اخبار و گزارشات کارگری ١٦ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 04, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٦ فروردین ماه ١٣٩٩

بازی با جان کارگران وخانواده هایشان را خاتمه دهید

ارزش جان آنها بیشتر از سود اندوزی کارفرمایان است

- کارگران ساختمانی کشور: دراین شرایط بحرانی جان مردم و کارگران از همه چیز مهم تر است

- کارگران روزمزد ، دستفروشان وخانواده هایشان قربانیان خاموش بلاتکلیفی معیشتی وبیماری کووید19:

1- بلاتکلیفی معیشتی 600هزار کارگر روزمزد و دستفروش استان مازندران در دوران مقابله با کووید19

2- بیکاری 17 هزار کارگر روزمرد درشهر مشهد

3- کارگران ساختمانی و افراد خویش فرما مشمول بیمه بیکاری نمی شوند

- ادامه اعتراضات کارگران معادن وصنعت پتروشیمی نسبت به افزایش ساعات کاری به بهانه مقابله با کرونا و بی تفاوتی دولت

- اعتراض پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت به توزیع به تجهیزات و ماسک‌های غیراستاندارد

- معلمان حق التدریس کشور خواهان پرداخت کامل حقوق وحق بیمه هستند

- نامه سرگشاده 700مربی تکواندوکشور در اعتراض به سیاست های فدراسیون در دوره مقابله با کووید19

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار

- تجمع اعتراضی کارگران حمل زباله شهرداری دزفول نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل ساختمان شورای شهر

- عدم تصمیم گیری دولت وسردرگمی وبلاتکلیفی شغلی کارگران:

1- جمع آوری چادرهای کارگران فصلی گوجه چین در بنک

2- ممانعت از ورود کارگران اقماری به کمپ خوابگاهی محل کارشان

- کشته و زخمی شدن 3 کارگر یک کارخانه ساوه براثر سقوط از ارتفاع

کارگران ساختمانی کشور: دراین شرایط بحرانی جان مردم و کارگران از همه چیز مهم تر است

«کارگران و بیکاران و گرسنگانی که نان روزانه خود را ندارند نمی توانند امکانات بهداشتی خریداری و یا در منازل خود بمانند و قرنطینه شوند. مردمانی که برای تامین حداقل خوراکی حتی نان خشک مجبورند از خانه بیرون زده و خود را به آب و آتش بزنند تا نانی به سفره خالی خانواده شان برسانند، قادر به رعایت شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا نیستند. باید شرایط بحرانی فقر و گرسنگی شان را برطرف کرد و این یکی از اساسی ترین راه های پیشگیری از این بیماری هم هست .و این تنها و تنها برعهده و وظیفه دولت و اختصاص بودجه ی لازم به این کار است.»

متن کامل بیانیه انجمن های کارگران ساختمانی :

درخواست دولت و مراکز درمانی کشور از مردم و کارگران جهت عدم حضور در اماکن عمومی در حالی است که بیکاری و فقر و عدم پوشش بیمه بیکاری و نبود خدمات درمانی و پزشکی مناسب در این شرایط تاثیر فاجعه باری بر زندگی کارگران خواهد گذاشت.

دولت از ما کارگران می خواهد که در خانه بمانیم که بتواند به دلیل کم کاری بعضی از مسئولین در جهت عدم مدیریت درست در مهار این بیماری که ناتوان بوده است مقابله کند ولی آیا خدماتی از قبیل دستمزد و بیمه بیکاری و وسایل بهداشتی و ..را در این زمان به اقشار کم درآمد داده است آیا اصلا فکری و تصمیمی در این خصوص صورت گرفته است.

مگر نمی دانند که کارگران با فروش نیروی کار خود می توانند نانی به سفره خانواده خود ببرند .مگر نمی دانند که برای یک کارگر و استادکار ساختمانی در این شرایط بیکاری و فقر ،از دست دادن یک روز کاری می تواند بر زندگی کارگران از لحاظ اقتصادی فاجعه بار باشد. کارگران و استادکارانی که در پرداخت اجاره خانه و مایحتاج زندگی خود مانده اند .آیا نمیدانند که خیلی از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی از این بیماری را ندارند.

وظیفه دولت در این شرایط حمایت کامل از کارگران و قشر ضعیف جامعه از قبیل اختصاص بسته های حمایتی در قالب های درمانی و خوراکی و نقدی به کارگران به دلیل تعطیلی کار است و همچنین به وجود آوردن شرایطی روحی مناسب برای تمامی مردم و دور شدن از استرس و ناراحتی های روحی و روانی است.

در این شرایط دولت موظف به اقداماتی فوری برای جلوگیری از تلفات و مصیبت های بیماری کرونا است.

از این جهت ما امضا کنندگان این بیانیه از دولت می خواهیم خواستهای سراسری و عمومی زیر را به مرحله اجرا در آورد:

۱- تامین امکانات بهداشتی و محیط سالم ایمن در همه ی محیط های کار و خدمات رسانی به کارگران

۲- اختصاص بیمه بیکاری برای تمامی کارگران بخصوص کارگران و استادکاران فصلی ساختمانی (موقت)

۳-تامین مراکز خرید مواد خوراکی کاملا کنترل شده بهداشتی برای خرید و فروش نیازمندیهای خوراکی مردم تحت شرایط بهداشتی معین.

۳-رایگان کردن مخارج آب و برق و گاز و تلفن و رایگان کردن اجاره منازل مسکونی و مغازه های فروشندگان جزء ، حداقل تا پایان شرایط بحران بیماری کرونا

۴-تامین اقلام لازم بهداشتی به طور رایگان برای عموم مردم و امکانات و تجهیزات پیشرفته برای کادر پزشکی و درمان. (اقلامی چون ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی).

۵- بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی بدونه قید و شرط به صورت فوری

۶- ارائه کمک های نقدی بلاعوض و تامین بسته های مواد خوراکی برای خانواده های کارگران بیکار، دستفروشان، کارگران فصلی بیکار شده، کودکان کار و خیابان و خانواده مردمان درگیر فقر و گرسنگی و بیماری و بی دارویی

۷- بهرمندی کارگران ساختمانی از مشاغل سخت و زیان آور و غرامت ایام بیماری

۸- کاهش پرداخت حق بیمه ، ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی با توجه به عدم کاهش هیچ کارگری ساختمانی رنگ بازنشستگی را نخواهد دید

بدون این تمهیدات و تلاش های دولت بخصوص تامین نیازمندیهای بخش بزرگ نیازمندان جامعه، کنترل بیماری کرونا غیر ممکن است. کارگران و بیکاران و گرسنگانی که نان روزانه خود را ندارند نمی توانند امکانات بهداشتی خریداری و یا در منازل خود بمانند و قرنطینه شوند. مردمانی که برای تامین حداقل خوراکی حتی نان خشک مجبورند از خانه بیرون زده و خود را به آب و آتش بزنند تا نانی به سفره خالی خانواده شان برسانند، قادر به رعایت شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا نیستند. باید شرایط بحرانی فقر و گرسنگی شان را برطرف کرد و این یکی از اساسی ترین راه های پیشگیری از این بیماری هم هست .و این تنها و تنها برعهده و وظیفه دولت و اختصاص بودجه ی لازم به این کار است.

دراین شرایط بحرانی جان مردم و کارگران از همه چیز الان مهم تر است ما میتوانیم با اگاهی و اتحاد همیشگی و همکاری بر این مشکل نیز پیروز شویم .از صمیم قلب خواستار زندگی پر از رفاه و آرامش و امنیت برای تمامی کارگران و خانواده محترمشان هستیم و مطمنا این درخواست با مبارزه و مطالبه گری و همبستگی به نتیجه خواهد رسید.

برای ملاحظه نام انجمن های امضا کننده به لینک زیر مراجعه کنید:

https://telegra.ph/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-04-04

*کارگران روزمزد ، دستفروشان وخانواده هایشان قربانیان خاموش بلاتکلیفی معیشتی وبیماری کووید19:

1- بلاتکلیفی معیشتی 600هزار کارگر روزمزد و دستفروش استان مازندران در دوران مقابله با کووید19

بر اساس آمارهای غیر رسمی از حدود 2میلیون جمعیت دارای سن اشتغال مازندران ، حدود 30درصد(600هزارنفر) به عنوان کارگران روزمزد و دستفروش امرار معاش می کنند که جمعیت زیادی است. 

دستفروشان و کارگران روزمزد استان مازندران این روزها به دلیل تعطیلی مشاغلشان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در تنگدستی سخت قرار گرفته و توجه به آنها به یک ضرورت و اولویت مهم تبدیل شده است.

عمده فعالیت مشاغل روزانه مازندران فصلی و مربوط به زمان و ایام خاص می شود که معمولا درآمد سالیانه آنها را شامل می شود. به عبارت دیگر این مشاغل باید در کوتاه مدت خرج تمام سال یک خانواده را تامین و شکمشان را پر کنند.

به واسطه وابستگی بخش قابل توجه اقتصاد مازندران به صنعت گردشگری و بازارهای محلی، کارگران فصلی نیز بیشتر درآمد خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از گردشگری دریافت می کنند که اواخر فصل زمستان و آغاز بهار با ورود میلیون ها مسافر و گردشگر به مازندران اوج درآمدزایی را برای این قشر تامین می کند. 

با وجود اینکه درحال حاضر بیشترین اشتغال کارگران روزمزد مازندران از گردشگری که اکنون باید در اوج باشد، ارتزاق می شود، متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود 2 ماه این شاهرگ اقتصادی بریده شده است.   

حال کارگران روزمزد و دستفروشان مازندران سرگردان از انبوه مشکلات اقتصادی و شغلی که فعلا کرکره آن پایین کشیده شده بدون هیچ درآمدی باید مخارج خانواده را تامین کنند.

یکی از کارگران روزمزد و میدانی بابل به خبرنگار رسانه ای گفت: از روزی که کرونا وارد مازندران شد کسب و کار ما هم کاملا تعطیل شده است و اکنون بیکار بیکار شدیم.

وی که صاحب چهار فرزند است ، افزود: به جز هفته نخست اسفند که هنوز کرونا آنقدر جدی گرفته نشده بود، در یک ماهه گذشته هیچ کارفرمایی به سراغ ما نیامده زیرا تمامی کارهای ساختمانی تعطیل شده اند.

وی اشک از چشمانش سرازیر شده بود ادامه داد: همیشه نزدیک عید کار و بار خوب بود و به فرزندانم قول عیدی داده بودم ، اما یهویی با ورود کرونا همه چیز بهم ریخت.

وی با اشاره به اینکه تقریبا به هرکاری مشغول است گفت: کارهای ساختمانی ، شالیزاری ، اسباب کشی ، تمیز کردن خانه ، پرتقال چینی (چیدن مرکبات) و کارهای کشاورزی از جمله کارهایی است که انجام می دهم.

به گفته این کارگر روزمزد ، با وجود اینکه می داند نباید خارج از خانه باشد و کار وبار تعطیل است ، اکنون یک ماه است که هر روز به امید یافتن شغل روزانه از خانه خارج می شود تا حداقل در خانه نماند.

صیادی در مورد بسته معیشتی گفت: در تلویزیون و اخبار شنیدم که می خواهند بسته معیشتی بدهند اما هنوز چیزی به حساب یارانه ما واریز نکردند که زندگی را خیلی سخت کرده است.

او اظهار داشت که یکماه گذشته را با قرض و قوله از بستگان و اهالی محل گذرانده است و اکنون دیگر از آنها نیز نمی تواند قرض کند.

یکی اززنان  دستفروش آمل که انواع تولیدات خانگی را هر روز بساط می کند، گفت: با وجود اینکه با ورود کرونا تقریبا بازار ها را تعطیل کردند ، اما تا یک هفته قبل از عید مشغول بودیم و با وجود کسادی بازار آب باریکه ای بود.

وی با اشاره به اینکه فرزندانش همه کارگر بوده و سرو سامان گرفته اند ، گفت: من و شوهر پیرم که 2 راس گاو دارد زیاد خرج نداریم اما همین دستفروشی کمک خرج بزرگی برای ما است .

این بانوی آملی که به گفته خودش ، دخترانش را با همین درآمد دستفروشی به خانه بخت فرستاده است ، افزود: کرونا زندگی را برای ما و همه دستفروشان و کارگران سخت کرده است و هیچ حمایتی هم از جایی تاکنون به ما نرسید.

برای ما که روزی با طلوع آفتاب تعیین می شود، تعطیلی بازار و سخت گیری های بهداشتی فشار زیادی وارد کرد.

نخستین مشکل کارگران روزانه مازندران عدم وجود متولی مستقیم برای رسیدگی به مشکلات آنها است.

البته در وجه منفی داستان غم انگیز مشاغل روزمزد که مربوط به جمع آوری و برخورد قهری با آنها می شود دستگاه های مختلفی از شهرداری ها ، شورای تامین ، دستگاه قضا تا نیروی انتظامی متولیان امر هستند که در لفظ "ساماندهی" با این قشر برخورد می کنند.

اما در شرایط بیکاری و بی رونقی و همچنین شرایط کنونی کرونایی که منجر به تعطیلی مشاغل روزانه مازندران شده است ، هیچکس مسئولیتی بر عهده نمی گیرد و به داد آنها نمی رسد. مهم ترین دلیل فقدان پوشش نهادی مشاغل روزانه عدم بیمه کارفرمایی این افراد است که آنها را از نعمت پوشش حمایتی 2 نهاد مهم کارگری یعنی اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی  محروم می کند.

به طور دقیق تر بیش از ضعف نهادی در این زمینه ، می توان به ضعف قانونی پوشش کارگران فصلی اشاره کرد که به دلیل خلاء قانونی مانع پوشش قوانین کارگری بر آنها می شود.

2- بیکاری 17 هزار کارگر روزمرد درشهر مشهد

براساس آمارها مشهد 15 تا 17 هزار کارگر روزمرد دارد که در این شرایط با بیکاری و سخت شدن معیشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

3- کارگران ساختمانی و افراد خویش فرما مشمول بیمه بیکاری نمی شوند

معاون روابط کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی: مقرری بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی، افراد خویش فرما ، افراد صنفی و افرادی که خودشان بیمه شان را پرداخت می کنند و تابع قانون کار نیستند تعلق نمی گیرد.

روز شنبه 16 فروردین،مریم آبشاهی همچنین به خبرنگار رسانه ای گفت: امکان دارد فردی تراشکار باشد و خودش بیمه اش را به عنوان یک فرد صنفی رد کرده باشد، این فرد در واقع خویش فرما است و شامل بیمه بیکاری نمی شود.

*ادامه اعتراضات کارگران معادن وصنعت پتروشیمی نسبت به افزایش ساعات کاری به بهانه مقابله با کرونا و بی تفاوتی دولت

اعتراضات کارگران معادن وصنعت پتروشیمی نسبت به افزایش ساعات کاری به بهانه مقابله با کرونا وبی تفاوتی دولت ادامه دارد.

در پی شیوع کرونا، اغلب واحدهای صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فولادی که به لحاظ تمرکز تعداد کارگران، پرجمعیت محسوب می‌شوند، برای کاهش ارتباط بین کارگران تغییراتی در ساعات کاری خود دادند‌.

بر اساس این تغییرات در ساعات کاری بنا شد تا از تعداد شیفت‌های کاری کارگران کم می‌شود اما ساعت کاری هر شیفت از 8 ساعت به 12ساعت افزایش می‌یابد.

جمعی ازکارگران تعدادی از واحدهای معدنی و پتروشیمی طی گفتگو با رسانه ها نسبت به افزایش ساعت کاری هر شیفت و خستگی مفرط کارگران در اثر کارِ طولانی انتقاد کردند.

آنها گفتند:این مقدار کار ممتد می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند.

کارگران افزودند: حداقل انتظار این بود که در پی شیوع کرونا، کارفرما از زمان ساعاتِ کاری کارگاه‌ها بکاهد. کارفرمایان بدون الزامات دولتی حاضر به انجام چنین کاری نیستند. لذا دولت باید در این خصوص تصمیماتی برای حفظ جان کارگران اتخاذ کند.

*اعتراض پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت به توزیع به تجهیزات و ماسک‌های غیراستاندارد

تصاویری از اعتراض روزشنبه 16 فروردین پرستاران امام رضا مشهد در اعتراض به تجهیزات و ماسک‌های غیراستاندارد :

*معلمان حق التدریس کشور خواهان پرداخت کامل حقوق وحق بیمه هستند

«فعلاً» مدارس تعطیل است؛ این تعطیلی که به دلیل پیشگیری از گسترش کروناویروس در دستور کار قرار گرفته و معلمان حق‌التدریس که به صورت ساعتی در مدارس دولتی سراسر کشور، مشغول به تدریس هستند، می‌گویند: با تعطیلی مدارس، اشتغال ما نیز در معرض خطر قرار گرفته است؛ این درحالیست که زندگی همچنان هزینه دارد و حتی هزینه‌های آن افزایش نیز داشته است.

انتظار معلمان این است که لااقل تا زمان بازگشایی مدارس، دستمزد و حق بیمه آنها کامل پرداخت شود تا بتوانند از امنیت روانی برخوردار باشند.

«دستمزد کامل» برای معلم حق‌التدریس به معنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است؛ این معلمان که دستمزد ساعتی وزارت کار را می‌گیرند و بیمه تامین اجتماعی هستند، در شرایط عادی برحسب تعداد ساعات کار، حقوق و حق بیمه دریافت می‌کنند و معمولاً از آنجا که تعداد ساعات تدریس آنها محدود است، دریافتی‌شان در پایان ماه، از حداقل حقوق کارگری نیز کمتر می‌شود.

معلمان حق‌التدریس به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما همان کارِ «معلمان رسمی» را با همان کیفیت و توانایی انجام می‌دهیم اما نصف آنها هم دستمزد نمی‌گیریم؛ حتی نمی‌توانیم به آینده و بازنشستگی خود امیدوار باشیم چراکه با پرداخت حق بیمه ناکامل و ساعتی، باید بیش از چهل سال کار کنیم تا بازنشسته شویم! لااقل در این بحران کرونا، حقوق ما را کامل بپردازند تا بتوانیم قدری آسوده باشیم.

*نامه سرگشاده 700مربی تکواندوکشور در اعتراض به سیاست های فدراسیون در دوره مقابله با کووید19

700مربی تکواندوکشور با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر ورزش و رئیس فدراسیون آمده اعتراضشان را نسبت به سیاست های فدراسیون در دوره مقابله با کووید19،اعلام کردند.

بخش هایی از این نامه سرگشاده که بتاریخ 16 فروردین رسانه ای شده است بقرار زیراست:

ما مربیان و داوران تکواندوی کشور، درخواست رسیدگی سریع به موارد زیر را داریم:

* عدم برگزاری دوره‌های هماهنگی سالیانه مربیان و داوران و عدم پرداخت هزینه جهت دوره‌های هماهنگی با توجه به تعطیلی دو ماهه باشگاه‌ها به علت بیماری کرونا

* پرداخت هزینه بیمه سرمد بصورت «اختیاری» و شفاف‌سازی دقیق این بیمه با توجه به درآمد محدود مربیان

* کاهش هزینه ارتقای کمربند برای جذب بیش‌تر هنرآموز با توجه به شرایط بد اقتصادی کل جامعه

* کاهش هزینه تمدید سایت تکواندوکار و اساتید برای بالابردن کمی و حمایت از این ورزش قهرمانی

* لغو ثبت و تمدید باشگاه (یک مربی شاید مجبور باشد هر سال و یا هر شش ماه باشگاه عوض کند. چه لزومی به پرداخت حق عضویت باشگاهی است که مربی فقط مستأجر موقت آن باشگاه می‌باشد؟)

* بررسی چرایی سهم ناچیز مربیان از دریافتی احکام هنرجویان (با وجود اینکه تمام زحمت هنرجو با مربی است)

* تفاوت دریافتی مربی درجه ۱ و ۲ و ۳ از هزینه دریافتی آزمون (چرا اختلاف درجات مربیگری فقط باید ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ تومان باشد؟)

* بررسی عدم تطابق قیمت درج شده بر روی بسته پستی ارسالی از فدراسیون با مبلغ اخذ شده

* عدم تعلیق سایت اساتید بخاطر «جابه‌جایی استان»

* بررسی چرایی تعلیق سایت هنرجویان بخاطر «جابجایی استاد»

* ما خواستار برقراری عدالت واقعی در خصوص مربیان و داوران تکواندوی ایران هستیم.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار

روز شنبه 16 فروردین،جمعی ازکارگران کارخانه کنتورسازی ایران برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل اداره کارزدند.

یکی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران به خبرنگاررسانه ای گفت: در اولین روز کاری سال کارگران با در‌های بسته  کارخانه مواجه شدند و به همین دلیل مقابل اداره کار الوند تجمع کردند.

وی افزود: طبق قراردادی که کارگران با شرکت دارند تا آخر فروردین ماه می‌توانند در کارخانه مشغول به کار باشند، اما متاسفانه مدیرعامل شرکت این کارخانه را تعطیل کرده است.

وی درادامه گفت: با مراجعه به اداره کار و صحبتی که با رئیس اداره کار داشتیم گفت می‌توانید به خاطر این موضوع از مدیرعامل کارخانه شکایت کنید و قانونا تا پایان فروردین باید در کارخانه مشغول به کار باشید.

این کارگر کنتورسازی درخاتمه گفت: برای پیگیری بیشتر به فرمانداری مراجعه کردیم که گفتند شرکت خصوصی است و باید خودتان مشکل را حل کنید و همچنین در شورای تامین استان هم در درخواستی برای بسته شدن کارخانه مطرح نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران حمل زباله شهرداری دزفول نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل ساختمان شورای شهر

روز شنبه 16 فروردین، جمعی ازکارگران حمل زباله شهرداری دزفول برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل ساختمان شورای شهرتجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: بیشتر کارگران حمل زباله دزفول بالای 15 سال سابقه کار دارند ولی دریافتی آنها بین 12 تا 16میلیون ریال است که کفاف مخارج زندگی آنها را نمی‌دهد.

وی افزود:کارگران حمل زباله هشت ساعت در روز کار می‌کنند ولی برای آنها چهار ساعت لحاظ می‌شود.

این کارگر معترض تهدید به اخراج را از دلایل حاضر نشدن دیگر کارگران حمل زباله در تجمع عنوان کرد و افزود: چهار ماه حقوق عقب افتاده از پارسال داریم و عیدی هم به ما پرداخت نشده است.

یکی دیگر از کارگران گفت: حقوقی که برای کارگران حمل زباله در نظر گرفته شده جوابگوی نیاز و مخارج زندگی آنها نیست ضمن اینکه حقوق کارگران دیگر شهرها افزایش یافته ولی حقوق کارگران دزفول تغییری نکرده است.

وی افزود: جمع آوری زباله در شرایطی که اغلب کسب و کارها در شهر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند ادامه دارد در حالی که کارگران با استرس در محل کار حاضر می‌شوند.

این کارگران همچنین خواستار حذف شرکت پیمانکاری وقراردادمستقیم با شهرداری شدند.

*عدم تصمیم گیری دولت وسردرگمی وبلاتکلیفی شغلی کارگران:

1- جمع آوری چادرهای کارگران فصلی گوجه چین در بنک

تعداد 9 چادر کارگران گوجه چین که خارج از استان بوشهر برای گوجه چینی در مزارع گوجه، وارد بنک شده بودند و در یکی از زمینهای کشاورزان بنکی استقرار یافته بودند،جمع آوری شد.

2- ممانعت از ورود کارگران اقماری به کمپ خوابگاهی محل کارشان

 یکی از کارگران فازهای پالایشگاهی کنگان :با 3 سال  سابقه کاری،کمپ خوابگاهی مان در شهر سیراف قرار دارد و در مدت  روزهای کایر در این کمپ، ساکن هستیم و 14روز مرخصی را به شهرستان محل سکونت خانواده ام در شهرستان عسلویه باز می گردم.

طی روزهای گذشته، برای دومین بار نیروهای ایست و بازرسی ورودی شهر سیراف، از ورودم به این شهر به دلایل غیر منطقی ممانعت کردند. چند روز پیش که قصد بازگشت از محل کار به کمپ داشتم با ممانعت شدید مواجه شدم و وقتی کارت ترددم را ارائه کردم از من برگه سلامت کرونا را تقاضا کردند! برای دریافت برگه سلامت کرونا به درمانگاه های جم و عسلویه مراجعه کردم که اعلام کردند چنین گواهی را صادر نمی کنند.

مجددا عصرروز جمعه 15 فروردین،برای بازگشت به کار به ایست و بازرسی سیراف مراجعه کردم که این بار هم از ورودم ممانعت کردند و برخی از افراد را که می شناختند اجازه ورود دادند و مرا با این استدلال که شورای تامین، دستور داده نیروهای اقماری را راه ندهیم از خودرو پیاده کردند که ناچار شدم با پای پیاده و با دور زدن ایست و بازرسی خودم را به کمپ اقامتم برسانم تا به دلیل عدم حضور سر کار در این شرایط اقتصادی، اخراج نشوم!

این رفتار با کارگران کنگان در حالی انجام می شود که تاکنون هیچ مصوبه ملی و استانی مبنی بر منع تردد کارگران به محل کار وجود ندارد و عدم اجازه به کارگران برای حضور در کمپ های اقامتگاهی شان، بدعتی عجیب و غیر عقلانی است که امنیت شغلی کارگران را به خطر می اندازد و کرامت شان را لگدمال می کند.

اگر شورای تامین کنگان و فرماندار این شهرستان، تصمیمی مبنی بر تعطیلی کمپ های اقامتی کارگران دارد این موضوع را باید از طریق شرکت ها و الزام شان به اعطای مرخصی به کارگران اعمال کند نه اینکه با تصمیمات فاقد منطق و سلیقه ای، بستر تحقیر و توهین به کارگران را فراهم آورد و اگر این رفتار به صورت خودسرانه در حال انجام است فرمانداری کنگان و بخشداری سیراف باید نیروهای ایست و بازرسی را توجیه و از رفتارهای غیر عقلانی بازدارند.

در شرایطی که دولت تصمیمی برای تعطیلی شرکت ها و ادارات اتخاذ نکرده ممانعت از ورود کارگران، دهن کجی به تصمیمات کلان دولت محسوب می شود و نماینده عالی دولت در کنگان باید از تداوم ولنگاری در این شهرستان جلوگیری کند.

*کشته و زخمی شدن 3 کارگر یک کارخانه ساوه براثر سقوط از ارتفاع

صبح روزشنبه 16 فروردین،2 کارگر 40 و 50 ساله یک کارخانه واقع در شهر صنعتی کاوه ساوه براثرسقوط از ارتفاع 25 متری در دم جان باختند ویک کارگردیگرمجروح شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com