اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 13, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ فروردین ماه ١٣٩٩

بازی با جان کارگران وخانواده هایشان را خاتمه دهید

ارزش جان آنها بیشتر از سود اندوزی کارفرمایان است

- تجمع اعتراضی جمعی از دستفروشان پایتخت نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل شهرداری

- تجمع اعتراضی رانندگان وصاحبان اتوبوس های بین شهری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل سازمان پاینه های مسافربری

- اعتراض صدها راننده سرویس مدارس یزد نسبت به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه

- از سرگیری اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق وحق بیمه

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،عیدی ومطالبات پایان سال

- بیانیه شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا) در رابطه با تعیین مزد کارگران در سال ۹۹

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:فعالان صنفی معلمان و کارگران را بی‌درنگ آزاد کنید

- پیام محمود صالحی بمناسبت آزادی خبات دهدار

- کارگران خباز کردستان با مزد سه سال قبل سر می‌کنند!

- تجمع اعتراضی نانوایان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به نرخ نان مقابل استانداری

- بیگاری کشیدن پیمانکار شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز ازکارگران فروش و شارژ كارت بليت الكترونيكی

- جان باختن یک کارگر در رضوانشهربر اثر سقوط  از ارتفاع

- جان باختن یک کارگر جوان حین کار گودبرداری در جاده کن سولقان زیرآوار

- جان باختن یک کارگر معدن شماره 3 گلگهر سیرجان بر اثر اصابت تخته سنگ به سرش

- مرگ یک راننده بر اثر واژگونی تراکتور در کرمان

- مصدومیت 5 کارگر پتروشیمی مهر عسلویه درپی واژگونی سرویس رفت و آمد

*تجمع اعتراضی جمعی از دستفروشان پایتخت نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل شهرداری

روز دوشنبه 25 فروردین، جمعی از دستفروشان پایتخت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی دست به تجمع مقابل شهرداری زدند.

درهمین رابطه،رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در خصوص این تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: خواسته دستفروشان به حق است ولی مرجع پاسخگویی به خواسته ها این تجمع کنندگان شهرداری تهران نیست.

وی ادامه داد: دستفروشی جزو مشاغل فصلی است و وضعیت این شغل در کل کشور دچار مشکل شده اما باید در نظر داشت که در این خصوص باید وزارت خانه های کشور، کار و سازمان تامین اجتماعی مسئولیت دارند و باید راهکاری در این خصوص پیش بینی کنند.

وی درباره تسهیلات 50 میلیارد ریالی بنیاد مستضعفان به دستفروشان که توسط شهرداری تهران توزیع می شود نیز گفت: در این خصوص لیستی از دستفروشان و افرادی که در مجموعه های بازارچه های فصلی فعالیت می کردند تهیه شده که قرار است پس از تایید این اسامی توسط معاونت های فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری شهرداری تهران، این تسهیلات بین دستفروشان توزیع شود.

*تجمع اعتراضی رانندگان وصاحبان اتوبوس های بین شهری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل سازمان پاینه های مسافربری

روز دوشنبه 25 فروردین،جمعی از رانندگان وصاحبان اتوبوس های بین شهری تهران برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی مقابل سازمان پاینه های مسافربری تحمع کردند.

تجمع کنندگان با برافراشتن پلاکارد،ایراد سخنرانی وسردادن شعارهایی با اعلام اینکه قریب 2 ماه است که بدلیل خوابیدن اتوبوس ها رانندگان حقوق وصاحبان اتوبوس ها درآمدی ندارند،اعتراضشان را نسبت بی تفاوتی دولت بنمایش گذاشتند وخواهان پاسخگویی مسئولین ذیربط شدند.

*اعتراض صدها راننده سرویس مدارس یزد نسبت به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه

صدها راننده سرویس مدارس یزد نسبت به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه اعتراض کردند.

روز دوشنبه 25 فروردین،معاون اجرایی ناوگان حمل و نقل استان یزد درباره اعتراض رانندگان سرویس مدارس به عدم پرداخت حقوق آنان گفت: پس از تعطیلات نوروزی، پیگیری حقوق اسفندماه رانندگان سرویس مدارس را در دستور کار سازمان قرار دادیم.

وی افزود: مکاتبه‌ای با استانداری انجام شده تا این موضوع در کارگروه ماده 18 سرویس مدارس استانی مطرح و بررسی شود.

وی ادامه داد: تصمیم گیری درباره پرداخت حقوق رانندگان سرویس مدارس با حضور نماینده آموزش و پرورش و شهرداری در این کارگروه انجام می‌شود.

قابل یادآوری است که حدود 2300 راننده سرویس مدارس در استان یزدمشغول بکارهستند که بدنبال تعطیلی مدارس در بلاتکلیفی معیشتی بسرمی برند.

*از سرگیری اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق وحق بیمه

کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه وبویراحمد اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق وحق بیمه از سرگرفتند.

روز دوشنبه 25 فروردین،کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 86 کارگر در مجموعه شهرداری سی سخت به‌صورت مستقیم با سوابق بالای 15 سال مشغول کارند که هنوز بابت 5ماه مزد معوقه و حق بیمه  سال گذشته طلبکارند.

آنها افزودند: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم حقوق مهر ماه سال 98 بود که با چندین ماه تاخیر در اسفند ماه با عیدی و پاداش پایان سال دریافت کردیم.

کارگران معترض گفتند: دستمزد ما با اضافه‌کاری حدود دو میلیون تومان است که آنهم به موقع پرداخت نمی‌شود و حداقل‌های زندگی ما را تامین نمی‌کند. با این وضعیت خانواده‌هایمان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.

به گفته آنها، مهم‌ترین دغدغه کارگران شهرداری سی سخت که در بخش‌های مختلف شهر مشغول کارند، دریافت مطالبات معوقه و به خطر افتادن امنیت شغلی‌‌مان است. این درحالیست که اخیرا  با شیوع کرونا ویروس با حدود15 سال سابقه کار نگران امنیت شغلی خود هستیم.

کارگران تصریح کردند: با شیوع ویروس کرونا مسئولان شهری مانع حضور  کامل کارگران خدماتی و فضای سبز به محل کارشان شدند. بعد از تعطیلات رسمی نوروز یک سوم کارگران به صورت شیفت‌بندی در بخش خدمات و فضای سبز مشغول کارند.

کارگران شهرداری سی سخت در خاتمه اظهار کردند: ماه‌هاست منتظر پرداخت مطالبات معوقه خود هستیم. شرایط اقتصادی سخت است و این تأخیر در پرداخت حقوق‌ها بیشتر ما را تحت فشار قرار می‌دهد.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،عیدی ومطالبات پایان سال

اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،عیدی ومطالبات پایان سال

کماکان ادامه دارد.

روز دوشنبه 25 فروردین،کارگران معترض شهرداری مریوان به خبرنگار رسانه ای گفتند: از دی ماه سال گذشته، دستمزد ما پرداخت نشده است.حقوق دی، بهمن و اسفند را نگرفته‌ایم. در عین حال بابت عیدی و مزایای مزدی سال گذشته نیز از کارفرما طلبکاریم.

کارگران شهرداری مریوان که در این روزهای سخت علیرغم خطراتی که جمع آوری زباله و پاکسازی خیابان‌ها به دنبال دارد، همچنان مشغول کار هستند،افزودند: با وجود همه مشکلات، مطالبات معوق ما را پرداخت نمی‌کنند. همچنین نگران حق بیمه‌های خود هستیم. نگرانیم که حق بیمه‌های ما به حساب تامین اجتماعی واریز نشود.

‍ *بیانیه شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا) در رابطه با تعیین مزد کارگران در سال ۹۹

بیش از چهل سال است که هر روز به قسمتی از زندگی و معیشت ما کارگران و بازنشستگان هجوم می آورند و سفره خانواده هایمان را کوچک و کوچکتر می کنند.

اکثریت ما بازنشستگان تأمین اجتماعی با وجود سی سال کار طاقت فرسا که تمام جسم و روان ما را به فرسودگی کشانده است هنوز خانه ای از خود نداریم و تأمین نیازهای خود و فرزندانمان برایمان ممکن نیست.

شورای عالی کار برای سال ۹۹ مبلغ حداقل مزد را ۱۸۳۵۰۰۰ تومان تعیین کرد در حالیکه نرخ واقعی سبد معیشت نزدیک به ۹ میلیون تومان است.

نزدیک به چهار میلیون مستمری بگیر تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد که بیش از هفتاد درصد آنان حداقل بگیر هستند. تعیین حداقل مزد امسال بیشرمانه ترین تعرض به زندگی میلیونها خانواده کارگری و بازنشسته است.

هم اکنون در شهری مثل تهران با این میزان دستمزد به زور میتوان هزینه اجاره مسکن را تأمین کرد. گویا از نظر دولتیان و سرمایه داران ما بازنشستگان و کارگران نباید خورد و خوراک داشته باشیم.

سی سال بخش بزرگی از دستمزد و رنجِ کار ما توسط سازمان تأمین اجتماعی تصاحب شد که در روزگار بازنشستگی بتوانیم به آسودگی زندگی کنیم اما تنها فقر و فلاکت بیشتر به زندگی ما تحمیل شده است.

در سالهای اخیر بازنشستگان تأمین اجتماعی به همراه دیگر کارگران و معلمان همواره در اعتراض به سطح نازل حقوق و دستمزدها و سایر مطالبات صنفی و معیشتی مان تلاش کرده ایم. امسال که با توجه به تورم و گرانی افسارگسیخته و شیوع گسترده بیماری کرونا که هزینه های زندگی را چندین برابر بیش از پیش افزایش داده است این میزان نازل از حقوق و دستمزد را تحمل نخواهیم کرد و چنانچه دستمزد به میزانی افزایش نیابد که نرخ واقعی سبد معیشتی خانوار تأمین نگردد به هر طریق که ممکن باشد دست به اعتراض خواهیم زد.

شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا)

24 فروردین 99

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:فعالان صنفی معلمان و کارگران را بی‌درنگ آزاد کنید

فعالان صنفی معلمان و کارگران دربند به دلیل خطر ابتلا به ویروس کرونا بی‌درنگ آزاد باید گردند. محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران به دلیل فعالیت صنفی و انتقاد از نحوه پولی سازی آموزش و پرورش زندانی شده‌ است و با توجه به شرایط زندان، احتمال بسیار وجود دارد که به ویروس کرونا مبتلا گردد و جانش در خطر است.

هر چند فعالان صنفی معلمان و کارگران از سوی محاکم قضایی به زندان محکوم شده‌اند اما واقعیت این است که آنان جرمی مرتکب نشده‌اند و تنها به دلیل دفاع از حقوق حقه طبقه زحمت‌کشان، برایشان پرونده‌سازی و حکم زندان صادر شده است.

حفظ جان زندانی با زندانبان و مسئولان قضائی است. لذا در شرایطی که حتی در بیرون از زندان کنترل ویروس خطرناک کرونا با دشواری قابل پیشگیری است، زندانیان در شرایط سخت زندان، در مقابل این ویروس آسیب پذیرتر می‌باشند و جان زندانیان بطور جدی در خطر است و تا دیر نشده، به فوریت باید زندانیان صنفی، کارگری، سیاسی و عقیدتی آزاد  گردند. آزادی هزاران زندانی از سوی قوه قضائیه به دلیل شیوع بیماری کرونا نشان دهنده جدی بودن خطر این بیماری می‌باشد که در دستور کار قوه قضائیه قرارگرفته است. عدم آزادی امثال محمد حبیبی‌ها که در دفاع از حقوق معلمان به‌ناحق زندانی شده‌اند و هیچ خطری برای شهروندان محسوب نمی‌شوند، نوعی سوء قصد به جان‌شان می‌باشد. تصمیم‌سازان در دفاع از منافع سرمایه‌داران، اختلاسگران (دزدان) خودی، آنان را با وجود خطر جدی کرونا همچنان در زندان نگه داشته‌اند. شایان ذکر است، حبیبی بیماری ریوی دارد و به رغم اینکه در سال ۹۷ پزشک قانونی هم خواستار رسیدگی به بیماری‌اش شده بود، اما هرگز ترتیب اثر داده نشده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بار دیگر فشار، تهدید و زندان برای فعالین صنفی معلمان، کارگران، دانشجویان و فعالین سیاسی و عقیدتی را قویا محکوم می‌کند و با توجه به شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها و عدم توانایی دستگاه قضایی در کنترل ویروس در زندان، خواهان آزادی تمامی این افراد و یا دست کم موافقت با مرخصی آنان در جهت حفظ جانشان می‌باشد.

۲۵ فروردین ۹۸

*پیام محمود صالحی بمناسبت آزادی خبات دهدار

«آزادی خبات دهدار را به همه دوستان ، خانواده و کسانی که در آن مدت جویای وضعیت او بودند تبریک میگم .»

خبات دهدار سال 1389 در یک دادگاه چند دقیقه ای به اتهام همکاری با کومه له و خروج از مرز به 5 سال زندانی تقلیقی محکوم شد و احکام صادره در تاریخ 11/11/89 رسما" به او ابلاغ شد.

خبات دهدار دقیقا" در آخرین روز پایان 5 سال زندان تعلیق ( تاریخ 11/11/94 ) توسط نیروهای امنیتی به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر شد. مدتی در سلول انفرادی اداره اطلاعات استان کردستان بازداشت بود و با قرار وثیقه از زندان آزاد می گردد. بعد از مدتی در دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به 3 ماه و ده روز ( 100 روز) زندان تعزیری محکوم می شود.

از سوی دیگر با درخواست مسئولان امنیتی ، قوه قضائیه حکم 5 سال زندان تعلیقی خبات دهدار را به اجرا گذاشته و دقیقا" در آخرین روز پایان حکم تعلیق خبات را یک بار دیگر بازداشت و روانه زندان کردند. آن حکم تعلیقی در تاریخ 25/2/1395 به اجراء در آمد و خبات دهدار بدون یک روز مرخصی مدت 4 سال و دو ماه در زندان بود.

خبات دهدار روز یکشنبه مورخ 24/1/99 از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

آزادی خبات دهدار را به همه دوستان ، خانواده و کسانی که در آن مدت جویای وضعیت او بودند تبریک میگم .

*کارگران خباز کردستان با مزد سه سال قبل سر می‌کنند!

عبدالله بلواسی کارگر خباز: نه تنها ماده 41 قانون کار امسال برای کارگران به اجرا درنیامده، کارگران خباز کردستان که دچار انجماد مزدی هستند، بیش از دیگران زیر فشار قرار دارند.

روز دوشنبه 25 فروردین بلواسی به خبرنگار رسانه ای گفت:: درحالی آمارهای تورمی بانک مرکزی، خبر از تورم بالای 40 درصدی می‌دهند،واقعیت چیز دیگریست و در برخی از اقلام مصرفی، تورم بالای 100درصدی نسبت به سال گذشته حاکم است.

این کار خباز می افزاید:اینجاست که دیگر افزایش ناچیز چند درصدی دستمزد کارگران جوابگو نخواهد بود و دولت باید دست‌های خود را از جیب کارگران بیرون بیاورد.

بلواسی ادامه می دهد:فعلا دولت به عنوان کارفرمای بزرگ موظف است قدرت خرید کارگران را حفظ کند؛ آنهم به وسیله ارائه بن‌های حمایتی به کارگران و مزدبگیران.

وی همچنین گفت: یکی از مطالبات کارگران، تناسب میزان دستمزد با تورم موجود است که هیچگاه برآورده نشده است. یکی دیگر از مطالبات کارگری اجرای صحیح قانون کار است. آنهم هیچگاه به درستی اجرا نمی‌شود. نمونه آن کارگران خباز کردستان است که هنوز هم با دستمزد 3 سال قبل کار می‌کنند و دادشان به جایی نمی‌رسد.

هرچند سال گذشته در تعدادی از استانهای کشور قیمت نان گران شد و به تبع آن دستمزد کارگران هم افزایش یافت. اما کارگران کردستان دوباره قربانی سیاست ناکار آمد دولت شدند چراکه دولت افزایش قیمت نان در کردستان و خیلی استان‌های دیگر کشور را در دستور کار قرار نداد و کارگران هم بلاتکلیف ماندند.

به گفته وی، افزایش دستمزد کارگران به ناحق و غیرقانونی منوط به افزایش قیمت نان شده است و این، هیچگاه خواست کارگران نبوده و نیست.

بلواسی در پایان گفت: طبق ماده 41 قانون کار دستمزد تمامی کارگران و مزد بگیران باید هر سال از اول فروردین طبق تورم و مصوبه شورایعالی کار افزایش یابد که هیچگاه چنین نبوده است!

*تجمع اعتراضی نانوایان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به نرخ نان مقابل استانداری

روزدوشنبه 25 فروردین،جمعی از نانوایان استان کهگیلویه و بویراحمد با تجمع مقابل استانداری خواهان بازنگری نسبت به نرخ نان شدند.

تجمع کنندگان پلاکاردی خطاب به استاندار با مضمون «با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید نان از قبیل آب،برق،بیمه، اجاره بهای مغازه و... ما دیگر با این قیمت توان تولید نان را نداریم»حمل می کردند.

*بیگاری کشیدن پیمانکار شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز ازکارگران فروش و شارژ كارت بليت الكترونيكی

پیمانکارطرف قرارداد شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز به کارگران فروش و شارژ كارت بليت الكترونيكی برای 2 شیفت کاری حقوقی معادل یک شیفت وحتی کمتر پرداخت می کند وحق بیمه کارگران 15 روزه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند.این کارگران از حق مرخصی هم محروم هستند.عیدی این کارگران از طرف کارفرما پرداخت نشده است.

این کارگران همچنینی از سنگینی سایه تهدید اخراج از کار درصورت اعتراض بالای سرشان رنج می برند.

روز دوشنبه 25 فروردین این کارگران،به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: در اسفند ماه سال 98، 25 روز کار کرده‌اند که به ازای 2 شیفت 600 هزارتومان و به ازای یک شیفت 300 هزار تومان دریافت کرده‌اند.

آنها افزودند:حق بیمه‌ی آن‌ها در اسفند ماه به صورت کامل پرداخت شد و عیدی که مطابق مصوبه باید2برابر حقوق ماهیانه می باشد،پرداخت نشده است.

*جان باختن یک کارگر در رضوانشهربر اثر سقوط  از ارتفاع

یک کارگر ساختمانی که روز پنج شنبه 14 فروردین،حین کاردرساختمانی واقع در منطقه پونل شهرشتان رضوانشهر دراستان گیلان بدنبال سقوط از طبقه سوم  سقوط ودربیمارستان بهشتی انزلی بستری شده بود،یکشنبه شب(24فروردین)پس از ده روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ جان خودراازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان حین کار گودبرداری در جاده کن سولقان زیرآوار

ظهر روزیکشنبه 24 فروردین، یک کارگر جوان تبعه کشورافعانستان حین کار گودبرداری در جاده کن سولقان بدلیل ریزش دیواره خاکی برویش زیرآوارگرفتارشد ودردم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر معدن شماره 3 گلگهر سیرجان بر اثر اصابت تخته سنگ به سرش

یک راننده بیل مکانیکی معدن شماره 3 گلگهر سیرجان براثر ریزش دیواره سنگی معدن  واصابت تخته سنگ به سرشجانش را ازدست داد.

*مرگ یک راننده بر اثر واژگونی تراکتور در کرمان

روز یکشنبه 24 فروردین، یک راننده تراکتور حین کار در اراضی کشاورزی بخش ریگ -ماهان کرمان بر اثر واژگونی تراکتور جان باخت.

*مصدومیت 5 کارگر پتروشیمی مهر عسلویه درپی واژگونی سرویس رفت و آمد

صبح روز دوشنبه 25فروردین، سرویس رفت و آمد کارگران پتروشیمی مهر عسلویه در جنب انبار گوگرد این منطقه واژگون و5کارگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com