیریه تهران بدنبال سقوط از طبقه چهارم به چاهک آسانسور طبقه همکف دردم جان باخت.

4- جان باختن یک کارگر جوان درسراوان درحادثه تصادف با پل هوایی

عصر روزشنبه 4 مرداد،یک کارگر جوان که در قسمت بار یک دستگاه کامیون کمپرسی نشسته بوده به علت برخورد با یک پل هوایی عابر پیاده در شهرستان سراوان ،استان سیستان و بلوچستان وسقوط به زمین جانش را ازدست داد.

براساس گزارشات منتشره،کارگر جوانی که بر روی بلوکه های سیمانی قسمت بار یک دستگاه کامیون کمپرسی نشسته بوده در حوالی دبیرستان توحید شهرستان سراوان با پل هوایی عابر پیاده برخورد و به پایین سقوط و در دم فوت کرده است.

5- جان باختن یک کارگر مقنی در جغتای بدنبال سقوط در عمق 15 متری چاه قنات

عصرروز یکشنبه 5 مرداد،یک کارگر مقنی حین کار لای روبی قنات در روستای الله آباد شهرستان جغتای،استان خراسان رضوی بر اثر پاره شدن سیم بکسل وسقوط به عمق 15 متری چاه در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com