اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
July 15, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۵ تیر ۹۹ / ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

زهرا محمدی مدرس زبان کردی به تحمل ده سال حبس محکوم گردید

زهرا محمدی مدرس زبان کردی از سوی دستگاه قضایی حکومت در سنندج بە تحمل ١٠ سال حبس محکوم گردید. زهرا محمدی، مدرس زبان کردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین، هفت ماه پس از آزادی موقت از بازداشتگاه از سوی دستگاه قضایی ایران بە تحمل ١٠ سال حبس محکوم شدە است.

این حکم از سوی شعبە یکم دادگاه انقلاب سنندج بە ریاست قاضی سعیدی و بە اتهام تشکیل گروه علیە امنیت کشور صادر شدە است. این منبع در ادامە اعلام کرد، کە روز سەشنبە ٢٤ تیرماه حکم صادرە بە وکیل زهرا محمدی ابلاغ شدە است. صدور حکم ١٠ سال حبس بە اتهام تشکیل گروه در حالی است کە زهرا محمدی تنها عضو انجمن نوژین بودە و این انجمن نیز از تمامی اتهامات واردە تبرئە شدە است.

 

گزارشی از آخرین وضعیت سهیلا حجاب در زندان قرچک ورامین

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی روز یکشنبه ۲۲ تیرماه در بیست و هفتمین روز از اعتصاب غذای خود با ضعف و بی حالی شدید مواجه شده است. وی از تاریخ ۲۷ خرداد در اعتراض به نگهداری خود در زندان قرچک ورامین و طرح مطالباتی ازجمله انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. وی هم اکنون به صورت ایزوله در قرنطینه این زندان بسر می‌برد و از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده خود نیز محروم است.

بنابر گزارشات، سهیلا حجاب کماکان در قرنطینه زندان قرچک ورامین بدلیل علائم ابتلا به کرونا بسر می‌برد و وضعیت جسمی و روحی مناسبی ندارد و‌ محروم از امکانات پزشکی و‌بهداشتی میباشد. این زندانی سیاسی شب پنج‌شنبه ۵ تیرماه نیز زمانیکه نسبت به انتقال زینب جلالیان به مکان نامعلوم اعتراض کرد، توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یک دست و یک پای او پانسمان شده است که پس از آن نیز مسئولان زندان کارت تلفن او را ضبط کرده و از صحبت کردن با خانواده خود محروم شده است.

 

محکومیت حدیثه صبوری به ۱۴ ماه زندان

حدیثه صبوری از معترضین به گرانی که بعد از دو سال تهدید، بازداشت، دادرسی ناعادلانه‌ پرونده‌اش، در تیرماه امسال ۹۸ برای گذراندن ۱۴ ماه حبس به زندان اوین منتقل شد. پرونده قضایی‌ حدیثه صبوری اولین بار در مرداد ۱۳۹۷ به جریان افتاد. او متولد ۱۳۵۵ است و سه فرزند دانشجو دارد.

حدیثه صبوری در مجتمع پردیس روی سکو رفت و درباره گرانی‌ها و وضعیت سخت معیشت و اقتصادی سخنرانی کرد و در پی این اقدام، بازداشت شد. او را برای ۲۷ روز در زندان اوین در بازداشت نگه داشته بودند و درنهایت با قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد می‌شود. در جریان بررسی پرونده‌اش، او را دو سال و نیم حبس محکوم کرده بودند و بعدتر، شامل عفو رهبری قرار گرفت.

در پی انتشار پست هایی در صحفه اینستاگرام خود ، دادگاه، حدیثه صبوری را به ارتکاب جرمی عمدی و داشتن سونیت خاص محکوم کرد و به اتهام نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی به دو سال و ده روز حبس تعزیری و پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد ولی پس از مدتی حبس او به چهارده ماه کاهش یافته است‌ و در حال حاضر در زندان ‌اوین میباشد.

 

پرستو معینی زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین به کرونا مبتلا شده است

پرستو معینی که از هفته گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده از روز جمعه ۲۰ تیرماه از بند ۵ زندان قرچک ورامین به اتاقی در طبقه بالای ساختمان بهداری این زندان منتقل شده و اکنون بدون رسیدگی پزشکی به صورت ایزوله در این محل نگهداری میشود.

پرستو معینی اوایل اسفند ۹۸ توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در جریان بازجویی ها تحت فشار برای انجام اعتراف تلویزیونی قرار گرفت. این متهم سیاسی به دستور قاضی از دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم شده و به وی گفته شده تنها حق انتخاب وکیل از میان وکلای مورد تایید در فهرست وکلای قوه قضاییه را دارد.

پرستو معینی و مادرش زهرا صفایی به همراه فروغ تقی پور و مادرش نسیم جباری در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. از میان این افراد نسیم جباری در آستانه نوروز با تودیع قرار از زندان آزاد شد و زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور اواخر فروردین ۹۹ از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند. زهرا صفایی نیز در تاریخ ۸ تیرماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد. پرستو معینی و فروغ تقی پور نیز کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان قرچک بسر میبرند.

زهرا صفایی، مادر پرستو معینی سابقه بازداشت و زندان را در سابقه خود دارد. او در سال ۸۵ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. وی همچنین در دهه شصت به عنوان فعال سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده بود.

 

انتقال رضوانه احمد خانبیگی‌ زندانی سیاسی در پی تشنج به بهداری

روز شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۹ رضوانه احمد خانبیگی محبوس در اندرزگاه ۵ زندان اوین در پی حمله صرع و تشنج و محرومیت از حق درمان به بهداری این زندان منتقل شد.

رضوانه احمد خانبیگی از بیماری صرع و تشنج رنج می برد و از اعزام به مرکز درمانی تخصصی محروم مانده است و از سوی دیگر علیرغم تامین داروهای وی از سوی خانواده اش اما از دسترسی به آن داروها محروم است. رضوانه احمد خانبیگی در حال تحمل حبس تعزیری ۳ سال و ۹ ماهه خود از بابت پرونده ای دیگر است. در صورت تائید درخواست تجمیع جرائم بر ۲ پرونده اش و اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی اجرائی خواهد شد.

بنقل از یک منبع مطلع ضمن اعلام این خبر گفت: از ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته تا ساعت ۶ صبح روز۱۱ شنبه رضوانه خانبیگی پس از چندین حمله عصبی ناشی از بیماری صرع و تشنج که از آن رنج می برد فقط ۱ بار به بهداری زندان منتقل و فقط یک بار آمپول دیازپام که داروی غیر مرتبط به بیماری صرع و تشنج است به این زندانی سیاسی تزریق شد.

این منبع مطلع در ادامه افزود: بهفر لاله زاری همسر این زندانی سیاسی هفته ای یک بار داروهای همسرش را تهیه به مسئولان زندان اوین تحویل می دهد اما معلوم نیست این مقدار دارو که برای مدت ۱ ماه از سوی وی تهیه می شود پس از تحویل به مسئولان زندان به کجا میرود.

در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر حکم صادره بر علیه این زندانی سیاسی را عیناً تائید و به بابک پاک نیا وکیل مدافع رضوانه احمد خانبیگی ابلاغ شد.


۲۴ سال حکم تعزیری؛ پدر صبا‌ کردافشاری پیام ویدیویی منتشر کرد. پدر صبا‌ کردافشاری به مناسبت تولد ۲۲ سالگی دخترش پیام ویدیویی برای او منتشر کرده‌است.آقای کردافشاری در بخشی از این ویدیو می گوید:‫’دختر گلم هیچ شبی ماندگار نیست و تاریکی جای خودش رو به صبح صادق میده’.

صبا کردافشاری به ۲۴ سال حکم تعزیری محکوم شده که مدت ۱۵ سال آن قابل اجرا است.


فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی سهیل عربی به تحمل ۶ سال حبس محکوم شد...

محمدرضا عموزاده یکی از قاضی های جنایتکار جمهوری اسلامی در شعبه ۲۹ بیدادگاه در تهران، روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹، فرنگیس مظلوم فعال مدنی و مادر زندانی سیاسی سهیل عربی را به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

فرنگیس مظلوم با اتهام "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با یک سازمان سیاس مخالف جمهوری اسلامی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری شده است.

فرنگیس مظلوم در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸، توسط مزدوران وزارت اطلاعات در منزل خود در شهرک پرند بازداشت و به سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ ۱۶ مهر ماه سال گذشته پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام بطور موقت تا اتمام مراحل دادرسی با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از بازداشت آزاد شد.

 

ابتلای نرگس مجمدی و یازده نفر از همبندانش به ویروس کرونا

نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از ابتلای خود و ۱۱ نفر دیگر از همبندانش در زندان زنجان خبر داده و میگوید:

"من از طریق نامه شکایت قانونی خود را به جهت اعمال شرایط سخت و طاقت فرسای زندان زنجان در ۶ ماه گذشته وعدم رسیدگی پزشکی اعلام می‌دارم. با ابتلا به کرونا بدون دارو وخدمات پزشکی بسر می‌برم." "طی این مدت بنا به دستور وزارت اطلاعات و قوه قضاییه حتی از خرید گوشت با هزینه خودم مخالفت شده است از ارائه کتاب، تلفن فرزندانم در خارج از کشور ممانعت شده است و من قریب یک سال می‌باشد که صدای فرزندانم را نشنیده‌ام."

 

ایسکرا  ۱۰۴۹

 

 

۲۴ سال حکم تعزیری برای صبا‌ کردافشاری


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com