اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 15, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت زغال‌شویی فسیل سیستم انرژی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری شهرستان زرند

- فراخوان کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان برای تجمع مقابل استانداری اصفهان

- درباره بازگشایی مدارس از فردا شنبه 27 اردیبهشت ماه

- اعتراض رانندگان ون‌های مسافربری‌‌ تاکسیرانی شهر تهران نسبت عدم توزیع امکانات بهداشتی مورد نیازاز طرف شهرداری پایتخت وابتلای تعدای از همکارانشان به بیماری کووید 19

- بلاتکلیفی معیشتی هزاران کارگر سفره خانه های سنتی تهران

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در رابطه با پرونده سازی مجدد علیه اسماعیل عبدی

- کانون نویسندگان ایران: اعتراض کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

- اتحادیه معلمان انگلستان بازداشت و پرونده سازی جدید علیه اسماعیل عبدی را به شدت محکوم کرد

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت زغال‌شویی فسیل سیستم انرژی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری شهرستان زرند

روز پنج شنبه 25 اردیبهشت، کارگران شرکت زغال‌شویی فسیل سیستم انرژی (اینتر کربن)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اخراج از کار با ماه ها حقوق معوقه دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان زرند زدند.

روزج جمعه 26 اردیبهشت،یکی از 44 کارگراخراجی این شرکت با ابراز نگرانی از بیکار شدن در این شرایط،به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: روز پنج شنبه 25 اردیبهشت برای این موضوع در مقابل فرمانداری تجمع کردیم ولی کسی در این زمینه پاسخگوی ما نبود از طرفی ما از چندین ماه قبل از عید هنوز هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم و این حق ما نیست که در این حالت اخراج شویم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زرند در این باره گفت: در پی مشکلاتی که در اثر شیوع کرونا در جهان و کاهش قیمت نفت اتفاق افتاد، سرمایه‌گذار خارجی شرکت فسیل سیستم ادامه فعالیت این شرکت را مقرون به صرفه نمی‌داند وبا 44 نیروی کارگری این شرکت تسویه حساب کرده است و کارگاه خود را به حالت نیمه تعطیل در آورده است.

وی افزود: سرمایه‌گذار می‌گوید در این شرایط نمی‌تواند ادامه کار دهد و با وجود اینکه وام مربوط به واحدهای آسیب دیده از کرونا هم برای این شرکت فراهم شد اما ایشان این وام را دریافت نکرد و با وجود شرایط موجود تمایلی برای ادامه فعالیت در شرایط کنونی را ندارد.

قابل یاد آوری است که شرکت زغال‌شویی فسیل سیستم انرژی (اینتر کربن)، یک شرکت ترکیه‌ای است که باطله‌های کارخانه زغالشویی زرند را به زغال حرارتی تبدیل می‌کند و آن را برای استفاده به ترکیه ارسال می‌کند و حدود 15 سال است که در شهرستان زرند فعالیت دارد.

*فراخوان کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان برای تجمع مقابل استانداری اصفهان

زمان:شنبه 27 اردیبهشت ماه – ساعت 8 صبح

اطلاعیه کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان

به دلیل بی توجهی ذوب آهن به وضعیت درمان وتعهدات خود و همچنین بد عهدی صندوق در اجرای تبصره ۵ ماده ۱۰۹ و سامان دادن به حقوق و مزایای بازنشستگان ذوب آهن علیرغم دستور وزیر و پیگیریهای فراوان و وعده وعیدها، به این نتیجه رسیدیم امیدی به احقاق حقوقمان با دستور وزیر و قول وکیل نیست. چون مجریان امر از جنس ما نیستند. لذا جهت اعتراض به وقت کشی و بی عملی مسئولین روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۸ صبح باتفاق جلوی استانداری اصفهان تجمع خواهیم کرد. حضور حتما با رعایت پروتکل بهداشتی خواهد بود و دوستان با ماسک حاضر می شوند. مجبور به حضور و اجتماع هستیم.

کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان

٢٥ اردیبهشت ١٣٩٩

*درباره بازگشایی مدارس از فردا شنبه 27 اردیبهشت ماه

مدارس از فردا باز هست

معلمان حتما باید در مدرسه حضور داشته باشند

حضور دانش آموزان در مدرسه اختیاری می باشد.

همه دانش‌آموزان نباید به مدرسه بیایند چرا که....

اینها جملاتی است که در این چند روز از زبان مسئولان می شنویم.مسئولانی که ماسک به صورت با دستکش و امکانات بهداشتی کامل در محیط کامل بهداشتی و بعضا مجازی اقدام به تصمیم گیری برای همه حتی در دورترین نقاط که هیچ اطلاعی از اوضاع و امکانات آنجا ندارند، می کنند.

فردا معلمان طبق بخشنامه باید به مدارس بروند در حالی که هیچ پک بهداشتی دریافت نکردند.دانش آموزان هم همینطور،آن هم در زمانی که آمار ابتلا به کرونا در کشور در حال افزایش است.

اما چند سوال

آیا مدارس هم مانند ادارات جداسازی انجام شده است یعنی در کلاس یا دفتر....از سقف تا پایین با پلاستیک جداسازی شده؟

یعنی میشود در فضای باز با فاصله برای دانش آموز مثلا درس ریاضی را رفع اشکال کرد؟

آیا همان راهکارهای خود معلم بهتر جواب نمی دهد؟مثلا جزوه، سی دی و...

یعنی میشود از حضور دانش آموزان  در مدرسه که از سر دلتنگی یا رقابت با دوستان می باشد کاست؟

آیا می دانید بعضی مدارس حتی آب برای خوردن نیست تا برای بهداشت و شستشو....؟

آیا می دانید بعضی معلمان جلوتر از شما تدریس های مجازی را استارت زدند و کتاب ها را تمام و ارزیابی هم انجام دادند؟

بهتر نبود حتی حضور در مدرسه را به خود آموزشگاه و معلم واگذار می کردید تا با توجه به شرایط بهترین تصمیم گرفته شود؟

آیا می دانید که خانواده ها فرهنگی و دانش آموزان با یک سردرگمی،استرس و ترس از عواقب خطرناک ازدحام و.... درگیر هستند؟

آیا قرار نبود آخرین جا که باز می شوند مدارس باشند.

؟؟؟؟؟

برگرفته از کانال تلگرام صنفی معلمان ایران

*اعتراض رانندگان ون‌های مسافربری‌‌ تاکسیرانی شهر تهران نسبت عدم توزیع امکانات بهداشتی مورد نیازاز طرف شهرداری پایتخت وابتلای تعدای از همکارانشان به بیماری کووید 19

رانندگان ون‌های مسافربری‌‌ تاکسیرانی شهر تهران اعتراضشان را نسبت عدم توزیع امکانات بهداشتی مورد نیازدرچارچوب مقابله با بیماری کووید19از طرف شهرداری پایتخت وابتلای تعدای از ا اعلام کردند.

جمعی از رانندگان ون‌های مسافربری‌‌ تاکسیرانی شهر تهران طی گفتگویی با خبرنگار رسانه ای با اشاره به ناکافی بودن اقلام بهداشتی که توسط شهرداری میان آنها توزیع شده است، گفتند:شهرداری تهران پس از گذشته چند هفته از ورود کرونا به کشور، یک محلول کُلر، دو دستکش پلاستیکی، یک ماسک ارزان قیمت و یک محافظ پلاستیکی میان رانندگان ون‌‌ها توزیع کرده است.

این رانندگان مسافربر با بیان اینکه این در حالی است که در هفته‌های ابتدایی ورود کرونا به کشور و در اوج بیماری‌زایی آن هیچ امکاناتی وجود نداشت، افزودند:آن زمان خودمان ناچار به تهیه اقلام بهداشتی شدیم؛ البته توزیع این چند قلم، به معنای ایمن بودن کار و حفظ سلامت مسافران نیست؛ چراکه با وجود خالی گذاشتن یک صندلی میان مسافران و سرشکن کردن کرایه‌ی‌ صندلی‌های خالی میان آنها، امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ون‌های مسافربری وجود ندارد.

آنها افزودند:از سویی همین یک قاب پلاستیک که برای جدا کردن راننده از مسافران به آنها تحویل داده‌اند، تنها راننده را از ترشحات دهانی و تنفس مسافران حفظ می‌کند. این در حالی است که شهرداری تهران برای جلوگیری از شیوع کرونا میان مسافران هیچ وسیله‌‌ای را میان تاکسیرانان توزیع نکرده‌‌است.

رانندگان ون تاکسیرانی با بیان اینکه برخی از ون‌ها حتی همین قاب پلاستیکی را هم دریافت نکرده‌‌اند، افزودند:کمبود اقلام بهداشتی‌ در میان رانندگان ون‌ها مشهود است و این سلامت آنها و مسافران را به خطر می‌اندازد؛ ضمن اینکه یک ماسک ارزان قیمت تنها چند ساعت قابل استفاده است و دستکش‌ها هم باید در پایان روز دور انداخته شوند. محلول‌ کلر هم کیفیت مناسبی ندارد و رد خود را روی هرجا که پاشیده شده باشد، می‌گذارد.

آنها افزودند:انتظار داریم که حفظ سلامت رانندگان مسافربر و مسافران آنها به صورت جدی در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد؛ چراکه تعدادی از همکارانمان به کرونا مبتلا شده‌اند. 

*بلاتکلیفی معیشتی هزاران کارگر سفره خانه های سنتی تهران

از اوایل اسفند ماه 98، برای مقابله با شیوع بیماری کووید 19 سفره خانه های سنتی تهران شامل قهوه‌خانه های معمولی و سنتی، دیزی سراها، سفره‌خانه ها و واحدهای فروش لوازم قلیان تعطیل وهزاران کارگربیکارشدند ونه حقوقی به آنها پرداخت شده است ونه از حمایت معیشتی منجمله حق بیمه بیکاری برخوردارشده اند.

نایب‌رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 2000 واحد سفره‌خانه جواز دار و 1800 واحد در حال دریافت جواز در سطح تهران مشغول فعالیت هستند،به خبرنگار رسانه ای گفت: صنف سفره‌خانه های سنتی شامل قهوه‌خانه های معمولی و سنتی، دیزی سراها، سفره‌خانه ها و واحدهای فروش لوازم قلیان است که هر یک از این واحدها به نسبت فضایی که دارند بین 4 تا 60 نفر کارگر دارند و در مدت حدود 90 روز تعطیلی کرونا با چالش های بسیاری مواجه بوده‌اند و حتی بعضی از آن‌ها مجبور به گدایی شده‌اند، چراکه پس انداز چندانی نداشتند و درآمد خود را صرف هزینه خانواده و اجاره خانه کرده‌اند.

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در رابطه با پرونده سازی مجدد علیه اسماعیل عبدی

اسماعیل عبدی معلم زندانی و دبیرکل پیشین کانون صنفی معلمان ایران در حالیکه تنها چند ماه به پایان دوران حبس شش ساله اش باقی مانده بود و بخاطر شرایط بحرانی بیماری کرونا در اسفندماه به مرخصی آمد و مشمول بخشنامه آزادی زودهنگام میشد در اقدامی عجیب و عجولانه توسط قوه قضائیه به زندان اوین برگردانده شد و با یک پرونده سازی جدید و دستاویز قرار دادن یک پرونده قدیمی و مختومه، حکم ده سال زندان دیگر را به این معلم زندانی ابلاع کردند.

این اقدام که قطعاً از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه طراحی شده است تا مانع از آزادی وی پس از پایان دوران حبس شش ساله شوند. مشابه چنین برخوردی را کمی پیشتر در رابطه با جعفر عظیم زاده دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران شاهد بودیم. جعفر عظیم زاده نیز باوجود خطر جدی بیماری کرونا و شمولیت وی از آزادی زودهنگام مطابق بخشنامه های اسفندماه، نه تنها آزاد نگردید بلکه در یک اقدام ضدکارگری وی را با یک پرونده سازی جدید روبرو کردند. این عمل علیه فعالین صنفی قطعاً بر بستر یک سیاست سرکوب در تقابل با کل جنبشهای صنفی و مطالبه گرانه صورت میگیرد.

اخراج و عدم آزادی محمد حبیبی و به زندان برگراندن محمود بهشتی و دستگیری و پرونده سازی علیه تعداد دیگری از معلمان و نیز احضار ناهید خداجو، شاپور احسانی راد و نسرین جوادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و افزایش فشارها بر کارگران و مزدبگیران نشان از این دارد که حاکمیت علیه فعالین صنفی و مطالباتی شمشیر را از رو بسته است.

حکم ۱۶ سال زندان علیه یک معلم فقط به جرم حق خواهی و پیگیری مطالبات صنفی تنها میتواند از سوی سیستمی صادر شود که ماهیت اش را بر ضدیت و سرکوب جامعه استوار کرده است.

به بند کشیدن کارگران و معلمان و سایر مزدبگیران در حالی صورت میگیرد که اختلاسگران و غارتگران ثروتهای جامعه آزادانه به رانتخواری و چپاول مشغول اند و اگر در بازیهایی نمایشی دادگاهی شوند با کمترین احکام روبرو خواهند شد. بسیاری از این غارتگران با اختلاسهای چندین میلیاردی باوجود احکام زندان هم اکنون آزادند.

در شرایطی که کل جامعه را با فقر و فلاکت عمومی روبرو کرده اند و روزبروز بر مشکلات و گرفتاری های مردم میافزایند و با تعرض همه جانبه به کار و معیشت جامعه به بیشترین میزان استثمار و نابرابری دست زده اند، درمقابل هرگونه فعالیت صنفی و مطالبه گری کارگران و مزدبگیران بیشترین سرکوبگری ها را انجام میدهند.

در سالهای اخیر و بدنبال خیزشهای توده ای و عظیم مردمی علیه فقر و فلاکت، حاکمیت خوب فهمیده است که دیگر نمیتواند درمقابل این همه اعتراض و تنفر عمومی ایستادگی نماید و بعنوان آخرین راهکار برای کاهش شدت خیزشهای مردمی به دستگیری و زندانی کردن فعالین و رهبران مؤثر جنبشهای اعتراضی و اجتماعی اقدام میورزد و از تمام راههای ضد اجتماعی و غیرقانونی استفاده مینماید تا فعالیتهای صنفی را با اتهامات امنیتی روبرو کند و اجازه ندهد کارگران و مزدبگیران زندانی آزاد گردند.

در ادامه این میزان از تحمیل فقر و گرسنگی و بیحقوقی به مردم قطعاً یک جامعه هشتاد میلیونی نمیتواند ساکت بنشیند و در آینده نزدیک شاهد اوج گیری دوباره تلاطمات عظیم اجتماعی خواهیم بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران صدور حکم ده سال زندان مجدد برای اسماعیل عبدی را به شدت محکوم مینماید و خواستار خاتمه بخشیدن به پرونده سازی علیه وی و جعفر عظیم زاده و دیگر فعالین صنفی و اجتماعی و آزادی تمامی کارگران و معلمان است. همچنین تمامی کارگران و معلمان را فرامیخوانیم که متحدانه علیه صدور احکام و زندانی کردن فعالین صنفی به هر طریق ممکن دست به اعتراض بزنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران. ۲۶ اردیبهشت ۹۹

*کانون نویسندگان ایران: اعتراض کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

مقدمه: اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که حاکمیت با گام‌هایی بلند و رو به عقب در حال جبران آن نیم گام آزادی و مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی است که در اسفند ۹۸ برداشته بود. تمدید نکردن مرخصی آن تعداد معدود زندانیان سیاسی، فراخواندن محکومان برای اجرای حکم، افزایش بازداشت‌ها، پرونده‌سازیهای جدید در زندان برای شماری از زندانیان سیاسی مثل جعفر عظیم‌زاده، آتنا دائمی و نرگس محمدی، صدور حکم‌های سنگین، اخراج معلم زندانی محمد حبیبی از کار و در تازه‌ترین مورد به جریان انداختن حکم یک پرونده‌ی مختومه در باره‌ی اسماعیل عبدی، معلم زندانی، بخشی از فرایند "جبران" آن نیم گام است که حاکمیت زیر فشار افکار عمومی به آن تن داده بود.

روز گذشته ۲۵ اردیبهشت کانون صنفی معلمان در اعتراض به ابلاغ حکم ده سال زندان به اسماعیل عبدی بیانیه منتشر کرد. در آغاز بیانیه آمده است:

«پس از شیوع بیماری کرونا و خطرات جانی ناشی از آن،با تبلیغاتی پر سر و صدا اعلام شد که زندانیان از جمله زندانیان سیاسی به مرخصی خواهند رفت و برخی از آنها نیز مشمول عفو خواهند شد. انتظار می‌رفت این اقدام دست کم تا زمان رفع خطر جانی و تثبیت اوضاع ادامه داشته باشد و این زندانیان به زندان فراخوانده نشوند؛ اما متاسفانه بازهم با خلف وعده و عدم پای بندی به آنچه در تبلیغات رسانه‌های رسمی اعلام می شود، ابتدا اسماعیل عبدی هنگام مراجعه به دادسرای اوین برای تمدید مرخصی بازداشت و به زندان برگردانده شد و سپس محمود بهشتی.» در ادامه‌ی بیانیه نوشته شده است:

«این مسأله در حالی رخ داد که مقامات قضایی در مراجعات قبلی به اسماعیل عبدی و محمود بهشتی، دیگر معلم زندانی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اعلام کرده‌بودند که با توجه به بخشنامه‌ی اسفندماه، آنها به زندان بر نخواهند گشت.

قوه قضاییه بر خلاف بخشنامه اسفند ماه و با توجه به بحران کرونا نه تنها معلمان زندانی را آزاد نکرد، بلکه در کمال شگفتی، پس از آنکه اسماعیل عبدی را به زندان برگرداند، در آستانه هفته معلم، به جریان افتادن حکم زندان ده سال مربوط به پرونده ای مختومه را به وی ابلاغ نمود. این حکم در حالی به عبدی ابلاغ می شود که نماینده شاکی اصلی آن پرونده، از به جریان افتادن مجدد آن اظهار بی‌اطلاعی می کند.» این تشکل معلمان در بیانیه‌ی خود «ابلاغ حکم جدید و فعال نمودن یک پرونده مختومه را نه تنها اقدامی در راستای سرکوب فعالان صنفی و نهادهای مدنی» دانسته، «بلکه نوعی عنادورزی از جانب کارشناسان و مسئولان رده‌های میانی با این فعالان، و نوعی مخالفت آشکار با هرگونه اقدام مثبت در جهت بهبود شرایط زندان و زندانیان به ویژه فعالان صنفی و سیاسی» ارزیابی کرده‌ است. کانون صنفی معلمان در ادامه‌ی بیانیه با اشاره به « کژاندیشانی که کمترین نشانی از تحمل و مدارا ندارند»، نوشته است: «زندان، اخراج و تبعید راه حلی برای نابرابری و تبعیض نیست و معلمان را از مطالبه گری باز نمی دارد.» در پایان بیانیه آمده:

«کانون صنفی معلمان ضمن محکوم نمودن حکم جدید علیه اسماعیل عبدی ، خواهان آزادی تمام معلمان دربند است.

از نظر ما در کنار این حکم ظالمانه، بازگرداندن محمود بهشتی لنگرودی به زندان و جلوگیری از آزادی وی، حکم اخراج و مخالفت با مرخصی محمد حبیبی، احضار و بازجویی محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان، احضار جعفر ابراهیمی در تهران و اجرای حکم محمدعلی زحمتکش در شیراز و احضار اسکندر لطفی به دادگاه در مریوان، بازداشت خانم ناهید فتحعلیان از معلمان بازنشسته تهران بخشی از چرخه‌ی معیوب سرکوب فعالیت صنفی و تشکل‌های مستقل و قانونی است.

این فشارها در طول دو دهه گذشته نه تنها موجب عمیق‌تر شدن پیوند معلمان با کانون گردیده، بلکه آنان را در گام برداشتن در مسیر عدالتخواهی و استقلال تشکل مصمم تر نموده است».

*اتحادیه معلمان انگلستان بازداشت و پرونده سازی جدید علیه اسماعیل عبدی را به شدت محکوم کرد

اتحادیه معلمان انگلستان ( NASUWT ) با انتشار بیانیه ای در 14 ماه مه 2020 بازداشت مجدد و پرونده سازی جدید علیه اسماعیل عبدی را نقص آشکار حقوق بشر توسط رژیم جمهوری اسلامی دانست و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است:

"مطلع شدیم که اسماعیل عبدی، فعال کانون صنفی معلمان ایران (تهران) به زندان اوین بازگردانده شده است. در یک بی عدالتی انزجار آور، اسماعیل عبدی نه تنها به زندان بازگردانده شد تا هفت ماه باقیمانده از مدت شش سال حبس را تمام کند، بلکه اکنون رژیم تحمل 10 سال زندان دیگر را نیز بر پرونده او افزوده است.

دکتر پاتریک روچ، دبیرکل اتحادیه معلمان انگلستان اعلام کرد: " اسماعیل هیچ جرمی مرتکب نشده و صرفاً به دلیل فعالیت مشروع در کانون صنفی معلمان ایران (تهران) به بند کشیده شده است. محكوم كردن او به تحمل سال های بیشتر زندان نقض فاحش حقوق انسانی اوست و به منظور ترساندن اعضای کانون های صنفی معلمان و مدافعان حقوق بشر طراحی شده است" . وی افزود: "جهان و از جمله اتحادیه معلمان انگلیس، رژیم ایران را زیر نظر دارد و اجازه نمی دهد این بی عدالتی غیر انسانی و وحشیانه نادیده گرفته شود. اتحادیه معلمان انگلیس برای مختومه اعلام شدن پرونده اسماعیل عبدی تلاش می کند و از مقامات ایران می خواهد به همه فعالین اتحادیه ای اجازه دهند تا فعالیت های مشروع خود در دفاع از حقوق معلمان و کارگران را بدون ترس از آزار و اذیت و مجازات ادامه دهند."

ترجمه و تکثیراز: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

14 ماه مه 2020

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com