اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
May 27, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۷ خرداد  ۹۹ /  ۲۷ مه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

لغو احکام صادره برای بازداشت شدگان اول مه

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از لغو محکومیت برخی از کارگران هفت تپه و تعدادی از بازداشت شدگان اول مه خبر داده است. این اقدام که کلا ٣٧٢١ نفر از محکومان را شامل میشود، تحت عنوان عفو اعلام شده است. همچنین بنا بر خبرها احکام حبس عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر لغو شده است. نام لیلا حسن زاده فعال دانشجویی و سهیل آقازاده فعال دانشجویی نیز در این لیست دیده میشود.  

 

تداوم بازداشت ناهید فتحعلیان در بند ۲۰۹ زندان اوین

ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان است که در تاریخ ۲۶ فروردین امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، پس از چند روز بازجویی به بند زندان اوین منتقل شد اما از روز شنبه ۲۰ اردیبهشت جهت ادامه بازجویی‌ها به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

انتقال وحشیانه سهیلا حجاب به زندان قرجک ورامین

سهیلا حجاب پـس از بازداشت و انتـقال به زنــدان قرچک ورامین بــرای اجرای حکم ۱۸ ســال حبس تعزیری: باکتک مرا رو آسفالت خیابان می کشیدند و با فحش مشت و لگد به پهلويم ، مـن را منتقل کردند به زندان قرچک ورامین بازجو بارها من راتهدید کرد در زندان قرچک اقدام به حذف فیزیکی مـن می‌کنند .

 

پرونده سازی جدید علیه زندانی سیاسی سمانه نوروز مرادی، در زندان اوین...

شعبه بازپرسی دادسرای امنیت تهران روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹ پرونده ای جدید با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بر علیه سمانه نوروز مرادی زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین باز کرد.

این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۳ سال و ۹ ماهه خود است. سمانه نوروز مرادی، ازبیماری لوپوس مفصلی و همچنین سرطان سینه رنج می برد و در طی مدت حبس در زندان از دسترسی به خدمات پزشکی محروم بوده است.

سمانه در دوران مرخصی خود، یک مصاحبه تلویزیونی با یکی از رسانه های تصویری خارج از ایران انجام داده بود که پرونده جدیدی با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بر علیه وی باز شد.

او که در ۲۸ اسفند ماه ۹۸ پس از تودیع قرار وثیقه به مرخصی اعزام شده بود، ۱۷ فروردین ماه ۹۹ پس از احضار از سوی امین وزیری معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و امنیتی بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

 

احضار زهرا اسد پور  فعال حقوق زنان به دادسرای انقلاب رشت

روز ۲۷ اردیبهشت، زهره اسدپور جهت تفهیم اتهامِ انتسابی تبلیغ علیه نظام به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شد. این فعال حقوق زنان در روز ۲٨ اردیبهشت بعد از مراجعه به دادسرا با قرار کفالت سی‌ میلیون تومانی موقتا آزاد شده است.


قسمتی از نامه سرگشاده برادر نرگس محمدی: از اتهامات واهی به نرگس دست بردارید.

نرگس به سبب دفاع از حقوق حقه مردم ایران، فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر و دفاع از حقوق بشر، متحمل غیرقابل تصورترین رفتارهای غیرقانونی ماموران اطلاعاتی و قضائی کشور قرار گرفته است.

در تاریخ ۱۳۹۸.۱۲.۴ شش اتهام جدید به نرگس تفهیم شده است و متعاقب آن در ۱۳۹۹.۲.۱۶ بازپرس شعبه ۲ دادسرای زنجان جهت اخذ آخرین دفاع از نرگس، به زندان زنان زنجان مراجعه کرده و مدعی می‌شود که ۲ پرونده جدید متعلق به تهران می‌باشد و تنها اخذ آخرین دفاع به دادگاه زنجان محول گردیده است. این سخن بدان معناست که نرگس برای تفهیم اتهامات واهی خود نیز حق خروج از زندان را ندارد.

در مورد مشابه پیشین نیز که نرگس بر اثر بیماری نیازمند چکاپ پزشکی بوده است، ماموران به‌جای اعزام وی به بیمارستان، پزشک را از بیمارستان به بالین او آورده بودند. حال به جای پزشک، قاضی را به زندان زنان احاله داده‌اند. پرسش اینجاست که به زعم آن‌همه مامور شاغل در زندان و آن‌همه نیروهای اطلاعاتی، چرا برای خروج او از زندان این چنین احتیاط به خرج می‌دهند؟ آیا نرگس دست به عملی تروریستی زده است؟ قاچاقچی مواد مخدر یا یک قاتل بین‌المللی بوده که در انتقال او از زندان دست به چنین اعمال مشمئز کننده‌ای می‌زنند، یا می‌خواهند با اعصاب او بازی کنند؟ نرگس با برپایی جلساتی در زندان برای زندانیان، یا تحصن به خاطر کشته‌های آبان‌ماه کدام نظم زندان را به‌هم زده که اتهام حساب شده است؟

 

 

ایسکرا  ۱۰۴۲

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com