اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 12, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ فروردین ماه ١٣٩٩

بازی با جان کارگران وخانواده هایشان را خاتمه دهید

ارزش جان آنها بیشتر از سود اندوزی کارفرمایان است

- اعتراض کارگران راه آهن ناحیه زاگرس نسبت به کارکردن بدون رعایت فاصله گذاری و امکانات لازم برای مقابله با کووید 19

- اعتراض کارگران فضای سبز ناحیه سه منطقه 20 تهران نسبت به کارکردن بدون تجهیزات لازم مقابله با کوید19 ،عدم پرداخت مطالبات ونداشتن قراردادکاری

- پایتخت انرژی و اقتصادی ایران در آستانه فاجعه نیم قرن اخیر

- خاتمه تجمع اعتراضی کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان

- ندا ناجی از بازداشتی های مراسم روزکارگرمقابل مجلس با تحمل یک سوم حبس آزاد شد

- تجمع اعتراضی کسبه بازار اراک نسبت به عدم  اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا

- جان باختن 94 کارگردر آذربایجان شرقی براثر حوادث کاری در 11ماه نخست سال 98

*اعتراض کارگران راه آهن ناحیه زاگرس نسبت به کارکردن بدون رعایت فاصله گذاری و امکانات لازم برای مقابله با کووید 19

روز یکشنبه 24 فروردین،کارگران راه آهن ناحیه زاگرس در ایستگاه سبزآب اندیمشک با انتشار نامه  وتصویری در شبکه های اجتماعی اعتراضشان را نسبت به کارکردن بدون رعایت فاصله گذاری و امکانات لازم  برای مقابله با کووید 19 اعلام کردند.

تصویرکارگران در درزین سبزآب بتاریخ 24 فروردین:

متن نامه:

دیروز(23فروردین) توی یک مغازه لباس فروشی چهار پنج نفر تجمع کرده بودن اماکن و پلیس و چند نهاد دیگه که من نمیدونم ریختن در مغازه و بخاطر تجمع مغازه رو پلمپ کردن .

حالا با این وضعیت که خودشون میگن چطور ما کارگران ناحیه زاگرس تو هر ایستگاه نزدیک بیست و اندی کارگر داخل یک درزین (قطار کوچک )باید سوار بشیم و بریم سر کارمون اونم بدون هیچ گونه ماسک و لوازم بهداشتی یعنی اینجا هیج خطری از لحاظ ویروس کرونا مارو تهدید نمیکنه ؟؟

چطور جاهای دیگه دونفر تجمع میکنن خطر سازه ولی اینجا نیست؟ حالا اینطوره یا تمام شهر رو از قرنطینه در بیارین یا به فکر جون کارگر هم باشین.

*اعتراض کارگران فضای سبز ناحیه سه منطقه 20 تهران نسبت به کارکردن بدون تجهیزات لازم مقابله با کوید19 ،عدم پرداخت مطالبات ونداشتن قراردادکاری

یک کارگر فضای سبزشهرداری تهران: پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تهران برای جان کارگران ارزشی قائل نیستند.

روزیکشنبه 24 فروردین، جمعی از کارگران فضای سبز ناحیه 3 منطقه 20شهرداری تهران با انتقاد از عدم پرداخت عیدی و مطالباتشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: بعد از گذشته 24 روز از آغاز سال جدید هنوز عیدی و سنوات سال 98 خود را دریافت نکرده‌ایم!

آنها ضمن اعتراض به عدم پرداخت بموقع مطالباتشان،افزودند:تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود 60نفر کارگر هستیم که در بخش فضای سبز ناحیه سه منطقه 20 مجموعه شهرداری تهران مشغول به کار هستیم؛ اینکه به عنوان کارگر پیمانکاری همیشه مطالبات قانونی‌مان را با تاخیر چندین ماهه می‌گیریم، بماند، از اول اسفند ماه سال 98 منتظریم پیمانکار، عیدی و سنوات ما را بپردازند.

به گفته یکی از کارگران، کارفرما قبل از آغاز سال نو دستمزد مربوط به اسفند ماه را به صورت پایه حقوق پرداخت کرد و این آخرین وجهی بوده است که به عنوان مزد دریافت کرده‌ایم.

این کارگر شاغل در مجموعه شهرداری منطقه تهران با بیان اینکه از حداقل‌های مزدی برخوردار است و امنیت شغلی ندارد، افزود: پیمانکار هیچ قراردادی با کارگران فضای سبز منطقه 20 ناحیه3 امضا نمی‌کند به همین دلیل با همان قراردادی که از بدو آغاز کار داشته‌ایم، مشغول کاریم و این موضوع دلهره بیکاری و اخراج را در ما افزایش داده است.

طبق این کارگر شهرداری منطقه 20 تهران، در حال حاضر بجز کارگران پیمانی فضای سبز ناحیه 3، سایر کارکنان و کارگرانی که به‌صورت مستقیم با شهرداری منطقه 20 همکاری دارند، همه مطالبات مزدی خود را به همراه عیدی و سنوات دریافت کرده‌اند.

به گفته او، در حال حاضر جدا از عیدی و سنوات حدود دو سال است از برخی مزایا همانند دریافت حق لباس کار و بن کالا نیز محروم هستند این در صورتی است که پیش از این مزایای قانونی به کارگران فضای سبز داده می‌شد.

یکی دیگر از کارگران ناحیه سه شهرداری 20 تهران در ارتباط با شرایط کاری کارگران فضای سبزگفت: در شرایط سخت در فصول سرد و گرم سال، ساعت‌ها مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستیم اما برخی مسئولان شهری توجهی به ما ندارند.

او با بیان اینکه پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تهران برای جان کارگران ارزشی قائل نیستند، افزود: متاسفانه ما کارگران فضای سبز در این روزهای پرخطر ناشی از کرونا که همه به رعایت بهداشت فردی تاکید می‌کنند بدون ماسک، دستکش و هرگونه محافظ دیگری در شهر مشغول کار هستیم.

این کارگردرادامه گفت:وقتی از پیمانکار پیگیر مطالبات خود می‌شویم، می‌گوید برای پرداخت عیدی کارگران بودجه ندارد و در صورت استمرار پیگیری مطالبات‌مان تهدید به اخراج می‌شویم.

*پایتخت انرژی و اقتصادی ایران در آستانه فاجعه نیم قرن اخیر

جنوب استان بوشهر بعنوان کیف پول و عابر بانک کشور با گسترش تصاعدی این ویروس در سایه سنگین نبود معمولی ترین امکانات بیمارستانی در پایتخت انرژی و اقتصادی ایران باید خود را مهیای فاجعه نیم قرن اخیر کند.

در شروع روزهای کرونایی ۱۷ نفر از ۲۰ نفر مبتلا به بیماری ویروس کوئید۱۹ در سه شهرستان جنوبی استان بوشهر از کارکنان وابسته به صنعت گاز و پتروشیمی بودند که از شهرهای آلوده وارد سه شهرستان کنگان، جم و عسلویه شدند، کرونا عار نیست اما برای پیشگیری و کنترل این اپیدمی به غیراز قطع ارتباط فیزیکی با محیط پیرامونی راهی باقی نمانده است.

اما از ۲۳ فرودین داستان فرق می کند، برگشتن جمعیت زيادي از كاركنان شاغل در صنعت گاز و پتروشيمي از شهرستان ها و استان هایی آلوده تر، باز شدن صنوفی که دیروز ممنوع و پرخطر بودند و امروز بواسطه ناتواتی دولت در رفع نیازهای قرنطیه بودن جامعه به نام کم خطر باز شده اند یعنی دولت در مواجه با کرونا شکست خورده است!و مردم قربانی این ویروس بی رحم خواهند شد!

یعنی دیگر حتی با کتمان آمار واقعی نمی توان به دروغ نمودار خطی را برای گسترش یک ویروس ترسیم کرد!

شکست ما از کرونا یعنی کمیاب شدن کفن و زیاد شدن قبرستان هایی که باید با آهک سفید شوند.

وقتی دولت بند زده حسن روحانی قدرت لازم در مهار شهرهای آلوده نداشت و کرونا پهنای کشور را در هم نوردید امروز هم این دولت بی یال و کوپال نتوانست چترحمایتی خود را برای قشرآسیب پذیر باز کند تا با شل کردن طرح سفت فاصله گذاری اجتماعی سلامت عموم جامعه را با موجی همه گیر به بند بلا بکشاند.

جنوب استان بوشهر بعنوان کیف پول و عابر بانک کشور با گسترش تصاعدی این ویروس در سایه سنگین نبود معمولی ترین امکانات بیمارستانی در پایتخت انرژی و اقتصادی ایران باید خود را مهیای فاجعه نیم قرن اخیر کند.

شهر پر از آدم شده و مردم را به بیرون کشانده ایم تا نشان دهیم ما برای مبارزه با کرونا مثل هر بحرانی یک متد داریم و آن هم واژه سازی؛ طرح طبقه مندی مشاغل، هدفمند کردن یارانه ها، حمایت از تولید و اخیرا چسباندن واژه هوشمند به طرح فاصله گذاری اجتماعی یعنی ما فقط یک راه برای حل مشکل داریم و آن هم گفتار درمانی است.

از آنجا که دولت ها ( منظورم دولت های خودمان است) هیچ وقت تصمیم گیر خوبی برای مردم نبوده اند، از ارابه های مرگ میلیونی ایران خودرو و ساپیا تا مسکن های مهر ترک خورده تا همان نفت سرسفره آوردن ها که سفره مان را آتش زد موید این ادعا است، از مردم شهرم می خواهم باز فریب تصمیم جدید این دولت بندخورده را نخورند و صنوف باز هم نشان دهند جانشان را برای مالشان قربانی نمی کنند.

زحمات کادر خسته درمانی، تیم های مردمی و نیروهای دواطلبی که سعی کردند و گوشه ايي از کم کاری های را پر كردند را بر باد ندهیم، از فعالین اجتماعی شهر میخوام برای سلامتی مردمی که از همیشه تنها ترهستند کمپین هایی را برای نجات شهر هشتک کنند.

بخشی از یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 24 فروردین

*خاتمه تجمع اعتراضی کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان

کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان در هفته جاری از طرف کارفرما واداره به تجمع اعتراضی روزشنبه 23 فروردینشان خاتمه دادند.

روز یکشنبه 24 فروردین یکی از کارگران نی بر هفت تپه به خبرنگار رسانه ای گفت: روز گذشته در تجمع به ما وعده دادند که در هفته جاری بخشی از مطالبات ما پرداخت می‌شود؛ اداره کار هم وعده پرداخت مطالبات مزدی و غیرمزدی ما را داد؛ امیدواریم این بار به وعده‌های خود عمل کنند و معوقات مار ا بپردازند؛ همچنین بیمه برج 12 ما به حساب تامین اجتماعی واریز شود تا بتوانیم بازنشسته شویم.

این کارگران که تعداد آنها 104 نفر است، در انتظار بازنشستگی پیش از موعد خود هستند؛ این درحالیست که بیمه برج 12 سال گذشته آنها هنوز به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است. در عین حال این کارگران حقوق برج3 ، 4 و11سال گذشته و همچنین نصف عیدی سال قبل را طلبکارند.

کارگران نی‌بر هفت تپه، مطالبات خود را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند: اول پرداخت مزایای مزدی و غیرمزدی از جمله 25 کیلو شکری که مجتمع به کارگران خود می‌دهد و دوم، تعیین تکلیف بازنشستگی.

*ندا ناجی از بازداشتی های مراسم روزکارگرمقابل مجلس با تحمل یک سوم حبس آزاد شد

جمال عاملی همسر ندا ناجی: امروز(24 فروردین) برای پیگیری وضعیت ندا به اجرای احکام زندان اوین مراجعه کردیم، مشخص شد که ندا ناجی با گذراندن یک سوم از حبس خود مشمول بخشنامه 27 اسفند قوه قضائیه شده است و دیگر لازم نیست به زندان برگردد.

*تجمع اعتراضی کسبه بازار اراک نسبت به عدم  اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا

صبح روز شنبه 23 فروردین،جمعی از کسبه کلانشهر اراک برای اعتراض نسبت به عدم  اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونادست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

مسئول اجرایی هیات امنای بازار تاریخی اراک در این خصوص به خبرنگار رسانه ای گفت: این تجمع که با حضور کسبه بازار و تعدادی از کسبه مجتمع ها و مراکز تجاری اراک برگزار شد، به جهت دریافت پاسخ برای برخی سئوالات بود.

وی با بیان اینکه سئوال کسبه این است که چرا مصوبات دولت در موضوعات مباحث بانکی و فاصله گذاری اجتماعی به درستی و کامل اجرایی نمی شود، افزود: از همان روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور کسبه و بازاریان اراک به صورت کاملا خودجوش اقدام به خرید اقلام ضدعفونی و بهداشتی حتی قبل از برخی دستگاه های اجرایی کردند که بسیار ارزشمند بود و حتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس بازاریان پیشنهاد تعطیلی بازار را مطرح کردند.

وی افزود: همزمان با ابلاغ دستورالعمل ها و بسته شدن بازار و سایر واحدهای صنفی، همکاری از سوی کسبه برای کمک به کنترل شیوع بیماری صورت گرفت در حالی که روزهای پایانی اسفندماه اوج فعالیت اقتصادی و کاری بازار بود، اما کار به بهترین شکل انجام گرفت.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای کسبه ایجاد شده تصریح کرد: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر بود که بانک ها در دریافت اقساط و وصول چک ها همراهی لازم را با صنوف داشته باشند، اما در این حیطه مشکلاتی وجود دارد.

*جان باختن 94 کارگردر آذربایجان شرقی براثر حوادث کاری در 11ماه نخست سال 98

در یازده ماه نخست سال 98 بر اثر حوادث کاری در استان آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به یازده ماه مشابه سال ماقبل افزایش 47 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش 23 فروردین،روابط عمومی پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی در طی این مدت تعداد 1251 نفر نیز بر اثر حوادث کار در این استان مصدوم شدند که از این تعداد 32نفر زن و بقیه مرد بودند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com