اخبار و گزارشات کارگری١٩ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 10, 2020

اخبار و گزارشات کارگری١٩ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- گسترش روند اخراج ومرخصی اجباری کارگران وبیکاری زحمتکشان براثرکرونا و دست روی دست گذاشتن دولت

- اعتراض چراغ روشن  رانندگان خط ۷بی آرتی تهران به علت عدم پرداخت عیدی کارگران

- تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی و قراردادی بیمارستان‌های دولتی تهران نسبت به سطح نازل حقوق مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

- ادامه تجمعات اعتراضی آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به محرومیت از شرکت درآزمون 22 فروردین سال آینده برای جذب در آموزش و پرورش

- کارفرمای كارگاه مبل سازى جنت بجنورد برای جان کارگران ارزشی قائل نیست

- جان باختن 2 کارگربیمارستان گلسار رشت براثر ابتلابه کرونا

*گسترش روند اخراج ومرخصی اجباری کارگران وبیکاری زحمتکشان براثرکرونا و دست روی دست گذاشتن دولت

روند اخراج ومرخصی اجباری کارگران بدلیل شیوع ویروس کرونا  رو به گسترش است ودولت دست روی دست گذاشته است.

گزارشات رسانه ای شده حاکیست که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و خدماتی در 10 روز گذشته اقدام به اخراج کارگران خود کرده اند وتعدادیشان هم کارگرانشان را به مرخصی اجباری اعزام کرده اند وبخشی ازواحدها هم به کارگرانش اعلام کرده اند که قادربه پرداخت حقوق وعیدیشان نیستند.

 کشور با موج جدیدی از بیکاری رو به رو شده است. همچنین بخشی از واحدهای تولیدی هم به نیروهای خود اعلام کرده اند که توان پرداخت مطالبات آن که شامل عیدی و حقوق می شود را ندارند و تنها می توانند به آن ها به صورت علی الحساب، پرداختی داشته باشند.

روز چهارشنبه 14 اسفند،مدیرعامل آژانس هواپیمایی علی بابا از اخراج 182 کارگرش خبرداد.

آژانس مسافرتی الی‌گشت هم ازاخراج 80کارگرش خبرداد.

روز یکشنبه 18 اسفند ،رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهدازاعزام صدها کارگرهتل استان خراسان رصوی به مرخصی اجباری خبرداد.

فعالیت‌های ساحتمانی متوقف و هزاران کارگر فصلی بیکارشده اند.

با تعطیلی بازار روزها بسیاری از دستفروشان ممر درآمدشان را ازدست داده اند.

کسب وکارهای اینترنتی هم از رونق افتاده است.

همانگونه که دولت  و وزارتخانه های کار وصنعتش برنامه ای برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در راستای حفظ جان کارگران وخانواده هایشان بتصویب نرسانده وبه اجرا درنیاوردند در ادامه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی کارگران بیکارشده هم روزه سکوت گرفته و دست روی دست گذاشته اند.

*اعتراض چراغ روشن  رانندگان خط ۷بی آرتی تهران به علت عدم پرداخت عیدی کارگران

امروز دوشنبه  ۱۹ اسفند ماه رانندگان‌ سامانه ۴خط هفت بی آرتی که از مسیر راه آهن ( پایانه معین) به سمت پایانه افشار  (چهاراه پارک وی)  در تردد هستند.

بعلت عدم پرداخت عیدی ازسوی مدیریت به نشانه اعتراض بصورت خود جوش چراغ های اتوبوس هایشان را روشن کردند.

در روزهای گذشته سندیکای کارگران شرکت واحد به مدیریت شرکت واحد برای دیر کرد  پرداخت عیدی کارگران هشدار داده بود .

 متاسفانه درحالی که این رانندگان با نبود اقلام پیشگیرانه ابتلا به ویروس کرونا در این شرایط بحرانی همچنان به جابجایی شهروندان مشغول هستند اما مدیریت واحد از پرداخت بموقع عیدی این زحمتکشان خوداری کرده است و رانندگان وکارگران را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

سندیکای واحد ضمن هشدار مجدد به مدیریت برای عدم پرداخت عیدی کارگران اعلام میدارد که بی توجهی به مطالبات رانتدگان و کارگران واحد باعث ادامه اعتراضات رانندگان خواهد شد.

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی و قراردادی بیمارستان‌های دولتی تهران نسبت به سطح نازل حقوق مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

روز دوشنبه 19 اسفند،جمعی از کارکنان شرکتی و قراردادی بیمارستان‌های دولتی تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل وزارت بهداشت درشهرک قدس تهران زدند.

تجمع کنندگان خواهان افزایش حقوقشان همانند کارکنان رسمی و پیمانی بیمارستانهای دولتی برابر مصوبه اخیر هیات دولت بودند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: تفاوت در پرداخت حقوق، کارانه و برخی مزایا به نیروهای بیمارستانها و مراکز درمانی موجب شده است برخی از آنها احساس تبعیض کنند.

*ادامه تجمعات اعتراضی آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به محرومیت از شرکت درآزمون 22 فروردین سال آینده برای جذب در آموزش و پرورش

روزدوشنبه 19 اسفند،جمعی از آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد به نمایندگی ازهمکارانشان در سراسراستان به تجمعشان مقابل اداره کل آموزش و پرورش ادامه دادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، جمعی از آموزشیان و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آن چه که خود آن را تبعیض می‌نامند در خصوص عدم التزام به تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف آموزشیان نهضت در استان دست به اعتراض زدند.

درهمین رابطه:

+تجمعات اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به محرومیت از شرکت درآزمون 22 فروردین سال آینده برای جذب در آموزش و پرورش مقابل استانداری و اداره کل آموزش و پرورش

روز سه شنبه 13 اسفند، جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد به نمایندگی ازهمکارانشان در سراسراستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به محرومیت از شرکت درآزمون 22 فروردین سال آینده برای جذب در آموزش و پرورش تجمعاتی مقابل استانداری و اداره کل آموزش و پرورش برپا کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،آموزشیاران نهضت سواد آموزی در این تجمع خواستار دفاع از حق استخدامی خود در آزمون داخلی آموزشیاران نهضت سواد آموزی شدند که از روز 10اسفند آغاز و تا روز 20اسفند ادامه دارد و سپس در 22فروردین آزمون آن برگزار خواهد شد.

تجمع کنندگان گفتند: اگر این قانون مجلس بود،چرا ما تشکیل پرونده دادیم و تایید هم شدیم؟ از مهرماه هم به ما عنوان های آزمون را اعلام کردند و بیش از چند ماه است مطالعه می کنیم اما امروز که می خواهیم ثبت نام کنیم مجاز نیستیم.

++اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال 92 نسبت به عدم تبدیل وضعیت

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال 92 اعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت مبنی

به محرومیت از شرکت درآزمون 22 فروردین سال آینده برای جذب در آموزش و پرورش رسانه ای کردند.

آنهابه خبرنگار رسانه ای گفتند:خواهان طی مراحل جذب برای همه‌ی آموزش‌دهندگان هستد.

آنها افزودند: برخی از ما که بعد از سال 92 شروع به کار کرده‌ایم، شرایط ثبت نام نداریم و نمی‌دانیم باید چه بکنیم.

این آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی که پیش از این بارها از استان‌های مختلف به تهران آمده ومقابل مجلس تجمعات اعتراضی برپاکرده اند خواستار رفع تبعیض و جذب همه همکاران خود هستند و معتقدند؛ نیروهایی که سال‌ها در مناطق سخت و روستایی به امر مقدس سوادآموزی اشتغال داشته‌اند، نباید در بیم بیکاری و بی‌پولی به سر برند.

*کارفرمای كارگاه مبل سازى جنت بجنورد برای جان کارگران ارزشی قائل نیست

«کارگران كارگاه مبل سازى جنت بجنورد از مواد ضدعفونى كننده و دستكش مناسب و حتى ماسك محروم هستند. اين كارگران در شرايطى از ماسك محروم هستند كه در شرايط عادى به دليل برشكارى چوب ها و گرد خاك حاصل از آن به طور دائم از ماسك استفاده ميكنند.اما در اين شرايط بحرانى كارفرما به دليل افزايش قيمت ماسك از خريد آن خوددارى ميكند.»

گزارش دریافتی:كارگاه "مبل سازى جنت" در كيلومتر ٧ جاده بجنورد - مشهد است. اين كارگاه كه ١٨ نفر كارگر اهم از استاد كار ، شاگرد ،منشى ، نيروى ادارى و فروشنده دارد. در اين شرايط "شبه جنگ" به قول مسئولين، كه كرونا بخشى از جامعه را درگير كرده است. كارگران صنعتى به دليل ازدياد نفرات در محل كار و مراوده مستمر بين كارگران در خطر بيشترى نسبت به ديگر اقشار جامعه قرار دارند. كه كارگران "مبل سازى جنت" بجنورد هم از اين خطرات در امان نيستند. اما متاسفانه كارفرما از ايجاد شرايط ايمن و بهداشتى براى كارگران سرباز ميزند.

اين كارگران از مواد ضدعفونى كننده و دستكش مناسب و حتى ماسك محروم هستند. اين كارگران در شرايطى از ماسك محروم هستند كه در شرايط عادى در طى سال به دليل برشكارى چوب ها و گرد خاك حاصل از آن به طور دائم از ماسك استفاده ميكنند.

اما در اين شرايط بحرانى كارفرما به دليل افزايش قيمت ماسك از خريد آن خوددارى ميكند. و حتى از شستشوى روزانه محيط كار و تنها سرويس بهداشتى كارگاه با محلول ارزان قيمت آب و وايتكس كه درخواست كارگران بوده است هم مخالفت كرده و گفته است: نه نيرو اين كار و نه وقتش را داريم.

*جان باختن 2 کارگربیمارستان گلسار رشت براثر ابتلابه کرونا

2 کارگرشاغل بیمارستان گلسار رشت بنام های  آل حسینی و ذهتاب براثر ابتلابه کرونا جانشان را ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com