اخباروگزارشات کارگری اول مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 22, 2020

اخباروگزارشات کارگری اول مرداد ماه ١٣٩٩

- کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه اولین روز ماه دوم تابستان را باتجمع وراهپیمایی پشت سرگذاشتند

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع و کامل حقوق ماهیانه با تجمع مقابل استانداری خوزستان

- دور جدید اعتراضات نسبت به بی آبی در کشور:

1- اهالی روستای چم کبود گاوزرده معمولان برای اعتراض به قطع و نبود آشامیدنی جاده اصلی معمولان- پلدختر را مسدودکردند

2- اعتراض اهالی روستای کاکلک شهرکرد نسبت به قطعی مکرر آب

3- اعتراض اهالی روستای سهله زنجان نسبت به بی آبی وگوش ناشنوای مسئولان

4- تجمع اعتراضی کشاورزان سرخس نسبت به افزایش صد درصدی نرخ حق آبه از سد دوستی درفرمانداری

- جان باختن یک کارگرمقنی درکرج براثر گازگرفتگی

- جان باختن 2 کارگردر آذرشهربراثر دوحادثه کاری جداگانه

*کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه اولین روز ماه دوم تابستان را باتجمع وراهپیمایی پشت سرگذاشتند

روز چهارشنبه اول مرداد ماه، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه درادامه اعتراضات دامنه دارشان دست به تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش زدند تاباردیگر اعلام کنند خواستار پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به  بلاتکلیفی شغلی بدلیل تعیین تکلیف نهایی نشدن با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان هستند.

متاسفانه امروز در راهپیمایی کارگران هفت تپه در سطح شهر شوش شعار«.......اعدام بایدگردد»سرداده شد. پشت پرده اصرار برادامه سردادن شعارهایی ازاین دست درتجمعات کارگران هفت تپه بایداز طرف سازماندهندگان اعتراضات برای دنبال کنندگان این مبارزات حق طلبانه باید رونمایی شود.

امروز همچنین در راستای تاراج شرکت هفت تپه وغارت اموال کارگرانش خبر انتقال بخشی از ارز اختلاس شده سهامداران این شرکت به خارج از کشور درشبکه های اجتماعی منتشر شد.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع و کامل حقوق ماهیانه با تجمع مقابل استانداری خوزستان

روز چهارشنبه اول مرداد، کارگران شهرداری کوت‌عبدالله درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت بموقع و کامل حقوق ماهیانه برای باری دیکر دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان درکلانشهر اهواز زدند تا با قریادهایشان مسئولان طراز اول استان را از خواب مصلحتی بیدارکنند وبه آنها اعلام کنند که از عملکرد پیمانکار وشهردار و وعده های توخالی توخالی مکرر آنها ناراضی هستند وخواهان پرداخت سروقت و کامل چندرغاز حقوق ماهیانه شان هستند.

درهمین رابطه،یکی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله به خبرنگاررسانه ای گفت: ما باید هرماه برای بدیهی ترین حقوق یک کارگر دست به تجمع بزنیم با این وجود شهرداری و پیمانکار توجهی نمی کنند.

وی افزود: حقوق اردیبهشت ماه برخی از کارگران به صورت علی الحساب پرداخت شد اما مابقی کارگران حتی حقوق اردیبهشت ماه را نیز دریافت نکردند.

این کارگر حاضردرتجمع ادامه داد: شرایط کاری ما باوجود بیماری کرونا و گرمای خوزستان بسیار سخت است و حقوق ما کم است اما برای دریافت همین مبلغ نیز باید چندماه صبر کنیم.

وی ادامه داد: بارها از شهردار و پیمانکار درخواست کردیم تا حقوق مارا پرداخت کنند اما هربار یک فرصت 10 روزه خواستند و در نهایت هم پرداخت نشد.

اویکی دیگر از مشکل کارگران را صادر نشدن فیش حقوقی عنوان کرد و گفت: برای روزهایی که تجمع می کنیم پیمانکار از حقوق ما کسر می کند اما هیچگاه فیش‌حقوقی صادر نمی کند تا مبلغ دقیق حقوق یک کارگر فضای سبز مشخص نشود.

*دور جدید اعتراضات نسبت به بی آبی در کشور:

1- اهالی روستای چم کبود گاوزرده معمولان برای اعتراض به قطع و نبود آشامیدنی جاده اصلی معمولان- پلدختر را مسدودکردند

روزچهارشنبه اول مرداد،جمعی از اهالی روستای چم کبود گاوزرده معمولان از توابع شهرستان پلدختردراستان لرستان جاده اصلی معمولان- پلدختر را با خودروهایشان مسدودکردند تا صدای اعتراضشان را نسبت به قطع و نبود آشامیدنی هرچه بیشتر منعکس کنند.

بنا به آخرین گزارشات منتشره بادخالت نیروهای انتظامی جاده بازگشایی شد ولی از چگونگی دخالت نیروهای انتظامی خبری منتشر نشده است.

 معترضین درگفتگو با خبرنگار رسانه ای علت مسدود کردن جاده را پیگیری های بی نتیجه خود در روزهای اخیر عنوان کرده اند.

روستای چم کبود گاو زرده واقع در پنج کیلومتری جنوب معمولان و در ضلع شرقی رودخانه کشکان از جمله روستاهایی است که در سیلاب فروردین ماه 98 به زیر آب رفت و به طور 100درصد تخریب شد.

روستای چم کبود با تغییر مکان در منطقه‌ای حدود 500 متری محل قبلی جانمایی شد  وبعداز گذشت 16 ماه از سیلاب هنوز با مشکلاتی از جمله نبود آب شرب روبرو است.

حدود  50درصد خط انتقال آب شرب از شهر معمولان به طرف روستا اجرا شده ولی به سبب اینکه خط انتقال آب در حریم جاده ترانزیتی تهران- جنوب در حال اجراست راهداری وحمل ونقل جاده‌ای جلوی اجرای خط انتقال را گرفته و به مدت سه روز است که پروژه تعطیل شده است. اهالی روستا نیز امروز برای رفع این مشکل و به نشانه اعتراض جاده را بستند تا مسئولان نسبت به حل مسئله آب اقدام کنند.

اهالی چم کبود افزودند:به سبب  کمبود تانکر آبرسان یک روز درمیان به روستا آبرسانی صورت می‌گیرد که به خاطر گرمای هوا و لزوم روشن بودن وسایل سرمایشی جوابگو نیست واعتراض دارند و می‌گو‌یند که باید هر چه سریعتر خط انتقال آب به روستا تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

یکی از معترضین گفت: به دلیل گرمای هوا آب شربی که یک دور درمیان توسط آب وفاضلاب به روستا داده می‌شود جوابگو نیست و مشکلاتی برای مردم به وجودآمده است.

قابل یادآوری است که علاوه بر مشکلات ناشی از نداشتن آب شرب اهالی روستا که از سر زمین کشاورزی می‌آیند نمی‌توانند حمام کنند وبهمین خاطراز نظر بهداشتی هم سلامتشان درمعرض خطر قرار گرفته است.

2- اعتراض اهالی روستای کاکلک شهرکرد نسبت به قطعی مکرر آب

اهالی روستای کاکلک از توابع شهرکرد دراستان چهارمحال وبختیاری ازشرکت آبفای استان شکایت کردند.

به گزارش اول مرداد یک منبع خبری محلی،قطعی مکرر آب از ابتدای تابستان  اهالی روستای کاکلک در شهرستان شهرکرد را دچار مشکل کرده و اعتراض اهالی را به دنبال داشته است .

یکی از اهالی روستای کاکلک می گوید: قبلا" آب روستای کاکلک جمعه به جمعه قطع میشد اما در حال حاضر هفته ای دو یا سه روز قطعی آب داریم.

او ادامه می دهد: اداره آب دقیقا" روز جمعه که روز نظافت مردم است  آب روستای کاکلک را قطع می کند در صورتی که روستای  پیربلوط انشعابش با روستای کاکلک یکی است.

وی گفت: ما همه روستائیان از مسئولین اداره آب تقاضا داریم که برای قطعی آب کاری بکنندچراکه این مسئله همه ما را نگران کرده است.

3- اعتراض اهالی روستای سهله زنجان نسبت به بی آبی وگوش ناشنوای مسئولان

اهالی روستای سهله زنجان پنج روزی است که در بی آبی به سر می برند اما کسی صدای اعتراض آنها را نمی شنود و به گفته اهالی مسئولان جواب تلفن آنها را نمی دهند!

به گزارش اول مرداد یک منبع خبری محلی،کم آبی، معضلی است که همه ساله فصل تابستان گریبان تعداد بسیار زیادی از روستاهای استان زنجان را گرفته و معمولا آب برای اهالی جیره بندی می شود.

داستان مشکل آب شرب روستاهای استان زنجان سال هاست که موجب نارضایتی مردم شده و آنها خواستار رسیدگی به این موضوع هستند اما مسئولان اعتنایی به آن ندارند.

اما این روزها، این مشکل تبدیل به یک معضل بسیار اساسی برای اهالی برخی از روستاها همچون سهله شده، روستایی که به گفته اهالی پنج روز آب نداشتند و کسی هم به داد آنها نمی رسید.

حال سوال اینجاست با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید مسئولان بهداشتی استان زنجان برای رعایت پروتکل های بهداشتی، اهالی این روستا چگونه می توانند از شیوع این ویروس منحوس با وجود نداشتن آب، در امان باشند؟!

چرا مسئولان آب و فاضلاب استان و شهرستان زنجان برای رفع مشکلات این روستا و روستاهایی همچون سهله گامی بر نمی دارند؟

یکی از اهالی روستای سهله گفت: روستای سهله دارای یک هزار و 470 نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه متاسفانه روستای سهله سال هاست که با مشکل آب دست و پنجه نرم می کنند و آب به صورت ساعتی در اختیار آنها گذاشته می شد، تصریح کرد: اما پنج روز است که به طور کلی آب نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه بارها از مسئولان درخواست کرده ایم که مشکل آب شرب روستای سهله را رفع کنند، افزود: اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و مسئولان فقط به بازدیدهای بی نتیجه خود بسنده کرده اند.

اهل روستای سهله با بیان اینکه کار به جایی رسیده که افراد ناتوان بدون آب در خانه مانده اند و ما برای آنها آب رسانی می کنیم، اضافه کرد: این در حالی است که هر بطری آب معدنی 2 هزار تومان بوده و کسی قادر به خرید این همه آب در روستا نیست.

وی با بیان اینکه هر چه با تلفن مسئولان مربوط تماس می گیریم به ما پاسخ نمی دهند، ادامه داد: ما در طول سال با مشکل قطعی آب مواجه هستیم و این موضوع همه اهالی را ناراضی ساخته است.

او با اشاره به شیوع کرونا ویروس در استان و در سطح روستاها، اظهار داشت: در حال حاضر نگرانی اصلی ما شیوع این ویروس در روستای سهله است که با وجود قطعی آب اهالی نمی توانند آنگونه که باید بهداشت را رعایت کنند.

وی یادآور شد: روستای سهله یک چاه عمیقی داشت که طی سال های گذشته آب از آن طریق هم تامین می شد و اهالی مشکلی نداشتند اما بر اساس گفته مسئولان بهداشتی، آب چاه بهداشتی نبوده و استفاده از آن را ممنوع کردند.

وی گفت: بنا به درخواست ما، دوباره قرار شده از آب چاه نمونه برداری شده و آزمایش شود تا در صورت امکان مردم از آن استفاده کرده و از بحران بی آبی رهایی یابند.

وی با بیان اینکه از نخستین روز عید نوروز تاکنون همه روزه ما با قطعی آب مواجه بوده ایم، بیان داشت: دلایل مختلفی همچون سوختن شناور، دزدی کابل و ... مطرح می شود اما این مسائل بهانه ای بیش نیست.

4- تجمع اعتراضی کشاورزان سرخس نسبت به افزایش صد درصدی نرخ حق آبه از سد دوستی درفرمانداری

روز چهارشنبه اول مرداد،جمعی از کشاورزان سرخس برای اعتراض نسبت به افزایش صد در صدی نرخ حق آبه سال جاری کشاورزی در  فرمانداریاین شهرستان در استان خراسان رضوی اجتماع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، نمایندگان 9 تعاونی از آبران سد دوستی دشت سرخس در اعتراض به افزایش 100 درصدی بهای آب از سوی اداره آب منطقه ای شهرستان در محل فرمانداری تجمع و تقاضای دیدار با فرماندار را مطرح کردند.

یکی از آنها با اشاره به وضعیت آبی سد دوستی گفت: اعتراض امروز نمایندگان تعاونی های آبران نسبت به افزایش نرخ آب با توجه به اینکه در سال آبی 98- 99 قیمت هر متر مکعب 420 ریال تعیین و قرارداد بسته شده کاملا منطقی است چرا که چک و مدارک وصول حق آبه را پرداخت کرده و دیگر قادر نیستند اضافه بهای دیگری را برای زارعین توجیه کنند.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی قرار داد نسبت به سال آبی 98-97 تا 20 درصد افزایش داشته افزود: متاسفانه از سوی اداره منابع آب شهرستان به تعاونی ها موضوع افزایش بهای آب به بیش از760 ریال ابلاغ  شده که با توجه به قرار داد بسته شده در ابتدای سال جاری  زارعین زیر بار چنین افزایشی نخواهند رفت و این عمل تبعات ناخوشایندی خواهد داشت.

وی با تاکید بر قانون توزیع عادلانه آب و انتظاری که مردم بعنوان کشاورزان پایاب سد دوستی در این نقطه صفر مرزی از حق آبه خود دارند، خاطر نشان کرد: بالاخره این مردم که در پایین دست سد دوستی زندگی می‌کنند انتظاراتی دارند، با گذشت چندین دهه مردم از آب شرب و بخش صنعت برخوردار نیستند، قانون توزیع عادلانه آب طبق ماده 18 و 19 باید اجرایی و جزو مطالبات ما است بطوری که در این خصوص با وزارتخانه و شخص وزیر مکاتباتی را انجام داده ایم .

*جان باختن یک کارگرمقنی درکرج براثر گازگرفتگی

روز چهارشنبه اول مرداد،یک کارگر 50 ساله حین کارحفر چاه در منطقه محمدشهرکرج دراستان البرز دچار گازگرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

*جان باختن 2 کارگردر آذرشهربراثر دوحادثه کاری جداگانه

روز سه شنبه 31 تیر، یک کارگر 18 ساله حین کار دریکی از واحدهای شهرک صنعتی سلیمی آذرشهردراستان آذربایجان شرقی براثربرق گرفتگی جان باخت.

دربعد از ضهر همین روز یک کارگر حین کار درروستای قدمگاه شهرستان آذرشهر در دستگاه خرمنکوب گیر کرد وجانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com