اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 14, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- یورش نیروهای انتظامی به کشاورزان تجمع کننده متقاضی کودشیمایی مقابل جهاد کشاورزی چاروسا

- خانواده زندانیان در ادامه پیگیری های هر روزه امروز به دفتر دادستانی تهران مراجعه کردند

- نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به سازمان عفو بین الملل پیرامون خطر فاجعه مرگ زندانیان در زندانهای ایران

- تجمع جوانان یاسوج مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای قرنطینه شهر

- کرونا و معضلات كارگران ساختمانى

- کارگران نمی‌توانند در خانه بمانند چون دستمزد و بیمه بیکاری ندارند

- کانون نویسندگان ایران :

ابلاغ اجرای حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران را محکوم می کنیم

- اعتراض کشاورزان شهرستان هیرمند نسبت به عدم  تأمین حق‌آبه وسوختن محصولاتشان

- جان باختن بهیار بیمارستان گلسار رشت

- جان باختن بیش از 15 معلم شاغل و بازنشسته براثر ابتلا به کرونا

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در بابل براثرسقوط

- مرگ و مصدومیت 4 کارگر اداره راهداری قروه حین ماموریت براثر تصادف

*یورش نیروهای انتظامی به کشاورزان تجمع کننده متقاضی کودشیمایی مقابل جهاد کشاورزی چاروسا

روز شنبه 24 اسفند، نیروهای انتظامی به کشاورزان تجمع کننده متقاضی کودشیمایی مقابل جهاد کشاورزی چاروسا در استان کهگیلویه و بویراحمد یورش آوردند.

درهمین رابطه،رئیس جهاد کشاورزی چاروسا به خبرنگاران گفت:امروز صبح مشاهده کردیم تعداد زیادی ارباب رجوع جلوی جهاد کشاورزی مراجعه کردند و خواستار دریافت کود شدند و مجبور شدیم از همان ابتدا درب جهاد را ببندیم و حتی منجر به درگیری شد و مجبور شدیم درب اداره را ببندیم اما باز هم تجمع می کردند تا مجبور شدیم به کلانتری اعلام کنیم تا آنها دور شدند.

*خانواده زندانیان در ادامه پیگیری های هر روزه امروز به دفتر دادستانی تهران مراجعه کردند

از روز هفتم اسفند که بخشنامه ای از. سوی رئیس قوه قضائیه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان صادر شد خانواده زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان هر روزه به دادیاری ناظر بر زندانها برای پیگیری آزادی زندانیان مراجعه کرده اند و امروز نیز در ادامه این پیگیری ها به دادستانی تهران مراجعه نمودند تا پیگیر آزادی و یا مرخصی زندانیان گردند. این خانواده ها در این شرایط بحرانی شیوع بیماری و خطر ابتلا تا غروب در محل دادستانی تهران و بدون هیچ نتیجه ای منتظر ماندند و تنها به آنها اعلام گردیده بود که جلسه ای با حضور دادستان و دادیار ناظر بر زندانها برای بررسی همین موضوع موافقت با مرخصی زندانیان در جریان است که در نهایت به خانواده ها گفته شد که فردا یکشنبه به محل دادیاری ناظر بر زندانها مراجعه کنند و نتیجه جلسه و اینکه چه کسانی میتوانند به مرخصی بروند به آنها اعلام خواهد شد.

خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی و همچنین خانواده جعفر عظیم زاده رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند و علیرغم پیگیری های هر روزه اما هیچ نشانه ای از آزادی این زندانیان وجود ندارد. لازم به ذکر است که تعدادی از زندانیان که ” مرخصی رو” هستند از زمان مرخصی های گذشته وثیقه هایشان در پرونده ضبط شده است و تنها با موافقت دادستانی میتوانند بدون انجام امور اداری دست و پاگیر به خارج از زندان بیایند.

عدم پاسخگویی درست توسط دادستانی و دادیاری ناظر بر زندان و عدم مبادرت به تسریع در امر آزادی زندانیان نشان از کارشکنی های جدی آنها علیرغم بخشنامه رئیس قوه قضائیه است که صراحتاً بر موافقت با مرخصی زندانیان تأکید داشت.

در شرایط بحران همه گیری بیماری کرونا جان زندانیانی مانند جعفر عظیم زاده که از بیماری های قلبی و گوارشی رنج میبرد شدیداً در خطر است و مسئولیت سلامت این زندانیان تماماً با قوه قضائیه است و هر چه سریعتر بایست این زندانیان یا آزاد شده و یا به مرخصی بیایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۴ اسفند ۹۸

*نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به سازمان عفو بین الملل پیرامون خطر فاجعه مرگ زندانیان در زندانهای ایران

از: اتحادیه آزاد کارگران ایران

به: سازمان عفو بین الملل

همانگونه که مستحضرید شیوع بیماری کرونا در ایران دارد به یک فاجعه انسانی بی سابقه تبدیل می شود. گسترش شدید این بیماری به دلیل مخفی کاری حکومت در اعلام شروع ابتلای افراد به این ویروس و عدم قرنطینه اولین شهر درگیر بیماری و همچنین تبادل ترابری مابین چین و ایران و بسیاری از دلایل دیگر بود. اینکه ابتلا به بیماری تقریباً در کل کشور شیوع پیدا کرده است و جان میلیونها انسان در معرض خطر مرگ قرار گرفته است خود یک فاجعه بسیار بزرگ است. اما در این میان شرایط زندانیانی که در زندان های کشور به سر میبرند بسیار وحشتناک تر است. محیط زندانهای ایران ابداً بهداشتی نیستند و حکومت کمترین اهمیتی به سلامت و جان زندانیان نمی دهد. در این مدت بارها از زندانیان در زندانهای مختلف کشور اخباری به بیرون درز کرده است که بسیار نگران کننده است. اینکه اقدامات بهداشتی از قبیل ضدعفونی کردن محیط زندانها صورت نمی گیرد و هیچگونه وسایلی از جمله ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده دست در اختیار زندانیان قرار نمی گیرد خود نشان از عدم توجه نهادهای زیربط به حفظ سلامت زندانیان دارد. از طرف دیگر نیز اخباری مبنی بر ابتلای تعدادی از زندانیان به ویروس کرونا در چند زندان کشور منتشر شده است.

در این میان تعداد زیادی از فعالین سیاسی نیز به اتهامات سیاسی و عقیدتی در زندانهای کشور محبوس هستند و حکومت با عدم آزادی آنها و یا به مرخصی نفرستادن این زندانیان به شکل آشکاری دشمنی خود با زندانیان سیاسی را بیشتر از قبل نشان داده است.

زندانی کردن افراد به اتهامات سیاسی و عقیدتی یک پدیده بغایت ضد انسانی است و باید از ریشه برداشته شود. اما در چنین شرایطی برای حفظ جان زندانیان، حکومت بایست تمامی زندانیان را یا آزاد کند و یا آنها را به مرخصی تا پایان دوران بحران به خارج از زندان بفرستد.

ما به شدت نگران جان زندانیان هستیم و بیم آن میرود که حکومت در این شرایط بحرانی، زندانیان سیاسی را عامدانه به کام مرگ بفرستد. از اینرو از تمامی سازمان های حقوق بشری و مدافع حقوق انسان در سطح جهان درخواست داریم تا به هر شکل ممکن، چه از طریق ارسال نامه و یا برگزاری آکسیون های اعتراضی به اِعمال فشار به حکومت ایران اقدام نمایند و نگذارند که زندان های ایران در سکوت جامعه جهانی به قتلگاه زندانیان تبدیل گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- بیست و چهارم اسفندماه نود و هشت

رونوشت به تمامی سازمانهای کارگری و نهادهای حقوق بشری بین المللی

*تجمع جوانان یاسوج مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای قرنطینه شهر

روز شنبه 24 اسفند، جوانان شهر یاسوج با تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار قرنطینه شهر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شدند واعلام کردند در غیراینصورت خودشان دست به اقدام خواهند زد.

*کرونا و معضلات كارگران ساختمانى

كارگران ساختمانى در اين روزها علاوه بر مشكل نداشتن شغل دائم،درآمد ماهيانه  ثابت و بيمه

،دغدغه  بيمارى كرونا و مشكل بيكارى ناشى از آن را هم دارند.

سخن همکار

از روزى که رسانه هاى دولتى بصورت رسمى وجود ويروس كرونا در ايران را اعلام كردند سيل بيكارى كارگران هم شروع شد. بطورى كه وسيعترين حد بيكارى كارگران ساختمانى را شاهد هستيم. كارگرانى كه بصورت روز مزد نيروى كار خود را ميفروشند آنهمدر بدترین شرایط وشدت کاری. كارگرانى كه همه روزِ در محل هايى مشخص بصورت متراكم مى ايستند سپس تا لحظه غروب آفتاب مشغول كار ميشوند آنهم در شرايطى كه بيمه ندارند حقوق روزانه شان با چانه زنى غير منصفانه تعيين ميشود، در محل كار از نهار خبرى نيست و خرج خريد البسه ، دستكش هم به عهده خودشان است.

اما دغدغه هاى اين زحمتكشان در روزگار شيوع كرونا كمى متفاوت تر از دغدغه ديگر اعضاى جامعه است. آنها از اينرو كه شغل دائم يا حقوق ثابت ندارند نميتوانند از تعطيلى هاى گسترده اى كه در صنعت ساخت ساز كشور به دليل شيوع كرونا اتفاق افتاده است خوشحال باشند. در واقع در وضعيتى كه اكثر اجتماع از ترس شيوع كرونا خواستار تعطيلى اماكن عمومى، بخصوص محل هاى كار خويش هستند كارگران ساختمانى به دليل نبود بيمه و حقوق در روزگار تعطيلى بيشتر از بيمارى كرونا نگران بيكارى و بي پولى ناشى از كرونا هستند.

از طرف ديگر بنا به گفته رئيس اداره درمان و بهداشت شهرستان فسا افرادى كه در دوره نهفتگى ويروس كار بدنى سنگين و استراحت نامناسب داشته باشند در دوره بروز بيمارى وضعيت نامناسب تر و حاد ترى را تجربه خواهند كرد. حال بايد نگريست كه كارگران روز مزد ساختمانى كه از طلوع آفتاب در محل هاى مخصوص تجمع كارگران كه توسط شهردارى ها مشخص شده است با كمترين ميزان رعايت بهداشت تا غروب آفتاب به انتظار مينشينند هم از امكان بالاى مبتلا شدن به ويروس كرونا در هراسند هم از بيكارى كه اين ويروس آنان را به آن دچار كرده است در چه رنجى هستند.

مشاهدات ميدانى نشان ميدهد از ترس شيوع ويروس كرونا بسيارى از كارگاه هاى ساختمانى تعطيل و يا نيمه تعطيل مى باشند پس از اينروست كه ما شاهد وفور كارگران ساده در ميادين شهرى هستيم كه اين اتفاق موجب شده است تا كارگران به ناچار مزد كمترى را نسبت به بهمن ماه از كارفرما طلب كنند.

جان کلام!

كارگران ساختمانى در اين روزها علاوه بر مشكل نداشتن شغل دائم،درآمد ماهيانه  ثابت و بيمه

،دغدغه  بيمارى كرونا و مشكل بيكارى ناشى از آن را هم دارند.

*کارگران نمی‌توانند در خانه بمانند چون دستمزد و بیمه بیکاری ندارند

میکائیل صدیقی : دولت باید به وظایف قانونی خود عمل کند؛ به نظر می‌رسد ما کارگران مجبور هستیم هم سر کار برویم و هم با پول ناچیزی که درمی‌آوریم، از جسم و جان خود حفاظت کنیم؛ البته اگر کاری باشد ولی برای از ما بهتران، هم تمهیدات بهداشتی هست و هم تعطیلی!

روز شنبه 24 اسفند، میکائیل صدیقی  از فعالان کارگری کردستان در رابطه با توصیه «درخانه بمانید» برای بخش عظیمی از جامعه کارگری کشور، قابل اجرا نیست،به خبرنگار رسانه ای گفت: درخواست دولت و مراکز درمانی کشور از مردم و کارگران جهت عدم حضور در اماکن عمومی در حالی صورت می‌گیرد که بیکاری، فقر، عدم پوشش بیمه بیکاری و نبود خدمات درمانی و پزشکی مناسب، تاثیر فاجعه‌باری بر زندگی کارگران دارد.

وی ادامه می‌دهد: دولت از ما کارگران می‌خواهد که در خانه بمانیم تا بتواند زودتر این بیماری را که شاید پیش از اینها با اتخاذ تدابیر درست، مهارشدنی بود، مهار کند ولی آیا خدماتی از قبیل دستمزد، بیمه بیکاری و وسایل بهداشتی به کارگران واقشار کم درآمد داده‌اند؟! آیا اصلاً تصمیمی در این خصوص گرفته‌اند؟! مگر نمی‌دانند که کارگران تنها با فروش نیروی کار خود، می‌توانند نانی بر سر سفره‌های خود ببرند؟! مگر نمی‌دانند برای یک کارگر یا استادکار ساختمانی، از دست دادن یک روز کاری می‌تواند از لحاظ اقتصادی فاجعه‌بار باشد؟!

وی ادامه می‌دهد: آیا نمی‌دانند که خیلی از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی را هم ندارند؟

به گفته صدیقی، وظیفه دولت در این شرایط، حمایت کامل از کارگران و قشر ضعیف جامعه و دادن بسته‌های حمایت خوراکی، درمانی و نقدی در ازای روزهای تعطیلی کار است.

وی تاکید می‌کند: دولت تنها با حمایت از کارگران و اقشار ضعیف می‌تواند شرایط روحی مناسب برای آنها فراهم کند تا دور از استرس و ناراحتی‌های روحی بتوانند کنار خانواده‌هایشان بمانند.

صدیقی با بیان اینکه «کرونا هم طبقاتی است»، ادامه می‌دهد: دولت باید به وظایف قانونی خود عمل کند؛ به نظر می‌رسد ما کارگران مجبور هستیم هم سر کار برویم و هم با پول ناچیزی که درمی‌آوریم، از جسم و جان خود حفاظت کنیم؛ البته اگر کاری باشد ولی برای از ما بهتران، هم تمهیدات بهداشتی هست و هم تعطیلی!

وی در پایان اضافه می‌کند: وقتی هیچ نهادی به فکر کارگران و خانواده‌های آنها نیست، چطور می‌خواهند از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنند؟!

*کانون نویسندگان ایران :

ابلاغ اجرای حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران را محکوم می کنیم

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا کشور ما را در بحرانی عمیق و فاجعه بار فروبرده است ، شعبه‌ی یک اجرای احکام دادسرای شهید مقدسی در تاریخ بیستم اسفند ۱۳۹۸ با فرستادن ابلاغیه‌های جداگانه ، سه نویسنده ی عضو کانون نویسندگان ایران ، رضا خندان (مهابادی) ، بکتاش آبتین و کیوان باژن رابرای اجرای حکم مجموعا پانزده سال و شش ماه زندان فراخوانده است. در این ابلاغیه ها به این سه نویسنده از تاریخ ابلاغ حکم (بیستم اسفند ) پنج روز مهلت داده شده است که خود را به شعبه ی یکم اجرای احکام واقع در اوین معرفی کنند .

عزم دستگاه قضایی برای زندانی کردن این سه نویسنده ، در این مقطع زمانی که ویروس کرونا به شدت در حال گسترش و قربانی گرفتن است ، آیا معنایی جز این دارد که مسئولین امنیتی و قضایی می خواهند منتقدین خود را به قربانگاه بفرستند ؟  صدور چنین حکم ها و ابلاغیه هایی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نشانه ای آشکار از پایبند نبودن این دستگاه به بدیهی ترین معیارهای اخلاقی و ابتدایی ترین موازین حقوق بشر است . زندانی کردن این سه نویسنده در شرایطی که هم اکنون ویروس کرونا سلامت و جان صدها زندانی را تهدید می کند و هرآینه ممکن است به فاجعه ای انسانی منجر شود ، اقدامی جنایتکارانه است که وجدان بیدار جامعه در برابر آن سکوت نخواهد کرد . رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هریک به شش سال  و کیوان باژن عضو پیشین هیئت دبیران این کانون به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده اند .

کانون نویسندگان ایران صدور چنین حکم ها و ابلاغیه هایی را محکوم می کند و از همه ی آزادی خواهان و نهادهای مدافع حقوق بشر انتظار دارد به ظلمی چنین آشکار اعتراض کنند .

 کانون نویسندگان ایران خواستار لغو حکم های صادرشده علیه این سه نویسنده ،ابطال ابلاغیه های اخیر و بازگرداندن  همه ی زندانیان ، به ویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی که زیر فشار مضاعف هستند ، به آغوش خانواده های آنان است تا از بروز فاجعه ای جبران ناپذیر در زندان های کشور ، جلوگیری شود.

۲۳ اسفند ۱۳۹۸

*اعتراض کشاورزان شهرستان هیرمند نسبت به عدم  تأمین حق‌آبه وسوختن محصولاتشان

کشاورزان شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان نسبت به عدم  تأمین حق‌آبه وسوختن محصولاتشان معترضند.

روزشنبه 24 اسفند،یکی از کشاورزان این شهرستان به خبرنگار رسانه ای گفت: در صورتی که کشاورزان هیرمند تا 10 روز دیگر نتوانند به حق‌آبه لازم دسترسی پیدا کنند و زمین‌های کشاورزی آبیاری نشود، محصولاتشان خراب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت با مسئولان زیادی مطالبه خود را مطرح کرده‌ایم.

وی افزود:کشاورزان این منطقه عمدتاً گندم و جو کاشته‌اند که به علت عدم تخصیص حق‌آبه دریاچه هامون، آبی که از افغانستان می‌آید دچار مشکل هستیم.

اوادامه داد: عمده مشکلات ما به علت عدم مدیریت درست آب است و تخصیص حق‌آبه نیز به همین دلیل است. ما کشاورزان تمام طول سال را کار می‌کنیم و اگر محصولاتمان از بین برود، یک سال در فقر و تنگدستی باید زندگی کنیم.

*جان باختن بهیار بیمارستان گلسار رشت

ناهید نوشاد، بهیار بیمارستان خصوصی گلسار گیلان و پرستار بازنشسته مرکز آموزش درمانی رازی رشت براثر بیماری حادتنفسی  جانش را ازدست داد.

پیش از دو نفر از واحد خدماتی این بیمارستان نیز جان خود را از دست داده‌اند و تعداد جان باختگان پرستار و کارکنان خدماتی بیمارستان های گیلان بدنبال شیوع ویروس کرونا به چهار نفر رسید.

*جان باختن بیش از 15 معلم شاغل و بازنشسته براثر ابتلا به کرونا

تا روز شنبه 24 اسفند، بیش از 15 معلم شاغل و بازنشسته کشور براثر ابتلا به کرونا جانشان را ازدست دادند.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در بابل براثرسقوط

روز شنبه 24 اسفند،یک کارگر حین کار ایزوگام ساختمان در بابل سقوط ودردم جان باخت.

*مرگ و مصدومیت 4 کارگر اداره راهداری قروه حین ماموریت براثر تصادف

براثر تصادف یک دستگاه تریلر با خاور اداره راهداری قروه 2 کارگر جان باختند و2 کارگر دیگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com