اخباروگزارشات کارگری ١٦ تیر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 06, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٦ تیر ماه ١٣٩٩

- از مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبر؟

 ادامه اعتراضات کارگران وتلاش های عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی برای به انحراف کشاندن مبارزات کارگران وبهره برداری تبلیغاتی جناحی

- اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز شهرداری دزفول دراعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق وحق بیمه وپرداخت نشدن حق اضافه کاری،بروز نشدن حقوق درسال جدید،نداشتن قراردادکاروکار بدون تجهیزات لازم بهداشتی مقابل شهرداری

- کارخانه چوب اسالم تعطیل و 40 کارگر با حقوق معوقه بیکارشدند

- گزارش تجمع اعتراضی رانندگان سواری کرایه نسبت به توخالی درآمدن وعده های تسهیلات کرونایی دولت مقابل وزرات کار

- گسترش اعتراضات صاحبان مرغ فروشی ها کردستان با ادامه اعتصاب در مریوان و سنندج

- تجمع  اعتراضی نانوایان خمام نسبت به قیمت نان مقابل اتحادیه صنف نانوایان رشت

- جان باختن یک کارگر جوان در خیابان گیشای پایتخت براثر سقوط به چاله آسانسور

- مرگ یک کارگر مقنی جوان در تالش براثر سقوط در چاه فاضلاب

*از مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبر؟

 ادامه اعتراضات کارگران وتلاش های عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی برای به انحراف کشاندن مبارزات کارگران وبهره برداری تبلیغاتی جناحی

روز دوشنبه 16 تیر، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی،ابتدا مقابل فرمانداری تجمع کردند وسپس بطرف بازارشوش راهپیمایی کردند.

کارگران همچون روزهای گذشته با ایراد سخنرانی وسردادن شعارهایی ازجمله«کارگر هفت تپه ایم گرسنه ایم گرسنه»،«کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد» و«ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما» عزم راسخشان را برای دست یابی به خواسته هایشان مبنی بر پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان بنمایش گذاشتند.

بنا به گزارشات منتشره در شبکه های اجتماعی،عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی به تلاش های خود در این مجتمع برای به انحراف کشاندن مبارزات کارگران وبهره برداری تبلیغاتی جناحی شدت بخشیده اند.

ازیکطرف خبر از برگزاری جلسه ای با شرکت روسای شورای اسلامی کار این واحد تولیدی که ارتباط نزدیکی با خانه کارگر دارند ونمایندگان کارفرمایان می رسد.

از طرف دیگر دانشجویان بسیجی اجرای یک برنامه زنده اینستا گرامی با شرکت تعدادی از کارگران سرشناس هفت تپه را در دستور کارشان قرار داده اند.

همچنین  روز دوشنبه 16 تیر،حسین آمیلی نماینده تام الاختیار شرکت نیشکر هفت تپه به خبرنگار رسانه ای گفت: حقوق آن بخش از کارگران که حقوق فروردین ماه آنها پرداخت نشده است روز سه شنبه 17 تیر به حسابشان واریز خواهد شد.

بدینترتیب با گذشت 17 روز از ماه تیر،در صورت اجرایی شدن این وعده کارگران این مجتمع طلبکارحقوق ماه های اردیبهشت وخردادشان هستند.

*اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز شهرداری دزفول دراعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق وحق بیمه وپرداخت نشدن حق اضافه کاری،بروز نشدن حقوق درسال جدید،نداشتن قراردادکاروکار بدون تجهیزات لازم بهداشتی مقابل شهرداری

روز دوشنبه 16 تیر،جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری دزفول دست از کار کشیده وبا تجمع مقابل ساختمان شهرداری اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق وحق بیمه وپرداخت نشدن حق اضافه کاری،بروز نشدن حقوق درسال جدید،نداشتن قراردادکاروکار بدون تجهیزات لازم بهداشتی منعکس کردند.

بنابه خبرهایی که بدنبال اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری دزفول در رسانه ها منعکس شد،یکی از این کارگران گفت: علاوه بر پرداخت نشدن حقوق اردیبهشت و خرداد، حق بیمه تامین اجتماعی نیز واریز نشده که این موضوع باعث تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه کارگران شده است.

وی با بیان اینکه به نمایندگی از حدود 150 کارگر شهرداری در محل حاضر شده‌ایم، افزود: ما کارگران فضای سبز قرارداد و پیمانکار نداریم و اگر کوچکترین اتفاقی برایمان بیفتد، شهرداری هیچ تعهدی نسبت به ما ندارد.

این کارگر فضای سبز شهرداری منطقه یک دزفول با انتقاد از رویه نادرستی که حتما باید اعتصابی صورت گیرد تا حقوقی پرداخت شود، گفت: اکنون با توجه به پرداخت نشدن حقوق به صورت مجانی برای شهرداری کار می‌کنیم.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کاهش ساعت کاری نیروهای ستادی شهرداری گفت: کارگران فضای سبز در این شرایط بدون ماسک، دستکش و کلاه مشغول کار هستند و تاکنون حدود 15 نفر از آنها به کرونا مبتلا شده است.

 

وی با بیان اینکه اغلب کارگران زن و بچه دارند و مستاجر هستند، افزود: یخچال‌های ما خالی است و شرمنده زن و بچه هایمان شده‌ایم؛ حتی برای رفتن سر کار پول بنزین را از آشنایان قرض می‌کنیم.

این کارگر گفت: حقوق کارگران فضای سبز حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان است که هنوز افزایش 20 درصدی حقوق اعمال نشده و گفته‌اند از تیرماه اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه در تعطیلی هم سر کار می‌رویم ولی اضافه کاری درنظر گرفته نمی‌شود، افزود: قرار بود حقوق‌های ما به روز و افرادی که سابقه بالایی دارند بازنشسته شوند ولی هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

بنا بهمین گزارشات،نمایندگانی از طرف کارگران تجمع کننده با مسئولان ذیربط این مرکز قدرت در شهرستان دزفول دیدار ومطالباتشان را بیان کردند وسپس بدنبال وعده شهردارمبنی بر پرداخت حقوق کارگران دراسرع وقت به تجمعشان خاتمه دادند.

*کارخانه چوب اسالم تعطیل و 40 کارگر با حقوق معوقه بیکارشدند

براساس مصوبه دوشنبه 16 تیر کمیسیون کارگری شهرستان تالش کارخانه چوب اسالم تعطیل و 40 کارگر با حقوق معوقه بیکارشدند.

درهمین رابطه کارگران این واحد تولیدی به خبرنگار رسانه ای گفتند:در جلسه امروز (دوشنبه ۱۶ تیر ماه)  که با حضور برخی مسئولان شهرستانی برگزار شد،تصویب شد که کارگران کارخانه چوب اسالم به جز تعداد کمی تا مشخص شدن وضعیت کارخانه به صورت موقت از خدمات بیمه بیکاری استفاده کنند.

آنها افزودند: از مجموع 70 کارگر این کارخانه، 40 نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی می‌شوند و سایر کارگران برای انجام بازسازی کارخانه همچنان باقی می‌مانند.

درهمین رابطه:

وعده پرداخت حقوق معوقه کارگران کارخانه چوب اسالم بدنبال اعتصاب وتجمع اعتراضی

روز پنج شنبه 12 تیرماه، کارگران کارخانه چوب اسالم واقع در گیلان کیلومتر 60 جاده انزلی به تالش برای اعتراض به پرداخت بموقع حقوق دست از کارکشیدند ودرمحوطه این واحد تولید و عرضه فرآوردهای چوبی و مبلمان تجمع کردند.

بدنبال اعتراض این کارگران،روابط عمومی شرکت صنایع چوب اسالم با صدوراطلاعیه ای از پرداخت حقوق کامل خردادماه کارگران تا پایان هفته آتی خبرداد.

*گزارش تجمع اعتراضی رانندگان سواری کرایه نسبت به توخالی درآمدن وعده های تسهیلات کرونایی دولت مقابل وزرات کار

روز چهارشنبه 10 تیر،جمعی از رانندگان سواری کرایه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به توخالی درآمدن وعده های تسهیلات کرونایی دولت مقابل وزرات کاراجتماع کردند.

درهمین رابطه روز دوشنبه 16 تیر،مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای به خبرنگار رسانه ای گفت:بحث هماهنگی‌ها در بخش کلان انجام گرفت و بر اساس آن خط اعتباری ایجاد شد یعنی از نظر پرداخت وام هیچ مشکلی وجود نداشت، زمانی که وارد فاز اجرایی شدیم وزارت کار سامانه «کارا» را معرفی کرد که در راستای آن اطلاعات رانندگان در سایت بارگذاری شد و رانندگان باید اقدام به تکمیل آن می‌کردند که در مرحله تکمیل با یکسری از مشکلات مواجه شدیم.

وی در ادامه توضیحات خود، اظهار داشت: بر اساس وعده‌ای که به ما داده شده بود قرار بر این بود که ابتدای تیرماه مبالغ واریز شود، متأسفانه روند خیلی کند پیش می‌رود و رانندگان محترم در خصوص این موضوع  گله‌مند هستند و به نظر می‌رسد که افرادی در این رابطه باید پاسخگو باشند.

*گسترش اعتراضات صاحبان مرغ فروشی ها کردستان با ادامه اعتصاب در مریوان و سنندج

 اعتراضات صاحبان مرغ فروشی ها دراستان کردستان برای اعتراض به گران شدن قیمت مرغ وکاهش درآمدشان با ادامه اعتصاب در مریوان و سنندج گسترش پیدا کرده است.

برپایه گزارشا رسانه ای شده بتاریخ 16 تیر،مرغ فروشان در کردستان به ویژه شهرهای سنندج و مریوان در اعتراض به قیمت مرغ در بازار و آنچه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مصوب کرده است، مغازه‌های خود را بستند.

درهمین رابطه:

اعتصاب صاحبان مرغ فروشی ها مریوان برای اعتراض به گران شدن قیمت مرغ وکاهش درآمدشان برای چهارمین روزمتوالی

روز جمعه 13 تیر برای چهارمین روزمتوالی، صاحبان مرغ فروشی ها مریوان دراستان کردستان برای اعتراض به گران شدن قیمت مرغ وکاهش درآمدشان از بازکردن مغازه هایشان را خودداری کردند.

در شبکه های اجتماعی مریوان پویش یک هفته مرغ نخرید تا مرغ ارزان شود ایجاد شده و مردم را به عدم خرید مرغ تشویق می‌کنند تا قیمت این کالای اساسی کاهش پیدا کند.

*تجمع  اعتراضی نانوایان خمام نسبت به قیمت نان مقابل اتحادیه صنف نانوایان رشت

صبح روزدوشنبه 16 تیر،جمعی از نانوایان خمام از بخش‌های تابع شهرستان رشت برای اعتراض به تغییر قیمت نان و عدم تطابق نرخ جدید با سایر کالاها دست به تجمع مقابل اتحادیه صنف نانوایان رشت زدند.

قابل یادآوری است که نرخ جدید نان‌های یارانه‌ای و آزاد از سوی اتحادیه صنف نانوایان شهرستان رشت به نانوایی‌های بخش خمام برای اجرااز روز 16 تیراعلام شده است.

*جان باختن یک کارگر جوان در خیابان گیشای پایتخت براثر سقوط به چاله آسانسور

صبح روز دوشنبه 16 تیر،یک کارگر 30 ساله  تبعه افعانستان حین کار در خیابان گیشای پایتخت براثر سقوط از ارتفاع 10 متری به چاله آسانسور و دردم جان باخت.

*مرگ یک کارگر مقنی جوان در تالش براثر سقوط در چاه فاضلاب

یک کارگر مقنی 33 ساله حین کار در خیابان پیروزی شهرستان تالش در استان گیلان براثر سقوط در چاه فاضلاب جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com