اعتصاب کارگران گل گهر و تجمع کارگران شرکت نفت و گاز اروندان

حزب كمونيست كارگرى ايران
April 03, 2020

اعتصاب کارگران گل گهر و تجمع کارگران شرکت نفت و گاز اروندان

تعطیل نکردن محیط های کار جنایت است

 

- روز ١٢ فروردین  کارگران معدن ٣ گل گهر در اعتراض به عدم تعطیلی کار و  ابتلای ١١ نفر از همکارانشان به بیماری کرونا که به بیمارستان انتقال داده شده اند، دست به اعتصاب زدند. در همین رابطه این  کارگران قبلا نیز  در ششم فروردین در مقابل  فرمانداری سیرجان تجمع داشتند. به گفته کارگران در ایام نوروز نیز فقط نیمی از این کارگران تعطیل بودند. در مجموعه معادن گلگهر سیرجان، بیش از ١٩ هزار کارگر اشتغال دارند که به علت تعداد بالای کارگران و مراوده روزانه، بابت شیوع کرونا در این معدن نگرانی‌هایی در بین کارگران وجود دارد.

 

- روز ١٢ فروردین کارگران ‌شرکت نفت و گاز اروندان زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران در اعتراض به عدم رعایت استانداردهای بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا دست به اعتراض زده و تهدید به تعطیلی کار کردند.

 

- علیرغم شیوع کرونا کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی و کارخانجات راه آهن همچنان بر سرکارند. جدا از جمع بودن کارگران در محل کار، هیچگونه اقدمات پیشگیرانه و بهداشتی ای نیز در محیط کارشان صورت نگرفته است. کارگران راه آهن شرکت تراوس در شهرهای اندیمشک، مشهد، رفسنجان، تبریز، کرج و زاهدان با برپایی اعتراضات جداگانه خواستار تعطیلی کار تا زمان عادی شدن شرایط شده اند. شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن طی بیانیه ای بر خواستهای زیر تاکید کرده است:

 تعطیلی کارخانجات و پروژه های راه آهن تا زمان عادی شدن شرایط و پرداخت بیمه بیمه بیکاری طی این مدت به کارگران، توقف قطارهای مسافرتی تا عادی شدن شرایط با پرداخت حقوق  به مامورین سیر و اعزام ،  توقف متروها ، افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ که بایستی شورای عالی کار هر چه زودتر با کارفرمایان به توافق برسد،  پراخت معوقه های حقوق و مزایای کارگران از سال ۹۸ مثل لباس و پوتین و دستکش و بیمه و سنوات و بن کارت و پرداخت مابقی عیدی ۹۸،  تشکیل کمیته های نظارتی، پایان دادن پرونده های شرکتهایی که در پرداخت حقوق کارگران سهل انگاری میکنند،  تامین اقلام بهداشتی و ضد عفونی باکفایت لازم برای پرسنل و خانواده های شان توسط تمامی شرکت های قراردادی

تعطیل نکردن محیط های کار در شرایط خطیر کنونی یک جنایت آشکار است. محیط های کار به استثنای کارهایی که کارکرد آنها برای جامعه مطلقا حیاتی است،  باید همراه با پرداخت حقوق به کارگران تعطیل شوند. در مراکز حیاتی نیز باید آخرین استانداردهای پزشکی و ایمنی برای جلوگیری از بیماری کارکنان بکار گرفته شود.  کارگران با قدرت اعتصاب خود میتوانند این خواست را به کارفرمایان و جانیان اسلامی تحمیل کنند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٤ فروردین ۱۳۹۹، ٢ آپریل ۲۰۲۰



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com