اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 19, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- از سرگیری اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی با تجمع وطومار

- کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان ضرب الاجل 45 روزه برای تحقق خواسته هایشان تعیین کردند

- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری اروند کنارنسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق برای سومین روز متوالی

- دوشنبه ۲۹ اردیبهشت رانندگان خط ۷ بی‌آر‌تی در اعتراض به دو روز تاخیر در پرداخت حقوق اردیبهشت چراغ‌های اتوبوش‌شان را روشن کرده‌اند

- تجمع اعتراضی دوباره کارکنان شاغل وبازنشسته صدا وسیما نسبت به عدم افزایش حقوق وپرداخت بموقعش و وضعیت نامناسب خدمات درمانی

- تجمع اعتراضی مدیران مهدکودک های تهران نسبت به عدم حمایت دولت مقابل استانداری

- بازگشت بکار کارگران حق طلب اخراجی اداره کل بنادر و دریانوردی بندرامام بدنبال تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری ماهشهر

- عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران کارخانه اساک دوچرخه‌سازی قوچان

- گفتگویی درباره اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل ،افزایش دستمزد کارگران وایجاد تشکل های مستقل کارگری

- صدور احکام سنگین قضایی برای  اعضای انجمن صنفی فرهنگیان  خراسان شمالی

- احضار جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و کاوه مظفری به دادسرای انقلاب رشت

- بیانیه در رابطه با پرونده سازی علیه اکرم رحیم پور همسر جعفرعظیم زاده

- جان باختن یک کارگر50 ساله حین کار جوشکاری در کرج براثر برق گرفتگی

*از سرگیری اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی با تجمع وطومار

روز دوشنبه 29 اردیبهشت،کارگران کارخانه هپکو اراک برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی دست به تجمع در داخل محوطه این واحد تولیدی زدند.

این کارگران همچنین با امضای طوماری خواستار آغاز فعالیت تولیدی کارخانه بعد از گذشت 8 ماه شده‌اند.

کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: با گذشت 8 ماه از آغاز فعالیت مدیریت کنونی هنوز اقدامی در جهت راه‌اندازی تولید در این کارخانه صورت نگرفته است وکارگران نگرانند که با ادامه این روند، امینت شغلی آنها در معرض خطر قرار بگیرد.

یکی از کارگران حاضر درتجمع نیز گفت:در روزهای گذشته کارگران‌ با تهیه طوماری مشغول جمع‌آوری امضا هستند. دراین طومار کارگران خواستار آغاز فعالیت تولیدی کارخانه بعد از گذشت 8 ماه شده‌اند.

*کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان ضرب الاجل 45 روزه برای تحقق خواسته هایشان تعیین کردند

روز یکشنبه 28 اردیبهشت،با افزودن 6 بند به مفاد جلسه روز دوشنبه 22 اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل 45 روزه برای تحققششان،بنابه گزارش یک منبع خبری محلی بطور موقت به اعتراضاتشان خاتمه دادند واز روزدوشنبه 29 اردیبشه برسرکارشان بازگشتند.

براساس گزارش 29 اردیبهشت یک منبع خبری محلی، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان طی نشستی در روز یکشنبه 28 اردیبهشت با شرکت امام جمعه کرمان و افزودن 6 بند به مفاد جلسه روز دوشنبه 22 اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل 45 روزه برای تحققششان، بطور موقت به اعتراضاتشان خاتمه دادند واز روزدوشنبه 29 اردیبشهت برسرکارشان بازگشتند.

یکی از اعضای کارگران حاضر درجلسه گفت: در نشست روز گذشته کارگران با امام جمعه کرمان مقرر شد پیگیری مطالبات کارگران از سوی حجت الاسلام علیدادی سلیمانی انجام شده و در بازه زمانی 45 روز مطالبات آن ها محقق شود.

وی افزود: روز گذشته تجمعات کارگری در استان کرمان پایان یافت و معادن رغالسنگ استان کرمان امروز صبح فعالیت خود را از سر گرفتند.

اواضافه کرئ: بر اساس نتیجه نشست روز گذشته آن دسته از مطالبات کارگران که مانعی برای آن ها وجود ندارد، باید در بازه زمانی 45 روز محقق شود و شفاف سازی لازم برای درخواست هایی که محقق نشده، صورت گیرد.

وی ابراز کرد: از دیدگاه مسئولان تغییر ضریب بازنشستگی بر عهده مجلس است و استان برای اجرای آن نمی تواند اقدامی کند، اما مسئله عقد قرارداد دائمی کارگران مطالبه ای است که اجرای آن امکان پذیر است.

وی یاد آور شد:کارگران خواهان دائمی شدن قراردادهای خود و برقراری امنیت شغلی هستند.کارگری که 20 سال سابقه کار دارد اکنون خواهان عقد قراردادی دائمی برای تضمین ادامه فعالیت خود است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مطالبات کارگری ممانعت از واگذاری زغالسنگ به شرکت دالاهو بود و مطالبه جدیدی به مفاد قرارداد پیشین افزوده نشده است.

اوگفت: اولین مطالبه کارگران پرداخت حقوق فروردین ماه به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا بود، شنیده ها حاکی از آن است که در چند روز آینده حقوق کارگران واریز می شود و این اولین قدم مسئولان در راستای رسیدگی به مطالبات کارگری است.

*ادامه اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری اروند کنارنسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق برای سومین روز متوالی

روز دوشنبه 29 اردیبهشت برای سومین روز متوالی،کارگران شهرداری اروند کنار به اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق ادامه دادند و مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

بنابه آخرین گزارشات رسانه ای شده، در پی جلسه مشترک کارگران شهرداری اروندکنار با رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی آبادان، شهردار و اعضای شورای شهر اروندکنار، مقرر شد مبلغی معادل یک ماه حقوق کارگران تا سه روز آینده به کارگران پرداخت و روند پرداخت دیگر مطالبات آنان پیگیری شود.

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت رانندگان خط ۷ بی‌آر‌تی در اعتراض به دو روز تاخیر در پرداخت حقوق اردیبهشت چراغ‌های اتوبوش‌شان را روشن کرده‌اند

تمامی عوامل ریز و درشت معاونت بهره‌بردای و حراست در نقاط مختلف خط ۷ بی‌آرتی با فشار بر رانندگان چراغ اتوبوس‌ها را خاموش می‌کنند

حقوق کارگران شرکت واحد از سالیان دور در روز بیست‌وهفتم هر ماه پرداخت شده است. اما در چند ماه گذشته هر ماه چند روز تاخیر در پرداخت حقوق صورت گرفته است که همواره مورد اعتراض رانندگان بوده است و در چند ماه گذشته رانندگان به نشان اعتراض، تا پرداخت حقوق در طول روز چراغ اتوبوس‌شان را روشن کرده‌اند. تاخیر در پرداخت عیدی سال گذشته بیش از ده روز بود و حتی زمزمه‌هایی وجود داشت که عیدی در فروردین ماه پرداخت خواهد شد اما با اعتراض مداوم رانندگان در روزهای پایانی اسفند پرداخت شد. تاخیر طولانی در پرداخت عیدی موجب شد در برخی از سامانه‌ها کارگران تعمیرگاه و توقفگاه در مقابل دفتر مدیریت تجمع و اعتراض کنند.

تمامی عوامل ریز و درشت معاونت بهره‌بردای و حراست در نقاط مختلف خط ۷ بی‌آرتی با فشار بر رانندگان چراغ اتوبوس‌ها را خاموش می‌کنند

بنابر اخبار ارسال به سندیکا کلیه عوامل معاونت بهره‌برداری و حراست در سر چهارراه‌ها مسقر و با فشار بر رانندگان چراغ اتوبوس ها را خاموش می‌کنند. علاوه‌براین معاون بهره‌برداری و دیگر مسئولین بهره‌برداری  تلفن به رانندگان با تهدید همچنین قول مساعد پرداخت حقوق در روز جاری، سعی دارند رانندگان را وادار کنند چراغ اتوبوس را خاموش کنند.

*تجمع اعتراضی دوباره کارکنان شاغل وبازنشسته صدا وسیما نسبت به عدم افزایش حقوق وپرداخت بموقعش و وضعیت نامناسب خدمات درمانی

روز دوشنبه 29 اردیبهشت برای دومین بار در ماه جاری، کارکنان شاغل و بازنشسته صدا وسیما برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم افزایش حقوق وپرداخت بموقعش و وضعیت نامناسب خدمات درمانی دست به تجمع در محوطه این سازمان زدند.

قابل یادآوری است،روز دوشنبه 22 اردیبهشت همزمان با اولین تجمع کارکنان شاغل وبازنشسته صدا وسیما،معترضان به خبرنگاررسانه ای گفتند:نه تنها فوق‌العاده 50 درصدی حقوقی که دولت مجوز افزایش آن را از اسفند 98 برای همه دستگاه‌های کشوری و لشگری صادر کرده برای کارمندان شاغل و بازنشسته سازمان صداوسیما اعمال نشده بلکه مدیران منابع مالی سازمان می‌گویند افزایش 15 درصدی سالانه هم منوط به تامین اعتبار دولت است.

آنها افزودند:بر این باورند که معاونت مالی سازمان اراده‌ای چون دیگر دستگاه‌های کشوری و لشگری برای احقاق حقوق کارکنانش ندارد و اگر این اراده وجود داشت باید احکام جدید حقوقی ناشی از افزایش 50 درصدی فوق‌العاده‌ها صادر می‌شد و اگر اعتباری هم وجود نداشت طبق مقررات؛ جزیی از دیون سازمان صداوسیما به کارمندان شاغل و بازنشسته‌اش محسوب می‌شد.

*تجمع اعتراضی مدیران مهدکودک های تهران نسبت به عدم حمایت دولت مقابل استانداری

روز دوشنبه 29 اردیبهشت،جمعی از مدیران مهدکودک های تهران برای اعتراض نسبت به عدم حمایت دولت در پی تعطیلی محل کارشان درچارچوب مقابله با بیماری کووید 19 دست به تجمع مقابل استانداری تهران زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: به دلیل تعطیلی مهدکودک‌ها با مشکلات معیشتی بسیار مواجه هستیم؛ مسئولان باید فکری به حال ما بکنند؛ بعد از حدود سه ماه تعطیلی، حتی قادر به تامین هزینه‌های یومیه مهدکودک نیستیم؛ حتی نمی‌توانیم قبوض برق و آب را تسویه کنیم.

*بازگشت بکار کارگران حق طلب اخراجی اداره کل بنادر و دریانوردی بندرامام بدنبال تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری ماهشهر

روز دوشنبه 29 اردیبهشت، کارگران حق طلب اخراجی اداره کل بنادر و دریانوردی بندرامام بدنبال تجمع اعتراضی روز گذشته شان مقابل فرمانداری ماهشهربرسرکارشان بازگشت داده شدند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ماهشهر،بدنبال تجمع اعتراضی کارگران حق طلب اخراجی اداره کل بنادر و دریانوردی بندرامام،جلسه فوق العاده فرمانداری با نمایندگان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اداره کار بندر امام و کارگران با توجه به شرایط تعطیلی شهرستان در محل فرمانداری ماهشهر برگزار و مسائل مربوط به وضعیت کارگران معترض بررسی و مصوباتی اتخاذ شد.

در این جلسه که معاونین اجتماعی و اقتصادی فرماندار شهرستان نیز حضور داشتند پس از گفتگوی اعضاء حاضر در جلسه و بیان نظرات و پیشنهادات مصوب گردید کارگران اخراجی مجددا مشغول بکار شده و معوقات آنان از سوی کارفرما پرداخت شود، ضمن آنکه نسبت به تعیین وضعیت شغلی و نحوه انعقاد قرارداد استخدامی آنان در آینده، مقرر شد کارگروهی متشکل از اعضاء حاضر در این جلسه در هفته آینده تشکیل و در کمیسیون کارگری با حضور فرماندار شهرستان تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

  اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان منطقه ویژه اقتصادی بندرامام درخصوص اعتراض کارگران شرکت همت ‌کاران بیانیه ای بشرح زیر صادر کرد:

به دنبال تجمع صنفی شماری  از کارگران  شرکت همت‌کاران  در مقابل  ساختمان فرمانداری  ماهشهر به منظور رسیدگی به مطالبات شان،  جلسه فوق العاده ای در محل فرمانداری با حضور نمایندگان اداره کل بنادر و دریانوردی، اداره کار بندر امام خمینی و کارگران برگزار و مسائل مربوط به وضعیت کارگران معترض بررسی و مصوباتی اتخاذ شد.

با توجه به اختلاف برداشت از قوانین مناطق ویژه و عدم تمایل برخی از کارگران به انعقاد قرار دادکار،  مقرر شد باتوجه به عدم وجودقرارداد کار جدید درسال۹۹  ، پیمانکار مربوطه حقوق فروردین و اردیبهشت ماه کارگران مذکور را براساس آخرین قرارداد  پرداخت  و تا هنگام بررسی کامل مطالبات آنان ازطریق مراجع قانونی وذیصلاح، به کار خود در کارگاه خویش ادامه دهند.

پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بازنشستگان شرکت واحد بدنبال تجمع اعتراضیشان مقابل شورای شهرتهران

روز دوشنبه 29 اردیبهشت، 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بازنشستگان شرکت واحد بدنبال تجمع اعتراضی روز گذشته شان مقابل شورای شهر تهران،پرداخت شد.

امروز محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به خبرنگاران گفت: با وجود همه محدودیت‌های مالی موجود، رفع مشکل کارگرانی که سال گذشته بازنشسته شدند را در اولویت قرار دادیم و  کل 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور کارگران بازنشسته شرکت واحد به تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه مشکل بیمه رانندگان بازنشسته اتوبوس پایتخت برطرف شد، افزود: مجدداً تاکید می‌کنم در حال حاضر شرکت واحد بابت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور، هیچ گونه بدهی‌ای به تأمین اجتماعی ندارد.

ترفع با اعلام اینکه در سال‌های گذشته نیز مزایای سنوات پایان خدمت کارگران بازنشسته شرکت واحد با تاخیر پرداخت می‌شد، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا منابع مالی برای پرداخت سنوات پایان خدمت این افراد را تامین و در اسرع وقت پرداخت کنیم.

*عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران کارخانه اساک دوچرخه‌سازی قوچان

خبرکوتاه:7 ماه حقوق کارگران کارخانه اساک دوچرخه‌سازی قوچان دراستان خراسان رضوی پرداخت نشده است.

*گفتگویی درباره اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل ،افزایش دستمزد کارگران وایجاد تشکل های مستقل کارگری

کارگران معدن زغالسنگ کرمان این روزها خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که مربوط به افزایش دستمزدشان است، هستند. کارگران معدن چادرملو و بافق یزد نیز پیش‌تر توانستند با پیگیری های خود شرایط کار بهتری را برای خودشان رقم بزنند تا جایی که امروز این کارگران نسبت به دیگر معادن دستمزد به نسبت بالاتری دارند.

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در ماده 48 قانون کار لازم‌الاجرا است. بر اساس این ماده؛ «به منظور جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه نماید و به مرحله اجرا درآورد.» اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از مهم‌ترین دلایل اعتصابات معادن زغالسنگ کرمان است. این دغدغه مشترک کارگران بیش از7 معدن در کرمان است.

بهرام حسنی نژاد فعال کارگری و کارگرسابق معدن چادرملو یزد یکی از کارگرانی است که تجربیات زیادی از همین مطالبه‌گری‌ها در چادرملو دارد. این فعال کارگری معتقد است که بحث دستمزد در ایران یک مسئله عمومی برای کارگران است که به سیاست عمومی تعیین دستمزد بستگی دارد. بنابراین خواسته کارگران معدن زغالسنگ کرمان را نباید جدا از مسئله عمومی دستمزد تحلیل کرد.

حسنی‌نژاد اظهار داشت: دستمزد تعیین شده توسط شورایعالی کار به هیچوجه با واقعیت‌های معیشت کارگران تناسب ندارد. در طول سال‌های گذشته سیاست عمومی دولت، ارزان‌سازی نیروی کار کارگر بوده است. در هیچ سالی واقعیت‌های معیشتی زندگی کارگران در تعیین دستمزد مورد توجه قرار نگرفته و حتی ماده 41 قانون کار مغفول مانده است. در دوران جنگ هیچ افزایش دستمزدی رخ نداد. در سال‌های بعد هم همواره دستمزد کارگران کمتر از تورم واقعی تعیین شد.

وی افزود: اعتراض امروز کارگران معدن زغالسنگ کرمان را نباید جدا از این سیاست عمومی دید. حداقل دستمزدها آنقدر کم است که حداقل‌بگیرانِ زغالسنگ کرمان برای امرار معاش معقول‌تر مجبور هستند برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل چانه‌زنی و اعتراض کنند. واقعا درست نیست که تورم 41 درصد باشد اما در افزایش دستمزد فقط به 21 درصد بسنده شود.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: کارگران معدن مظلوم‌ترین کارگران ایران هستند. آنها سخت‌ترن شرایط کار را دارند و تحت سخت‌ترین قواعد در محیط شغلی کار می‌کنند. عنوان شغلی خیلی از کارگران معدن در لیست بیمه طوری رد می‌شود که مشمول سختی کار نشوند. کارگر معدن از حیث ساعات کاری باید 6 ساعت در روز کار کند اما این قانون نیز از سوی بسیاری از کارفرمایان به درستی اجرا نمی‌شود.

او ادامه داد: در ماده 36 قانون کار مزد ثابت تعریف شده است که عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل. بر اساس تبصره 1 همین ماده در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی و ارزیابی مشاغل نیستند منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل، مزایایی است که بر حسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت می‌گردد. از قبیل مزایای سختی کار، مزایای سرپرستی، فوق‌العاده شغل و غیره. اما بر اساس تبصره 2 ماده 36 قانون کار؛ در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل به مرحله اجرا درآمده است، مزد گروه و پایه، مزد مبنا را تشکیل می‌دهد و مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عایله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.

حسنی‌نژاد تصریح کرد: ما در چادرملو در رابطه با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل توانستیم این مطالبه را محقق کنیم. برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل باید ضرایب ریالی در نظر گرفته شود و در پایه حداقل دستمزد در آن معدن یا کارگاه ضرب شود. وقتی دستمزد پایین باشد، ضریب ریالی هم کم‌ می‌شود. به هر حال مقدار حداقل دستمزد نقش مهمی در مبلغی دارد که در اثر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل به دستمزد کارگران افزوده می‌شود.

این فعال کارگری معدن چادرملو تصریح کرد: ما و بافقی‌ها مدت طولانی برای این مسئله دست از کار کشیدیم و محکم ایستادیم تا تا طرح طبقه‌بندی مشاغل که الزامی قانونی هم هست، اجرا شود. البته اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در معادن بافق و چادرملو نیز تمام و کمال نبود. خوشبختانه در چادرملو کارگران زیرمجموعه آسفالت طوس و چند جای دیگر این مطالبه را گرفتند اما در شرکت‌های پیمانکاری مجاور همچنان کارگران برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تلاش می‌کنند.

او ادامه داد: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نیاز به اقدام کارفرما و دولت دارد. بر اساس تبصره 1 ماده 49  قانون کار؛ تبصره 2- صلاحیت موسسات و افرادی که به تهیه طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها می‌پردازند باید مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی باشد. در عین‌حال طبق ماده 48 قانون کار تهیه و اجرای نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور، «وظیفه» دولت است. به این معنا حال که طرح طبقه‌بندی مشاغل برای بیش از 3500 کارگر معدن کرمان اجرا نشده است، پس باید گفت که وزارت کار و امور اجتماعی وظیفه‌ای که ماده 48 قانون کار بر دوش آن گذاشته انجام نداده است.

تاکنون کارگران معدن زغالسنگ کرمان در اعتراضات خود این دستاورد را داشته‌اند که وظیفه اجرای ماده 48 را به عهده دولت و کارفرما گذاشته‌اند و این قانون در مرحله اجرا قرار گرفته است اما اینکه مبالغ دقیقاً چقدر است، محل اختلاف است. جای بسی تاسف دارد که در مورد سه منطقه معدنی بزرگ کشور که هر کدام بیش از2 هزار کارگر را تحت پوشش خود دارند، قرار گرفتن ماده 48 قانون کار مبنی بر طبقه‌بندی مشاغل تنها با اعتراضات کارگران همراه بوده است. این امر نشان از اهمال وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در مورد کارگران معدن دارد.

در مرحله بعدی شیوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که به نظر می‌رسد در حال حاضر در آن اختلاف ایجاد شده است.

در کارگاه‌های مختلف طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط موسسات مشاور فنی ارزیابی مشاغل یا کارشناسان مورد تایید کارفرما محاسبه می‌شود اما موارد متعددی ازجمله درمعدن چادرملو نیز پیش آمده که کارگران با نحوه اجرای طرح‌طبقه‌بندی مشاغل مشکل دارند. به این دلیل که اغلب این موسسات و مشاوره‌ها طرح را به نفع کارفرما محاسبه می‌کنند.

حسنی نژاد که تجربه مذاکره در چادرملو برای اجرای طبقه‌بندی مشاغل را دارد، در این رابطه تصریح کرد: بحث طبقه‌بندی مشاغل یک مهارت مذاکره‌ای است که باید با پشتوانه و اراده و اتحاد کارگران همراه باشد. خیلی مهم است که کارگران و نمایندگانی که در طی اعتراضات به مذاکره با کارفرما و دولت می‌فرستند اطلاعات دقیقی درباره محاسبه طرح طبقه‌بندی مشاغل داشته باشند. خوشبختانه در این زمینه کتاب‌های مختلفی نیز تدوین شده که خوب است برادران ما در کرمان بخوانند و با اطلاعات کامل در این جلسات شرکت کنند.

وی افزود: ما کارگران نمی‌توانیم به مشاوره‌های موسسات مشاوره فنی ارزیابی مشاغل اعتماد کنیم. بهتر است که خودمان بخوانیم و خودمان به کار بگیریم تا منافعمان پایمال نشود. کارگران امکانات خوبی دارند و برنامه منسجم و مشخصی لازم دارند. برای منسجم شدن باید این اتحاد را در قالب تشکل مستقل به دست بیاورند و تقسیم کار کنند. اینجا پای قدرت کارگران در میان است.

این فعال کارگری تصریح کرد: اینکه از کارفرما بخواهیم حق مان را بدهد به این شکلی که کارگران معدن زغالسنگ کرمان انجام می‌دهند، در قالب طبق ماده 142 قانون کار قرار می‌گیرد. در ماده 142  قانون کار آمده است که در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمان‌های قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود هیات تشخیص موظف است بر اساس درخواست هر یکی از طرفین اختلاف یا سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید.

وضعیت فعلی کارگران معدن زغالسنگ کرمان در قالب این ماده قانونی قرار می‌گیرد که اختلاف در پیمان‌ها منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شده است. طرح طبقه‌بندی مشاغل در واقع یک بحث مذاکره‌ای و توافقی است. ما باید مشاوره‌های تحت نفوذ کارفرمایی را کنار بگذاریم و منفعت خودمان را در نظر بگیریم.

حسنی‌نژاد به یکی از موارد تلاش‌های کارگران معدن چادرملو در بحث مرخصی کارگران اشاره کرده و گفت: طبق ماده 69 قانون کار دو مدل مرخصی وجود دارد. ما کارگران معدن به این دلیل که کار مداوم داریم، چند روز کار می‌کنیم و چند روز مرخصی داریم. در چادرملو ما 24 روز در ماه کار می‌کردیم و 6 روز مرخصی می‌گرفتیم. درحالیکه به مرخصی ما باید ضریب بگیرد و عدد بزرگ‌تری است. ما تلاش کردیم و مطالبه کردیم و در نهایت موفق شدیم که 20روز کار و 10 روز مرخصی را برای خودمان محقق کنیم و این تبدیل به معرف و مزایا در چادرملو شده است.

این فعال کارگری تصریح کرد: برادرمان ما باید راه و چاه قانون را به دقت بدانند. البته خیلی از موارد قانونی در کشور ما اجرا نمی‌شود اما باید راه و چاه مطالبه‌گری را بدانیم. به ویژه که وقتی قانون حقی به کارگران می‌دهد باید آن را بگیریم. باید توجه داشت که آنچه در قانون آمده است، حداقل‌های حمایتی است و اجرای آن ضروری است. اگر وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارگران در چنین شرایطی حمایت می‌کرد و مطالبات آنها بدون اعتراض محقق می‌شد، کار به اینجا نمی‌کشید.

این فعال کارگری معتقد است که الان بهترین شرایط برای کارگران است که بر اساس حقوق قانونی و حقی که مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی کار به آن‌ها داده برای ساختن تشکل کارگری مستقل اقدام کنند. آنها می‌توانند در این روزها انتخابات برگزار کنند و افرادی از بهترین و دلسوز‌ترین و فداکارترین نمایندگان واقعی‌شان را انتخاب کرده و حق نمایندگی به آنها بدهند و در این رابطه هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و آنها به راحتی می‌توانند مجمع عمومی برگزار کنند. در چادرملو کارگران باور دارند که از طریق متشکل و متحد شدن می‌توانند حق و حقوق خود را بگیرند.

*صدور احکام سنگین قضایی برای  اعضای انجمن صنفی فرهنگیان  خراسان شمالی

در حالی که هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی با ارائه مستندات مستدل مبنی بر تشکیل قانونی تشکل متبوعشان انتظار تبرئه از اتهامات خود داشتند دستگاه قضایی با صدور بیش از 25سال زندان برای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان یکی از سنگین‌ترین احکام قضایی علیه یکی از تشکل‌های صنفی معلمان را صادر نمود در حکم صادره شده از دادگاه تجدید نظر خراسان شمالی :

آقای محمدرضا رمضان را به ۸ سال زندان تعزیری

 آقای حسین رمضان پور را به ۴ سال زندان تعزیری

 آقایان:سعید حق‌پرست، علی فروتن ، حسن جوهری ،مصطفی رباطی ، حمیدرضارجایی به 32ماه زندان تعزیری محکوم شده‌اند .

 لازم به توضیح است پیش‌تر در همین پرونده‌ در دادگاه‌کیفری ؛  آقای رمضان‌زاده به ۲ سال زندان تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق ، آقای رمضان‌پور  تحمل ۷۴ ضربه شلاق و آقای رحایی ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم کرده است.

اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در این باره اعلام کرد وکلای پرونده مدارکی مستند  مبنی بر قانونی بودن فعالیت اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی به دادگاه تجدید نظر ارایه کرده‌اند.   

مجوز صادر شده از طرف کمسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر ادامه فعالیت انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی از جمله مدارک ارایه شده به دادگاه تجدید نظر می‌باشد. 

در ادامه تمامی مراحل قانونی و برگزاری مجمع ، و انتخاب افراد مطروحه در این پرونده بعنوان  هیات مدیره خراسان شمالی بعنوان دیگر مستندات به دادگاه ارائه شده‌است  این موارد ، قانونا نافی اتهام تشکیل گروه غیر قانونی برای یکی از افراد و عضویت دیگر افراد پرونده می‌باشد

متاسفانه با وجود مدارک مستندی که مجوز فعالیت هیات مدیره انجمن فرهنگیان خراسان شمالی بوده‌است وهمچنین رایزنی های شورای هماهنگی با مقامات و شکل گیری کمپین‌های حمایتی چند ده هزارنفری جامعه معلمان و دفاعیات وکلا برای لغو این اتهامات،  صدور این احکام دهشتناکی موید این مهم است که از سوی فرادستان کشور اراده‌ای برای حل مشکلات ساختاری آموزش و پرورش کشور وجود ندارد و صرفا با ارعاب و زندان فعالین در پی تحمیل شرایط بغرنج کنونی آموزش و پرورش بر جامعه معلمان و دانش آموزان هستند

سخنگوی شورای هماهنگی  در ادامه می افزاید؛ بارها و بارها  از طرف شورای هماهنگی مسئولان اجرایی کشور و مقامات قوه قضاییه را  به احترام به فعالیت های صنفی دعوت کرده‌ایم ، باز هم سران کشور را دعوت می‌کنیم با پرهیز از خشونت و لغو احکام تحمیلی بر فعالین صنفی  به اصلاح ساختارهای کشور و خاصه آموزش و پرورش همت بگمارند تا بیش از این اعتماد بین حاکمیت و مردم خدشه دار نشود

*احضار جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و کاوه مظفری به دادسرای انقلاب رشت

روز ۲۷ اردیبهشت، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و کاوه مظفری جهت تفهیم اتهامِ انتسابی «تبلیغ علیه نظام» به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شدند.

براساس ابلاغیه‌ دادسرا این فعالین اجتماعی  باید طی ۵ روز به شعبه مربوطه مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و کاوه مظفری در تاریخ ۵ دی ۹۸ در مراسم یادبود چهلم نوید بهبودی از کشته‌‌شدگان آبان ۹۸ توسط دادسرای صومعه‌سرا بازداشت و پس از ۲۰ روز با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

*بیانیه در رابطه با پرونده سازی علیه اکرم رحیم پور همسر جعفرعظیم زاده

روز ۲۷ اردیبهشت ابلاغیه ای الکترونیکی برای اکرم رحیم پور همسر جعفرعظیم زاده کارگر زندانی و دبیر هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال شده است که وی بایست جهت دفاع از اتهام انتسابی در شعبه ۲ بازپرسی دادگاه انقلاب شهید مقدسی تهران حضور یابد.

این عمل در ادامه تماس مأمورین وزارت اطلاعات در روزهای اخیر با وی صورت گرفته است که در جریان این تماسهای تلفنی دست به تهدید اکرم رحیم پور و جعفرعظیم زاده  زده بودند و به دنبال آن عظیم زاده را با یک پرونده سازی جدید به دادگاه کشیدند.

قطعاً احضار اکرم‌رحیم پور همسر جعفر  درتداوم فشارهایی است که نهادهای امنیتی وقوه قضائیه پیشتر با به جریان انداختن مصادره وثیقه های عظیم زاده و پرونده سازی جدید علیه او با اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و جلو گیری از آزادی و عدم موافقت با مرخصی علیرغم شرایط خطرناک زندان و تعلق مرخصی به وی صورت گرفته است تا بتوانند او را وادار به تمکین و تسلیم در زندان کند، اما جعفرعظیم زاده پس از شنیدن خبر احضار همسرش اعلام کرده است "ذره ای از حق خواهی و مبارزه علیه ظلم و بیداد چه در داخل زندان و چه در بیرون از زندان علیه طبقه کارگر و مردم ایران کوتاه نخواهد آمد و در صورت تداوم  این فشارها بر دامنه اعتراضات خود خواهد افزود".

اتحادیه آزاد کارگران ایران این اقدامات ضدانسانی نهادهای امنیتی و قضایی را در راستای سیاست سرکوب جنبش کارگری ارزیابی میکند که با قصد به تمکین واداشتن کارگران و فعالین کارگری صورت میگیرد که در دوره های اخیر برای اِعمال فشار هرچه بیشتر بر جعفر عظیم زاده و اتحادیه آزاد کارگران ایران از هیچ عملی فروگذار نکرده اند.

پرونده سازی مجدد برای جعفر در زندان با این هدف انجام شد که وی را در زندان نگه دارند و اجازه ی آزادی و یا مرخصی به او ندهند و آزار و اذیت همسر و خانواده اش از طریق تماسهای تهدیدآمیز و تشکیل پرونده قضایی بیشتر از قبل پرده از چهره شنیع سرکوبگران و چپاولگران برخواهد کشید که قطعاً مورد تنفر و انزجار بیشتر طبقه کارگر ایران قرار خواهد گرفت. اتحادیه آزاد قطعاً در مقابل تشدید تعرض های امنیتی به دبیر هیأت مدیره خود و خانواده ی وی از هر طریق ممکن دست به اعتراض خواهد زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ اردیبهشت ۹۹

*جان باختن یک کارگر50 ساله حین کار جوشکاری در کرج براثر برق گرفتگی

یک کارگر50 ساله تبعه افعانستان حین کار جوشکاری در پشت بام یک منزل ویلایی واقع در خیابان چالوس شهرستان کرج دچار برق گرفتگی شد و از ساختمان سقوط کرد ودر دم جانش را اززدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com