گرامی باد ٨ مارس روز جهانی زن

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
March 07, 2020

گرامی باد ٨ مارس روز جهانی زن

41 سال از 8 مارس 1357 که در آن مبارزات زنان علیه جمهوری اسلامی کلید خورد، می‌گذرد. کارنامه جمهوری اسلامی در خلال این سالها دربرگیرنده کوششهای نافرجامی بوده که زنان، نیمی از جمعیت ایران، را از فضای عمومی حذف کند، صدای جمعی آنان را خاموش سازد و با مهندسی اجتماعی و پیاده کردن سیاستهای واپسگرایانه و ارتجاعی زنان میهن ما را در تاریکی و فرودستی نگاه دارد.

شکاف جنسیتی، نابرابری های حقوقی، نقض فاحش حقوق انسانی و خشونت عریان حاکمیت علیه زنان در میهن ما همچنان ادامه دارد. بازداشت و حبس فعالان حقوق زنان و معترضان به حجاب اجباری در دستور کار حکومت است. روزنامه‌نگاران زیادی بازداشت شده و ایران به گفته گزارشگران بدون مرز به بزرگترین زندان روزنامه نگاران زن تبدیل گردیده است. در سال 2019 بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، 86 فعال حقوق زنان بازداشت و 13 تن از آنان به مجموعا 926 سال زندان محکوم شده اند.

علیرغم سرکوب و زندان و تهدید موج اعتراض زنان به شرائط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حاکم در کشور همچنان خروشان است. زنان و دخترانی که در جمهوری اسلامی بدنیا آمده و پرورش یافته‌اند نه تنها با توانی کم‌نظیر پرچم مقاومت در برابر نظام زن‌ستیز جمهوری اسلامی را برافراشته‌اند، بلکه همزمان در صف مقدم جنبشهای اجتماعی چون جنبش کارگری، جنبش دانشجویی، جنبش محیط زیست و سایر جنبش‌های عدالت خواهانه و حق طلبانه نیز مبارزه میکنند.

امروزه برای بسیاری از آنها که دل به صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی برای حقوق زنان بسته بودند روشن شده که نظام کنونی در ایران نه خواست و نه بُن‌مایه تحقق بخشیدن به حقوق و خواست های بحق زنان را دارد. زنان آزاداندیش بویژه در خیزش آبانماه، روز دانشجو و بیانیه های خویش نشان دادند که به حجاب اجباری نه میگویند و تحقق آزادیها، از جمله آزادی پوشش را تنها از طریق مبارزه علیه حاکمیت اسلامی میسر میدانند.

مبارزات زنان برای احقاق حقوق انسانی و اجتماعی خود، مانند برابری جنسی، لغو حجاب اجباری و مشارکت سیاسی و اقتصادی، پیام آور فصل جدید و نویدبخشی از مبارزات مردم ایران است. جنبش جدیدی که در آن زنان علیه کلیه اشکال خشونت در حوزه عمومی و خصوصی، علیه بنیادگرایی مذهبی، انگاره های ذهنی واپسگرایانه و متحجر، تنش آفرینی و زورگویی صاحبان قدرت، قد برافراشته اند.

8 مارس بر زنان ایران خجسته باد!

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

17 اسفند 1398 برابر هفتم مارس 2020

info@iranazad.info

http://www.iranazad.info

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com