اخباروگزارشات کارگری ٣١ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 21, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٣١ تیرماه ١٣٩٩

- رانندگان خطوط بی آرتی شرکت واحد تهران به علت عدم پرداخت حقوق به نشانه اعتراض چراغ های اتوبوهایشان را روشن کردند 

- ادامه اعتصاب واعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در سی هفتمین روز اعتراض امروز 31 تیرماه ، دریغ از گوش شنوایی!

- پایان موقت ومشروط اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران نیروگاه دماوند پس از دوروز

- با توخالی درآمدن وعده و وعیدها کارگران کارخانه کنتورسازی ایران دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند

- کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز خواستار حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قراردادمستقیم شدند

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت پرورش کرم ابریشم ایران نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق،عیدی ومطالبات سال 98 مقابل فرمانداری صومعه سرا

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران سد شفارود ضوانشهر

- مرخصی 5 روزه یاسرامینی‌آذر از زندان مهاباد

- جان باختن کارگر یک کارگاه بلوک ‌زنی لنگرود براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر پتروشیمی‌ پتروکیمیا ابن سینا ماهشهر براثر سقوط از ارتفاع

*رانندگان خطوط بی آرتی شرکت واحد تهران به علت عدم پرداخت حقوق به نشانه اعتراض چراغ های اتوبوهایشان را روشن کردند 

براساس گزارشات رسیده به کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد ، امروز ۳۱تیرماه تعدادی از رانندگان خطوط سامانه یک و سامانه چهار به نشانه اعتراض به عدم پرداخت حقوق چراغ های اتوبوس هایشان  را روشن کردند،.

در همین زمینه عوامل حراست  و ناحیه خطوط بی آرتی با حضور در چهاراه ولیعصر با تهدید از رانندگان میخواستند تا چراغ های اتوبوس هایشان را خاموش کنند .

رانندگان شرکت واحد سالهاست که حقوق و دستمزدشان را در بیست و هفتم هرماه دریافت میکردند اما از زمان   مدیریت جدید حقوقشان همه ماهه با تاخیر پرداخت گردیده است.

اعتراض چراغ روشن رانندگان خطوط بی آرتی شرکت واحد هم اکنون  پایانه آزادی  در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

عوامل حراست و بازرسی و عملیات خطوط از جمله امین زاده مسئول عملیات خطوط  از صبح امروز ۳۱تیر ماه درتلاش هستند تا با اعمال فشار و تهدید  رانندگان را مجبور کنند تا  چراغ های اتوبوس هایشان را خاموش کنند ، اما تصاویر اتوبوس ها حاکی از آن است که تا رانندگان حقوقشان را دریافت نکنند این اعتراضات ادامه خواهد داشت .

سندیکای کارگران شرکت واحد به مدیر عامل هشدار میدهد عدم به موقع  پرداخت حقوق رانندگان میتواند اعتراضات جدی تر را به همراه داشته باشد و مسئولیت هرگونه بی توجهی در پرداخت بموقع حقوق رانندگان و کارگران  زحمت کش شرکت واحد به عهده خود شخص مدیر عامل خواهد بود.  با تهدید و ارعاب نمی توانید صدای اعتراض رانندگان زحمت کش  شرکت واحد را خاموش کنید .

*ادامه اعتصاب واعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در سی هفتمین روز اعتراض امروز 31 تیرماه ، دریغ از گوش شنوایی!

امروز ۳۱تیرماه سی وهفتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه میباشد که  در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه ،  عدم تمدید دفترچه های درمان،   لغو خصوصی سازی و بارگشت بکار همکاران اخراجی دست به تجمع واعتراض و راهپیمایی اعتراضی زده اند و با توجه به اینکه کارفرمای این کارگران به علت فساد مالی تحت محاکمه قرار گرفته ،  متاسفانه تاکنون هیچ مقام مسئولی پاسخگوی اعتراضات بحق این کارگران نبوده است و گویا کسی متوجه نیست که این کارگران در ابن شرایط بحرانی چندین ماه است که حقوق نگرفته اند .

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن  برسمیت شناختن مطالبات بحق کارگران اعتصابی و معترض نیشکر هفت تپه ، بی توجهی و بی تفاوتی  مسئولین پاسخگو نسبت به مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه را قویا محکوم میکند و خواستار رسیدگی فوری به پرداخت مطالبات کارگران معترض میباشد.

*پایان موقت ومشروط اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران نیروگاه دماوند پس از دوروز

روز دوشنبه 30 تیر،کارگران نیروگاه دماوند پس از حضور نمایندگان تام‌الاختیار مدیرعامل بانک دی(وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران) درنیروگاه  ودرتجمعشان  و وعده پاسخگویی به مطالباتشان ازجمله لعو واگذاری،پایان موقت ومشروط اعتصابشان را اعلام کردند.

روزسه شنبه 31 تیر جمعی از کارگران معترض نیروگاه دماوند به خبرنگار رسانه ای گفتند: عصر روز گذشته دو نفر از از مدیران بانک دی (مدیر امور شعب و مدیر حقوقی) به عنوان نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل وارد نیروگاه و در جمع کارگران شدند و با کارگران یک توافق‌نامه نسبی برای وصول مطالباتشان امضا کردند.

آنها با بیان اینکه مطالبات ما در شش تا هفت بند به صورت کتبی درخواست شد، افزودند: نماینده‌های مدیرعامل بانک دی وعده کردند مطالبات کارگران را امروز سه‌شنبه در جلسه هیات مدیره بانک مطرح و بررسی کنند.

کارگران نیروگاه دماوند با بیان اینکه در حال حاضر ما منتطر نتیجه جلسه امروز هستیم، در پایان گفتند: قرار بود امروز سه‌شنبه نیز به اعتراضات خود ادامه دهیم ولی در حال حاضر به خاطر اعتماد به وعده‌های کارفرما برای لغو واگذاری شرکت بهره‌بردار  اعتراضات را متوقف کرده‌ایم.

*با توخالی درآمدن وعده و وعیدها کارگران کارخانه کنتورسازی ایران دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند

روز سه شنبه 31 تیر، کارگران کارخانه کنتورسازی ایران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و توخالی درآمدن وعده و وعیدهای مسئولین برای باری دیگر دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند.

کارخانه کماکان تعطیل واز پرداخت مطالبات این کارگران منجمله 26 ماه حقوقشان خبری درمیان نیست وتابه امروز جزوعده و وعید از طرف مسئولان طراز اول وامام جمعه استان قزوین ومسئولین کشوری چیزی عایدشان نشده است وبلاتکلیفی شغلی ومعیشیتشان کماکان ادامه دارد.

قابل یادآوری است که بدنبال تجمع 29 بهمن ماه سال 98کارگران کنتورسازی ایران مقابل دفتر امام جمعه قزوین، مسئولان استانی مقابل مسجد شیخ‌الاسلام قول داده بودند مشکلات این واحد تولیدی تا 20 اسفند ماه حل ‌شود وموضوع خلع ید مدیرعامل و مالک شرکت اجرا شود که این حرکت باتوجه به رایزنی‌های پشت پرده، متوقف شد و کارخانه تعطیل ماند.

پیش از این روز سه شنبه 17 تیرهمزمان با سفر سورنا ستاری معاون  علمی رئیس‌جمهور به استان قزوین ، کارگران کارخانه کنتور سازی ایران دست به تجمع دوباره مقابل دفتر امام جمعه قزوین زدند تا برای چندین وچندمین باراعتراضشان را نسبت به ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی علیرغم وعده و وعیدها بنمایش بگذارند.

*کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز خواستار حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قراردادمستقیم شدند

روز سه شنبه 31 تیر، کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری کلانشهر تبریز ضمن اعتراض به پایمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری خواهان عقد قراداد مستقیم شدند.

 کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز به خبرنگار رسانه ای گفتند: از اینکه سالها به صورت پیمانی در استخدام چند شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

آنها اضافه کردند: پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران  خدماتی و فضای سبز عمل نکرده است.

کارگران شهرداری تبریز در ادامه تصریح کردند: سالهاست پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از شهرداری به ویژه در بخش خدمات و فضا سبز هستیم اما تاکنون مسئولان شهری هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند.

کارگران معترض در تشریح وضعیت شغلی کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز گفتند: تقریبا 1753 کارگر در بخش خدمات و  حدود 3 هزارو 850 کارگر در بخش فضای سبز شهرداری تبریز زیر نظر چند پیمانکار مشغول کارند و در تمامی این سال‌ها بخشی از مطالبات مزدی آنها هر ماهه توسط پیمانکاران برداشت می‌شود.

به گفته آنها،از مجموع کارگران خدماتی حدود 200 نفر طی دو سه سال گذشته با سفارش برخی مسئولان شهری با عنوان کارگر خدماتی جذب شهرداری شده‌اند و هم اکنون در بخش‌های دیگر مشغول کارند و کار دفتری انجام می‌دهند. درواقع می‌توان گفت، تعداد کارگران خدماتی حدود 1500 نفر است اما از مجموع کارگر فضای سبز 850 نفر به عنوان نگهبان در پارک‌ها و سایر مراکز تفریحی شهر به صورت قرارداد ثابت مشغول کارند و مابقی (حدود 3هزار نفر) کارگر فصلی‌اند و هر ساله با آغاز فصل بهار تا آبان ماه به صورت پیمانکاری در استخدام شهرداری قرار می‌گیرند.

به گفته آنها، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی در بخش خدمات و فضای سبز 10منطقه شهرداری تبریز مشغول به کار هستند، ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنها وجود دارد.

کارگران شهرداری تبریز با بیان اینکه پیمانکار تامین نیرو فقط یک اسم است و هیچ نقشی در انجام کار اجرایی شهرندارد، در ادامه تصریح کردند: برخی پیمانکاران شهری برای انجام پروژه‌های اجرایی آورده‌ای مالی دارند و مرتبا از جیب هزینه می‌کنند اما پیمانکاران تامین نیرو بدون یک ریال آورده مالی به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند.

آنها در ادامه افزودند: شهرداری تبریز می‌تواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهد شد.

به گفته کارگران، در حال حاضر  مجموع پیمانکارانی که در بخش فضای سبز مشغولند در دریافت صورت وضعیت‌های مالی خود با شهرداری دچار مشکل هستند و این موضوع باعث شده در روزهای گذشته شاهد تجمع آنها باشیم در عین در روزهای گذشته نیز شماری از همکاران فضای سبز منطقه ۴ شهرداری تبریز به دلیل پرداخت نشدن چندین ماه حق بیمه دست به تجمع زده بودند که در حال حاضر با میانجی‌گری مسئولان موقتا این مشکل مرتفع شده است.

 آنها در ادامه افزودند: ما کارگران خدماتی شهرداری تبریز سالهای گذشته با چالش‌های زیادی روبرو بودیم و مرتبا برای دریافت مطالبات معوقه خود اعتراض می‌کردیم. پیگیری مکرر ما در سالهای گذشته در نهایت باعث شد امروز مطالباتمان به‌روز شود و در کل به‌جز بحث حذف پیمانکاران که خواسته همه کارگران شهرداری است خواسته دیگری نداریم.

 کارگران شهرداری تبریز در ادامه تصریح کردند: متاسفانه در سال‌های اخیر نظارت کافی بر عملکرد پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تبریز وجود نداشته با این حال ما کارگران خدماتی و پاکبان شهرداری تبریز به جرات می‌توانیم بگوییم از هر لحاظ حرف اول را در سطح کشور می‌زنیم.

آنها با تاکید بر اینکه کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در پایان خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو از شهرداری شدند.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت پرورش کرم ابریشم ایران نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق،عیدی ومطالبات سال 98 مقابل فرمانداری صومعه سرا

صبح روز سه شنبه 31 تیر، کارگران مزرعه پرنیان شرکت پرورش کرم ابریشم ایران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق،عیدی ومطالبات سال 98 دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان صومعه سرا دراستان گیلان زدند.

بدنبال این تجمع اعتراضی فرماندار صومعه سرا از تماس تلفنیش با مدیران شرکت و وعده پرداخت مطالبات معوقه کارگران شرکت پرورش کرم ابریشم ایران را داد.

قابل یاد آوری است که که شرکت پرورش کرم ابریشم ایران در شهرستان رشت مستقر بوده وزیر مجموعه  شرکت شهرک‌های کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران سد شفارود ضوانشهر

با سپری شدن 5 ماه از تعطیل شدن کارگاه سد شفارود ضوانشهر دراستان گیلان بدلیل شیوع بیماری کووید 19 بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگرانش همچنان ادامه دارد و 250 کارگر درآستانه اخراج از کار قرار دارند.

به گزارش 31 تیریک منبع خبری محلی،بعد از توقف چندماهه کار سد شفارود به دلیل بیماری کرونا، با اخذ مجوزهای لازم، با فراخوانی حداقل نیروی مورد نیاز کارگاه شروع به کار کرد.

با توجه به اینکه مدت قرارداد کارگران تا پایان اسفند 98 بوده هنوز سرنوشت بسیاری از کارگران در هاله ای از ابهام است و این کارگران با گذشت 5  ماه هنوز مشغول به کار نشده‌اند.

پایه حقوق اسفند ماه سال گذشته توسط بیمه بیکاری بدلیل بیماری کووید 19 پرداخت شده است. اما شنیده ها حاکی است که  مسئولان قصد دارند از خردادماه بیمه کارگران را قطع کنند.

در حال حاضر بخش‌هایی از کارگاه به دلایل نامعلوم تعطیل و 250 نفر از کارگران به دلیل سومدیریت مدیران در شرف اخراج هستند.

*مرخصی 5 روزه یاسرامینی‌آذر از زندان مهاباد

کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان  کشور: سال گذشته آقای امینی آذر از فعالین صنفی معلمان آذربایجان غربی   به جهت شرکت در فعالیت های صنفی به ۱۵ ماه زندان محکوم شده بود که از ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری حکم زندان ایشان اجرایی شده بود.

مقام های امنیتی  و مسولان زندان  متاسفانه علی رغم پیگیری های خانواده و همکاران و همچنین گواهی و تایید  پزشکان زندان و متخصصان  مبنی بر عدم تحمل زندان با توجه به تداوم ویروس کرونا وشرایط جسمانی و ناراحتی ریوی از اعطای  مرخصی به ایشان خودداری می‌کردند .

در اوایل تیرماه هیات مدیره  تشکل های  صنفی معلمان کردستان مریوان،سقز_زیویه  و دیواندره و به نمایندگی ازشورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان  کشور جهت پیگیری وضعیت آقای امینی آذربه مهاباد سفرکردند،و نشست هایی با فرماندار، دادستان، رییس پلیس و نماینده مهاباد در مجلس برگزارکردند ومراتب نگرانی جامعه معلمان کردستان وکشور را در خصوص تداوم زندان  این فعال صنفی ابراز نمودند وخواستار آزادی ایشان شدند ،درآستانه سفر دوم باتعداد بسیاربیشتری خوشبختانه مصادف شد بامرخصی ایشان.

*جان باختن کارگر یک کارگاه بلوک ‌زنی لنگرود براثر برق گرفتگی

یک کارگر 49 ساله حین کار در یک کارگاه بلوک‌ زنی در محله کیاکلایه شهرستان لنگرود براثر اتصال دستگاه بلوک زنی دچار برق گرفتگی شد ودردم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر پتروشیمی‌ پتروکیمیا ابن سینا ماهشهر براثر سقوط از ارتفاع

صبح روز سه شنبه 31 تیر، یک کارگر پتروشیمی‌ پتروکیمیا ابن سینا  واقع در سایت 2 منطقه ویژه افتصادی پتروشیمی، در بندر امام براثر سقوط از ارتفاع جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com