اخبار و گزارشات کارگری ١۵ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 05, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١۵ خرداد ماه ١٣٩٩

- احضار تعدادی کارگر حق طلب معدن کرومیت امین یار فاریاب به کلانتری وبازداشت دونفرشان

- یکه تازی کارفرمای معدن بیتومین ایوان در لگدمال کردن حقوق کارگران زیر نگاه مصلحتی مسئولان

*احضار تعدادی کارگر حق طلب معدن کرومیت امین یار فاریاب به کلانتری وبازداشت دونفرشان

روزپنج شنبه 8 خردادماه،سپاه پاسداران استان کرمان ازکارگران اعتصابی معدن کرومیت امین یار فاریاب می خواهد تا به اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان در کارخانه ومقابل فرمانداری شهرستان فاریاب خاتمه دهند وبرسرکارشان برگردند.کارگران بدون توجه به این درخواست به اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مبنی برعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وهمچنین بلاتکلیفی شغلی ادامه دادند.

عصرروزجمعه 9 خرداد،احضاریه ای برای تعدادی کارگر حق طلب این معدن ارسال شد وبه آنها فرصت داده شد تا روزسه شنبه 13خرداد خودرا به کلانتری معرفی کنند.عصر روز 9 خرداد دونفر از کارگران احضار شده بازداشت شدند که بدنبال ادامه اعتراضات،همبستگی وپیگیری همکارانشان از زندان آزادشدند.

درهمین رابطه روز پنج شنبه 15 خرداد به خبرنگاری گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته کارگران بازداشتی آزاد شدند وبنابه گفته وی بدنبال وعده شورای تامین شهرستان فاریاب مبنی برپرداخت مطالبات معوقه، ظاهرا سه روز است که کارگران به اعتصابشان خاتمه داده وبرسرکارشان بازگشتند.

درهمین رابطه: ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وخالی بندی مسئولان کارخانه وشهرستان

روز سه شنبه 6 خرداد برای باری دیگر، کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی وخالی بندی کارفرما و مسئولان شهرستان دست به تجمع در مقابل درب ورودی این معدن زدند.

یکی از کارگران معترض این معدن به خبرنگار یک رسانه محلی گفت :  مطالبات ما مختص به دریافت حقوق  طی ماه های فروردین ۹۸، بهمن و اسفند ۹۸ و همچنین فروردین ۹۹ را به همراه ما به تفاوت پرداختی ناقص حقوق کارگران این شرکت در سه ماه ۹۸ به همراه عیدی همان سال است.

او ادامه داد: کارگران برای ثبت نام بیمه بیکاری به سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه مراجعه کردند اما متاسفانه متوجه شدند بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت نشده و بیمه بیکاری هم به آنها تعلق نمی گیرد.

یکی دیگر از کارگران معدن امین یار گفت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نهصدهزارتومان نزدیک به ۱۱ میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

او افزود: کارفرما بیمه ما را رد نکرده و خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه برای ما و خانواده هایمان قطع شده است و در همین زمان وضعیت قراردادی کارگران در سال ۹۹ هنوز مشخص نیست و همین مساله باعث سردرگمی مان شده است.

وی ادامه داد: دوهفته پیش در شورای تامین مقرر شد که پیمانکار تا آخر خردادماه مشکلات کارگران را حل کند اما دوروز قبل با پیش آمدن مشکل بیمه کارگران عصبانی شدند.

او با اشاره به اینکه مدیران این معدن قصد پرداخت حق و حقوق کارگران را ندارند اضافه کرد: این طور که پیداست فقط کارگران باید در چارچوب قانون عمل کنند و شاید هم قوانینی وجود دارد که ما از آن بی خبریم که مختص مدیران است.

 *یکه تازی کارفرمای معدن بیتومین ایوان در لگدمال کردن حقوق کارگران زیر نگاه مصلحتی مسئولان

کارگران معدن بیتومین* ایوان دراستان ایلام که در وضعیت ایمنی وبهداشت کار نامناسب روزی 12 ساعت کارمی کنند، بیمه، سنوات و حقوقی معین ندارند. کارفرمای این معدن حتی اجازه ورود بازرسان تامین اجتماعی را به کارگاه نمی‌دهد.

او خسته بود، آنقدر که حوصله صحبت کردن نداشت، آسیبی که تا انتهای عمر زخمی بر روح لطیف و جوانش بود؛ محمد 31 ساله یکی از کارگران این معدن در ایوان که رنجور بود از هوای خفه سیاه داخل معدن، چشم هایش پر از اشک شده بود.

روز پنج شنبه 15 خرداد،این کارگر معدن بیتومین ایوان به خبرنگاری گفت: هر روز کار کردن در معدن برایمان سخت‌تر می‌شود، می‌ترسیم که روزی برسد و میان این سنگ‌های سیاه گیر بیفتیم، چرا که ایمنی در این معدن ضعیف است؛ ایمنی در معادن باید جدی گرفته شود اما خبری از آن نیست.

وی با بیان اینکه، درد را باید لمس کنید من تحصیلات کارشناسی ارشد دارم و مجبورم تمام جوانیم را برای گذراندن در این معدن صرف کنم، گفت: روزی 12 ساعت کار کردن سخت در معدن برایمان عادی است، اما درد ما پرداخت نشدن بیمه است.

محمد 31 ساله ادامه داد: ما نه حقوق معینی داریم و نه عیدی یا سنوات؛ آخر انصاف و مروت کجا رفته است؟ برخی از ما به سختی سرفه می‌کنیم، همه به فکر منافع خودشان و افزایش حسابهای بانکیشان هستند و ما درون این معادن شاید حبس شده باشیم و کسی صدایمان را نمی‌شنود.

یکی دیگر از کارگران معدن بیتومین ایوان گفت: دلخوشی ما شاید 2 ساعت هوای سالم و نفس کشیدن در هوایی است که این روزها آرزویمان شده است، در ساعات استراحت هم که به منزل می‌رویم نقاشی‌های آنان هم رنگ خاصی ندارد، شاید بشود این شرایط را تحمل کرد اما پرداخت نشدن سنوات، بیمه و... انگیزه را از کارگران می‌گیرد.

وی افزود: حال باید پرسید مقصر درد و رنج و آه این کارگران کیست؟

آنهایی که با کاستن از هزینه های اداره معادن ابتدایی ترین ملزومات کار ایمنی و عدم پرداخت بیمه در حق کارگران را منع می کنند؟

 آیا مسئولین می‌دانند که 11 ساعت کار آن هم در عمق 30 متری زمین چه زحمتی دارد؟

سهیلا ملکشاهی مدیرکل تامین اجتماعی ایلام  گفت: کارفرما اجازه ورود به بازرسان تامین اجتماعی به محل کارگاه را نمی‌دهد.

* بیتومین (قیر طبیعی یا معدنی)اصطلاح محلی گیلسونایت که جهت تولید انواع رزین و واکس،آسفالت،مواد حفاری و جوهر بکار می رود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com